چگونه بهترین فضای خواب را برای اتاق خواب خود بوجود بیاوریم؟
چگونه بهترین فضای خواب را برای اتاق خواب خود بوجود بیاوریم؟

انسان ها به طور متوسط یک سوم زمان زندگی خود را در خواب می‌گذرانند بنابر این کیفیت خواب بسیار مهم است. این قضیه اثبات شده که خواب خوب بر حفظ و بهبود عملکرد مغز ما و همچنین سطح تمرکز در روز و زمان فعالیت تاثیر مستقیم خواهد داشت. بنابر این بسیار مهم است که بتوانید یک محیط آرام برای اتاق و فضای خواب خود بوجود بیاورید.

خوب خوابیدن برای سلامتی حیاتی است. همه ما اثرات بدخوابی را می‌دانیم. خواب خوب به ما کمک میکند در طول روز فعال بمانیم، تمرکز لازم را داشته باشیم تا در هنگام کار و فعالیت باعث بهره وری ما افزایش یابد. همچنین باعث کاهش بسیاری از مشکلات که مرتبط با سلامتی ما خواهد بود، می‌شود.

برای داشتن یک خواب خوب در شب چه کارهایی انجام می‌دهید؟ موارد مثبت و منفی بسیاری است که می‌تواند بر روی الگوی خواب شما تاثیر بگذارد، مهمترین آن اتاق خواب شماست. یک طراح خوب می‌تواند اتاق خواب شما را به گونه ای دربیاورد که به شما کمک کند خواب راحت تری داشته باشید.

طراحی داخلی اتاق خوب

عوارض و مشکلات خواب ناکافی

  • کم خوابی خطر ابتلا به فشار خون بالا، بیماری های قلبی، مشکلات ریوی و چاقی را افزایش می‌دهد.
  • خوب نخوابیدن بر روی پوست شما تاثیر می‌گذارد و باعث می شود خیلی زود جوانی و شادابی پوست خود را از دست بدهید.
  • بر روی زندگی زناشویی شما اثر منفی می‌گذارد.

این ها تنها بخش کوچکی از ضرر هایی است که بواسطه کم خوابی برای شما بوجود می‌آید، به طور حتم این موارد بسیار بیشتر است که می توانید در مقالات پزشکی آنها را مطالعه بفرمایید.

شاید با خواندن این مقاله تا اینجا دچار استرس ایجاد محیطی مناسب برای خواب خود شده باشید، اما نگران نباشید زیرا تنها با چند تغییر ساده می‌توانید یک اتاق و فضای خواب رویایی برای داشتن خوابی راحت داشته باشید.

روش هایی برای بهبود شرایط اتاق و فضای خواب

  • اتاقت را تاریک کن

اتاق خواب خود را تاریک نگه دارید، زیرا نور باعث جلوگیری از تولید هورمونی در بدن که خواب را تقویت می‌کند، می شود. زمانی که خورشید غروب می‌کند و هوا رو به تاریک تر شدن می‌رود، چراغ ها و نور مصنوعی اتاق خود را کم کنید. انجام این کار باعث میشود مغز شما فرمان دهد که زمان خواب فرا رسیده است.

وسایل الکترونیکی خود مانند تلویزیون و کامپیوتر خود را خاموش کنید و گوشی هوشمند خود را در حالت تنظیمات شب قرار دهید. زیرا قرار گرفتن در معرض نور تلویزیون و موبایل هم می‌تواند شما را بیدار نگه دارد حتی اگر چراغ ها خاموش باشد.

اتاق خود را خنک نگه دارید

حتما تا حالا برایتان اتفاق افتاده که از گرما موجود در اتاق، خوابتان نبرد و کلافه شوید. خنک نگه داشتن اتاق، خواب شما را تسهیل و خوابیدن را برای شما آسانتر می کند. دلیل علمی این قضیه این است که وقتی به خواب می‌روید دمای بدن شما به طور طبیعی کاهش می‌یاید تا به خواب راحت شما کمک کند.

