آمورش اندازه گیری پرده زبرا و شید
نحوه اندازه گیری پرده زبرا و شید رول داخل و خارج چهارچوب پنجره!

پرده‌های زبرا نوعی پرده محبوب برای پنجره است که هم حریم خصوصی را حفظ می­کند و هم دکوراسیون زیبایی را ارائه می‌دهد. این پرده‌های همه کاره از نوارهای شفاف و کدر متناوب تشکیل شده‌اند که می‌توانند برای کنترل میزان نور ورودی به اتاق تنظیم شوند. قبل از اینکه بتوانید از مزایای پرده‌های زبرا و شید بهره‌مند شوید، باید برای اندازه‌ گیری پرده زبرا اقدامات لازم را انجام دهید تا از تناسب کامل پنجره و پرده خود اطمینان حاصل کنید.

این اندازه‌گیری ممکن است در ابتدا دلهره‌آور به نظر برسد؛ اما با ابزار و تکنیک‌های مناسب می‌توان آن را تسهیل کرد. در این مقاله ما شما را در فرایند اندازه‌ گیری پنجره‌های خود برای انواع پرده‌های رولی راهنمایی می‌کنیم تا بتوانید از تعادل کامل نور در خانه خود لذت ببرید. آموزش اندازه‌ گیری پرده شید و زبرا موضوعی است که ما در این مطلب به آن می‌پردازیم.

اندازه‌ گیری پرده زبرا چه اهمیتی دارد؟

اندازه‌ گیری پرده‌ یک گام اساسی برای اطمینان از متناسب بودن آنها برای پنجره‌های شما است. پرده‌ زبرا یک گزینه محبوب برای پنجره هستند که عملکرد پرده‌های سنتی را با ظرافت پرده‌های شفاف ترکیب کرده‌اند. لازم به ذکر است که اندازه‌ گیری دقیق این مدل پرده بسیار مهم است؛ زیرا تضمین می‌کند که آنها به خوبی در قاب پنجره شما قرار بگیرند و از باز ماندن هر گونه شکاف یا فضایی که بتواند نور یا هوای ناخواسته را وارد کرده، جلوگیری کند.

اندازه‌ گیری­‌های مناسب تضمین می‌کند که پرده‌ها به طور مؤثر عمل می‌کنند و به شما این امکان را می‌دهد که آنها را به راحتی تنظیم کرده تا میزان نور و حریم خصوصی مورد نظر خود را کنترل کنید. علاوه بر اطمینان از تناسب کامل، نحوه اندازه‌ گیری پرده‌ زبرا می‌تواند به شما در انتخاب اندازه و سبک مناسب برای پنجره‌هایتان نیز کمک کند.

با اندازه‌ گیری دقیق می‌توانید تعیین کنید که آیا به پرده‌ای با اندازه استاندارد نیاز دارید یا سفارشی. همچنین می‌توانید از بین سبک‌ها و رنگ‌های متنوع، سبک دلخواه خود را انتخاب کرده تا با کمک آن دکوراسیون منزل خود را تکمیل کنید.

نحوه اندازه گیری پرده زبرا

تفاوت اندازه گیری پرده شید و زبرا

پرده‌های زبرا و پرده‌ شید دو نوع محبوب پرده هستند که مزایای متفاوتی را ارائه می‌دهند. مدل‌های زبرا از دو لایه پارچه ساخته شده‌اند که به طور متناوب بین نوارهای شفاف و کدر قرار می‌گیرند. هنگامی که این پرده به طور کامل بسته می‌شود، حریم خصوصی کامل را فراهم کرده و نور بیشتری را مسدود می‌کند و زمانی که تا حدی باز هستند، اجازه می‌دهند که مقداری نور طبیعی از آن عبور کند و در عین حال حریم خصوصی حفظ شود.

