چگونه یک خانه سازگار با محیط زیست داشته و در حفظ و نگهداری آن کوشا باشیم؟
راهکارهایی برای یک خانه سازگار با محیط زیست

زندگی در جریان است و ادامه دارد. این جمله ای است که همواره به ما یادآوری می‌کنند تا مراقبت بیشتری از محیط پیرامون خود داشته باشیم. فرزندان و آیندگان ما نیز حق زندگی در این کره خاکی را دارند. حفاظت از محیط زیست ‌می‌تواند از خود ما و محلی که در آن زندگی می‌کنیم، شروع شود. زیاد سخت نیست چون با تغییرات کوچکی که در زندگی روزمره خود ایجاد می‌کنیم، قادر خواهیم بود خانه ای سازگار با محیط زیست داشته باشیم.

اغلب وقتی به خانه رویایی دوستداران محیط زیست فکر می‌کنیم، خانه ای خاص و به دور از انواع سوختهای فسیلی به ذهنمان خطور خواهد کرد. البته که این نوع خانه، برای این افراد ایده آل، اما برای همه واقع بینانه نیست.

خوشبختانه با گزینه های فراوانی که در دسترس است، شما قادر خواهید بود خانه هایتان را تا جایی که ممکن است با محیط زیست سازگار کنید. این سبک زندگی باعث ایجاد آرامش برای خود، خانواده، فرزندان و حتی سایر موجودات زنده می‌شود.

هشدار آب را جدی بگیرید

وقتی به عبارت “دوستدار محیط زیست” می‌اندیشیم، ناخودآگاه تغییر و بهبود شیوه الگوی مصرف انرژی به ذهنمان خطور می‌کند. یکی از مهمترین منابع انرژی و مایه حیات و جاودانی بشر، آب است. بنابر این باید در مورد حفظ آن کوشا باشیم. موارد زیادی است که می‌توانید در بهبود مصرف آب و داشتن خانه ای سازگار با محیط زیست اجرا کنید. در ادامه به برخی از مهمترین آنها خواهیم پرداخت:

  1. مدت زمان حمام کردن خود را کوتاه تر و از سر دوش کاهش مصرف آب استفاده کنید.
  2. حتما تلاش کنید جلوی هر گونه نشتی و چکه کردن آب را بگیرید.
  3. از ماشین لباسشویی و ظرفشویی کم مصرف استفاده کنید.
  4. هنگام مسواک زدن شیر آب را ببندید.
مواردی که باید رعایت کنید تا یک خانه دوستدار محیط زیست داشته باشید

گرمای منزل را هوشمندانه کنترل کنید

یکی از انرژی هایی که بیشترین مصرف را در محیط های مسکونی دارند، انرژی گرمایی است. متاسفانه اکثرا شاهد هستیم که مردم، این انرژی را بخصوص در فصل زمستان بیشتر از نیازشان مصرف می‌کنند. این کار علاوه بر اینکه باعث افزایش هزینه ها می‌شود، انرژی را نیز هدر خواهد داد.

یکی از مهمترین اقداماتی که تاثیر زیادی برای داشتن یک خانه سازگار با محیط زیست دارد، نصب ترموستات هوشمند است. این ترموستات ها طوری طراحی شده اند که وقتی دمای منزل به یک حد مشخصی می‌رسند، خود به خود منبع گرمایی شما خاموش شود. این کار مانع از اتلاف انرژی گرمایی منزل شما خواهد شد.

نصب پنل های خورشیدی

پنل های خورشیدی به گونه ای هستند، که 100 درصد برق تمیز و پاک در اختیار شما قرا می‌دهند. این وسایل قادر خواهند بود انرژی کافی را برای منزل شما تامین کنند.

البته به دلیل هزینه های اولیه بالا، اکثرا به فکر استفاده از آن نیستند. اما در حقیقت این وسایل می‎‌توانند در دراز مدت هزینه های مصرف انرژی شما را کاهش دهند. پس اگر در منزلی زندگی می‌کنید که قرار است مدت زیادی در آنجا ساکن شوید و شرایط نصب پنل های خورشیدی را نیز دارید، می‌تواند انتخاب مناسبی برای شما باشد.

لامپ های خود را کم مصرف کنید

یکی از ارزانترین و در عین حال مهمترین کارهایی که برای داشتن یک خانه سازگار با محیط زیست میتوانید داشته باشید، خرید لامپ کم مصرف است. اگر چه این لامپ ها زمان زیادی است که وارد بازار شده است. اما مدتی طول کشید تا اکثر مردم استفاده از آن به عنوان یک فرهنگ را بپذیرند. چراغ های کم مصرف نه تنها برق کمتری مصرف می‌کنند، بلکه طول عمر بالاتری نیز دارند و نیازی به تعویض مکرر آنها نیست.

