آیا می دانید پرده بالای رادیاتور باید چه ویژگی ای داشته باشد
آیا می دانید پرده بالای رادیاتور باید چه ویژگی ای داشته باشد؟!

یکی از دغدغه های صاحبان برخی منازل، انتخاب پرده برای پنجره‌هایی است که بالای رادیاتور قرار دارند. انتخاب درست این نوع پرده ممکن است شما را دچار چالش کند، این که پرده پارچه ای کوتاه بزنید یا بلند یا اینکه از پرده های کرکره ای و انواع پرده زبرا استفاده کنید؟! در این مقاله میخواهیم به برخی از پوشش های مرسوم برای پنجره های بالای رادیاتور بپردازیم:

  • پرده های پارچه ای کوتاه

یک گزینه خیلی معمول که اکثرا استفاده می کنند و برخی حتی به ناچار این کار را انجام می دهند، استفاده از پرده های پارچه ای تا روی رادیاتور است. به طور کلی قانون نا نوشته ای در مورد پرده های پارچه ای وجود دارد که هر چه پرده بلند تر و نزدیک زمین باشد ایستایی بهتری دارد مگر اینکه از پوششی زیبا برای رادیاتورهای خود استفاده کنید که در این صورت نیازی نیست روی رادیاتور را بپوشانید!

پرده زبرا برای پنجره های روی شوفاژ

بهتر است بدانید که یکی از وظایف اصلی پرده‌های پارچه‌ای کوتاه، جلوگیری از اتلاف گرما است. رادیاتورها گرمایی تولید می‌کنند که به سمت بالا می‌رود و اگر پرده‌های بلند در جلوی آن‌ها آویزان باشد، بیشتر آن گرما در پشت پارچه محبوس می­شود. با استفاده از پرده بالای رادیاتور جلوی رادیاتور پوشانده نمی­‌شود و هوای گرم می‌تواند آزادانه به داخل اتاق بچرخد؛ لذا بدین صورت می­توان از گرمایش کارآمد و حفظ دما اطمینان حاصل کرد.

علاوه بر این، پرده‌های پارچه‌ای کوتاه بالای رادیاتور در مقایسه با پرده‌های بلندتر نگهداری نسبتاً آسانی دارند. منظم و مرتب کردن آنها یا شستشوی این پرده‌ها معمولاً آسان­تر است و بنابراین همیشه ظاهر منزل ما، آراسته‌­تر خواهد بود.

  • کرکره ها و پرده های رولی

مورد اول استفاده از پرده های رولی و غلطکی مانند پرده شید و زبرا است. این پرده ها را می توان تا روی رادیاتور ادامه داد و از نظر ظاهری نیز مشکلی پیدا نخواهد کرد . فقط نکته ای که در مورد پرده های زبرا بر روی رادیاتور در نظر گرفت، این است که اندازه ارتفاع به گونه ای گرفته شود که هنگام بسته شدن پارچه ها روی هم همپوشانی داشته باشد و به طور کامل بسته شود.

در مورد پرده کرکره هم با توجه به اینکه بالای شوفاژ گرما ایجاد می‌شود و کرکره های چوبی نسبت به گرما و حرارت حساس هستند طبیعتا از این مدل پرده نمی توان استفاده کرد ، اما کرکره های فلزی برای این مکان می‌تواند مناسب باشد چون این پرده ها نسبت به گرما و رطوبت مقاوم هستند.

پرده کرکره بالای رادیاتور

تنها ایرادی که خیلی ها به این سبک وارد می کنند این است که این مدلها بیشتر برای اتاق خواب و آشپزخانه استفاده می‌شود و اگر رادیاتور شما در پذیرایی باشد شاید چندان این سبک پرده باب میل صاحبان منازل نباشد.

اگر این ایراد برای شما مهم نباشد، باید بدانید که با تنظیم کرکره‌ها یا بالا و پایین کردن پرده‌ها می‌توانید میزان گرمای ساطع شده از رادیاتور به اتاق خود را تنظیم کنید. پرده بالای رادیاتور در مدل‌های کرکره‌ای و زبرا در حالی که رادیاتور را پنهان می‌کنند، ظاهری مرتب و شیک به فضای شما می‌دهند.

