4 کاربرد پرده پلیسه برای پوشش پنجره های مختلف
4 کاربرد پرده پلیسه برای پوشش پنجره های مختلف

شکل و شمایل و ظاهر خانه ها با یکدیگر متفاوت است، به همین دلیل ممکن است پنجره های متفاوتی نیز داشته باشند. چه از نظر شکل و چه از نظر ابعاد. برای همین است که برای پوشش آنها، از طرح ها و تنوع های مختلف پرده استفاده می‌شود. یک نوع پرده ممکن است برای پنجره ای بسیار زیبا باشد ولی وقتی همین سبک پرده را بر روی پنجره دیگری امتحان می‌کنیم، نه تنها زیبایی ندارد بلکه ممکن است به شرایط خاص آن پنجره نیز سازگاری نداشته باشد. در این مقاله می‌خواهیم به یکی از انواع پرده های مدرن یعنی پرده پلیسه بپردازیم و اینکه اصولا در چه مکان هایی می توان از آن استفاده و به طور خلاصه کاربرد پرده پلیسه را بیان کنیم.

پرده پلیسه از انواع پرده مدرن است که به علت ساختار هفت و هشتی که دارد به این نام معروف است. این پرده را می‌توان به پشت انواع پنجره ها بخصوص پنجره های دو جداره نصب کرد. مکانیزم حرکت و تنظیم نور آن نیز به صورت دستی است. یعنی هر زمان بخواهیم، می‌توانیم پرده را بالا زده و از نور طبیعی لذت ببریم. در هنگام شب نیز با پایین آوردن پرده جلوی دید به داخل را گرفته و حریم خصوصی خود را حفظ می‌کنیم.

شاید یه جرات بتوان گفت مهمترین مزیت و کاربرد پرده پلیسه این است که شما می‌توانید بدون نیاز به تغییر حالت پرده، پنجره را باز و بسته کنید. ممکن است در نگاه اول خیلی به نظر شما مهم نیاید، اما در ادامه می‌خواهم به 4 نوع پنجره اشاره کنم که بهترین انتخاب برای آنها پرده پلیسه خواهد بود.

 

1- کاربرد پرده پلیسه برای پنجره پشت سینک ظرفشویی

در برخی از آشپزخانه ها مخصوصا آنهایی که محیط کوچکتری دارند، فضای بین سینک و پنجره بسیار کم است. در این حالت شیر ظرفشویی با فاصله بسیار کمی از شیشه پنجره قرار دارد. به همین دلیل هر نوع پرده ای را نمی‌توان آنجا نصب نمود. اگر هم بشود، آنقدر فاصله کم است که هنگام شستن ظرف ها ممکن است پرده شما خیس شود. اولین کاربرد پرده پلیسه را می‌توان برای همچین فضایی در نظر گرفت. این پرده ها به طور کامل داخل چهارچوب پنجره قرار گرفته و از طرفی چون فضای خیلی کمی را اشغال خواهد کرد، مزاحمتی برای شما هنگام شستن ظروف به وجود نمی آورد.

 

همچنین بخوانید: برای پرده درب تراس و حیاط خلوت خود از این ایده ها استفاده کنید!

پرده پلیسه برای پنجره پشت سینک ظرفشویی

2- پنجره هایی که دقیقا به سقف چسبیده است

در برخی از منازل پنجره تقریبا به سقف چسبیده. این قضیه در حالتی که درب پنجره به سمت بیرون باز شود و یا کشویی باشد مشکلی ایجاد نمی‌کند و تقریبا هر نوع پرده ای را میتوانید نصب کنید. اما اگر پنجره به داخل باز شود شرایط کاملا متفاوت است. در این حالت نمی‌توانید از پرده های دیگر مثل پرده زبرا یا پرده شید و حتی برخی پرده های پارچه ای استفاده کنید چون در این صورت پنجره شما اصلا باز نخواهد شد. همانطور که قبلا هم گفتم یکی از مهمترین کاربرد های پرده پلیسه، امکان باز شدن پنجره بدون تغییر حالت پرده است. شما میتوانید پرده پلیسه را مستقیم در چهارچوب پنجره نصب کنید و از باز شدن پنجره و هوای تازه لذت ببرید.

 

3- فاصله کم کابینت با پنجره

در بسیاری از موارد دیده شده به جهت فضای کم آشپزخانه و نیاز خانم خانه به فضای بیشتر، سازندگان کابینت، آنها را تا نزدیک پنجره امتداد می‌دهند. در این حالت مشکلی که پیش می آید این است که فضای بسیار کمی برای نصب پرده وجود دارد. حتی در برخی از موارد فضا آنقدر کوچک است که شاید نتوان از هیچ نوع پرده ای استفاده کرد. در این حالت میتوانید از کاربرد پرده پلیسه استفاده کنید و با توجه به فضای کمی که اشغال می‌کند، به راحتی این پرده را پشت کابینت نصب و از آن استفاده کنید.

پرده پلیسه برای درب تراسی که رفت و آمد زیادی دارد

4- درب تراسی که رفت و آمد زیادی دارد

برای بسیار از افراد که رفت و آمد زیادی از درب تراس ندارند، شاید مدل پرده چندان اهمیت نداشته باشد. به عنوان مثال برای درب تراس از پرده زبرا استفاده شده و اهالی خانه شاید روزی یک بار و یا هر دو روز یک بار از تراس استفاده کنند. در این حالت هر موقع بخواهند می‌توانند پرده را بالا زده و رفت و آمد خود را انجام دهند. اما افراد دیگری نیز هستند که به تعداد دفعات زیادی در طول روز از درب تراس رفت و آمد دارند. ممکن است وسیله ای آنجا داشته باشند و یا هر دلیل دیگری. در این حالت اگر بخواهبم از پرده های بالارو مثل پرده شید و زبرا استفاده کنیم، مدام باید پرده را بالا و پایین کنیم. در این حالت هم طول عمر لوازم پرده پایین می‌آید و هم ممکن است تبدیل به کاری طاقت فرسا شود. در این مورد نیز میتوانید از کاربرد پرده پلیسه استفاده کنید و این پرده را پشت درب نصب و بدون نیاز به تغییر حالت پرده، از درب تراس رفت و آمد کنید.

مطمئنا موارد بیشمار دیگری هستند که بتوان از پرده پلیسه استفاده کرد. اما این 4 موردی که در این مقاله گفته شد را می‌توان نوعی الزام دانست. یعنی اگر پنجره ای داشتید که یکی از 4 شرط بالا را داشت بهترین گزینه برای شما، استفاده از پرده پلیسه است.