آموزش تمیز کردن پرده کرکره چوبی بدون نیاز به پایین آوردن پرده!
آموزش تمیز کردن پرده کرکره چوبی بدون نیاز به پایین آوردن پرده!

متریال چوب در دکوراسیون داخلی همواره حس خوبی برای مصرف کننده ایجاد می‌کند. چوب از قدیم جزو کالای اصلی هر خانه به حساب می آمده. حالا چه ساخت خانه باشد، چه ساخت وسایل آن. امروزه وسایل زیادی از تجهیزات منزل را با چوب می‌سازند مثل مبلمان، تخت خواب، کابینت ها و حتی پرده ها. پرده هایی که با چوب ساخته می‌شوند و به کرکره چوبی معروف هستند، یکی از زیباترین و جذاب ترین نوع پوشش پنجره در سطح دنیاست. این سبک از پرده ها دارای تیغه های افقی در 2 نوع 25 میلی متر و 50 میلی متر هستند که به راحتی باز و بسته شده و میتوان به وسیله آن نور ورودی منزل را تامین کرد. اما سوالی که در اینجا مطرح میشود این است که آیا تمیز کردن کرکره چوبی راحت است؟

یکی از مواردی که در بحث خرید و نصب انواع پرده باید رعایت شود، نظافت و شستشوی پرده هاست. همانطور که همه می‌دانیم عامل و فاکتور اصلی شستشو برای بسیای از وسایل آب است. اما تمیز کردن کرکره چوبی با آب امکان پذیر نیست. چوب با آب رابطه خوبی ندارد و اگر شما برای تمیز کردن محصولات چوبی خودتان از آب مستقیم استفاده کنید، این محصولات به اصطلاح باد کرده و از بین می‌رود. از طرفی وسایل چوبی مثل پرده ها متریال هایی هستند که گرد و خاک زیادی روی آن می‌نشیند. مبلمان و تخت و اینجور چیزها را به راحتی می‌توان با دستمال گردگیری کرد، اما پرده را چکارکنیم؟

در این مطلب میخواهیم به آموزش تمیز کردن کرکره چوبی بدون نیاز به آب و تنها با یک پارچه نم دار بپردازیم. این کار بسیار راحت بوده و شما می‌توانید آن را در منازل خود و بر روی پرده کرکره چوبی اجرا کنید.

مراحل شستشو و تمیز کردن پرده کرکره چوبی

اگر شما در منزل کرکره چوبی داشته باشید، حتما ملاحظه کرده اید که بعد از گذشت مدتی بر روی آن گرد و خاک می‌نشیند. این فرآیند بخصوص در شهرهای بزرگ و آلوده زودتر اتفاق می‌افتد. بنابراین کاری که ما باید بکنیم این است که گرد و غبار ها را از سطح پرده کرکره پاک کنیم. برای این کار مراحل زیر را به ترتیب انجام دهید:

1-تنها چیزی که شما برای این کار نیاز دارید یک پارچه نمدار است. نم دار به این معنی که پارچه نه خیلی خیس باشد و نه خیلی خشک که نتواند گرد و خاک را پاک کند. حتی می‌توانید برای تمیز کردن کرکره چوبی خودتان از مواد شوینده مخصوص چوب استفاده کنید. این مواد اگر به میزان مناسب استفاده شود به وسیله چوبی شما آسیب نمی‌رساند. اگر هم نداشتید مشکلی نیست، همان پارچه نمدار کفایت میکند.

تمیز کردن کرکره چوبی بدون نیاز به آب و با پارچه نمدار

2-ابتدا باید خواب پرده ها را به سمت خودتان پایین بکشید. این کار به وسیله نخ تنظیم کننده زاویه تیغه های کرکره انجام دهید. سپس دستمال نمدار را از بالا به پایین در یک جهت بر روی کرکره بکشید و شروع به تمیز کردن کنید. مطمئن شوید که تمام سطح را کشیده اید و گرد و خاکی بر روی پرده به جا نمانده است.

3-نخ پرده را بکشید تا به شکل باز تغییر حالت دهد. همانطور که در عکس نیز مشاهده می‌کنید، نیمی از تیغه های پرده تمیز شده. حالا برای تمیز کردن نیمه پشتی پرده کرکره چوبی خودمان را آماده می‌کنیم.

4-برای این کار باید نخ پرده را در باید مجددا به گونه ای کشیده تا تیغه آن در سمت دیگر تغییر حالت دهد. این مرحله یک مقدار سخت تر از مرحله قبل است و نیاز به دقت بیشتری دارد. اکنون سعی کنید به پشت پرده بروید و مجددا دستمال نمدار خود را از بالا یه پایین و در تمامی سطوح کرکره بکشید تا گرد و خاک را به طور کامل از بین ببرد.

5-اکنون پرده کرکره شما کاملا تمیز است و می‌توانید از آن لذت ببرید.


بیشتر بخوانید: راهنمای جامع شستشوی پرده زبرا و شید


موارد و نکاتی که باید رعایت شود

همانطور که ملاحظه کردید تمیز کردن و شستشوی کرکره چوبی بسیار راحت و آسان است و شما میتوانید این کار را در منزل بدون نیاز به آب و پایین آوردن پرده انجام دهید. اما لازم است نکاتی را جهت انجام این کار حتما در نظر بگیرید و رعایت کنید.

  • هنگام تمیز کاری، از محکم بودن بست های پرده خود اطمینان داشته باشید. به دلیل این که پرده های کرکره مخصوصا نوع چوبی آن سنگین است و اگر چفت و بست محکمی نداشته باشد ممکن است بر روی شما سقوط کند و بهتان آسیب برساند.
  • تمیز کردن و زدودن گرد و غبار را سعی کنید مرتب انجام دهید. به دلیل اینکه گرد و خاک وقتی تازه بر روی سطح چوب می‌نشیند پاک کردن آن راحت تر است و از طرفی وقتی به مدت طولانی بر روی سطح چوب باقی بماند شاید نتوان به این راحتی آنها را پاک کرد.
  • این روش شستشو بیشتر مناسب کرکره های کوچک است. اگر پرده شما بزرگ است، شاید رفتن پشت آن و انجام فرآیند تمیز کاری چندان راحت نباشد. در این صورت می‌توانید از شرکت ها و موسساتی که کار تمیز کردن انواع پرده از جمله کرکره چوبی را انجام می‌دهند بسپارید.