بهترین روش محافظت از وسایل و لوازم منزل در برابر نور خورشید
بهترین روش محافظت از وسایل و لوازم منزل در برابر نور خورشید

به نظر شما بهترین راه محافظت از وسایل منزل در برابر نور خورشید چیست؟ به این فکر کرده اید که همین نور خورشید که کلی فایده دارد می‌تواند باعث خرابی و رنگ پریدگی وسایل شما شود. وسایلی که شما بابت خرید آنها کلی هزینه کرده اید.

همانطور که می‌دانید نور خورشید دارای یک اشعه مضر، به نام اشعه ماورابنفش است. این اشعه می‌تواند باعث آسیب رساندن به مبلمان، کفپوش ها و سایر لوازم منزل شود. نور خورشید هر روز صبح از پنجره ها وارد فضای منزل ما خواهد شد و همین خطر آسیب رساندن به اثاثیه را بر اثر تابش اشعه ماورابنفش افزایش می‎‌دهد. به همین دلیل ممکن است مبلمان، کفپوش ها و سایر لوازم شما بعد از استفاده نه چندان طولانی از آنها به جهت مجاورت در کنار پنجره، کهنه و فرسوده به نظر برسند.

خوشبختانه راه‌های ساده و زیادی وجود دارد که می‌تواند وظیفه محافظت از وسایل در برابر نور خورشید را به عهده بگیرند. با توجه به قیمت بالای لوازم و اثاثیه منزل، استفاده از این راهکارها امری ضروری است. در ادامه مقاله به چند مورد از مهمترین آنها اشاره می‌کنیم.

مبلمان خود را کاور و یا جابجا کنید

این یک گزینه بسیار ساده و ابتدایی اما مفید است. نور خورشید یک موهبت الهی است. ممکن است شما در منزل گل و گیاه داشته باشید که احتیاج به نور خورشید دارند. از همه مهمتر خود شما و سایر اعضای خانه دوست دارند از هوای تازه و نور خورشید لذت ببرند. بنابر این پوشاندن پنجره با پرده در طول روز همواره نمی‌تواند گزینه مناسبی باشد.

کاور کردن مبل برای حفاظت در برابر نور خورشید

در این حالت شما دو راهکار ساده برای محافظت از وسایل و مبلمان خود در برابر نور خورشید دارید. اول اینکه می‌توانید مبلها و فرش های خود را با رومبلی و رو فرشی کاور کنید. ممکن است خیلی از شما این کار را دوست نداشته باشید، در این صورت بهتر است مبل خود را جابجا و به محل دیگری که کمتر نور مستقیم خورشید به آن میتابد منتقل کنید.


همچنین بخوانید: پرده های شید پارچه ای بهترین راه برای محافظت از نور خورشید!


قرار دادن وسایل مدنظر در سایه

یکی از ساده‌ترین و راحت‌ترین روش‌های محافظت از وسایل در برابر نور خورشید که باید به آن پرداخت، قرار دادن کلیه وسایل مهم در سایه است. این روش شاید در آغاز بسیار ابتدایی به نظر برسد؛ اما قطعاً نتیجه مناسبی دارد و در مدت زمان کوتاهی می‌‌توان آن را انجام داد. اگر مبلمان یا هر وسیله خاص دیگری دارید که ممکن است به علت قرارگیری در برابر نور آفتاب خراب شود،‌ آن را به بخشی از منزل منتقل کنید که آفتاب‌گیر نیست.

همه ما در منازلمان بخش‌هایی را داریم که به هر علتی نور خورشید به آنجا نمی‌رسد. این مناطق یک انتخاب عالی برای قرار دادن وسایل حساس به نور خورشید هستند. به طبع در زمان استفاده از این راهکار ساده، باید طراحی دکوراسیون نیز به دقت مورد بررسی قرار بگیرد. در غیر این صورت اگرچه وسایل از نور خورشید محافظت می‌شوند؛‌ اما محیط منزل دیگر آن جذابیت سابق را نخواهد داشت.