از طرف دیگر، شید رول‌ها از یک لایه پارچه ساخته شده‌اند که می‌توان آن را بالا یا پایین کشید تا پنجره شما را پوشانده شود یا باز بماند. آنها از مواد مختلفی از جمله پنبه، کتان و پلی استر تولید می­شوند و می‌توان آنها را برای عایق‌بندی بیشتر آستر کرد.

پرده‌های شید برای مسدود کردن نور خورشید و ایجاد حریم خصوصی کامل در صورت بسته بودن عالی هستند. آنها در طیف وسیعی از رنگ‌ها و الگوها موجود بوده تا با هر سبک دکوراسیونی مطابقت داشته باشند. تفاوت اصلی بین زبرا و شید در طراحی و عملکرد آنهاست و طریقه اندازه‌ گیری پرده شید و زبرا دقیقا به یک شکل است.

طریقه اندازه گیری پرده شید رول

اشتباهات رایج هنگام اندازه‌ گیری پرده زبرا و شید

در این قسمت از آموزش اندازه‌ گیری پرده زبرا و شید می­خواهیم به چند اشتباه رایج که افراد هنگام اندازه گیری رتکب آنها می­شوند، اشاره کنیم. این اشتباهات می‌تواند منجر به خرید پرده‌های نامناسب شده که به درستی کار نمی‌کنند یا از نظر زیبایی ظاهری، دلپذیر به نظر نمی‌رسند. در اینجا برخی از رایج‌ترین اشتباهاتی که باید از آنها اجتناب کنید، آورده شده است:

۱-عدم اندازه گیری صحیح عرض: یکی از بزرگ‌ترین اشتباهات افراد این است که در نحوه اندازه‌ گیری پرده شید طریقه صحیح اندازه گیری عرض پنجره را رعایت نمی­کنند. مهم است که عرض را در سه نقطه مختلف اندازه‌ گیری کنید، بالا، وسط و پایین تا کوچک‌ترین تغییرات را در عرض نهایی خود لحاظ کنید.

2. فراموش کردن پایه‌ها: اشتباه دیگر فراموش کردن محل قرار‌گیری پایه‌هایی است که پرده‌های شما را در جای خود نگه می‌دارند. اطمینان حاصل کنید که از یک پایه به پایه دیگر اندازه‌ گیری می‌کنید، نه فقط از یک لبه به لبه دیگر.

3.اندازه‌ گیری خیلی کوتاه: بهتر است کرکره‌هایی داشته باشید که کمی بلند باشند تا خیلی کوتاه. اگر خیلی کوتاه اندازه بگیرید، پرده‌های شما کل پنجره را نمی‌پوشاند و شکاف‌هایی ایجاد کرده که نور از آنها عبور می­کند.

4.عدم در نظر گرفتن عمق: پرده‌های رولی برای عملکرد صحیح به عمق مشخصی نیاز دارند؛ لذا عمق قاب پنجره خود را اندازه‌ گیری کرده و پرده‌هایی را انتخاب کنید که به راحتی در آن فضا قرار گیرند.

5.فرض مربع بودن همه پنجره‌ها: بسیاری از پنجره‌ها کاملاً مربعی نیستند؛ بنابراین اندازه‌ گیری عرض و ارتفاع در چندین نقطه برای اندازه‌ گیری دقیق بسیار مهم است.

آموزش اندازه گیری پرده شب و روز

روش‌های اندازه‌ گرفتن پرده زبرا

وقتی نوبت به آموزش اندازه‌ گیری پرده‌ زبرا می‌رسد، باید گفت، بسته به نیاز و ترجیحات خود می‌توانید از چند روش استفاده کنید. در اینجا برخی از رایج‌ترین روش‌های اندازه‌ گیری پرده‌های زبرا آورده شده است. مهم نبوده که کدام روش را انتخاب می‌کنید؛ اما اندازه‌ گیری دقیق برای تناسب کامل مهم است. وقت کافی صرف کرده و اندازه‌ گیری­‌های خود را قبل از ثبت سفارش دوباره بررسی کنید!

