بهترین روش برای ست کردن پرده و مبلمان
آموزش ست کردن پرده و مبلمان، باید ها و نباید ها!

اگر می خواهید خانه ای منظم داشته باشید که همه اجزا به طور مناسبی با یکدیگر در ارتباط باشند، باید طرز درست ترکیب کردن رنگ ها با یکدیگر را جدی بگیرید. در صورتی که در خانه شما رنگ ها به خوبی با یکدیگر ترکیب نشوند باعث ایجاد شلختگی بیش از حد یا بی رنگ و رو بودن خانه می شود. ترکیب رنگ فقط به ست کردن رنگ مبل و فرش محدود نمی شود. در یک اتاق پذیرایی باید حواسمان باشد که پرده را نیز با مبلمان و فرش ست کنیم تا دکوراسیونی چشم نواز داشته باشیم.

ست کردن مبلمان و پرده تنها به این معنی نیست که آن ها را دقیقا به یک رنگ انتخاب کنیم. پرده و مبلمان می توانند در یک طیف رنگی باشند یا مکمل یکدیگر باشند. برای انتخاب پرده ممکن است از رنگ های خنثی استفاده کنید تا به راحتی با همه وسایل شما ست شود اما استفاده از این رنگ پرده نیز اصول خاص خود را دارد. برخی از افراد دوست دارند که فرش، مبلمان و پرده های آن ها دقیقا به یک رنگ باشند اما پس از اینکه این کار را انجام می دهند یکنواختی فضا دل آن ها را می زند. برای اینکه این اتفاق نیفتد باید از اصول خاص و ریزی پیروی کنید. در این مطلب اصول ست کردن پرده با انواع مبلمان و اهمیت این کار را خواهید خواند. با ما همراه باشید.

 

بیشتر بخوانید: ست کردن پارکت با مبلمان منزل

 

آیا باید پرده و مبلمان منزل هماهنگ شوند؟

قبل از اینکه برای خرید پرده دست به کار شوید به این دقت کنید که مابقی دکوراسیون خانه شما به چه رنگی است. رنگ پرده را با مبلمان خانه ست کنید تا آرایشی منظم به خانه خود ببخشید. اگر علاوه بر رنگ، جنس و بافت پرده ها را مانند مبلمان انتخاب کنید نتیجه بسیار جذاب تر خواهد شد. مثلا اگر مبلمان شما از جنس مخمل است سعی کنید قسمتی از پرده ها را از جنس مخمل تهیه کنید. با این کار خانه شما یک جنس خواهد شد و بافت مخصوص خود را خواهد داشت. با ایجاد یک هارمونی میان پرده و مبلمان، یک اتاق پذیرایی شیک مانند آن هایی که در فیلم ها یا سایت های دکوراسیونی می بینید داشته باشید.

 

اهمیت ست کردن پرده و مبلمان

روش های ست کردن مبلمان با پرده

برای خرید پرده خانه به طوری که با دیگر وسایل به خوبی ترکیب شود ابتدا باید سبک آن ها را در نظر بگیرید. اگر از مبلمان سلطنتی استفاده می کنید می توانید از پرده های سلطنتی و پر زرق و برق نیز استفاده کنید از والان های طرح دار نیز برای آن ها اسنفاده کنید. فقط دقت کنید که فضا بیش از حد شلوغ نشود. اگر دکوراسیون خانه شما مدرن است پرده را نیز باید مدرن انتخاب کنید تا به درستی با مبلمان شما ترکیب شود. اگر دوست دارید پرده های طرح دار داشته باشید و فکر می کنید که به دکوراسیون مدرن شما نمی آید می توانید از پرده هایی با طرح های هندسی استفاده کنید. پرده های گل دار مدرن نیز در بازار پیدا می شوند مانند پرده هایی با گل های آبرنگی.

