پارچه بلک اوت یا ضد نور چیست و چه کاربردی دارد؟
پارچه بلک اوت یا ضد نور چیست و چه کاربردی دارد؟

اگر بخواهم به صورت ساده بیان کنم، پرده هایی با پارچه بلک اوت، پرده هایی نرم و با دوام هستند که وظیفه اصلی آن تاریک کردن کامل اتاق است. آنها می‌توانند از ورود نور خورشید و حتی چراغ های خیابان به داخل جلوگیری کنند. این مواد باعث خواهد شد افرادی که مایل هستند در طول روز اتاق تاریک و یا در شب خواب راحتی داشته باشند، به هدفشان برسند.

مزایا استفاده از پارچه بلک اوت

پارچه های ضد نور مزایای دیگری از جمله حفظ حریم خصوصی، کاهش سر و صدا عایق حرارتی و برودتی و صرفه جویی در قبوض انرژی را دارد که در ادامه بیشتر مورد بررسی قرار میگیرد.

مسدود کردن کامل نور ورودی

خواب راحت در محیط های بسیار تاریک بدست می‌آید. پارچه بلک اوت یا همان ضد نور، با جلوگیری از ورود نور بیرون مانند چراغ خیابان و خودرو ها این کار را انجام می‌دهد. به همین دلیل به شما کمک می‌کند که یک محیط آرام برای استراحت داشته باشید.

همچنین بسیاری از افراد در شیفت شب مشغول بکار هستند. این عزیزان مجبور هستند که در روز استراحت کنند. همانطور که می‌دانید خواب روزانه نسبتا غیر طبیعی است، زیرا بدن ما به خوابیدن هنگام غروب خورشید عادت دارد. پارچه بلک اوت می‌تواند با تاریک کردن اتاق خواب شما در طول روز به تقلیدی از غروب خورشید کمک کند.


محصولات مرتبط در فروشگاه سروین دکور: پرده شید بلک اوت بافت دار


شید بلک اوت سیلوئت کرم قهوه ای

سر و صدا و نویز کاهش میابد

نکته جالب اینکه پارچه بلک اوت می‌تواند به کاهش و حتی مسدود کردن سرو صدای بیرون به عنوان پرده عایق صدا نیز تا حدودی کمک کند. به این دلیل که معمولا این پارچه ها از متریال هایی تشکیل شده است که حالت فوم دار دارند و تا حدودی ضخیم تر  وسنگین تر هستند. اگر چه این پارچه ها به طور کامل جلوی سرو صدا را نمی‌گیرد، اما به طور قابل ملاحظه ای آن را کاهش میدهد.

همانطور که با مسدود کردن چراغ ها شما خواب راحتی را تجربه می‌کنید، کاهش سر و صدا نیز می‌تواند این محیط را برای خواب شما رویایی تر کند. بخصوص اگر در شیفت شب کار مشغول به کار هستید، می‌توانید به واسطه این پرده، صدای بیرون مثل صدای ماشین ها، حیوانات و غیره را به حداقل برسانید.


محصولات مرتبط : پرده زبرا بلک اوت


صرفه جویی در مصرف انرژی

آیا میدانستید پنجره های شما باعث یک سوم اتلاف انرژی گرمایی منزل هستند. شما می‌توانید با استفاده از پارچه بلک اوت در هزینه گرمایش و سرمایش خانه خود صرفه جویی کنید. زیرا آنها اتلاف انرژی را به میزان قابل توجهی کاهش خواهد داد.

در طول تابستان این پارچه ها می‌توانند مانع از ورود گرمای طاقت فرسا بیرون به داخل شوند. در زمستان هم این پارچه ها مانع خارج شدن گرما به بیرون خواهد شد. در هر دو حالت شما می‌توانید درجه سیستم گرمایش و سرمایش خود را کم و از اتلاف انرژی جلوگیری کنید.

پرده پارچه ای پانچ جهت جلوگیری از عبور نور

آیا تفاوتی بین پارچه های ضد نور و پارچه ساده وجود دارد؟

همانطور که گفته شد در طول زمستان، پارچه بلک اوت به حفظ گرما کمک و در تابستان هم از ورود نور و گرما به داخل جلوگیری می‌کند. پیش بینی شده است که بین 10 تا 25 درصد اتلاف انرژی از پنجره ها انجام می‌شود. این سبک از پرده ها می‌تواند تاثیر بیشتری بر کاهش اتلاف انرژی نسبت به پارچه های پرده معمولی داشته باشد. این پرده ها بدلیل اینکه باعث کاهش مصرف انرژی می‌شوند، به حفظ محیط زیست نیز کمک خواهند کرد.

