آموزش دوخت و نصب پرده رومن
آموزش دوخت پرده رومن و نصب آن با کمترین هزینه و تجهیزات

اگر قصد خرید پرده و یا حتی علاقه به دکوراسیون داشته باشید مثلا اسم پرده رومن چه در اینترنت و چه در ویترین مغازه ها به گوشتان خورده است. در ابتدا به ظاهر دوخت و نصب این پرده ها بسیار سخت به نظر میرسد ، اما اگر تا حدودی آشنا به خیاطی باشید با مقداری علاقه و تمرین میتوانید این پرده زیبا را بدوزید و در منزل استفاده کنید. در این پست میخواهم آموزش دوخت پرده رومن و همچنین نصب آن را به صورت کامل آموزش بدم.

پرده رومن یکی از خاص ترین و زیباترین انواع پرده هایی است که این روز ها در بازار موجود است. این نوع پرده آستر ندارد و شامل چین خوردگی هایی منظم است که روی هم به صورت یکنواخت و منظم تا می شوند. پرده های رومن از بالا به پایین حرکت می کنند و بر خلاف پرده های معمولی اند که به چپ و راست می روند. امکان تنظیم نور ورودی را با استفاده از این نوع پرده خواهید داشت.

همچنین علاوه بر سایر مزایایی که این پرده دارد بد نیست این را بدانید که پرده رومن نصب بسیار آسانی نیز دارد و همین امر به محبوبیت این پرده زیبا میافزاید. شید رومن نوع جدید پرده نیست و در گذشته نیز استفاده می شد، اما امروزه استفاده از این پرده با ظاهری مدرن و مینیمال طرفداران بسیاری پیدا کرده است. در ادامه به چگونگی دوخت و نصب پرده های رومن می پردازیم.

همچنین در بلاگ سروین دکور بخوانید: آموزش دوخت پرده پانچ بصورت تصویری

آموزش دوخت پرده رومن

آموزش دوخت پرده رومن

دوخت پرده های رومن کمی پیچیده تر از سایر پرده هاست به همین دلیل برخی از افراد از دوختن چنین پرده هایی خود را منع می کنند. در ابتدا بهتر این است که کمی در مورد پارچه های مناسب دوخت پرده های رومن بدانیم. برای دوخت این نوع پرده می توان از پارچه هایی از جنس های: کتان، گونی، بافت، مخمل استفاده کرد. نکته ای که این پارچه ها را برای این کار مناسب می کند این است که این نوع پارچه ها در حالت معمولی کش نمی آیند و بعد از دوخت کم تر چروک می شوند. شاید بتوان گفت این دو مورد از مهم ترین نکته هایی باشد که باید برای تهیه پارچه ی پرده های رومن به آن ها توجه کرد. پارچه های نرم و بسیار ضخیم برای دوخت این پرده ها مناسب نیستند.

حال می خواهیم به سراغ بحث اصلی این قسمت، یعنی آموزش دوخت پرده های رومن برویم. اگر یک سانتی متر از عرض این پارچه اشتباه شود بعد از جمع شدن کج و نا مرتب میشود پس لازم است از ابتدای کار بدانید که اگر دقت و حوصله کافی ندارید بهتر است این کار را به خیاطی ماهر بسپارید. وسیله های جانبی که برای دوخت پرده های رومن به آن ها نیاز دارید عبارتند از: چسب دو طرفه و نوار رفلت

نوار رفلت نوار پرده هایی باریک است که می تواند حلقه دار یا بی حلقه باشد. نخ های قرقره از داخل این نوار عبور می کنند و وقتی میله داخل آن قرار بگیرد بعد از جمع کردن پرده به سمت بالا می توان آن را به صورت پله پله مشاهده کرد. بر خلاف بقیه مدل های پرده که نوار به بالای پرده دوخته می شود چند ردیف از نوار به وسط پارچه تهیه شده برای پرده رومن دوخته می شود. پس به تعداد چین ها نوار خواهیم داشت. عرض این نوار تقریباً دو سانتی متر بوده و در فواصل منظم حلقه هایی به آن متصل شده است. پرده های رومن در ریل خود یک ردیف چسب زبر دارند که توسط چسب نرمی که به بالای پرده دوخته شده به ریل وصل می شود.

مطالب مرتبط: برای دوخت پرده پانچ به چند متر پارچه نیاز است؟

ریل پرده های رومن با ریل بقیه پرده ها متفاوت است که به صورت نیمه اتومات هستند و داخل آن ها قرقره هایی وجود دارند که به بند کنار ریل وصل بوده و از داخل این قرقره ها بندی آویزان است که از داخل حلقه های نوار رفلت رد می شود و به آخرین ردیف نوار رفلت گره می خورد. اما در مورد پارچه آن، ابتدا چهار طرف پارچه را با قیچی برش می زنیم تا صاف شود سپس لبه پارچه ها را به صورت زیگزال تا کرده و می دوزیم. در قسمت بالایی پرده چسب نرم باید دوخته شود ، پرده به واسطه همین چسب نرم به میل پرده متصل خواهد شد. بعد از این ها پارچه روی یک میز گذاشته و به تعداد پله هایی که می خواهیم که معمولاً چهار تاست آن را خط کشی می کنیم. روی خط کشی های انجام شده نوار رفلت را می دوزیم. بعد از انجام کار های ذکر شده پرده آماده نصب شده و می توان از آن استفاده کرد.

نصب پرده رومن

چگونه پرده های رومن را نصب کنیم؟

با ذکر اجزای تشکیل دهنده پرده به توضیح مختصری در مورد هر کدام نیز می پردازیم

  1. ریل اصلی: سایر اجزا روی ریل اصلی سوار می شوند
  2. گیر بوکس و زنجیر: این دو سوار بر ریل اصلی می شوند.
  3. قرقره ها: قرقره ها درون شیار قرار می گیرند.
  4. میله شش پر: این جزء از پرده رومن از داخل گیر بوکس و قرقره ها عبور کرده و آن ها را به هم متصل می کند.
  5. میله گرد: از داخل کیسه نوار رفلت دوخته شده عبور می کند.
  6. وزنه پایین: مانند سرب که در پایین پرده های معمولی قرار دارند عمل می کند و باعث صاف نگه داشتن پارچه پرده می شود.

برای نصب پرده های رومن ابتدا ریل مربوط به پرده را در محلی که قصد نصب پرده در آن جا داریم نصب می کنیم و سپس میله های تهیه شده برای رفلت را داخل نوار قرار می دهیم. چسب دو طرفه پارچه را به چسب ریل متصل می کنیم سپس نخ قرقره را داخل حلقه های نوار رفلت قرار می دهیم. بعد از انجام کار های ذکر شده پرده آماده است.