جابه‌جا کردن وسایلی همچون مبلمان معمولاً بدون مشکل خاصی صورت می‌گیرد و با کمک اعضای خانواده می‌توانید آن‌ها را در محل دلخواه خود قرار دهید. در بعضی از منازل، زاویه ورود نور آفتاب ممکن است با تغییر فصل عوض شود. شما باید خودتان را با چنین مواردی هماهنگ کنید. اتفاقاً همین موضوع موجب می‌شود تا به اجبار هم که شده هر چند ماه یک بار دکوراسیون منزل خود را به طور کامل تغییر دهید؛ بنابراین قرار دادن وسایل حساس در سایه را به عنوان یک راهکار محافظت از وسایل در برابر نور خورشید فراموش نکنید.

محافظت از وسایل منزل در برابر نور خورشید با قرار دادن آنها در سایه

کاشت درخت در فضای جلوی پنجره

اگر منزل شما از نوع منازلی است که حیاط دارد، بهتر است به فکر کاشتن درخت در فضای بیرونی و نزدیک به پنجره خود باشید. این یک روش عالی و طبیعی برای حل مشکل ورود نور آفتاب به درون منزل و جلوگیری از آسیب دیدن وسایل خانه است. شما می‌توانید به سراغ درخت‌هایی از گونه‌های مختلف بروید و هیچ محدودیت خاصی در این زمینه وجود ندارد.

پس از کاشت درخت باید به فکر محافظت از آن نیز باشید. اگر چندان اهل باغبانی نیستید، بهتر است از درختانی استفاده کنید که چندان نیاز به مراقبت مداوم ندارند. به‌عنوان‌مثال یک کاج یا سرو می‌تواند انتخاب بسیار مناسبی در این زمینه باشد. با کاشت درخت در فضای بیرونی خانه می‌توانید خیال راحتی از بابت محافظت از وسایل در برابر نور خورشید داشته باشید.

از سوی دیگر به محیط زیست نیز کمک خواهید کرد. همان‌طور که می‌دانید کاشت درخت منجر به جذب دی‌اکسیدکربن می‌شود که خود یک امر بسیار مهم به شمار می‌آيد. در واقع شما با استفاده از این تکنیک با یک تیر دو نشان زده‌اید. هم می‌توانید به طور کامل از ورود نور خورشید و آسیب دیدن وسایل مختلف خود جلوگیری کنید و هم منجر به ایجاد یک فضای سالم از نظر محیط زیستی می‌شوید.

البته این روش کمتر برای محیط‌های شهری قابل استفاده است اما این مورد یک انتخاب عالی برای خانه‌های روستایی و ویلاها به شمار می‌رود. محافظت از وسایل در برابر نور خورشید در این محیط‌ها با چنین راهکاری به یک امر کم هزینه مبدل می‌شود که هر فردی به راحتی می‌تواند از آن استفاده ببرد.

کاشت درخت برای جلوگیری از ورود نور به داخل

از فیلم‌ها و برچسب های محافظ استفاده کنید

امروزه امکان استفاده از یک سری فیلم‌های محافظ جهت جلوگیری از ورود نور خورشید به درون محیط وجود دارد. این فیلم‌ها در واقع یک سری برچسب‌های خاص هستند که بر روی شیشه پنجره نصب می‌شوند و به علت رنگ و ساختار خاص خود می‌توانند تأثیر گرما و تابش نور خورشید را تا حد امکان کاهش دهند. اگر شیشه‌های دودی خودروها را مشاهده کرده باشید، قطعاً با این محصولات آشنایی دارید؛ زیرا برای دودی کردن شیشه خودروها نیز از این فیلم‌ها استفاده می‌شود.

برچسب های محافظ در اندازه‌های گوناگونی ارائه می‌شوند تا هر فردی بتواند بر اساس نیاز خود از آن‌ها به‌عنوان محافظت از وسایل در برابر نور خورشید استفاده کند. توصیه ما استفاده کردن از برچسب‌های باکیفیت و ضخیم است. چنین محصولاتی دارای دوام بالایی هستند و به راحتی دچار مشکل خاصی نمی‌شوند. از این گذشته، فیلم‌های محافظ قیمت پایینی دارند و نیاز نیست که در رابطه با هزینه خریداری آن‌ها نگرانی خاصی داشته باشید.