این محصولات را می توان به دو صورت تو کار (نصب داخل چهارچوب پنجره) و روکار (نصب بیرون چهارچوب) پنجره اندازه گیری نمایید. که در این قسمت به هر دو مورد اشاره می کنیم.

روش اندازه‌ گرفتن پرده زبرا و پرده شید داخل چهارچوب

هنگام اندازه‌ گیری پرده زبرا داخل چهارچوب مهم است که اندازه‌ گیری­های دقیق داشته باشید تا از متناسب شدن پرده‌ها اطمینان حاصل شود. همچنین بهتر است موارد زیر را نیز چک کنید:

  • اگر پنجره شما به سمت داخل باز می‌شود، دقت کنید که نصب پرده مانع از باز شدن پنجره شما نگردد.
  • حتما به دستگیره پنجره توجه داشته باشید که پرده بعد از نصب به دستگیره گیر نکند.

برای شروع به یک متر فلزی و یک قلم و کاغذ برای ثبت اندازه‌ گیری­‌های خود نیاز دارید. با اندازه‌ گیری عرض قاب پنجره از چپ به راست شروع کنید. سه اندازه‌ گیری در نقاط مختلف در امتداد عرض قاب انجام دهید و کوچک‌ترین اندازه‌ را به عنوان اندازه‌ نهایی عرض خود ثبت کنید. در ادامه ارتفاع قاب پنجره را از بالا به پایین اندازه‌ گیری کنید. مجدداً سه اندازه‌ گیری در نقاط مختلف در امتداد ارتفاع قاب انجام دهید و کوچک‌ترین اندازه‌ را به عنوان اندازه‌ نهایی ارتفاع خود ثبت کنید.

توجه به این نکته ضروری است که هنگام اندازه‌ گیری پرده شید داخل چهار چوب باید از یک لبه داخلی به لبه داخلی دیگر قاب را اندازه‌ گیری کنید. با این کار اطمینان حاصل می­شود که پرده‌های شما بدون هیچ شکاف یا همپوشانی به خوبی در داخل قاب قرار می‌گیرند. هنگامی که اندازه‌ گیری نهایی عرض و ارتفاع خود را انجام دادید، می‌توانید پرده‌های زبرا خود را با اطمینان خاطر از اینکه کاملاً داخل قاب پنجره شما قرار می­گیرند، سفارش دهید.

اندازه گیری پرده زبرا داخل چوب پنجره

روش اندازه‌ گرفتن پرده زبرا و شید خارج از چهارچوب

وقتی نوبت به اندازه‌ گیری پرده‌ زبرا و شید در خارج از قاب می‌رسد، چند نکته مهم وجود دارد که باید در نظر داشته باشید. در اینجا نیز قبل از هر چیز مهم است تا اطمینان حاصل کنید که اندازه‌ گیری­های دقیقی انجام می­دهید تا از تناسب کامل پرده برای پوشاندن پنجره خود اطمینان حاصل کنید.

برای شروع اندازه‌ گیری پرده زبرا بیرون چهار چوب، عرض پنجره خود را از یک لبه بیرونی به لبه بیرونی دوم اندازه بگیرید. بهتر است تا 5 الی 10 سانتی­متر در هر طرف به مقدار اندازه خود اضافه کنید تا امکان پوشش مناسب فراهم شده و همچنین فضای لازم برای نصب سخت افزار در نظر گرفته شود. بعد ارتفاع پنجره خود را از بالا به پایین اندازه‌ گیری کنید، مجددا از بالا حداقل 10 سانتی‌متر و از پایین 5 سانتی‌متر به اندازه موجود اضافه کنید.

وقتی نوبت به اندازه‌ گیری پرده شید بیرون چهارچوب می‌رسد، حتماً دستورالعمل‌های ذکر شده را به دقت دنبال کنید. با رعایت این موارد اطمینان حاصل می­شود که پرده شما به درستی نصب می­شود و همان‌طور که در نظر گرفته شده، عمل خواهد کرد. این نکته را نیز در نظر داشته باشید که در پرده‌های رولی، همیشه عرض قاب پرده حدود 3 سانتی­متر از عرض پارچه پرده کوچک‌تر است.

