آموزش باز کردن پرده زبرا و شید
آموزش ویدیویی باز کردن پرده زبرا و شید از پایه ها به ساده ترین روش ممکن!

وقتی پرده ای را خریداری می‌کنید، دغدغه اصلی شما این است که آن را به شکل صحیح نصب کنید. نصب پرده های زبرا و شید قلق های مخصوص به خود دارد و در صورتی که به آن وارد نباشید، ممکن است شما را دچار چالش کند. به همین دلیل بهتر است با یک نصاب حرفه ای مشورت کنید. اما نکته اینجاست، آیا بعد از نصب پرده ها همه چیز تمام می‌شود؟ مسلما خیر. یکی از موارد مهمی که شما باید توجه زیادی به آن داشته باشید، نحوه باز کردن پرده زبرا و شید از پایه هاست.

در نگاه اول ممکن است بگویید خوب این که کاری ندارد. بله دقیقا کار بسیار آسانی است. اما یک سری نکات و ریزه کاری هایی دارد که اگر آنها را رعایت نکنید، ممکن است به پرده ها صدمه بزنید. سوال دوم این است که اصلا چرا باید نحوه بازکردن پرده زبرا و شید را بلد باشیم، به چه درد ما میخورد؟ در ادامه به مهمترین دلایلی اشاره کنیم که لازم است شما از نحوه باز کردن پرده ها آشنایی داشته باشید.

همچنین در بلاگ سروین دکور بخوانید: آموزش نصب پرده زبرا بصورت تصویری و گام به گام

دعوت به اقدام پرده زبرا

دلایلی که لازم است شما باز کردن پرده زبرا و شید را بلد باشید

1. شست و شو

مورد اول و مهم ترین آن شست و شو پرده هاست. پرده هم مانند سایر محصولات پارچه ای بعد از مدتی استفاده، احتیاج به شستشو دارد. پرده های شید و زبرا را میتوان در همان حالت که ایستاده است به راحتی شستشو و تمیز نمود. اما ممکن است بعد از چند سال استفاده به گونه ای کثیف شده باشد که مجبور شوید آن را باز و به صورت کامل بشورید. در این حالت باید نحوه باز کردن پرده زبرا و یا شید را بلد باشید تا بتوانید به راحتی این کار را انجام دهید.

2. خرابی برخی قطعات

این مدل پرده ها مانند یک ماشین هستند و از قطعاتی مجزا تشکیل شده اند. ممکن است بعد از مدتی یه هر دلیل مثل استفاده نادرست یا نا‌مرغوب بودن قطعات، برخی از آنها دچار ایراد شده و شما باید آن را تعویض کنید. برای این کار شما باید بعد از باز کردن پرده زبرا و یا شید آن را تحویل تعمیرکار بدهید تا قطعه مورد نظر را برای شما تعویض کند. البته از نصاب هم می‌توانید کمک بگیرید ولی این کار برای شما هزینه دارد و باید مبلغی پرداخت کنید.

3. تعویض پرده های قدیمی

مورد آخر هنگام تعویض پرده است. شما پرده ای را که خریدید و نصاب براتون نصب کرده، ممکن است بعد از مدتی به هر دلیل بخواهید پرده را عوض کنید و پرده جدیدی در آن محل نصب کنید. به دلیل اینکه نصاب پرده ها را نصب کرده و سوراخ کاری را انجام داده، دیگر لازم نیست این مراحل را انجام دهید. فقط کافی است بعد از باز کردن پرده زبرا و یا شید های قدیمی، پرده جدید را در آن مکان نصب کنید.

بیشتر بخوانید: 7 نشانه که بیانگر زمان تعویض پرده و یا قطعات آن هستند!

پرده زبرا اداری سفید طوسی

مراحل باز کردن پرده زبرا و شید

حالا که متوجه شدین بعد از نصب پرده، باز کردن آنها را نیز باید بلد باشید، در ادامه به مراحل این کار می پردازیم: البته اصلا سخت نیست و کار بسیار راحتی است. اما سعی کنید این مراحل را به ترتیب انجام دهید تا مشکل خاصی برای شما پیش نیاید.

  • قبل از باز کردن باید حتما پرده را به صورت کامل جمع کنید. زنجیر را کشیده، تا پرده به طور کامل داخل قاب خود جمع شود. اگر این کار را نکنید ممکن است بعد از باز کردن پرده زبرا یا شید، به پارچه پرده آسیب رسیده و حتی پاره شود.
  • پرده ها با توجه به اندازه عرض آنها، از 2 الی 4 عدد پایه تشکیل شده. به بالای چهارپایه و یا نردبان رفته طوری که کاملا به پرده مسلط باشید. پیچ گوشتی 2 سویی که از قبل آماده کرده اید را از زیر یکی از پایه های کناری (پایه سمت چپی یا پایه سمت راستی) می اندازید و با یک فشار ملایم رو به بالا، قاب پرده از پایه جدا می‌شود.
باز کردن پرده با پیچ گوشتی
  • همین کار را به ترتیب با پایه های دیگر انجام دهید. نکته مهمی که حتما باید حواستان باشد، این است که بعد از باز کردن آخرین پایه پرده، هر دو دست خود را زیر پرده قرار دهید تا ناگهان سقوط نکند.
  • در انتها زنجیر پرده را به دور قاب بپیچانید و سپس پرده را داخل کیسه و یا کارتن قرار دهید. ممکن است زنجیر پرده هنگام حمل و نقل زیر پا گیر کند و باعث پارگی زنجیر یا شکستن گیربکس پرده گردد.

بعد از طی کردن مراحل بالا، با خیال راحت می‌توانید بعد از باز کردن پرده زبرا و یا شید خود آن را بشویید یا تعویض کنید. برای نصب آن هم چون قبلا دریل کاری و اتصال پایه ها انجام شده، کافی است دو مرحله زیر را به ترتیب انجام دهید:

  • زنجیر پرده را به طور کامل کشیده تا پرده در داخل قاب خود جمع شود.
  • پرده خود را در زیر پایه ها قرار داده، به طوریکه در یک سطح قرار بگیرند. سپس با فشاری اندک و با دقت زیاد، قاب پرده را در داخل پایه ها جا بندازید. بعد از اینکار یک صدا ” تق” باید بشنوید که نشان دهنده این است که شما کار خود را درست انجام داده اید.

شاید به خواندن این مطالب “راهنمای تعویض و تعمیر زنجیر پرده های زبرا و شید” نیز علاقه مند باشید.

دلایل باز کردن پرده زبرا و شید چیست؟

به دلایل مختلفی از جمله شستشو، تعمیر و یا تعویض پرده

آیا باز کردن پرده زبرا و شید کار سختی است؟

خیر، بسیار راحت است. تنها باید یک سری ریزه‌کاری ها رعایت کنید که مطالعه این مطلب به شما کمک خواهد کرد.