قبل از نصب پرده‌های کرکره‌ای در بالای رادیاتورها مطمئن شوید که آنها مانع جریان هوای مناسب در اطراف رادیاتور نمی‌شوند. حفظ تهویه کافی برای عملکرد گرمایش کارآمد ضروری است. هنگام خرید این نوع پرده، مشاوره با کارشناسان سروین دکور را فراموش نکنید؛ زیرا آنها می‌توانند شما را در انتخاب کرکره مناسب بر اساس نیازهای خاصتان راهنمایی کنند.

  • پرده پانچ آماده

پرده پانچ آماده برای بالای رادیاتور یک راه حل ساده و در عین حال مؤثر برای بهبود عملکرد رادیاتورها و زیبایی محیط است. این لوازم جانبی نوآورانه که برای قرار گرفتن یکپارچه طراحی شده­‌اند، اهداف متعددی را بر عهده دارند. اول از همه پرده پانچ آماده به عنوان یک مانع محافظ عمل کرده و از ورود گردوغبار، زباله و سایر ذرات به داخل رادیاتور جلوگیری می­کند.

پرده پانچ و رادیاتور

از آنجایی که رادیاتورها اغلب در مکان‌های پرتردد یا نزدیک پنجره‌ها قرار می‌گیرند، به‌مرورزمان آلودگی زیادی روی آنها جمع می‌شود. این نوع پرده برای جلوگیری از این امر به عنوان یک سپر عمل می‌کند و اطمینان می‌دهد که فقط هوای تمیز از پره‌های رادیاتور عبور می‌کند؛ در نتیجه کارایی آن را بهبود می­بخشد و طول عمر آن را افزایش می­دهد.

علاوه بر این، این نوع پرده بالای رادیاتور سبک زیبایی را به اتاق یا هر فضای داخلی دیگری می‌بخشد. پرده پانچ آماده که در طرح‌ها، رنگ‌ها و الگوهای مختلف موجود است، می‌تواند برای مطابقت با هر دکوراسیون داخلی سفارشی شود. چه ظاهر کلاسیک را ترجیح دهید یا ظاهر مدرن را، طیف گسترده‌ای از گزینه‌ها برای انتخاب وجود دارد.

یکی از مزایای کلیدی استفاده از پرده پانچ آماده، تطبیق‌پذیری آن است و می‌توان از آن هم در محیط‌های مسکونی و هم در محیط‌­های تجاری استفاده کرد. از اتاق نشیمن و اتاق خواب گرفته تا ادارات و هتل‌ها، این لوازم جانبی راه‌حلی مقرون به صرفه برای افزایش راحتی و زیبایی هستند.

  • پرده های پارچه ای بلند برای بالای رادیاتور

شما به راحتی می‌توانید از پرده های پارچه ای بلند استفاده کنید و اصلا نگران این که گرمای شوفاژ ممکن است به پرده آسیب برساند نباشید. چون این اتفاق نخواهد افتاد، اما نکته ای که باید رعایت شود این است که پرده به شوفاژ و رادیاتور شما گیر نکند. برای همین اگر می‌خواهید پرده را به سقف بزنید کمی جلوتر نصب و اگر میخواهید به دیوار بزنید باید از پایه های دیواری بلند استفاده کند.

پرده‌های پارچه‌ای بلند مزیت زیبا ساختن محیط را  نیز دارند. آن‌ها در رنگ‌ها، الگوها و پارچه‌­های مختلف وجود دارند و به شما این امکان را می‌دهند که سبکی را انتخاب کنید که مکمل دکوراسیون موجود شما باشد یا به یک اتاق خنثی، رنگی زیبا اضافه کند.

پرده های پارچه ای برای پنجره بالای رادیاتور

در صورتی که رادیاتور و شوفاژ شما نمای زیبایی دارد مثلا از رو شوفاژی استفاده کردید و یا به هر نحوی نمی‌خواهید روی شوفاژ شما کامل پوشانده شود، می توانید‌ از پرده های پارچه ای به گونه ای استفاده کند که در دو طرف پنجره به شکل ثابت قرار گیرد و روی شوفاژ را نپوشاند ( مانند عکس بالا ). در این صورت ممکن است حریم خصوصی شما دچار مشکل شود، برای حل این مشکل می توانید از پرده های پشت پنجره ای یا پلیسه استفاده کنید.


بیشتر بخوانید: چه زمانی آویزان کردن پرده از سقف توصیه می شود؟!