وجود دمای نامناسب در اتاق‌خواب علاوه بر اینکه روی کیفیت خواب شما تأثیر می‌گذارد، عوارض دیگری را نیز به دنبال دارد. اگرچه لازم است دمای اتاق ‌خواب را خنک نگه دارید، اما سرمای بیش از حد نیز در این محیط توصیه نمی‌شود. محیط سرد باعث می‌شود بدن به خواب عمیق فرو نرود و در نتیجه، استراحت کافی نخواهید داشت. همچنین سرمای زیاد می‌تواند خستگی و دردهای عضلانی را به دنبال داشته باشد. در کل می‌توان گفت که بهترین فضای خواب جایی است که هوا در آن نه زیاد گرم و نه زیاد سرد باشد.

در نظر داشته باشید که تنظیم دمای اتاق خواب تا حدود زیادی به خصوصیات مزاجی شما بستگی دارد. شما باید بر اساس عادت هر یک از اعضای خانواده دمای اتاق او را مشخص سازید. ممکن است یکی از بچه‌های شما فضای خنک‌تری را برای خواب خود ترجیح دهد و دیگری به فضای گرم‌تری نیاز داشته باشد. شما برای داشتن یک خواب راحت باید مزاج شخصی و شرایط عمومی بدن خود را در نظر بگیرید و متناسب با آن برای تعیین دمای اتاق برنامه‌ریزی کنید.

محیط اتاق خواب نباید رطوبت زیادی داشته باشد 

محیط اتاق خواب نباید رطوبت زیادی داشته باشد 

یکی از نکات مهم دیگر برای داشتن بهترین فضای خواب توجه به میزان رطوبت محیط است. رطوبت مکان خواب شما نیز به اندازه دمای محیط خواب اهمیت دارد. در طب سنتی و قدیمی ایرانی همواره تأکید شده است که از خوابیدن در فضایی که نم و رطوبت زیادی دارد، خودداری کنید. محیط نمناک می‌تواند دردهای عضلانی متعددی را برای شما به دنبال داشته باشد و باعث ضعف بدن و سستی شما در تمام طول روز شود.

اگر در محیط زندگی شما نم و رطوبت زیادی وجود دارد، باید هرچه سریع‌تر فکری برای حل این موضوع کنید. نم زیاد محیط عوارض خواب متعددی را برای شما به دنبال دارد، خصوصاً اگر در محیطی مانند زیرزمین یک ساختمان زندگی می‌کنید.

به پاکیزگی اتاق خواب توجه داشته باشید

پاکیزگی در تمام محیط زندگی شما اهمیت زیادی دارد و یکی از جاهایی که باید به پاکیزگی و مرتب بودن آن اهمیت دهید، اتاق خواب شما است. کثیفی زیاد در اتاق خواب می‌تواند نتایجی مانند بوهای بد و ناگوار را در به دنبال داشته باشد که باعث تأثیر در خواب شما می‌شوند. در دیدگاه سنتی ایرانی همواره رابطه مستقیمی بین رایحه محیط و روح انسانی مشخص کرده‌اند و همان ‌طور که می‌توان حدس زد، این رایحه‌ عکس‌العمل‌های ناخواسته‌ای را در روح و روان شما بر جای می‌گذارند.

بوهای ناخوشایند در محیط باعث اختلال در سیستم کلی بدن می‌شوند و مشکلاتی مانند سردردهای شدید و تأثیر در سیستم مغز و اعصاب را به دنبال دارند. حتی در برخی افراد، کثیف بودن محیط و بوهای ناگوار باعث بروز مشکلات گوارشی مانند تهوع و استفراغ می‌شوند. این عوارض در کنار یکدیگر باعث می‌شوند تا نتوانید بهترین فضای خواب را برای خودتان داشته باشید و در حالت خواب بدن شما در وضعیت آرامش قرار نگیرد. دقت داشته باشید که شما با استفاده از عطرهای خوشبو نیز نمی‌توانید خواب خوبی را تجربه کنید. به طور کلی، محیط خواب شما باید عاری از هرگونه بوی شدید و محرک باشد.