پارچه های بلک اوت معمولا برای اتاق خواب، اتاق هایی که در آن تلویزیون و ویدیو پروژکتور استفاده می‌شود (مثل تی وی روم و سالن کنفرانس) و یا در قسمت های دیگری که نیاز به مسدود شدن نور دارد، مورد استفاده قرار می‌گیرد. موارد ذکر شده می‌توانند در کنار تنوع بالای این محصولات برای سازگاری بیشتر با محیط و انتخاب راحت تر مورد استفاده قرار بگیرد.

آیا پارچه بلک اوت فقط در رنگ های تیره استفاده موجود است؟

خیلی ها تصور میکنند که پرده هایی که مانع عبور نور میشوند و فضا را تاریک میکنند، از رنگ های تیره تشکیل میشوند. باید گفت به طور کل این قضیه در مورد پارچه های ضد نور صادق نیست. این نوع پرده ها به خاطر نوع متریال آن است که میتواند جلوی نور را بگیرد و به رنگ آنها مربوط نمیشود. به گونه ای که میتوان از پرده هایی به رنگ سفید استفاده کرد ولی جلوی نور را کامل گرفت.

کاربردهای پارچه بلک اوت چیست؟

کاربردهای پارچه بلک اوت چیست؟

ازآنجایی‌که این پارچه‌های مدرن تشکیل‌شده از دو لایه ضخیم هستند، می‌توانند کاربردهای مخصوص به خود را داشته باشند. در لایه اول شاهد یک پارچه تزیینی و زیبا خواهید بود که می‌توانید آن را با سایر المان‌های دکوراسیون ست کنید؛ اما لایه زیرین دارای یک بافت ضخیم و بسیار محکم است که اجازه ورود نور خورشید را نخواهد داد. اگر سبک کاری شما به‌گونه‌ای است که نباید نور زیادی وجود داشته باشد، می‌توانید نسبت به استفاده از پارچه پرده بلک اوت اقدام کنید. به‌طورکلی مکان‌های مختلفی وجود دارند که می‌توان در آن‌ها از این پارچه‌ها بهره برد. در ادامه به معرفی چند نمونه از آن‌ها خواهیم پرداخت؛ پس همراه ما باشید.

کاربرد اول : استفاده در فضای بیمارستان

بیمارستان‌ها و کلینیک‌های درمانی از جمله محیط‌هایی هستند که نیاز است در آن‌ها آرامش کافی برقرار شود. بیماران برای اینکه روند درمانی خود را با کیفیت بهتری طی کنند، باید از سروصدا دور باشند. ازآنجایی‌که این پارچه‌ها می‌توانند عایق صدا نیز باشند، ازاین‌رو یک گزینه ایده‌آل برای نصب در اتاق بیمارستان‌ها هستند. با کمک این پارچه‌ها می‌توان از تابش نور خورشید و سروصدای اضافی در امان بود.

کاربرد دوم : استفاده برای عکاسی

همان‌طور که می‌دانید عکاسان برای ظهور عکس‌های خود به اتاق تاریک نیاز دارند. برای دسترسی به این اتاق دیگر نیازی نیست مکان‌های خاصی همچون زیرزمین‌ها را انتخاب کنید. با خرید پارچه بلک اوت برای پرده می‌توانید جلوی ورود نور خورشید را بگیرید و شرایط ایده‌آل را برای ظهور عکس‌ها در بهترین کیفیت ایجاد کنید.

کاربرد سوم : درست کردن سینمای خانگی بوسیله پارچه ضد نور

فیلم دیدن یکی از سرگرمی‌های جذابی است که افراد زیادی به آن علاقه نشان می‌دهند. ازآنجایی‌که محیط سینما تاریک و ساکت است، بسیاری از افراد ترجیح می‌دهند تایم فیلم دیدن خود را در آنجا بگذرانند؛ اما با وجود پارچه‌های مدرن ضد نور می‌توانید برای خودتان یک سینمای خانگی درست کنید و در هر ساعت از شبانه‌روز به تماشای فیلم‌های محبوب خود بنشینید.


محصولات مرتبط : پرده شید بلک اوت


کاربرد چهارم: استفاده در انواع اتاق‌ها

قاعدتاً هیچ‌کس علاقه ندارد صبح زود با تابش مستقیم پرتوهای نور خورشید از خواب بیدار شود؛ مخصوصاً اگر در تعطیلات به سر ببرد. شما می‌توانید از این پارچه‌ها به‌عنوان پرده در اتاق خواب خود بهره ببرید و اجازه عبور نور را ندهید. همچنین این پارچه‌ها از این قابلیت برخوردار هستند تا با گرفتن صدا و نویزها، یک خواب آرام برای شما فراهم کنند. البته از نقش عایق حرارت بودن آن‌ها نیز نمی‌توان قافل شد.

