به این پنج دلیل هنوز باید از کتیبه و والان پرده استفاده کنیم!
به این پنج دلیل هنوز باید از کتیبه و والان پرده استفاده کنیم!

والان و کتیبه پرده، روکش های زینتی هستند که می‌توانند به پنجره شما جلوه خاص و زیبایی بدهند. برخی از آنها حالت رسمی دارند و برخی دیگر غیر رسمی. اما همگی برای ایجاد هماهنگی بین پرده شما و سایر اجزای دکوراسیون داخلیتان ساخته شده اند. والان‌هامعمولا از جنس پارچه پرده‌ای و به صورت چین دار و یا ساده ساخته می‌شود. اما کتیبه ها از متریال های سختی مثل چوب، ام دی اف و pvc ساخته شده. به همین دلیل هر نوع پرده و پنجره ای را می‌توان با این متریال، تزئین نمود.

والان و کتیبه پرده برای چه مواردی استفاده میشوند؟

همانطور که گفته شد این محصولات از جنس های متعددی مثل پارچه ، چوب و غیره ساخته و طراحی می‌شوند. وظیفه اصلی آنها پوشش قسمت بالایی پرده (میل پرده یا قاب) است، که می‌تواند علاوه بر پوشش، ظاهری جذاب تر به پنجره های شما بدهند.


بیشتر بخوانید: آموزش باز کردن کتیبه پرده


آیا این محصولات از مد افتاده است؟

استفاده از والان و کتیبه در قدیم بیشتر استفاده می‌شد. امروزه نیز طراحان داخلی به طور مکرر و با استقبال زیاد از این اکسسوری ها استفاده می‌کنند، حتی در خانه هایی با دکوراسیون مدرن. اضافه کردن این قبیل اکسسوری ها باعث تغییر استایل دکور خانه شما و یک جورایی شخصی سازی آن می‌شود.

فرق ندارد که از چه مدل پرده ای استفاده می‌کنید. پرده های پارچه ای مثل پرده پانچ یا پرده های مدرن مانند پرده شید، پرده زبرا و پرده ورتیکال. این محصولات قادر هستند به عنوان یک ویژگی تزئینی برای پوشش روی پنجره شما به کار برده شوند. البته برای پرده های پارچه ای از والان و برای پرده های مدرن بیشتر از کتیبه استفاده می‌کنند.

والان قهوه ای بر روی کرکره چوبی سفید

مزایای استفاده از والان و کتیبه پرده

استفاده از این محصولات مزایای متعددی دارد که شاید در این مقاله تمامی آنها گنجانده نشود. به همین دلیل به مهمترین آنها می پردازیم:

پوشش و تزئین قاب و میل پرده

یکی از مهمترین وظایف کتیبه ها و والان ها، مخفی کردن قاب، میل پرده و یا هر چیزی که پرده ها به آن متصل است خواهد بود. به عنوان مثال اگر شما از پرده زبرا استفاده می‌کنید، ممکن است شکل ظاهری قاب این پرده چندان برای شما خوشایند نباشد. استفاده از کتیبه می‌تواند قاب را به طور کامل برای شما پوشش دهد و ظاهری زیباتر بوجود بیاورد.

علاوه بر این اگر از پرده‌های هوشمند که دارای موتور هستند، استفاده می‌کنید، بهتر است برای پنهان کردن موتور آن‌ها از کتیبه استفاده کنید. همچنین شما می‌توانید کتیبه‌ها را برای پوشاندن ایرادات موجود در دیوار، پنجره، میل‌های پرده و… مورد استفاده قرار دهید. به‌عنوان نمونه، زمانی که گچ دیوار ریخته باشد، شما به‌راحتی می‌توانید با استفاده از این محصولات آن قسمت را بپوشانید.

ایجاد ظاهری غیر رسمی به پرده ها

برخی پرده ها مانند پرده کرکره و پرده ورتیکال ممکن است بعد از نصب بخصوص در پذیرایی، ظاهری رسمی و اداری به خود بگیرد. استفاده از کتیبه برای قسمت بالایی پرده ها می‌تواند ظاهر خشک و یکنواخت پرده ها را تزئین و بهبود دهد.

