چگونه بهترین فضای خواب را برای اتاق خواب خود بوجود بیاوریم؟
چگونه بهترین فضای خواب را برای اتاق خواب خود بوجود بیاوریم؟

انسان ها به طور متوسط یک سوم زمان زندگی خود را در خواب می‌گذرانند بنابر این کیفیت خواب بسیار مهم است. این قضیه اثبات شده که خواب خوب بر حفظ و بهبود عملکرد مغز ما و همچنین سطح تمرکز در روز و زمان فعالیت تاثیر مستقیم خواهد داشت. بنابر این بسیار مهم است که بتوانید یک محیط آرام برای اتاق و فضای خواب خود بوجود بیاورید.

خوب خوابیدن برای سلامتی حیاتی است. همه ما اثرات بدخوابی را می‌دانیم. خواب خوب به ما کمک میکند در طول روز فعال بمانیم، تمرکز لازم را داشته باشیم تا در هنگام کار و فعالیت باعث بهره وری ما افزایش یابد. همچنین باعث کاهش بسیاری از مشکلات که مرتبط با سلامتی ما خواهد بود، می‌شود.

برای داشتن یک خواب خوب در شب چه کارهایی انجام می‌دهید؟ موارد مثبت و منفی بسیاری است که می‌تواند بر روی الگوی خواب شما تاثیر بگذارد، مهمترین آن اتاق خواب شماست. یک طراح خوب می‌تواند اتاق خواب شما را به گونه ای دربیاورد که به شما کمک کند خواب راحت تری داشته باشید.

 

طراحی داخلی اتاق خوب

عوارض و مشکلات خواب ناکافی

  • کم خوابی خطر ابتلا به فشار خون بالا، بیماری های قلبی، مشکلات ریوی و چاقی را افزایش می‌دهد.
  • خوب نخوابیدن بر روی پوست شما تاثیر می‌گذارد و باعث می شود خیلی زود جوانی و شادابی پوست خود را از دست بدهید.
  • بر روی زندگی زناشویی شما اثر منفی می‌گذارد.

این ها تنها بخش کوچکی از ضرر هایی است که بواسطه کم خوابی برای شما بوجود می‌آید، به طور حتم این موارد بسیار بیشتر است که می توانید در مقالات پزشکی آنها را مطالعه بفرمایید.

 

همچنین بخوانید: 13 ویژگی یک اتاق خواب راحت

 

شاید با خواندن این مقاله تا اینجا دچار استرس ایجاد محیطی مناسب برای خواب خود شده باشید، اما نگران نباشید زیرا تنها با چند تغییر ساده می‌توانید یک اتاق و فضای خواب رویایی برای داشتن خوابی راحت داشته باشید.

 

روش هایی برای بهبود شرایط اتاق و فضای خواب

  • اتاقت را تاریک کن

اتاق خواب خود را تاریک نگه دارید، زیرا نور باعث جلوگیری از تولید هورمونی در بدن که خواب را تقویت می‌کند، می شود. زمانی که خورشید غروب می‌کند و هوا رو به تاریک تر شدن می‌رود، چراغ ها و نور مصنوعی اتاق خود را کم کنید. انجام این کار باعث میشود مغز شما فرمان دهد که زمان خواب فرا رسیده است.

وسایل الکترونیکی خود مانند تلویزیون و کامپیوتر خود را خاموش کنید و گوشی هوشمند خود را در حالت تنظیمات شب قرار دهید. زیرا قرار گرفتن در معرض نور تلویزیون و موبایل هم می‌تواند شما را بیدار نگه دارد حتی اگر چراغ ها خاموش باشد.

  • اتاق را خنک نگه دارید

حتما تا حالا برایتان اتفاق افتاده که از گرما موجود در اتاق، خوابتان نبرد و کلافه شوید. خنک نگه داشتن اتاق، خواب شما را تسهیل و خوابیدن را برای شما آسانتر می کند. دلیل علمی این قضیه این است که وقتی به خواب میروید دمای بدن شما به طور طبیعی کاهش می‌یاید تا به خواب راحت شما کمک کند.

  • کاهش سر و صدا

صدا های بسیاری وجود دارد که میتوان مانع خواب راحت و حتی بیدار شدن شما در هنگام شب شود، از تلویزیون گرفته تا همسایه ها و خور و پوف اطرافیان. یکی از مواردی که می‌تواند به شما کمک کند صداهای سفید یا صداهای آرام بخش است. این صداها که معمولا صداهای طبیعت است، میتواند نویزهای موجود را کاهش دهد و به شما کمک کند. اگر حس میکنید در محیطی هستید که سر و صدا و نویز زیادی دارد صدای سفید و یا گوشگیر میتواند گزینه مناسبی برای شما باشد.

  • نظم را در محیط اطراف خود برقرار سازید

یک فضای نامرتب و به هم ریخته و شلوغ می‌تواند باعث از بین رفتن آرامش شما و در نتیجه نداشتن خواب راحت شود. تنها صرف چند دقیقه در روز برای مرتب کردن اتاق و قرار دادن هر چیزی سر جای خودش می‌تواند کمک بسیاری به شما کند.

 

نقش پرده اتاق خواب در داشتن خواب راحت
  • استفاده از پرده مناسب

پرده در انواع مختلف در بازار موجود است. بنابراین انتخاب یک پرده مناسب برای اتاق خواب چندان کار راحتی نیست. این قضیه بستگی به محیط و شرایط اتاق خواب شما دارد. به طور مثال اگر در یک منطقه زندگی می‌کند که آفتاب زیاد وارد اتاق خواب شما می‌شود، پرده شید گزینه بسیار مناسبی است. مواقعی هم که احتیاج به کنترل نور ورودی دارید میتوانید از پرده زبرا یا انواع پرده کرکره استفاده کنید.

البته وجود نور در اتاق خواب باعث می‌شود شما صبح زودتر از خواب بیدار شوید و این یک مزیت بزرگ است. البته پرده ها در اتاق خواب فواید دیگری از جمله حفظ حریم خصوصی و به عنوان عایق جهت جلوگیری ورود هوای سرد بیرون را دارد.

  • مطمئن شوید که تشک شما راحت و استاندارد است

فرض کنید شما تمام شرایط بالا را خوب اجرا کردید. اما تشک مناسبی برای خواب نداشته باشید نمیتوانید خواب راحتی را تجربه کنید. تشک شما باید خوش ساخت، استاندارد، راحت و مناسب تخت شما باشد. همچنین باید بتواند وزن شما را تحمل کند و تغییر حالت ندهد.

 

مطالب مرتبط: نکاتی در استفاده از پرده برای عایق صدا

 

  • توجه به دیزاین و طراحی داخلی اتاق خواب

مفهوم و کاربرد طراحی داخلی بسیار گسترده است. اما یکی از مهمترین وظایف یک طراح داخلی این است که چگونه هم بر ظاهر خانه و هم بر احساسات صاحب خانه تاثیر بگذارد. یک طراحی و دیزاین داخلی خوب علاوه بر اینکه کمک می‌کند سبک مورد نظر شما در اتاق پیاده شود، تاثیر مستقیم بر راحتی و آسایش و در نتیجه خواب شما خواهد داشت. پس سعی کنید برای دیزاین اتاق خواب خود از یک طراح داخلی مشورت بگیرید.

اگر تجربه بی‌‌خوابی یا بد خوابی را دارید، پیشنهاد می‌کنیم یک یا چند مورد از مواردی که گفته شده را اجرا کنید. مطمئن باشید بر روی آرامش خواب شما تاثیر مثبت دارد. شما برای داشتن خواب راحت چه کارهایی انجام می دهید؟