  • پرده‌ موج‌دار بلند برای بالای رادیاتور

پرده‌های موج‌دار بلند به عنوان پرده بالای رادیاتور، یک گزینه مناسب و شیک برای تزیین و محافظت از رادیاتورها در منزل محسوب می­شوند. این پرده‌ها اغلب از پارچه‌­های نخی سبک و شفاف دوخته می‌شوند که موجب می­‌شود هوای گرم رادیاتور به آسانی از آنها عبور کند و در عین حال ظاهر زیبایی به فضای داخلی منزل می­‌دهند. مزایای استفاده از پرده‌ موج‌دار بلند برای بالای رادیاتور عبارت‌اند از:

  1. پوشاندن ظاهر رادیاتور: پرده‌های موج‌دار قابلیت پوشاندن رادیاتور و مخفی کردن ظاهر زشت آن را دارند. با کمک این پرده‌ها محوطه حول رادیاتور به صورت زیباتر و جذاب‌تر به نظر می‌آید.
  2. حفاظت از کودکان و حیوانات خانگی: رادیاتورها ممکن است داغ بوده و برای کودکان و حیوانات خانگی خطرناک باشند. با نصب پرده‌های موج‌دار، این خطر را به طور قابل توجهی کاهش می‌دهید و از احتمال سوختگی یا آسیب به آن‌ها جلوگیری می‌کنید.
  3. حفظ ترمودینامیک: پرده‌های موج‌دار باکیفیت، به هوای گرم رادیاتور اجازه می‌دهند تا به آسانی عبور کند و در فضای داخل منزل پخش شود. این به معنای صرفه‌جوئی در مصرف سوخت و کاهش هزینه‌های گرمایش است.
  4. ظاهر زیبا: پرده‌های موج‌دار به فضای داخل منزل ظاهر جذابی می‌دهند. با وجود تنوع رنگ‌بندی و الگو در این نوع پرده، شما می‌توانید پرده‌ای را انتخاب کنید که با سبک دکوراسیون داخلی منزلتان هماهنگ باشد و زیبایی را به منزل شما هدیه دهد.

آیا آمدن پرده به روی رادیاتور خطر دارد؟

داشتن پرده روی رادیاتور در حالت عادی خطرناک نیست؛ زیرا دمای رادیاتور به حدی نمی‌رسد که باعث ایجاد آتش‌سوزی شود. بهتر است بدانید که استفاده از برخی پرده‌های بی‌کیفیت در کنار رادیاتورهای معیوب یا قدیمی ممکن است نامناسب باشد. پرده‌های نامناسب می­توانند جلوی جریان هوای گرم رادیاتور را بگیرند و باعث افزایش دمای آن شوند که در نهایت ممکن است به پرده اطراف رادیاتور آسیب وارد شود؛ لذا توصیه ما این است که پرده‌ها را به فاصله کافی از رادیاتور نصب کرده و در صورت امکان از پارچه‌های باکیفیت بالا استفاده کنید.

پرده روی رادیاتور

آیا آمدن پرده به روی رادیاتور جلوی گرما را می­گیرد؟

بله، ممکن است پرده‌ای که جلوی رادیاتور قرار می‌گیرد، مانع از انتشار گرما به داخل اتاق شود؛ چراکه پارچه پرده به عنوان یک عایق عمل کرده و از گردش مؤثر هوای گرم جلوگیری می‌کند و کارایی رادیاتور را کاهش می‌دهد. پس بهتر است هنگام انتخاب نوع پرده، به جنس پارچه انتخابی توجه ویژه‌‎ای داشته باشید. توصیه می‌شود که پرده‌ها یا هر چیز دیگری را حداقل چند سانتی‌متر از رادیاتورها فاصله دهید تا امکان توزیع مناسب گرما فراهم شود.

کلام پایانی:

انتخاب پرده بالای رادیاتور برای اطمینان از عملکرد و ایمنی مهم است. یک پرده ایده آل باید از مواد مقاوم در برابر حرارت ساخته شده باشد که بتواند در برابر دمای ساطع شده از رادیاتور مقاومت کند. با انتخاب یک پرده مناسب برای بالای رادیاتور از فروشگاه معتبر سروین دکور می‌توان کارایی رادیاتور را افزایش داد و در عین حال زیبایی و ایمنی محیط را فراهم کرد. لازم به ذکر است که با توجه به جنبه زیبایی شناختی، پرده باید مکمل دکوراسیون کلی اتاق باشد.