آموزش اندازه گیری پرده پلیسه با تصاویر و ویدیو
آموزش اندازه گیری پرده پلیسه با تصاویر و ویدیو

قبل از شروع به توضیح در مورد نحوه اندازه گیری پرده پلیسه باید به انواع مدل های آن اشاره کنیم. این سبک پرده ها به دو دسته کلی تقسیم می شوند:

  • پرده پلیسه دستی
  •  پرده پلیسه زنجیری

که در ادامه نحوه اندازه گیری هر مدل را به طور کامل خدمتتان بیان می‌کنیم.

ابتدا وسایل مورد نیاز اندازه‌گیری را آماده می‌کنیم. وسایل زیادی لازم نیست، یک عدد متر فلزی و یک کاغذ و قلم برای یادداشت کافیست. دقت کنید برای اندازه گیری پرده پلیسه متر شما حتما باید فلزی باشد. از متر خیاطی و پارچه‌ای به هیچ وجه استفاده نکنید، چون ممکن است اندازه دقیقی به شما ندهد.

1- نحوه اندازه گیری پرده پلیسه دستی

پرده پلیسه از نوع دستی، پرفروش‌ترین مدل ایت نوع پرده است که به پشت پنجره یا درب نصب شده و با دست بالا و پایین می رود. مهمنرین مزیت این پرده، امکان باز و بسته شدن پنجره بدون نیاز به تغییر حالت پرده است.

نکته مهم: این مدل پرده دقیقا داخل چهارچوب پنجره نصب می‌شود و برای اینکه بتوانیم پرده را پشت پنجره نصب کنیم لازم است کناره های پنجره حداقل 2 سانت عمق داشته باشد تا پایه های پرده روی آن سوار شود!

مراحل اندازه گیری:

  • ابتدا ارتفاع قسمت داخلی شیشه پنجره را از 3 ناحیه وسط و طرفین اندازه گرفته و مقدار کوچکتر را به عنوان ارتفاع پرده در نظر می گیریم.
  • سپس عرض قسمت داخلی شیشه پنجره را نیز از 3 ناحیه وسط و طرفین اندازه گرفته و از مقدار کوچکتر حدود 2 میلی متر به عنوان باد خور کم میکنیم و اندازه به دست آمده را به عنوان عرض پرده در نظر می گیریم.

نکته: در صورتی که بادخور را کم کرده‌اید حتما به فروشنده اطلاع دهید، تا یک وقت خود فروشنده هم بادخور کم نکند و پرده شما کوچک نشود.

نحوه اندازه گیری پرده پلیسه دستی پشت پنجره

2- نحوه اندازه گیری پرده پلیسه زنجیری

پرده پلیسه زنجیری به آن دسته از پرده‌ها گفته می‌شود که دیگر داخل خود فریم نصب نمی‌شود. به همین دلیل برای اینکه پرده را بالا و پایین کرده، زنجیری در کنار آن (چپ یا راست) نعبیه شده است. این پرده زیبا را هم می‌توانید بر روی سقف نصب کنید و هم بر روی دیوار بالای پنجره. اما هر تصمیمی در این زمینه گرفتید باید به فروشگاه بگید تا پایه مخصوص سقف با دیوار را به شما یدهند.

  • اولین نکته ای که باید در مورد آن تصمیم بگیریم این است که آیا میخواهیم پرده داخل قاب پنجره نصب شود یا بیرون از آن که در مورد دوم کل پنجره ما پوشانده می شود.
  • در گام دوم شرایط پنجره را باید چک کنید، به طور مثال آیا بعد از نصب پرده پنجره شما باز و بسته می شود؟ آیا پرده به دستگیره گیر نمی کند؟ آیا چهارچوب پنجره فضای کافی برای نصب پرده را دارد؟

اندازه گیری پرده پلیسه زنجیری داخل چهارچوب پنجره

برای اندازه گیری داخل چهارچوب ابتدا عرض 3 قسمت بالا ، پایین و وسط را با متر فلزی اندازه گیری کرده و کمترین مقدار را یادداشت می کنیم و در انتها برای بدست آوردن عرض قطعی از عددی که به دست آمده حدود 1 سانتی متر به عنوان باد خور کم می کنیم.

 

اندازه گیری عرض پرده پلیسه زنجیری

 

برای بدست آوردن ارتفاع مطابق روش قبل 3 طرف راست، چپ و وسط را اندازه گیری کرده و از عدد بدست آمده 1 سانت به عنوان باد خور کم می کنیم.

 

ارتفاع پرده پلیسه زنجیری

 

اندازه گیری پرده پلیسه زنجیری خارج از چهارچوب پنجره

اگر می خواهید پرده شما خارج از تورفتگی پنجره باشد تا بتوانید کل پنجره را بپوشانید، همانند روش قبل عمل کرده با این تفاوت که برای عرض و ارتفاع بجای کم ترین مقدار ، بیشترین مقدار را در نظر گرفته و از هر طرف چیزی حدود 10 سانتی متر (در صورت داشتن فضا) اضافه کنید.

نکته: اگر میخواهید پرده را به سقف آویزان کنید ، اندازه ارتفاع را از سقف تا 10 سانتی متر پایین تر از پنجره در نظر بگیرید!

 

آموزش اندازه گیری خارج از چهارچوب پنجره

 

مطالب مرتبط:

اندازه گیری پرده زبرا

آموزش نصب پرده زبرا بصورت تصویری و گام به گام

 

پرده پلیسه را به چند مدل میشه اندازه گیری کرد؟

اندازه گیری پرده پلیسه دستی و زنجیری با هم متفاوت بوده که در این مطلب توضیحات کامل داده شده است.