پرده کوتاه یا پرده بلند
کدام انتخاب مناسب تر است؟ نصب پرده به صورت کوتاه یا بلند؟

هنگام چیدمان یا طراحی ظاهر اتاق خواب، پرده‌ها می‌توانند نقش مهمی ایفا کنند. انتخاب های زیادی برای انواع سبک‌ها، متریال‌ها، مدل‌ها و سلیقه‌ها وجود دارد. اما یکی از مهمترین سوالاتی که ذهن صاحبان خانه و همچنین طراحان دکوراسیون را درگیر خود کرده، انتخاب پرده برای اتاق خواب بین اندازه کوتاه و یا بلند است.

یک اصل کلی و نانوشته در مورد پرده ها وجود دارد؛ “بهتر است تا سطح زمین ادامه داشته باشد”. این قضیه در مورد پرده های پذیرایی اکثرا رعایت می‌شود و شما وارد هر خانه‌ای بشوید اکثرا این پرده‌ها تا امتداد زمین ادامه پیدا می‌کنند؛ اما در مورد اتاق خواب چطور؟ آیا پرده‌های اتاق خواب نیز بهتر است تا زمین ادامه پیدا کند؟

به طور کلی اگر بخواهیم از دید طراحی و دکوراسیون به قضیه نگاه کنیم، در اتاق خواب هم پرده بلند شرایط بهتری نسبت به نوع کوتاه دارد، مگر اینکه وسیله و یا شرایطی مانع از اینکار شود. به طور مثال قسمتی از تخت خواب، میز توالت و یا شوفاژ در زیر پنجره قرار داشته باشد و امکان استفاده از پرده قدی مهیا نیست.

در اینجا ممکن است برای شما مثل خیلی‌های دیگه سوال پیش بیاید “اگر به هر دلیلی نتوانیم پرده را به صورت بلند و قدی نصب کنیم، آیا در ظاهر اتاق تاثیر منفی می‌گذارد؟ چه استثناهایی برای این قانون وجود دارد؟ آیا باید همه آنها با هم از نظر قدی هماهنگ باشد؟ پاسخ همه این سوالات را می‌توانید با خواندن این مقاله بدست بیاورد. پس این مطلب را از دست ندهید:

میزان ارتفاع صحیح پرده اتاق خواب چقدر است؟

همانطور که اشاره کردیم بهترین و مناسب ترین کار این است که پرده های پارچه‌ای اتاق خواب و یا سایر مناطق منزل مثل پرده پانچ، بلند باشند. بلند بودن پرده، از نظر بصری می‌تواند به زیباتر نشان دادن اتاق شما کمک کند. همچنین دیوارهای شما را نسبت به نصب پرده کوتاه، بلند تر از آن چیزی که هست نشان خواهد داد، بخصوص اگر دیوارهای اتاق شما کوتاه باشد، این نکته خیلی اهمیت خواهد داشت. البته موارد دیگری هم مثل انتخاب پارچه راه راه تاثیرگذار است اما نمی‌توان نقش پرده‌های بلند را در این زمینه نادیده گرفت.

حالت های پرده در ارتفاع بلند

به طور کل سه نوع اندازه برای آویزان کردن پرده تا سطح زمین وجود دارد که بسته به شرایط اتاق، علاقه و سبک دکوراسیون شما می‌توانید هر کدام از آنها را انتخاب کنید. در ادامه به این اندازه‌ها آنها خواهیم پرداخت:

پرده ها در حالت قدی چقدر باید نسبت به سطح زمین فاصله داشته باشند؟

به‌طور معمول نصاب‌ها، پرده را به‌گونه‌ای نصب می‌کنند که تا کف و یا نزدیک‌ترین نقطه به سطح زمین برسد. البته از نظر اصولی و علمی این فاصله برای همه پرده‌ها یکسان نیست و دکوراتور‌ها فواصل متعددی برای آن در نظر می‌گیرند. به‌طور کلی فاصله بین کف زمین و پایین پرده می‌تواند یکی از چند گزینه زیر باشد:

  1. مورد اول به نوع شناور معروف است و به پرده‌هایی گفته می‌شود که انتهای بلندی آن تا کف زمین حدود 4 الی 5 سانتی متر فاصله داشته باشد. این نوع نصب بیشتر برای مناطق پر رفت و آمد ایده آل است، زیرا مقداری کوتاه تر از سطح زمین است و همین دلیل باعث می‌شود به راحتی زیر آن را جارو بکشید، تمیز نمایید و باز وبسته کنید و حرکت دهید.
  2. در نوع دوم پرده‌ها دقیقا به زمین می‌رسند، نه بلند تر و نه کوتاه تر، دقیقا مماس با سطح زمین. این مدل از آویزان کردن نیازمند دقت بسیار زیادی است و نصاب شما باید بسیار حرفه‌ای باشد که بتواند چنین اندازه را ایجاد کند. البته این دقت فقط مخصوص نصب نیست، بلکه در اندازه گیری و همچنین در دوخت پرده باید حتما موارد زیادی رعایت شود، چون کوچکترین پستی بلندی در کار نشان داده می‌شود. البته منوط به این است که کف منزل شما کاملا صاف باشد
  3. مورد سوم پرده هایی هستند که بلندی آن به قدی است که روی زمین کشیده می‌شود. این مدل یک جورایی می‌تواند ظاهری غیر رسمی به اتاق شما بدهد. البته معایبی هم دارد، از جمله نشستن گرد و غبار و همچنین گیر کرده به دست و پا، بخصوص برای کودکان. نمونه بارز این سبک، پرده‌های آماده هستند. از آنجایی که ارتفاع اکثر این محصولات 280 سانتی متر است، به احتمال زیاد بعد از نصب بر روی زمین کشیده می‌شود.