مهم‌ترین نکته در رابطه با چنین محصولاتی دقت بالا در زمان نصب است. نصب کردن آن‌ها باید به شکلی صورت بگیرد که هیچ حباب هوایی در زیر آنها وجود نداشته باشد. اگر تاکنون چنین برچسب‌هایی را نصب نکرده‌اید، بهتر است از افرادی کمک بگیرید که در این زمینه سابقه و تجربه خوبی دارند.

نصب‌ این محصولات چندان زمان‌بر نیست. پس از نصب فیلم نیز می‌توانید شیشه خود را به راحتی تمیز کنید و محدودیتی در این رابطه وجود نخواهد داشت. با توجه به موارد گفته شده، حتماً برای جلوگیری از صدمه وسایل توسط نور خورشید این راهکار خاص را نیز در نظر بگیرید.

پوشش پنجره به وسیله برچسب و فیلم

همچنین بخوانید : استفاده از پرده برای سلامت پوست !!!


به تغییر دمای محیط نیز توجه داشته باشید

علاوه بر محافظت از وسایل در برابر نور خورشید، باید از وسایل خود در برابر دیگر عوامل مخرب مانند گرما نیز که در اثر تابش نور خورشید ایجاد می­شود، محافظت کنید. همواره باید به تغییر دمای محیط منزل خود دقت داشته باشید. این تنها نور خورشید نیست که می‌تواند وسایل مختلف منزل شما را دچار آسیب‌دیدگی کند، بلکه گرما حاصل از آن نیز یک عامل بسیار مهم است که اغلب از یاد می‌رود و هیچ‌کسی به آن توجهی ندارد.

اگر قصد دارید برای مدت مشخصی خانه خود را ترک کنید، اگر سیستم تهویه مطبوع مناسبی ندارید، پنجره‌ها را کمی باز بگذارید؛ ولی پرده‌ها را به طور کامل بکشید. در این صورت گردش هوا انجام می‌گیرد؛ اما نور خورشید به درون محیط نمی‌تابد و مشکلی از این بابت نخواهید داشت. از سوی دیگر گردش هوا مانع از تجمع آلودگی در محیط می‌شود.

بنابراین اگر از جمله افرادی هستید که به وسایل خانه خود اهمیت می‌دهید، بهتر است بحث تنظیم دما و تهویه مناسب محیط را نیز در نظر داشته باشید. امروزه برای این کار از سیستم‌های تنظیم هوای هوشمند نیز کمک گرفته می­شود.

انتخاب پرده مناسب، بهترین راه محافظت از وسایل در برابر نور خورشید

شیدها، کرکره ها و دراپه ها همه اینها پوشش هایی هستند که سطح متفاوتی از میزان عبور نور خورشید را به شما ارائه میدهند. این موارد می‌تواند از فیلتر مختصر نور تا تاریک کامل را برای شما بوجود بیاورد. بنابراین نگران نباشید چون شما گزینه های بسیار زیادی را برای محافظت از وسایل خود در برابر نور خورشید خواهید داشت. در اینجا می‌خواهم شما را با برخی از پرکاربردترین آنها آشنا کنم:

پرده شید اسکرین یا شید خورشیدی

یکی از کارآمد ترین و پر استفاده ترین نوع پرده ها، پرده شید یا شید رول است. این نوع پرده از یک لایه پارچه تشکیل شده که به صورت رول بالا و پایین می‌رود و قادر خواهد بود به طور کامل پنجره شما را پوشش دهد. یکی از انواع این مدل پرده، شید اسکرین یا شید خورشیدی است. ساختار این پرده به گونه خاصی است که اجازه میدهد نور از آن رد شود، اما نه کامل !!

بر خلاف پرده شید ساده که عموما نور را کامل نگه می‌دارد، پرده اسکرین به حالت درصد بندی هستند و هر چه درصد بالاتری داشته باشند، میزان عبور نور بیشتری خواهد داشت. به عنوان مثال پرده شید اسکرین 7 درصد مقدار نور بیشتری به نوع 5 درصد آن وارد فضای منزل می‌کند.