بیشتر بدانید: آموزش تمیز کردن پرده کرکره چوبی بدون نیاز به پایین آوردن پرده!!


کاهش سر و صدا

صدا های بسیاری وجود دارد که میتوان مانع خواب راحت و حتی بیدار شدن شما در هنگام شب شود، از تلویزیون گرفته تا همسایه ها و خور و پوف اطرافیان. یکی از مواردی که می‌تواند به شما کمک کند صداهای سفید یا صداهای آرام بخش است. این صداها که معمولا صداهای طبیعت است، می‌تواند نویزهای موجود را کاهش دهد و به شما کمک کند. اگر حس می‌کنید در محیطی هستید که سر و صدا و نویز زیادی دارد صدای سفید و یا گوشگیر می‌تواند گزینه مناسبی برای شما باشد.

نظم را در محیط اطراف خود برقرار سازید

یک فضای نامرتب و به هم ریخته و شلوغ می‌تواند باعث از بین رفتن آرامش شما و در نتیجه نداشتن خواب راحت شود. تنها صرف چند دقیقه در روز برای مرتب کردن اتاق و قرار دادن هر چیزی سر جای خودش می‌تواند کمک بسیاری به شما کند.

نقش پرده اتاق خواب در داشتن خواب راحت

از پرده های مناسب برای اتاق خواب خود استفاده کنید

پرده در انواع مختلف در بازار موجود است. بنابراین انتخاب یک پرده مناسب برای اتاق خواب چندان کار راحتی نیست. این قضیه بستگی به محیط و شرایط اتاق خواب شما دارد. به طور مثال اگر در یک منطقه زندگی می‌کند که آفتاب زیاد وارد اتاق خواب شما می‌شود، پرده شید گزینه بسیار مناسبی است. مواقعی هم که احتیاج به کنترل نور ورودی دارید میتوانید از پرده زبرا یا انواع پرده کرکره استفاده کنید.

البته وجود نور در اتاق خواب باعث می‌شود شما صبح زودتر از خواب بیدار شوید و این یک مزیت بزرگ است. البته پرده ها در اتاق خواب فواید دیگری از جمله حفظ حریم خصوصی و به عنوان عایق جهت جلوگیری ورود هوای سرد بیرون را دارد. انتخاب پرده برای اتاق خواب کمی پیچیدست و شما باید حتما زمان کافی را برای این‌کار در نظر بگیرید. به همین دلیل پیشنهاد می‌کنیم مقاله بهترین انتخاب برای پرده اتاق خواب را مطالعه کنید. در این مقاله شش نکته منم و حیاتی گنجانده شده است که با رعایت این نکات می‌توانید بهترین تصمیم را بگیرید.

مطمئن شوید که تشک شما راحت و استاندارد است

فرض کنید شما تمام شرایط بالا را خوب اجرا کردید. اما تشک مناسبی برای خواب نداشته باشید نمیتوانید خواب راحتی را تجربه کنید. تشک شما باید خوش ساخت، استاندارد، راحت و مناسب تخت شما باشد. همچنین باید بتواند وزن شما را تحمل کند و تغییر حالت ندهد.

دقت به پتو و بالشتی که برای خواب انتخاب می‌کنید

درست مانند تشکی که روی آن می‌خوابید، پتو و بالشتی که استفاده می‌کنید، نیز بر داشتن بهترین فضای خواب تأثیر می‌گذارند. در واقع، پتو و بالشت شما تا حد زیادی روی عادت‌های خواب و نیازهای شما تأثیر دارند. اگر از مشکلاتی مانند مشکلات گردن یا ستون فقرات رنج می‌برید، حتماً باید از بالشت‌های طبی که مناسب این مشکل طراحی و ساخته شده‌اند، استفاده کنید. همچنین پتوی خود را متناسب به عادات خواب و میزان سرمایی یا گرمایی بودن خودتان انتخاب کنید. جنس پتو باید طوری باشد که به شما احساس آرامش دهد.