پرده ها چه نقشی میتوانند در محیط زیست ما داشته باشند

از پرده های مناسب برای پنجره خود استفاده کنید

یکی از مهمترین مکانهایی که امکان هدر رفت انرژی وجود دارد، پنجره ها هستند. عایق کاری و پوشش مناسب پنجره ها تا حدود زیادی میتواند از اتلاف انرژِی جلوگیری کند. انتخاب پرده بسته به شرایط پنجره شما و موقعیت مکانی منزلتان دارد.

به طور مثال اگر منزل شما نور ورودی زیادی ندارد، بهتر است از پرده شید اسکرین استفاده کنید تا در طول روز داخل پر نور تر باشد. در این حالت دیگر نیازی به روشن کردن لامپ در روز نیست. موارد از این دست زیاد است و شما می‌توانید از تمامی محصولات های موجود نظیر پرده زبرا، شید رول و سایر پرده ها، گزینه مناسب با پنجره خود را انتخاب کنید تا هدر رفت انرژی کمتری داشته باشید. بهتر است در این زمینه با کارشناسان مربوطه مشورت کنید تا نتیجه بهتری به دست بیاورید.

عایق‌بندی به شکل مناسب

یکی دیگر از مواردی که در زمان ساخت خانه سازگار با محیط زیست جدی گرفته می‌شود، عایق‌بندی یا اینسولیشن به شکل کاملاً حرفه‌ای است. عایق‌بندی اگر به شکل صحیح و دقیق انجام بگیرد می‌تواند تأثیرات بسیار خوبی روی کاهش میزان مصرف انرژی داشته باشد که نهایت منجر به کاهش اثرات گلخانه‌ای خواهد شد. در واقع عایق‌کاری به شکل حرفه‌ای برابر است با حفظ محیط زیست.

عایق‌بندی‌های مدرن به‌گونه‌ای انجام می‌گیرند که کوچک‌ترین مقدار انرژی نیز از خانه خارج نشود. همان‌طور که می‌دانید تولید انرژی در دنیای امروزه امری هزینه‌بر است و اگر بتوانیم از خروج نامناسب آن (به‌خصوص انرژی گرمایی) بیشتر جلوگیری کنیم، ‌ به موفقیت مناسب‌تری دست پیدا می‌‌کنیم. این موضوع یک راه‌حل هوشمندانه به منظور کاهش هزینه‌های مصرفی و کاهش آسیب‌های وارد شده به محیط زیست است که نمی‌توان به راحتی از آن چشم‌پوشی کرد.  

مهم‌ترین مناطقی که باید به شکل کامل عایق‌بندی شوند عبارت‌اند از دیوار‌های بیرونی و سقف. علاوه بر این باید توجه داشته باشید که فضای دور پنجره‌ها باید عایق‌بندی خوبی داشته باشد؛ در غیر این صورت حتی استفاده از پنجره‌های دوجداره نیز چندان تأثیرگذار نخواهد بود.

به منظور انجام عایق‌بندی به شکل صحیح در زمان طراحی خانه سازگار با محیط زیست، باید از تیم‌های حرفه‌ای کمک بگیرید؛ تیم‌هایی که برای سالیان متمادی در این حوزه مشغول به فعالیت بوده‌اند و می‌توانند نوع عایق‌کاری مناسب با محیط مدنظرتان را تشخیص دهند. برخلاف تصور بسیاری از کاربران، عایق‌بندی چندان هزینه‌بر نیست و در مدت زمان کمی انجام می‌گیرد.

عایق‌بندی به شکل مناسب

استفاده از سیستم‌های گرمایش از کف

سیستم‌های گرمایش از کف یا Underfloor heating systems از جمله جدیدترین راهکارهای موجود به منظور ساخت یک خانه سازگار با محیط زیست هستند که در کشور ما نیز به کار گرفته می‌شوند. استفاده از مواردی همچون شوفاژ یا حتی بخاری هیچ مشکل خاصی ندارد، اما اگر به دنبال یک سیستم بی‌نقص برای گرم کردن منزل خود هستید، سیستم‌های گرمایش از کف واقعاً یک گزینه عالی محسوب مي‌شوند.

این سیستم‌ها شامل یک سری لوله‌های گسترش‌يافته در کف ساختمان هستند که عبور آب گرم از آن‌ها منجر به افزایش دمای کل محیط می‌شود. شاید بپرسید مزیت اصلی این سیستم‌ها نسبت به سیستم‌های سنتی یعنی شوفاژ‌ و بخاری چیست؟ در پاسخ به این مورد باید به طراحی مینیمال آن‌ها اشاره کنیم. با نصب این سیستم‌ها دیگر نیازی به مواردی همچون شوفاژ ندارید و تنها با کمک یک ترموستات می‌توانید دمای منزل را تعیین کنید.

