معرفی دکوراسیون مینیمال و نقش پرده در آن
معرفی دکوراسیون مینیمال و نقش پرده در آن

همه ما دوست داریم در فضاهایی زندگی و فعالیت کنیم که از جهت دکوراسیون در بهترین حالت ممکن باشند. امروزه سبک‌های گوناگونی را می‌توان یافت که به ما اجازه می‌دهند یک محیط کاملاً ساده را به طور کامل دگرگون کنیم و جذابیت آن را افزایش دهیم. به عنوان مثال، با بهره‌گیری از سبک دکوراسیون مینیمال دستیابی به چنین هدفی ممکن می‌شود.

اصلی‌ترین مزیت مربوط به این نوع دکوراسیون، ثابت ماندن زیبایی آن با گذشت زمان است. در واقع برخلاف سایر سبک‌های موجود، مینیمالیسم هیچ‌گاه از مد نمی‌افتد و همواره به عنوان یک گزینه کاربردی شناخته می‌شود. البته این امر تنها زمانی امکان‌پذیر است که قواعدی همچون استفاده از پرده‌های مناسب و باکیفیت را مدنظر قرار دهید. با ما همراه شوید تا اطلاعات بسیار مهمی را در رابطه با چنین سبک ارزشمندی به شما ارائه کنیم.

فهرست مطالب

دکوراسیون مینیمال چیست؟

طراحی مینیمالهمان‌طور که از نام آن مشخص است بیشتر بر روی سادگی تمرکز دارد. علاوه بر این، تلاش بر آن است که هر یک از ابزارهای موجود در محیط به بهترین شکل ممکن مورد استفاده قرار بگیرند. به همین دلیل است که در سبک مینیمالاستفاده کردن از محصولات غیرکاربردی چندان رایج نیست و به عنوان یک نکته منفی محسوب می‌شود.

با افزایش میزان علاقه کاربران به بناهای مدرن، این نوع دکوراسیون به شکل اعجاب‌انگیزی رشد کرد، به نحوی که امروزه حتی در منازل چندین میلیون دلاری به جای پیروی از سبک‌ سلطنتی (royal) و یا روستیک، از دکوراسیون مینیمال کمک گرفته می‌شود. افرادی که با این مدل طراحی آشنایی ندارند در ابتدا تصور می‌کنند که هدف اصلی از به کارگیری چنین دیزاین خاصی کاهش هزینه‌ها و یا دلایل مشابه است، اما باید بگوییم که این ذهنیت کاملاً نادرست به شمار می‌آيد.

یکی دیگر از شاخه‌های مهم مینیمالیسم، تأکید بر روی جایگذاری صحیح عناصر و همچنین ترکیب‌بندی‌های هندسی است. بهره‌گیری از تنها دو یا سه طیف رنگی هماهنگ نکته ارزشمند دیگری به شمار می‌رود که می‌توان در رابطه با دکوراسیون‌های مینیمال به آن اشاره کرد. محدودیتی در به کارگیری این سبک وجود ندارد و می‌توان آن را در منازل، فروشگاه‌ها، ویلاها و حتی ساختمان‌های اداری به اجرا در آورد.

دکوراسیون مینیمال چیست؟

تاریخچه دکوراسیون مینیمال

افزایش میزان علاقه‌مندان به سبک مینیمالموجب شده است تا تحقیقات گسترده‌ای در مورد ریشه‌های این نوع دیزاین انجام بگیرد. به گفته کارشناسان، فلسفه شرقی که در کشورهایی همچون ژاپن و چین شکل گرفت، از جمله اساسی‌ترین مواردی به شمار می‌آيد که بر روی پیروی از مینیمالیسم اثر گذاشت. حتی امروزه در کشور ژاپن نیز شاهد به کارگیری عناصر ساده در محیط درونی و بیرونی منازل هستیم، به عنوان مثال کافی است به سبک باغچه‌های زن (zen) توجه کنید.

به کارگیری دکوراسیون مینیمال در فرهنگ غربی قرن‌ها بعد اتفاق افتاد و می‌‌توان آن را به جنبش‌های اجتماعی در دهه شصت و هفتاد میلادی ارتباط داد. در آن سال‌ها اغلب طراحان به دنبال رهایی از سبک‌هایی بودند که در آن‌‌ها شلوغ‌کاری‌های بی‌دلیل مشاهده می‌شد. باید گفت که مینیمالیسم یک نوع پاسخ محکم به این دسته از دیزاین‌ها بود.