اندازه گیری پرده زبرا خارج از چهارچوب پنجره

اندازه‌ گیری سقفی پرده زبرا و شید

در این مرحله از اندازه‌ گیری سقفی پرده زبرا، باید در مورد محل نصب پرده‌های زبرای خود تصمیم بگیرید. اگر می‌خواهید آن‌ها را از سقف نصب کنید، باید از سقف به پایین تا جایی که می‌خواهید پایین پرده‌هایتان آویزان قرار داشته باشد، اندازه بگیرید. این اندازه گیری تعیین می‌کند که ارتفاع پرده‌های شما چقدر باشد.

برای اندازه‌ گیری پرده‌ها از طریق سقف به یک نردبان یا چهارپایه، متر فلزی و یک مداد یا خودکار نیاز دارید. با بالا رفتن از نردبان یا چهارپایه خود شروع به کار کنید و انتهای متر فلزی خود را در محل نصب مورد نظر نگه دارید. نوار را تا جایی که می‌خواهید پرده‌هایتان آویزان شود، باز کنید و این نقطه را با مداد یا خودکار خود علامت بزنید. در این مرحله از اندازه گیری سقفی پرده شید طول نوار را از ابتدا تا جایی که علامت زده­اید با کمک یک متر به دست بیاورید، این عدد اندازه ارتفاع پرده شما است.

اندازه‌ گیری دیواری پرده زبرا و شید

برای اندازه‌ گیری دیواری پرده زبرا و شید، ابتدا باید ابعاد دیوار مورد نظر را با استفاده از ابزار اندازه‌ گیری  (مانند تراز دیواری یا چیزی شبیه به متر) بررسی کنید. البته اگر مطمئن نیستید که می‌توانید این کار را انجام دهید یا وسایل و تجهیزات را ندارید، می‌توانید از یک نصاب حرفه‌ای استفاده کنید.

نصاب می‌تواند با استفاده از ابزارهای مناسب، ابعاد دیوار را به دقت بسنجد و در نتیجه با کمک تجربه خود می‌تواند پرده‌ها را به راحتی نصب کند. لازم به ذکر است که با توجه به اندازه‌های دیوار، نصاب می‌تواند به شما پیشنهادهایی برای انتخاب بهترین اندازه و نوع پرده که با دیوار شما هماهنگ باشد، بدهد.

کلام پایانی

پرده‌ها یکی از مهم‌ترین بخش‌های یک دکوراسیون داخلی است؛ بنابراین طبیعی به نظر می‌رسد که افراد برای اندازه‌ گیری آن دلهره داشته باشند. اندازه‌ گیری پرده زبرا تأثیر زیادی در حفظ حریم خصوصی و زیبایی فضای داخلی منزل یا محیط کار شما دارد؛ لذا بهتر است تا با تکنیک‌ها و روش‌های اندازه‌ گیری آن به طور کامل آشنا شوید. در این مقاله ما به صورت کاربردی و مفصل آموزش اندازه‌ گرفتن پرده زبرا را با شما به اشتراک گذاشتیم. سروین دکور شما را در این مسیر همراهی خواهد کرد.

همچنین بخوانید: آموزش نصب پرده زبرا بصورت تصویری

آیا پرده زبرا و شید رول را می‌توانیم خودمان اندازه‌گیری کینم؟

بله، شما تنها با داشتن متر فلزی، می‌توانید قبل از خرید پرده، اندازه‌گیری دقیق انجام دهید

باید داخل چهارچوب را اندازه گیری کنم یا بیرون چهارچوب؟

هر دو مدل اندازه‌گیری داخل و خارج چهارچوب در این مقاله آورده شده است