پیشنهادهایی برای تعمیر و تعویض زنجیر پرده زبرا و شید
راهنمای تعویض و تعمیر زنجیر پرده های زبرا و شید

نمی توان تاثیر پرده های مدرن را در زندگی روزمره نادیده گرفت. زندگی مدرن برای همه مشکلات ما به راه حل های ساده و کم هزینه نیاز دارد ، پرده ها نیز از این قاعده مسنثنی نیستند. پرده ها یک وسیله مهم برای برطرف کردن چند نیاز اساسی ما که مهمترین آنها کنترل میزان نور ورودی ، حفظ حریم خصوصی و ایجاد عایق حرارتی برای جلوگیری از اتلاف انرژی که همه اینها با زنجیر پرده تنظیم می شود ، می باشد البته شما می توانید موارد دیگری از جمله کاهش سر و صدا و غیره را به آن ها اضافه کنید . این سبک پرده های مدرن انواع مختلفی دارند در حالی که پارچه های بلک اوت روز را به شب تبدیل می کنند و شید های خورشیدی یا سان اسکرین نور خورشید را بدون اثرات مخرب آن وارد منزل می کنند و پرده های زبرا نیز هر دو خاصیت را با هم دارند . در حقیقت پارچه های این سبک پرده ها با هم متفاوت بوده و هر کدام خاصیت و قیمت مخصوص به خود را دارند.

پس گزینه های بسیاری برای انتخاب و نصب انواع پرده وجود دارد اما بیشتر مواقع این دستگاه ها دارای مکانیزم یکسانی هستند. حال فرض کنید این پرده ها بعد از گذشت مدتی از کار بیافتد و مشکل مکانیکی پیدا کند. آیا باید کل پرده را تعویض کرد؟ نه اصلا

همانند سایر وسایل و دستگاه ها که به صورت منظم کار می کنند پرده های شید نیز ممکن است دچار مشکلاتی در مکانیزم خود شوند ، این قضیه اغلب در زنجیر این پرده ها اتفاق می افتد. در مدت زمان استفاده از این پرده ها ، زنجیر ها هستند که به طور مکرر و روزانه استفاده می شوند و مدام پرده را بالا و پایین می کنند. به همین دلیل ممکن است بعد از گذشت مدتی و به هر دلیل این زنجیر ها دچار مشکلاتی شوند. اگر کودک خردسال یا حیوان خانگی دارید ، زنجیر پرده بسیار برای آنها جلب توجه می کند و ممکن است با آن بازی کنند و بیشتر در معرض خرابی قرار بگیرند. اما اصلا منطقی نیست که بخاطر خرابی زنجیر کل پرده را تعویض کنیم و هزینه یک پرده جدید را بپردازیم ، تنها کافیست که زنجیر پرده ها را تعویض یا تعمیر کنیم ، می توانید از روش های زیر برای این کار بهره ببرید :

بیشتر بخوانید: 7 نشانه که بیانگر زمان تعویض پرده و قطعات آن هستند!

تعمیر زنجیر پرده زبرا

تعمیر زنجیر پرده

برای تعمیر شما به یک تکه سیم جایگزین، قیچی و فندک نیاز دارید.

  • مرحله اول: زنجیر پاره شده را نگه داشته و قسمت های اضافی هر دو سمت را با قیچی ببرید.
  • مرحله دوم: ابتدای سیم جایگزین را بگیرید و آن را به یک طرف زنجیر قبلی وصل کنید.
  • مرحله سوم: دو قسمت را با هم نگه داشته و فندک را زیر هر قسمت اتصال بگیرید ، در این مرحله بهتر است شخص دیگری به شما کمک کند.
  • مرحله چهارم: فندک را روشن نگه دارید تا زمانی که انتهای سیم ذوب شوند و با هم ادغام شوند.
  • مرحله پنجم: پس از ادغام شدن به سرعت شعله را خاموش کنید.
  • مرحله ششم: دو سر آن را بمالید و اجازه دهید سیم ها خشک شوند ، سپس با کششی مختصر امتحان کنید که آیا محکم به هم چسبیده اند یا خیر.
  • مرحله هفتم: یک بار به طور کامل  پرده را بالا و پایین و سایه روشن کنید تا از کارکرد مطلوب آن مطمئن شوید.

اکنون پرده جدید شما آماده است و می توانید از آن لذت ببرید . در اکثر مواقع این روش درست کار می کند ، اما اگر موفق به تعمیر زنجیر نشدید و احیانا زنجیر تعمیری قابل استفاده نیود باید آن را تعویض کنید.

همچنین بخوانید: چه موقع باید پرده ها را تعویض کنیم؟!

تعویض زنجیر پرده زبرا

تعویض زنجیر پرده

در صورتی که زنجیر کاملا خراب و یا صدمه جدی به آن وارد شده باشد بهتر است زنجیر را تعویض کنید . قبل از خرید زنجیر جدید حتما به مدل قبلی آن توجه کنید تا با پرده شما سازگاری داشته باشد ، این زنجیر را می توانید در فروشگاه های لوازم پرده یا فروشگاهی که پرده خود را از آنجا خریدید تهیه کنید.

  • مرحله اول: باید ابتدا پرده خود را پایین بیاورید ، اگر نگران نصب مجدد آن هستید حتما نحوه نصب پرده های شید و زبرا را مطالعه کنید.
  • مرحله دوم: در ابتدا و انتهای قاب پرده 2 درپوش قرار دارند ، آنها را بوسیله پیچ گوشتی از قاب پرده جدا کنید.
  • مرحله سوم: زنجیر را به همراه چرخ دنده آن از سمتی که هست به آرامی جدا کنید.
  • مرحله چهارم: زنجیر و چرخ دنده جدید را به آرامی در جای خود قرار دهید.
  • مرحله پنجم: دقت کنید زبانه ها به درستی داخل هم قرار گیرند تا مجبور نشوید دوباره این مراحل را طی کنید.
  • مرحله ششم: مجددا درپوش ها را با دقت کامل ببندید.
  • مرحله هفتم: قبل از نصب پرده مطمئن شوید زنجیر جدید به درستی کار می کند و سپس پرده را نصب کنید.

با این روش های آسان می توانید هر موقع زنجیر ها پاره و یا دچار مشکل شد آن را تعمیر یا تعویض کنید.

نکته مهم: از آنجا پرده های برند های مختلف اندکی متفاوت باشند ، در صورتی که مطمئن نیستید این کار را به درستی می توانید انجام دهید یا نه و یا لوازم و وسایل مناسب برای این کار ندارید ، حتما از یک متخصص بهره بگیرید.

مطالب مرتبط:

راهنمای خودمانی خانه تکانی (بخش دوم)