استفاده از شید اسکرین برای محافظت از اشعه فرا بنفش خورشید

درست است که این مدل پرده نور خورشید را عبور میدهد، اما ساختار پارچه آن به گونه ای است که از عبور اشعه های مضر جلوگیری خواهد کرد. همین امر باعث محافظت از وسایل در برابر نور خورشید می‌شود.

یکی از مهمترین ویژگی های دیگر پرده های شید اسکرین این است که می‌توانید در طول روز بیرون را تماشا کنید. ساختار این پرده به گونه ای است که شخصی که در قسمت تاریک تر قرار دارد می‌تواند آنطرف را ببیند و برعکس آن امکان ندارد. به همین دلیل در شب وقتی چراغ های داخل روشن است از بیرون به داخل دید خواهد داشت. برای رفع این مشکل می‌توانید شید ها را به صورت دوبل و با آستر استفاده کنید.

پرده پلیسه و پرده هانیکوم

مورد بعدی استفاده از پرده پلیسه و پرده هانیکوم به جهت محافظت از وسایل در برابر نور خورشید است. ساختار این پرده ها که به صورت هفت و هشتی هستند، پشت شیشه پنجره ها نصب می‌شوند. در برخی از موارد که شما از پرده های ضخیم در منزل خود استفاده می‌کنید، این نوع پرده می‌تواند به عنوان زیر پرده پشت شیشه پنجره استفاده شود. یعنی وقتی شما پرده ها را به کنار می‌کشید، پرده پلیسه اجازه ورود حداکثری نور خورشید را نمی‌دهد و تا 70 درصد می‌تواند جلوی آن را بگیرد.

پرده پلیسه جهت جلوگیری از ورود نور خورشید به داخل

پرده پلیسه و پرده هانیکوم هر دو یک کار را انجام می‌دهند و تقریبا یک شکل هستند. با این تفاوت که پرده هانیکوم به صورت دولایه (حالت شش ضلعی لانه زنبوری) است. این پرده قادر خواهد بود علاوه بر کنترل نور ورودی، به عنوان عایق دما (چه سرد و چه گرم) بکار برده شود.

نصب پرده خارج از چهارچوب پنجره

یکی از راهکارهایی که جهت محافظت از وسایل در برابر نور خورشید استفاده می‌شود و ممکن است خیلی ها آن را نادیده بگیرند، نصب پرده خارج از چارچوب پنجره است. این به چه معنی است؟ شما چه از پرده های پارچه ای نظیر پرده پانچ و پرده آماده استفاده کنید و چه از پرده های مدرن مثل پرده زبرا و شید، توصیه می‌شود آن را خارج از چهارچوب پنجره نصب کنید. نصب پرده داخل چهارچوب باعث میشود که از کناره ها و پایین شکاف هایی ایجاد شود. همین شکاف ها باعث ورود نور خورشید و اشعه های ماورابنفش آن و آسیب رساندن به وسایل شما خواهد شد.

اما اگر شرایط شما به گونه ای بود که مجبور بودید پرده را داخل چهار چوب پنجره نصب کنید و یا اصلا مایل به انجام این کار بودید. بهتر است کناره های پنجره خود را با برچسب های محافظتی جهت جلوگیری از عبور نور خورشید بپوشانید.

نتیجه نهایی

نور خورشید یکی از بزرگترین نعمت های خداوند است. علاوه بر بحث روحی، این نور منبع بی پایان انرژی محسوب می‌شود. با این حال موظف هستیم از وسایلمان در برابر اشعه های مضر آن محافظت کنیم. قرار گرفتن طولانی مبلمان و سایر لوازم در برابر این اشعه منجر به رنگ پریدگی و در نهایت آسیب دیدن کامل آنها خواهد شد.

وسایل منزل از مبل گرفته تا فرش و کفپوش همه سرمایه های زندگی ما هستند. به همین دلیل محافظت از این وسایل در برابر نور خورشید باید برای ما یک اولویت باشد. بخصوص طراحی اگر منزل شما به گونه ای است که پنجره هایی به سمت شرق و غرب دارد.