از جمله مهم‌ترین فعالان و پیروان سبک دکوراسیون minimal می‌توان به افرادی همچون یایویی کوساما، دونالد جاد، فرانک استلا، سول لویت، کارل آندره، دن فلاوین، رابرت موریس و ریچارد سرا اشاره کرد که همگی در قرن بیستم حضور داشتند. استفاده از دکوراسیون مینیمال در ایران برای مدتی در دهه پنجاه رواج یافت، اما در سال‌های اخیر شاهد اوج‌یابی مجدد آن هستیم. چنانچه دوست دارید جدیدترین نوع طراحی را برای فضای داخلی بناهای مختلف به کار بگیرید، مینیمالیسم باید به عنوان بهترین‌ گزینه به شما پیشنهاد شود. این سبک پاسخگوی نیازهای کاربران مختلف است و می‌توان آن را شخصی‌سازی کرد.

تاریخچه دکوراسیون مینیمال

اصول و الزامات سبک مینیمال

اگر قصد دارید به سراغ طراحی مینیمالیستی بروید و آن را به عنوان یک گزینه جدی برای خود در نظر گرفته‌اید، لازم است با اصول و الزامات تعیین شده در این رابطه آشنا شوید. هرچه میزان شناخت و دانش شما افزایش پیدا کند، طبیعتاً دستیابی به هدف دلخواه‌تان نیز ساده‌تر خواهد شد. در دکوراسیون مینیمال منزل باید از هر نوع محصولی که کاربرد اندکی دارد، اما بخش عظیمی از فضا را اشغال می‌کند، دوری کنیم. این دقیقاً عکس آن چیزی است که در طراحی‌های سنتی شاهد آن بودیم.

به عنوان نمونه، در سبک‌های قدیمی بر روی دیوار نقاشی‌های گوناگون، وسایل تزئیناتی، آینه‌های مختلف و… نصب می‌شوند، اما چنین موضوعی در رابطه با سبک مینیمالیسم قابل اجرا نیست. چنین کاری منجر به کوچک‌تر نشان داده شدن فضا می‌شود که خود یک نقطه ضعف به شمار می‌رود.

یکی دیگر از الزامات و اصول مربوط به مینیمالیسم، استفاده کردن از رنگ‌های روشن و خنثی (همچون سفید، طوسی روشن، آبی آسمانی و…) است. البته گاهی اوقات می‌توان یک رنگ ساده دیگر را در کنار موارد گفته شده به کار برد. این اقدام باعث می‌شود تا حتی آپارتمان‌های کوچک امروزی نیز بزرگ‌تر به نظر برسند.

در دکوراسیون مینیمال از محصولاتی استفاده می‌شود که با مواد اولیه باکیفیت و مرغوب ساخته شده‌اند. این مورد را می‌توان در آثار بزرگانی همچون فرانک گری مشاهده کرد. مهم نیست که دکوراسیون یک منزل شخصی را طراحی می‌کنیم یا یک ساختمان اداری چندصد طبقه، در هر صورت باید این مدل طراحی را به درستی مورد استفاده قرار دهیم.

تاریخچه دکوراسیون مینیمال

عناصر طراحی مینیمالیستی

در دکوراسیون مینیمالیستیشاهد تکرار برخی از عناصر هستیم. این موضوع نه تنها از زیبایی کلی محیط نمی‌کاهد، بلکه شاخصه‌های اصلی چنین دیزاین خاصی را بیشتر نمایان می‌کند. اگر بخواهیم به یکی از این عناصر مهم اشاره کنیم، باید به خطوط کاملاً صاف و هندسی بپردازیم. به کارگیری این نوع خطوط را می‌توان تنها مختص به سبک مینیمالیسم دانست.

در این سبک طراحی باید به سراغ مبلمان کاملاً ساده رفت. به کارگیری مبل‌هایی که دارای نقش و نگار هستند و یا لبه‌های منبت‌کاری شده دارند هیچ تناسبی با دکوراسیون مینیمال نخواهد داشت، اما متأسفانه بسیاری از کاربران به اشتباه از آن‌ها استفاده می‌کنند.