تغییرات و بوجود آوردن ظاهری نو و جدید

ممکن است بعد از مدتی شما از پرده خود خسته شوید و به این نتیجه برسید که بهتر است آن را تعویض کنید. همانطور که می‌دانید تعویض پرده، مستلزم صرف هزینه های زیادی است. اما شما میتوانید با استفاده از یک کتیبه یا والان (بسته به نوع پرده) ظاهری جدید و نو به پرده و پنجره های خود بدهید.

کتیبه کار شده بر روی پرده کرکره چوبی قهوه ای

همچنین زمانی که معماری اتاق و خانه شما جذاب نیست، شما می‌توانید با استفاده از کتیبه فضایی خیره کننده در محیط ایجاد کنید. به‌عنوان نمونه، زمانی که قاب پرده و دیوارهای شما حالتی ساده داشته باشند و بخواهید از یک پرده بدون طرح نیز در آن‌ها استفاده کنید، بهتر است با استفاده از کتیبه‌ها محیط را از سادگی در آورید. مسئله بسیار مهمی که در زمان انتخاب کتیبه باید به آن دقت داشته باشید، این است که ببینید آیا می‌خواهید کتیبه تمام قسمت پنجره را پوشش دهد یا خیر. این قضیه را می‌توانید با یک کارشناس طراحی داخلی نیز مطرح کنید.

ابعاد اتاق و دیوار شما را بزرگتر نشان میدهد

بسیاری از منازل دارای اتاق ها یا سالن هایی هستند که ابعاد کوچکی دارند و یا حداقل در ظاهر این طور به نظر می آید. شما می‌توانید با استفاده درست و مناسب کتیبه و یا والان ظاهر پنجره و اتاق خود را به گونه ای تشکیل دهید که بلندتر و حجم دار تر به نظر برسند. به‌عنوان نمونه بهتر است از کتیبه‌های خیلی بزرگ برای اتاق‌های کوچک استفاده نکنید؛ زیرا این کار باعث کوچک‌تر دیده شدن فضای شما می‌شود.


بیشتر بخوانید : به این نکات و توصیه ها در انتخاب پرده پذیرایی دقت کنید!


مهم‌ترین تفاوت‌های کتیبه با والان

مهم‌ترین تفاوت‌های کتیبه با والان

کتیبه و والان پرده ممکن است در نظر عموم یکسان در نظر گرفته شوند؛ اما در اصل تفاوت‌های بسیار مهمی با هم دارند. همان طور که گفته شد، والان به پارچه‌هایی گفته می‌شود که شباهت زیادی به قاب دارند و در قسمت بالایی پرده و گوشه‌های کناری آن قرار می‌گیرند و باعث زیباتر دیده شدن پرده‌ها می‌شوند. علاوه بر این می‌توان از والان‌ها برای پنهان کردن میل پرده و سایر تجهیزات مربوط به پرده استفاده کرد.

والان به‌عنوان یک کتیبه نرم در نظر گرفته می‌شوند و جنس آنها از پارچه است؛ اما کتیبه‌ها از پلاستیک، چوب و… ساخته می­شوند و همواره در قسمت بالایی پرده مورد استفاده قرار می‌گیرند. شما می‌توانید از والان‌ها به تنهایی و بدون قاب یا کتیبه استفاده کنید؛ اما استفاده از کتیبه به تنهایی اصلاً مرسوم نیست و شکلی بدی به فضای خانه شما می‌دهد. با وجود این که کتیبه‌ها بسیار جذاب هستند؛ اما  والان‌ می‌توانند فضایی لطیف و زیبا را در محیط خانه شما ایجاد کنند.

در چه مواردی از کتیبه‌ها استفاده می‌شود؟

زمانی که از پرده‌های ساده و بدون طرح برای پوشاندن پنجره‌ها استفاده می‌کنید، می‌توانید با استفاده از کتیبه‌ها نمایی خاص به آن‌ها بدهید. کتیبه‌ها قادر هستند فضایی زیبا و جذاب را به همراه پرده‌های ساده بسازند. اگر قصد استفاده از پرده‌های ساده را دارید و نمی‌خواهید هزینه زیادی برای پرده بپردازید، استفاده از کتیبه می‌تواند به شما کمک کند تا سادگی فضا را در هم شکنید.