توجه به تخت خوابی که روی آن می‌خوابید

یکی از مهم‌ترین نکات برای داشتن خواب راحت، ابعاد تخت شما است. اندازه تخت باید متناسب با قد و وزن شما باشد. ابعاد مناسب برای تخت زوج‌ها حدود ۲۰۰ سانتی‌متر است، البته درصورتی‌که فضای کافی برای چنین تختخوابی را در اتاق خواب خود داشته باشید. تخت‌های ۱۸۰ سانتی‌متری نیز در بازار موجود هستند که در صورت داشتن مشکل در فضای اتاق می‌توانید آن‌ها را انتخاب کنید.

به اندازه‌ها و فضای انتخابی برای قرار دادن تخت خواب در اتاق توجه کنید

به اندازه‌ها و فضای انتخابی برای قرار دادن تخت خواب در اتاق توجه کنید

یکی از نکات مهم دیگر برای داشتن بهترین فضای خواب، توجه به ابعاد و اندازه وسایل قبل از خرید آن‌ها است. قبل از اینکه چیزی بخرید، ابعاد اتاق خود را با دقت اندازه‌گیری کنید و طوری وسایل را بخرید که تخت خواب خود را در نقطه مرکزی اتاق قرار دهید.

این سبک از چیدمان روی فضای اتاق خواب شما تأثیر مثبتی را بر جای می‌گذارد و باعث خواب بهتر و عمیق‌تری می‌شود. ازآنجایی‌که تخت خواب یکی از بزرگ‌ترین وسایلی است که در چیدمان اتاق استفاده می‌کنید، باید به نوعی آن را قرار دهید که علاوه بر ایجاد نظم در محیط باعث اختلال در باز و بسته شدن درب یا پنجره‌های اتاق نشود.

اتاق خود را خلوت کنید

افرادی که مشکل کم‌خوابی دارند، بهتر است در چیدمان فضای اتاق خود از وسایل کمی استفاده کنند. در واقع، داشتن بهترین فضای خواب با داشتن فضای خلوت و خالی از هرگونه شلوغی برابر است. تنها سعی کنید در اتاق خواب خود از وسایلی استفاده داشته باشید که به نظر ضروری هستند و به بهتر دیده شدن ظاهر اتاق خواب کمک می‌کنند.

اگر قصد خرید تابلو برای اتاق خواب خود را دارید، هرگز طرح‌های شلوغ را انتخاب نکنید. سعی کنید برای رنگ قالب اتاق از رنگ‌های روشن و لایت استفاده کنید تا محیط دل‌بازتری را به شما بدهد. اگر در اتاق خواب شلف دارید، حتماً به جای مجسمه روی آن‌ها کتاب بگذارید.

توجه به دیزاین و طراحی داخلی اتاق خواب

مفهوم و کاربرد طراحی داخلی بسیار گسترده است. اما یکی از مهمترین وظایف یک طراح داخلی این است که چگونه هم بر ظاهر خانه و هم بر احساسات صاحب خانه تاثیر بگذارد. یک طراحی و دیزاین داخلی خوب علاوه بر اینکه کمک می‌کند سبک مورد نظر شما در اتاق پیاده شود، تاثیر مستقیم بر راحتی و آسایش و در نتیجه خواب شما خواهد داشت. پس سعی کنید برای دیزاین اتاق خواب خود از یک طراح داخلی مشورت بگیرید.

اگر تجربه بی‌‌خوابی یا بد خوابی را دارید، پیشنهاد می‌کنیم یک یا چند مورد از مواردی که گفته شده را اجرا کنید. مطمئن باشید بر روی آرامش خواب شما تاثیر مثبت دارد. شما برای داشتن خواب راحت چه کارهایی انجام می دهید؟

کلام آخر

یکی از مهمترین نکات برای سلامت بدن داشتن خواب خوب و کافی است. محیطی که در آن می‌خوابید، تا حد زیادی روی کیفیت خواب شما تاثیر می‌گذارد و به همین علت، توجه به برخی نکات در محیط خواب ضروری است.