ست کردن پرده طرح دار با مبل ساده

شاید شما از طرفداران پرده های طرح دار باشید و استفاده از آن ها به شما حس خوبی القا کند و به یاد خانه های قدیمی انگلیسی در سریال های قدیمی بیفتید. باید بگوییم که این بسیار خوب است و استفاده درست از پرده های گلدار در خانه، نشاط ایجاد می کند و حس طراوت و تازگی به فرد می بخشد. در صورتی خوب است از پرده های گل دار استفاده کنید که مبلمان شما ساده باشند و طرحی نداشته باشند. اگر مبل تک نفره ای دارید که طرح دار است، در صورتی که تعداد آن زیاد نباشد، استفاده از پرده طرح دار مشکلی ندارد.

ابتدا به رنگ دکوراسیون اتاق پذیرایی خود دقت کنید. به طور مثال اگر مبل های شما به رنگ آبی هستند، پرده هایی را انتخاب کنید که گل های آبی دارند یا پس زمینه ای آبی با گل های رنگارنگ دارند. اما اگر مبل های شما به رنگ خنثی هستند شرایط فرق می کند. اگر به طور مثلا مبل هایی طوسی دارید بهتر است پرده هایی انتخاب کنید که کمی رنگ در آن ها باشد. رنگ های استفاده شده نباید بیش از حد جیغ باشند تا تضاد شدیدی پدید نیاید. پرده هایی با گل های صورتی کم رنگ یا زرد، بهترین انتخاب برای ست شدن با مبل های طوسی هستند.

 

ست کردن پرده طرح دار با مبل ساده

ست کردن پرده با مبل طرح دار

خیلی از افراد به مبلمان طرح دار علاقه زیادی دارند. اگر شما نیز از این دسته هستید باید در انتخاب پرده های خود دقت بسیاری کنید. انتخاب پرده برای خانه ای که مبلمان طرح دار دارد بسیار حساس است زیرا اگر درست برگزیده نشود ممکن است دکوراسیون خانه شما به کل به هم بریزد و حتی دیگر زیبایی مبلمان شما به چشم نیایند. برای این نوع مبلمان باید از پرده های ساده استفاده کنید تا فضا بیش از حد شلوغ نشود. برای رنگ پرده، می توانید از بین رنگ گل های مبل خود انتخاب کنید. مثلا اگر مبلمان شما دارای گل های سبز و قرمز است، پرده را به رنگ سبز تهیه کنید زیرا رنگ قرمز نیز باعث می شود فضا شلوغ شود. پس از میان رنگ های موجود در مبل، رنگی را انتخاب کنید که جیغ نباشد و روشن تر از بقیه باشد. اگر فکر می کنید که به پرده های ساده علاقه ای ندارید می توانید یک پرده کناره گل دار نیز در کنار پرده های ساده خود بیاویزید اما بیشتر از این از وسایل طرح دار استفاده نکنید. اگر کاغذ دیواری های شما طرح دار هستند، پرده کناره گل دار را به طور کل فراموش کنید و فقط به دنبال پرده های ساده بروید.

ست کردن پرده با مبلمان خنثی

بسیاری از خانه های ایرانی مبلمانی به رنگ های کرم، طوسی و خاکستری دارند. اگر شما نیز از این دسته افراد هستید پرده ها را باید طوری انتخاب کنید که خانه را سرد و بی روح نکنند و به فضا گرما ببخشند. برای مبلمان خنثی نیازی نیست که پرده های نیز حتما در همان رنگ یا طیف رنگی باشند. می توانید از طیف رنگ های مختلف استفاده کنید. یا با استفاده از پرده های جیغ تضادی ایجاد کنید که تمامی توجه را به خود جلب کند یا از رنگ های کم رنگ استفاده کنید تا یک هارمونی آرامش بخش در خانه ایجاد کند.

 

همچنین بخوانید: 5 رنگ پرده مناسب مبلمان طوسی و خاکستری

 

ست کردن پرده با مبلمان خنثی

 

شما به چه صورت پرده ها را با مبلمان خود ست کرده اید؟ آیا قبل از خواندن این مقاله به این فکر کرده بودید که ست کردن پرده با مبلمان تا چه اندازه در دکوراسیون شما تاثیر دارد؟ برای ما از نحوه ست کردن مورد علاقه خود بنویسید.