هزینه تعمیر پرده چقدر است و آیا صرفه اقتصادی دارد؟!
هزینه تعمیر پرده چقدر است و آیا صرفه اقتصادی دارد؟!

در هر وسیله مکانیکی امکان خرابی وجود دارد. در پرده های مدرن نظیر شید و زبرا نیز به جهت اینکه علاوه بر پارچه، مکانیزم هایی جهت بالا بردن پرده وجود دارد، از این قاعده مستثنی نیست. در نتیجه ممکن است بعد از گذشت چند وقت ایرادات قابل تعمیر و یا حتی غیر قابل تعمیر در پرده به وجود بیاید. حالا سوال اینجاست که آیا می‌شود آنها را تعمیر کرد و هزینه تعمیر پرده چقدر است؟ و اساسا صرف می‌کند که پرده ها را تعمیر کنیم یا بهتر است یک پرده جدید خریداری کنیم!!

پرده زبرا، شید و پرده هایی نظیر اینها از پارچه تشکیل شده است. اما در کنار آن برای اینکه بتوان پرده را بالا پایین و سایه روشن کرد تا بتوانیم از نور طبیعی استفاده کنیم، علاوه بر پارچه، قاب، قرقره، زنجیر و ریل داخل قاب نیز برای مونتاژ این پرده ها لازم است. اکثر پارچه های این پرده ها وارداتی هستند ولی قطعات معمولا داخل کشور تولید می‌شوند. به همین جهت قیمت پارچه با نرخ ارز محاسبه شده و سهم عمده ای از قیمت تمام شده محصول شما را پارچه تشکیل می‌دهد.

وقتی مکانیزم پرده ای دچار مشکل می‌شود (مثلا قرقره آن خراب شده)، چون قطعات تولید داخل است با هزینه اندکی میتوان آن قطعه را خرید و پرده را تعمیر کرد. البته در کنار هزینه قطعه باید هزینه های دیگری مثل ایاب و ذهاب تا محل کارگاه و هزینه نصب مجدد پرده (در صورتی که خودتان نخواهید انجام دهید) را به آن اضافه کنید.

هزینه تعمیر پرده زبرا کرم برای محیط اداری

انواع خرابی های پرده و هزینه تعمیر آنها

حالا که متوجه شدیم پرده ها قابل تعمیر هستند، در این قسمت می‌خواهیم به انواع خرابی ها پرده و دلیل مراجعات به کارگاه ها جهت تعمیر آنها اشاره کنیم و در انتها بگوییم که چقدر هزینه دارد و آیا به صرفه است که این کار را انجام دهیم یا خیر؟!

پرده بالا و پایین نمی شود!

مهمترین کاربردی که پرده های شید و زبرا دارند این است که شما به وسیله زنجیر بتوانید پرده را بالا  بدهید و از نور طبیعی لذت ببرید. در بعضی مواقع پرده دچار اشکال شده و این امر انجام نمی‌شود. مهمترین دلیل این اتفاق خرابی قرقره یا به اصطلاح گیربکس است. از اسم گیربکس اصلا نترسید. این قطعه اسم ترسناک و بزرگی دارد اما اصلا قطعه گرانی نیست و شما می‌توانید با حدود 100 هزار تومان (بسته به نوع پرده) آن را خریداری کنید. نکته مهم این است که دیگر احتیاج به حمل به کارگاه را نیز ندارید. چون تعمیرکار در محل میتواند تعویض گیربکس را انجام دهد. البته اگر خود شما هم فنی باشید به راحتی می‌توانید این کار را انجام دهید.

پاره شده زنجیر پرده

یکی دیگر از مهمترین دلایلی که باعث میشود خریدار پرده را به تعمیرکار ارجاع دهد، پاره شده زنجیر پرده است. دلایل مختلفی وجود دارد که باعث می‌شود زنجیر پرده شما پاره شود. از نامرغوب بودن جنس زنجیر گرفته تا استفاده زیاد و یا حتی بازی کودکان و حیوانات خانگی با آنها. این مورد هم اصلا جای نگرانی ندارد و شما یا تعمیر کار پرده به راحتی می‌توانید زنجیر آن را تعویض کنید. هزینه ای هم که بابت تعمیر پرده و تعویض زنجیر آن پرداخت می‌شود چیزی حدود 200 هزار تومان است.

بیشتر بخوانید: راهنمای تعمیر و تعویض زنجیر پرده های زبرا و شید رول

غر شدن و شکستگی قاب پرده

قاب قسمت بالایی پرده زبرا و شید از جنس آلومینیوم است. به همین دلیل به راحتی دچار شکستگی و دفرمه شدن نخواهد شد. اما ممکن است به دلایلی مانند سقوط پرده، وارد آوردن ضربه ای محکم و یا حتی جابجایی و حمل و نقل، قاب پرده دچار فرورفتگی و یا ساییدگی شود. در این مورد هزینه ای که بابت تعمیر پرده باید پرداخت کنید شامل هزینه قاب (متر طول حدود 200 هزار تومان)، حمل تا کارگاه و دستمزد جهت تعویض است. همانطور که ملاحظه می‌کنید هزینه قابل ملاحظه ای خوهد شد. اما با توجه به قیمت خرید یک پرده جدید، تعویض قاب به صرفه تر خواهد بود تا خرید یک عدد پرده نو!!

پرده دبل شید کرم در محیط آشپزخانه

پاره شده پارچه پرده زبرا و شید رول

این محصولات همانند سایر پرده ها از پارچه تشکیل شده اند و هر پارچه ای ممکن است بنا به دلایل مختلفی از جمله سوختگی، جسم تیز، شستشوی نامناسب و حمل و نقل پاره شود. اما سوال اینجاست که در صورت پاره شده پارچه پرده، آیا هزینه کردن بابت تعویض و تعمیر پرده به صرفه خواهد بود یا نه؟

در ابتدای مطلب خدمتتان عرض کردم که پارچه ها اکثرا خارجی هستند و قیمت آن را نرخ ارز تعیین می‌کند و با توجه به بالا بودن قیمت ارز در کشور ما، چیزی حدود 90 درصد هزینه ای که بابت این مدل پرده ها پرداخت میکنید، قیمت پارچه پرده است.

اگر پارچه ای پاره شود و شما بخواهید پرده را تعمیر کنید، حتما باید پارچه پرده را تعویض کنید. هزینه ای که بابت این کار باید پرداخت کنید شامل موارد زیر است:

  • خرید پارچه جدید
  • حمل پرده و پارچه به محل کارگاه
  • دستمزد تعمیرکار بابت تعویض پارچه
  • هزینه نصب مجدد

اگر بخواهید خوش بینانه نگاه کنیم، در بهترین حالت هزینه ای که بابت تعویض و تعمیر پارچه پرده زبرا باید پرداخت گردد، با هزینه خرید یک مدل جدید برابری میکند. در نتیجه میتوان گفت که به صرفه نیست که شما این کار را انجام دهید. بهتر است مدل جدیدی انتخاب و آن را خریداری کنید.

خلاصه اینکه پرده هایی مثل شید و زبرا که به صورت یک ماشین عمل میکنند و مکانیزم بالا و پایین شدن یا حتی چپ و راست دارند، سال ها می‌توانند برای شما کار کنند. به شرطی که پارچه آن پاره نشود. در غیر این صورت هر ایرادی که در پرده به وجود بیاید قابل حل است.

مطالب مرتبط:

این نشانه ها بیانگر زمان تعویض پرده یا قطعات آن هستند!