علاوه بر این، سیستم‌های گرمایش از کف در زمینه مصرف انرژی عالی عمل می‌کنند و می‌توانند مصرف انرژي موردنیاز جهت گرم کردن خانه را تا ۳۰ درصد کاهش دهند. این همان چیزی است که در یک خانه دوستدار محیط زیست به دنبال آن هستیم. نکته جالب دیگر که در این رابطه باید به آن اشاره کنیم، امکان نصب سیستم‌های گرمایش از کف در منازل قدیمی است. در واقع هیچ محدودیتی در زمینه به‌کارگیری این سیستم‌ها وجود ندارد و حتی در منازل قدیمی نیز می‌توان آن‌ها را به کار برد.

استفاده از سیستم‌های گرمایش از کف

از رنگ‌های مبتنی بر آب استفاده کنید

امروزه برای رنگ کردن بخش‌های مختلف یک خانه باید از رنگ‌های پایه آب کمک بگیریم. این نوع رنگ‌ها برخلاف رنگ‌های روغنی دارای رنگ‌دانه‌های طبیعی هستند و در واقع به همین دلیل چنین نامی بر آن‌ها گذاشته شده است. رنگ‌های روغنی محصولاتی کاملاً شیمیایی محسوب می‌شوند که حتی تولید کردن‌ آن‌ها در شرکت‌های رنگ‌سازی منجر به آسیب‌ رساندن به محیط زیست خواهد شد.

این در حالی است که رنگ‌های مبتنی بر آب یا water based colors می‌توانند همان کارایی رنگ‌های روغنی را بدون آسیب زدن به محیط زیست برای ما به ارمغان بیاورند. شاید برایتان جالب باشد اگر بدانید تنوع رنگی این نوع محصولات از رنگ‌های روغنی بسیار بیشتر و از نظر زیبایی‌شناسی نیز واقعاً جذاب‌تر به نظر می‌رسند.

رنگ‌های روغنی یک ایراد دیگر برای محیط زیست دارند و آن مربوط به نحوه سوخته شدن چنین محصولاتی است. وقتی در یک محیط مشخص که دیواره‌های آن با رنگ‌های روغنی پوشش یافته است آتش‌سوزی رخ دهد، ‌ دود‌های سمی و خطرناکی وارد هوا می‌شوند که می‌توانند زندگی جانداران و حشراتی همچون زنبورهای عسل را به خطر بیندازند؛ بنابراین اگر به دنبال یک خانه سازگار با محیط زیست هستید، به جای چنین محصولاتی رنگ‌های پابه آب را به عنوان اولویت اصلی خود در نظر داشته باشید.

از مبلمان دست‌دوم استفاده کنید

افرادی که قصد کمک به محیط زیست را دارند تلاش می‌‌کنند تا حد ممکن نیازهای خود را با کمک محصولات دست‌دوم رفع کنند. این موضوع یک راهکار مناسب جهت کاهش زباله‌های تولید شده توسط انسان‌ها است. برای تزیین یک خانه لازم نیست به فروشگاه‌های مختلف بروید و جدیدترین و گران‌ترین ست مبلمان موجود را خریداری کنید.

اگر در بازارهای مخصوص فروش لوازم دست‌دوم کمی به جست‌و‌جو بپردازید، قطعاً یک ست مبلمان مناسب را پیدا می‌کنید. آلودگی‌های ساده و یا مشکلات در دوخت بخش‌های مختلف مبل‌ها را به راحتی می‌توان تعمیر کرد، ‌مهم آن است که شما با خرید چنین محصولاتی از وارد شدن آن‌ها به زباله‌دان‌ها جلوگیری کرده‌اید. این چرخه می‌تواند بارها و بارها تکرار شود و در نتیجه نیاز به تولید مبلمان‌های جدید را کاهش دهد.

تصور کنید اگر همه مردم به سراغ چنین راهکار خاصی بروند هر ساله چند صد هزار درخت نجات پیدا می‌کنند؛ زیرا همان‌طور که می‌دانید بخش اعظم مواد اولیه موردنیاز در صنعت مبلمان، چوب است. مبلمان یک خانه سازگار با محیط زیست اگرچه دست‌دوم است، اما باید به خوبی نگهداری شود تا حتی بتوان آن را برای نسل‌های بعدی نیز مورد استفاده قرار داد.

از مبلمان دست‌دوم استفاده کنید

خانه سازگار با محیط زیست میراث ما برای نسل آینده

شاید این اقدامات کوچک از جانب من و شما به تنهایی تاثیر زیادی بر روی محیط زیست نداشته باشد، اما اگر همه با هم این اقدامات را انجام دهیم مطمئنا نتیجه بسیار مطلوبی خواهد داشت. پس سعی کنید این تغییرات مهم را در منزل خود اجرا و محیط زیست را برای آیندگان حفظ کنید.


مطالب مرتبط:

چگونه با انتخاب پرده مناسب اتاق خود را به سینمای خانگی تبدیل کنیم؟!

مزایای پرده دبل شید و توصیه هایی برای استفاده