پارچه‌های ضد نور در روزهای سرد سال اجازه ورود سرما را نمی‌دهند و در روزهای گرم نیز از ورود نور خورشید جلوگیری می‌کنند؛ به همین علت می‌توانید با نصب آن‌ها روی پنجره اتاق خواب، در مصرف انرژی نهایت صرفه‌جویی را به عمل بیاورید. یک نکته مهمی که باید بگوییم در ارتباط با اتاق خواب کودک است. ازآنجایی‌که کودکان در طول روز مدت‌زمان بیشتری را در خواب سپری می‌کنند، نیاز به یک محیط آرام و بدون استرس دارند. شما می‌توانید از پارچه بلک اوت مناسب کودکان در راستای ورود نور و صدای کمتر به اتاق خواب بهره ببرید.

پرده ضد نور در اتاق خواب

هنگام خرید پارچه ضد نور چه نکاتی را در باید نظر بگیریم؟

آن دسته از افرادی که به دنبال خرید پارچه ضد نور هستند، باید به نکات گوناگونی توجه خود را معطوف کنند که هرکدام اهمیت بالایی دارند. در واقع توجه به این نکات باعث خواهد شد تا بتوانید یک خرید موفقیت‌آمیز را برای خود رقم بزنید. در فهرست زیر مهم‌ترین نکات خرید را برای شما آورده‌ایم:

فضایی که برای نصب پارچه بلک اوت در اختیار دارید

به‌طورکلی پارچه‌های بلک اوت در مقایسه با بسیاری از گزینه‌ها ضخیم‌تر و سنگین‌تر بوده و به فضای بیشتری برای نصب نیاز خواهند داشت. برای نصب این پرده‌ها باید میله‌هایی را تهیه کنید که قابلیت تحمل وزن این پرده‌ها را داشته باشند؛ ازاین‌رو قبل از اینکه برای خرید پارچه بلک اوت آماده شوید، به فضای اتاق خود نگاه کنید و ببینید آیا نصب این پارچه‌ها بلامانع است؟ آیا فضای کافی در اختیار شما است؟ اگر فضای کافی داشتید، باید ببینید به چه متراژی از این پارچه‌ها نیاز خواهید داشت.

طرح و رنگی که مدنظرتان است

یکی از نکات مهمی که هنگام سفارش پارچه بلک اوت برای پرده باید در نظر داشته باشید، طرح و رنگ است. اگر قرار است برای سال‌ها از این پارچه‌ها استفاده کنید، پیشنهاد می‌دهیم از طرح‌ها و رنگ‌های ساده‌تر بهره ببرید. این نوع از طرح‌ها به‌مرورزمان دل شما را نخواهند زد و می‌توانید با خیالی راحت از آن‌ها در دکوراسیون خود استفاده کنید. همچنین توجه به سبک دکوراسیون را نیز از یاد نبرید. فضای مینیمال و مجلسی به پارچه‌هایی با طرح‌ و رنگ‌های خاص نیاز دارند.

بودجه‌ای که در دسترس دارید

از نقش بودجه در خرید پارچه‌های ضد نور نمی‌توان گذر کرد. اگر بودجه شما محدود است، انتخاب این پارچه‌ها چندان پیشنهاد نمی‌شود و بهتر است به دنبال گزینه‌های جایگزین باشید؛ اما اگر مشکلی با قیمت ندارید، برای داشتن یک فضای آرام می‌توانید نسبت به خرید قدم بردارید. همچنین اگر به دنبال راحتی هستید، می‌توانید از پارچه‌های ضد نور اتوماتیک بهره ببرید. با خرید نوع اتوماتیک می‌توانید با کمک یک ریموت به کنترل آن بپردازید. زمانی که پرده‌ها اتوماتیک می‌شوند، قیمت آن‌ها نیز روند صعودی خواهد داشت.

پارچه پرده مکانیزه بلک اوت

سخن آخر

پارچه‌های ضد نور یا بلک اوت می‌توانند یک محیط آرام و بدون نور را برای شما ایجاد کنند تا بتوانید به‌راحتی استراحت کنید و مشغول انجام کارهای خود شوید. استفاده از این پارچه‌ها همراه با مزایای گوناگونی است که از جمله آن‌ها می‌توانیم به صرفه‌جویی در مصرف انرژی، کاهش نویز و مسدود کردن نور ورودی اشاره کنیم.

به دلیل همین مزایا استفاده از آن در مکان‌های مختلف همچون بیمارستان‌ها و اتاق تاریک عکاسی رایج است. اگر به دنبال این محصولات هستید، باید از بهترین مجموعه عرضه‌کننده در این راستا بهره ببرید. سروین دکور می‌تواند به‌عنوان یکی از قدیمی‌ترین فروشگاه‌های اینترنتی به کمک شما بیاید. برای کسب اطلاعات بیشتر با کارشناسان مجموعه در تماس باشید.


شاید به خواندن این مطالب نیز علاقه مند باشید:

بهترین ایده ها برای خوابی راحت

چگونه بهترین فضای خواب را برای اتاق خواب خود به وجود آوریم؟!