یکی دیگر از عناصر مهم در رابطه با نوع طراحی داخلی مینیمال، بهره‌گیری درست از آینه‌ها است. چند آینه بزرگ در گوشه و کنار می‌توانند یک انتخاب عالی برای بهبود جذابیت محیط باشند. همین تکنیک مهم که هزینه زیادی نیز در بر ندارد، فضای ساختمان‌های اداری را مدرن‌تر می‌کند.

اگر برای نخستین بار است که به سراغ این سبک از دکوراسیون می‌روید، احتمالاً با چالش‌های متفاوتی روبرو خواهید شد. به یاد داشته باشید که این موضوع کاملاً طبیعی است و یاد گرفتن نحوه به کارگیری عناصر مینیمالیسم کمی طول می‌کشد. دنبال کردن ایده‌های نوین ارائه شده از سوی طراحان معروف و همچنین مشورت با افرادی که در این رابطه خبره هستند می‌تواند به شما برای تهیه یک دکوراسیون مینیمالیستی فوق‌العاده یاری برساند.

عناصر طراحی مینیمالیستی

نقش پرده در دکوراسیون مینیمال

به کارگیری طراحی مینیمال در دکوراسیونمی‌تواند یک فضای کاملاً عادی و بدون جذبه را به محیطی شگفت‌انگیز از هر نظر تبدیل کند. یکی از راهکارهای طلایی برای رسیدن به این هدف، توجه کردن به اهمیت پرده در دکوراسیون مینیمالاست که به هیچ عنوان نباید از آن به سادگی گذر کنیم. حتی اگر تمام بخش‌های این نوع طراحی را به درستی کنار هم بچینید، اما پرده‌های مناسبی را انتخاب نکنید، نمی‌توانید انتظار نتایج خوبی را داشته باشید.

احتمالاً می‌پرسید که چرا پرده در این زمینه از اهمیت والایی برخوردار است؟ در پاسخ به این سوال باید به تأثیر نورپردازی (lighting) در سبک مینیمالسیم اشاره کنیم. کنترل میزان نور ورودی که تنها از طریق پرده امکان‌پذیر است، منجر به ایجاد تفاوت‌های اساسی در دکوراسیون می‌شود و این موضوع در رابطه با نوع طراحی مینیمالیسم نیز صادق است. پرده‌های یک اکسسوری کاربردی هستند که اجازه می‌دهند سلایق خود را به نمایش بگذاریم.

پرده‌های شید، زبرا و کرکره‌ای از جمله پرفروش‌ترین پرده‌هایی به شمار می‌آيند که می‌توان از آن‌ها به عنوان پرده مینیمال نام برد. این محصولات در رنگ‌های خنثی نیز قابل تهیه هستند و به دلیل برخورداری از ماهیت و مکانیزم‌های ساده، به خوبی با دکوراسیون محیط هماهنگ خواهند شد. سروین دکور که به عنوان بزرگ‌‌ترین مرکز خرید پرده به صورت آنلاین شناخته می‌شود، موقعیتی را برای شما کاربران گرامی فراهم آورده است که چنین محصولاتی را با نازل‌ترین قیمت ممکن به راحتی خریداری کنید.

نقش پرده در دکوراسیون مینیمال

سخن پایانی

امروزه می‌توان از سبک‌های گوناگونی به منظور طراحی فضای داخلی بهره برد. یکی از مهم‌ترین مواردی که در سال‌های اخیر نظر اکثر افراد را به سمت خود جلب کرده است،‌ سبک مینیمالیسم محسوب می‌شود. این نوع دیزاین عناصر مختلفی را در درون خود جای داده است که هر یک از آن‌ها دارای اهمیت فراوانی هستند.

با پیروی از دکوراسیون مینیمال می‌توان محیطی گرم و جذاب را ترکیب‌بندی کرد که برای سال‌های متمادی زیبایی خود را به طور کامل حفظ می‌کند. به یاد داشته باشید که پرده‌ها نقشی اساسی را در این زمینه بر عهده دارند و می‌توانند بر شکوه طراحی مینیمال بیفزایند. سروین دکور بهترین پرده‌هایی که با این سبک متناسب هستند را به شما ارائه می‌کند.