چه زمانی می‌توانیم از پرده های کوتاه استفاده کنیم؟

مانند بسیاری از سبک های طراحی دکوراسیون داخلی، پرده ها هم استثنا دارند. در حالی که توصیه می‌شود این محصول به صورت بلند و به صورت قدی نصب شوند، اما در دو حالت و موقعیت می‌توان از مدل های کوتاه نیز استفاده کرد:

  • زمانی که بلند بودن پرده از نظر بهداشتی ناخوشایند است. مانند وقتی که پنجره در کنار سرویس بهداشتی اتاق خواب مستر قرار دارد. در نتیجه قدی بودن آن ممکن است باعث کثیف شدن و خیس شدن این محصول شود. البته اکثر پرده‌ها قابل شستشو هستند، اما همین خیش شدن مداوم پرده علاوه بر اینکه از طول عمر آن می‌کاهد، احساس ناخوشایندی هم به صاحب‌خانه می‌دهد.
  • مورد دوم زمانی است که پرده های شما به هیچ عنوان نمی‌تواند به سطح زمین برسند. مانند وقتی که شی یا وسیله ای در زیر پنجره قرار دارد و امکان بلند بودن و قدی بودن آن مهیا نیست. مانند شوفاژ، کمد، تخت و سایر موارد شبیه به این.

بیشتر بدانید: آیا می دانید پرده بالای رادیاتور باید چه ویژگی ای داشته باشد؟!


در هر دو این حالات پرده شما می‌توانند تمام اون حالاتی که در مورد پرده کوتاه بود، در نظر گرفته شود. اما دقت کنید که خیلی پرده های خود را کوچک در نظر نگیرید که نتواند کل پنجره شما را پوشش دهد چون در این صورت علاوه بر اینکه نمی‌تواند جلوی نور و دید را بگیرد بلکه ظاهری نامرتب نیز به وجود می‌آورد.

منتقدان این نوع نصب، دو ایراد بزرگ بر روی آن گذاشته اند. اول اینکه پرده کوتاه باعث می‌شود دیوار اتاق شما، کوچکتر و کوتاهتر از آن چیزی که هست به نظر برسد. مورد دوم بحث این است نصب این سبک پرده یک جورایی قدیمی و دمده شده و دیگر کمتر دکوراتوری به مشتریان خود این مدل را پیشنهاد می‌دهد، مگر اینکه شرایط کاملا خاص باشد.

چه زمانی بهتر است پرده کوتاه بزنیم

 آیا نصب پرده بلند دیوار شما را بلند از آنچه که هست نشان می‌دهد؟

بله این قضیه کامل اثبات شده است و پرده هایی که به صورت قدی آویزان می‌شوند، نسبت به مدل هایی که ارتفاع کمتری دارند، دیوار اتاق شما را بلند تر نشان خواهند داد. البته برای این که دیوارها بلند تر و کشیده تر به نظر برسد چند راهکار دیگر هم وجود دارد که بهتر است آنها را رعایت کنید:

  • سعی کنید از پارچه هایی با خطوط عمودی استفاده کنید.
  • میل های نصب خود را تا جایی که ممکن است به سقف نزدیک کنید. نصب پرده به‌صورت دیواری باعث می‌شود فضای بالای بین پنجره تا سقف خالی باشد و همین امر ممکن است در ظاهر ارتفاع اتاق شما را کوتاهتر نشان دهد.
  • مورد بعدی بحث رنگ پرده‌های شماست. سعی کنید رنگ پرده خود را کمی روشن تر از رنگ دیوارها انتخاب کنید.

چگونه می‌توانید ارتفاع پرده های خود را اصلاح کنیم؟

اگر پرده های شما به هر دلیلی درست آویزان نشده‌اند و چند سانتی متری کوتاه و یا بلند هستند، می‌توانید با راهکارهایی ساده آن را اصلاح کنید.

در صورتی که پرده های شما کمی کوتاه هستند، تنها چیزی که نیاز دارید این است که در صورت امکان میله های نصب خود را کمی پایین تر به دیوار متصل کنید. در این صورت این پوشش های پنجره قادر خواهد بود چند سانتی متری پایین تر بیاید. اما همانطور که گفته شد نصب بر روی دیوار زیاد توصیه نمی‌شود و بهتر است قد آن را کوتاه کنید.

در صورتی که قصد دارید پرده خود را کوتاه تر کنید، راه اولی که به ذهنتان می‌رسد بریدن و خیاطی آن است. خیاط به راحتی با قیچی کردن پارچه و سپس دوخت آن می‌تواند پرا به ارتفاع درخواستی شما برساند. همچنین می‌توانید این کار را بدون نیاز به چرخ خیاطی انجام دهید. برای این منظور ابتدا پرده های خود را شسته و آویزان کنید. سپس به میزان دلخواه آن را تا بزنید و مقدار تا شده را به وسیله زانفیکس (نوعی لایی چسب) و اتو به مقدار دلخواه در بیاورید.


توضیحات بیشتر در: نحوه کوتاه کردن پرده بدون نیاز به خیاطی


خلاصه مقاله

پرده اتاق خواب بهتر است تا نزدیک های سطح زمین بلند باشد. از مدل کوتاه معمولا زمانی استفاده می‌شود که وسایلی مانند رادیاتور، تخت خواب و یا هر شی دیگری در زیر پنجره قرار دارد. علاوه بر این، مدلهای قدی از نظر زیبایی شناختی خیلی نتیجه بهتری دارند و دیوارهای شما را می‌توانند کشیده تر از آن چیزی که هست، نشان دهند.