در مقایسه با والان پرده می­توان گفت که کتیبه‌ها فضای سنتی و کلاسیک­تری در خانه شما ایجاد می­کنند. دقت داشته باشید که اگر دکوراسیون خانه‌تان مدرن است، بهتر بوده از کتیبه استفاده نکنید؛ اما اگر دکور محیط شما به صورت کلاسیک و سنتی هست، می‌توانید به‌راحتی از کتیبه استفاده کرده و از زیبایی آن لذت ببرید. کتیبه‌های مخصوص پرده در جنس‌ها و ابعاد مختلفی در بازار موجود هستند و شما می‌توانید بر اساس سلیقه و بودجه‌ای که دارید، یکی از مدل‌های این محصولات را خریداری کنید و مورد استفاده قرار دهید.

کتیبه‌ها می‌توانند به پرده شما جلوه‌ای خیره‌کننده دهند. همچنین این محصولات می‌توانند قسمت‌های بالایی دیوار و پرده شما را بپوشانند. استفاده از پرده‌ها به همراه کتیبه باعث ایجاد فضایی زیبا در خانه شما می‌شود و پرده شما را از حالت سادگی در می‌آورد.

چه زمانی از والان برای پرده استفاده می‌شود؟

چه زمانی از والان برای پرده استفاده می‌شود؟

همان طور که گفته شد، والان‌ها از پارچه تولید می­‌شوند و اغلب قابلیت پوشاندن قسمت‌های بالایی پرده را دارند. این محصولات قابلیت پوشاندن پنجره را ندارند و اغلب برای تزئین پرده‌های ساده استفاده می­شوند. مهم‌ترین دلیل استفاده از این محصولات پوشش‌دهی به میل پرده و گیره­های آن است.

والان‌های پرده مدل‌های مختلفی دارند. این محصولات به همراه پرده‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند و می‌توانند به پرده‌های ساده جلوه‌ای خیره کننده و زیبا بدهند، البته پیش از خرید والان پرده بهتر است به نوع دکوراسیون منزل و رنگ پرده‌های خود توجه داشته باشید. اغلب به همراه والان‌ها از پرده‌های حریر شیری و کرم رنگ استفاده می‌شود که طرح‌های کوچکی بر روی خود دارند. شما می‌توانید بر اساس بودجه و سلیقه‌ای که دارید، به‌راحتی این محصولات را خریداری کنید و مورد استفاده قرار دهید.

استفاده از والان برای پرده‌ها چندان ضروری نیست و اغلب افراد تنها برای تزئین پرده و زیباتر کردن محیط خانه از آن‌ها استفاده می‌کنند. علاوه بر این، زمانی که قاب پرده شکل نامناسبی به محیط شما داده است، به‌راحتی می‌توانید از والان های پرده استفاده کنید و محیط زیباتری داشته باشید، البته بهتر است در خانه‌هایی که محدودیت فضا دارند از این محصولات تزئینی استفاده نکنید؛ زیرا باعث کوچک‌تر دیده شدن فضای شما می­شود.

قیمت کتیبه و والان

قیمت کتیبه و والان

قیمت کتیبه و والان پرده از عوامل متعددی تأثیر می‌گیرد. از جمله این عوامل می‌توان به جنس ، اندازه آن­‌ها، متراژ و برند تولیدکننده آن‌ها اشاره کرد. زمانی که از مواد اولیه مرغوب برای تولید کتیبه و والان استفاده می‌شود، قیمت آن بالاتر می‌رود. همچنین کتیبه‌ها و والان‌ها در ابعاد بزرگ‌تر قیمت گرانتری دارند.

تولید کنندگان زیادی هم اکنون به تولید والان و کتیبه می‌پردازند. برخی از این تولیدکننده­ها شناخته شده‌­تر هستند و همین مسئله نیز موجب می‌شود محصولات آن‌ها گران‌تر باشد. علاوه بر این، برخی از کتیبه‌های چوبی و والان های نگین دار از سایر اجناس موجود در بازار گران‌تر هستند.

سخن پایانی

در این مطلب سعی کردیم شما را با والان پرده و کتیبه آشنا کنیم. این محصولات دو مورد از اکسسوری‌های مخصوص پرده هستند. شما می‌توانید برای پوشاندن قاب پرده، پنجره، دیوار و… از آن‌ها استفاده کنید. این اکسسوری‌ها در ابعاد و قیمت‌های گوناگونی در بازار موجود هستند و اغلب برای جذاب‌تر کردن پرده‌های ساده از آن‌ها استفاده می‌شود. شما می‌توانید این اکسسوری‌ها را از وب سایت سروین دکور خریداری کنید و آن‌ها را در سریع‌ترین زمان تحویل بگیرید.