آموزش نصب پرده پلیسه به روش دستی و زنجیری با کمترین تجهیزات!
آموزش نصب پرده پلیسه به روش دستی و زنجیری با کمترین تجهیزات!

قبل از اینکه بخواهیم راجع به نصب پرده پلیسه و آموزش آن صحبت کنیم، ابتدا لازم است توضیحاتی راجع به این محصول پرکاربرد بیان شود. پرده پلیسه یا pleated blinds نوعی پرده شید است که ساختار هفت و هشتی دارد و با بالا و پایین کردن، پرده جمع شده و میتوان نور ورودی منزل را تنظیم نمود. این پرده مزایای بسیار زیادی دارد، اما یکی از مهمترین آنها، استفاده از پرده پلیسه در چهارچوب پنجره است. در این صورت این پرده با پنجره باز و بسته شده و شما نیازی ندارید برای هر بار باز و بسته کردن پنجره، پرده را بالا و پایین دهید.

انواع پرده پلیسه

این پرده دارای دو نوع متفاوت است و شما قبل از اینکه بخواهید نصب پرده را آموزش ببینید، باید از انواع آن نیز آشنایی داشته باشید. این پرده ها در دو نوع دستی و زنجیری هستند.

پرده پلیسه دستی که به آن پرده پشت دری یا پرده مخصوص پنجره های دو جداره نیز گفته میشود، همانطور که از اسمش مشخص است دارای مکانیزم دستی است. یعنی پرده داخل چهارچوب نصب شده و شما به وسیله دستگیره ای که در پایین این پرده ها قرار دارد، پرده را به بالا و پایین و نور ورودی را تنظیم می‌کنید. در این نوع پرده ها دیگر نیازی به نخ و زنجیر جهت باز و بسته کردن پرده نیست.

نوع دیگری از این مدل پرده ها به پرده پلیسه زنجیری معروف است. نصب پرده پلیسه زنجیری کاملا با نوع دستی آن متفاوت است. این مدل پرده دارای یک قابی است که در بالای پنجره و یا در زیر سقف نصب می‌شود. و با یک زنجیر در قسمت راست و یا چپ پرده کنترل و میزان نور ورودی تنظیم می‌شود. به علت این که این نوع پرده ها دارای قاب هستند عملا نمی توان آن را  داخل چهارچوب پنجره نصب کرد و اصطلاحا مناسب برای پشت دری نیستند و باید آنها را خارج از چهارچوب پنجره نصب کرد.


همچنین در بلاگ سروین دکور بخوانید: آموزش اندازه گیری پرده پلیسه بصورت تصویری


 

نکات و وسایل لازم جهت نصب

نصب پرده پلیسه بسیار آسان است و تنها نیاز به یک مقدار دقت و عمل به یک سری نکات دارد. قبل از هر چیز باید دقت کنید که پرده شما دستی است یا زنجیری و بر مبنای آن وسایل و تجهیزات خود را  تهیه کنید. وسایل مورد نیاز جهت نصب پرده پلیسه دستی شامل موارد زیر است:

  • پیچ گوشتی
  • پیچ خودکار (معمولا داخل پک بسته بندی وجود دارد)
  • رولپلاک (اگر پرده شما زنجیری باشد و به سقف یا دیوار بخواهید پیچ کنید، نیاز به رولپلاک دارید)
  • دریل (اگر پنجره شما از نوع پنجره های upvc باشد، نیازی به دریل نیست)

مراحل نصب پرده پلیسه زنجیری

پرده پلیسه زنجیری یا پرده پلیسه قاب دار همانطور که قبلا گفته شد باید به دیوار بالای پنجره یا سقف نصب شود. مراحل زیر را به ترتیب انجام دهید:

مرحله 1 : نصب پایه

نصب پرده پلیسه زنجیری به دو صورت سقفی و دیواری خواهد بود. به همین منظور باید نوع پایه (سقفی یا دیواری) را در سفارشتون لحاظ کنید. پایه های مورد نظر را به دو طرف بالای پنجره به سقف یا دیوار، به وسیله رولپلاک به دیوار متصل کنید. پایه ها را به گونه قرار دهید که با ابتدا و انتهای پرده بعد از نصب، حدود 17 الی 20 سانت فاصله داشته باشند. در صورتی که عرض پرده شما زیاد باشد باید از 3 عدد پایه استفاده کنید. یعنی یک پایه اضافی هم در وسط پرده نصب کنید.

نصب پرده پلیسه زنجیری به دیوار

مرحله 2: قرار دادن پرده ها در پایه

بعد از این که پایه ها را به دیوار یا سقف پیچ کردین، حالا نوبت به نصب پرده پلیسه میرسد. ابتدا باید زنجیر پرده را کشیده تا پرده کاملا در حالت بسته قرار گیرد. سپس قاب پرده را در داخل پایه ها متصل کنید. به این صورت که ابتدا پشت پایه را به قاب وصل کرده و سپس با فشاری مختصر پرده داخل قاب جا می افتد. هنگام نصب باید صدای “تق” مانند بشنوید، این صدا به معنای جا افتادن صحیح پرده است.

آویزان کردن پرده پلیسه زنجیری

مراحل نصب پرده پلیسه دستی

مرحله 1: نصب پایه ها

بر خلاف مدل زنجیری که باید پرده ها به سقف یا دیوار پیچ شود، پرده پلیسه دستی در چهارچوب پنجره نصب می‌شود. برای این کار ایتدا باید پایه های موجود در بسته بندی را که شامل 4 عدد است (2 عدد برای بالای پنجره و 2 عدد برای پایین پنجره) به وسیله پیچ خودکار به پنجره وصل کنید.

نصب پایه داخل چهارچوب

مرحله 2: قرار دادن پرده در پایه ها

بعد از این کار پرده ها را به پنجره وصل کرده، مطابق روش قبل پرده را تا انتها جمع و کاملا ببندید. سپس قسمت بالایی پرده را ابتدا داخل پایه قرار داده و با یک فشار پرده را جا بیاندازید. مطابق حالت زنجیری شنیدن صدای “تق” به منزله نصب صحیح پرده پلیسه شما است.

همانطور که ملاحظه کردید نصب این نوع پرده ها بسیار راحت است و تنها احتیاج به مقداری دقت دارد. در صورت نیاز به هر گونه مشاوره می‌توانید از کارشناسان ما به صورت تلفنی و حضوری بهره ببرید.

مطالب مرتبط:

راهنمای تعویض و تعمیر زنجیر پرده های زبرا و شید

آموزش تصویری و گام به گام پرده زبرا

آموزش اندازه گیری پرده زبرا و شید رول