آموزش دوخت پرده پانچ در منزل
آموزش دوخت پرده پانچ با تصاویر

در این مقاله قصد داریم به آموزش دوخت پرده پانچ بپردازیم که شما به راحتی میتوانید آن را یاد گرفته و در منزل و با چرخ خیاطی خانگی این پرده زیبا را برای خود بدوزید و از آن لذت ببرید. در ابتدا به معرفی این پرده پرطرفدار میپردازیم و سپس آموزش دوخت آن را شروع می‌کنیم:

پرده پانچی چیست؟

در چیدمان فضای داخلی، نوع پرده انتخابی می تواند در شکل گیری فضا وسبک مطلوب مورد نظر، سطح رضایت قابل توجهی برای ما ایجاد کند. با گذشت زمان مشخص شد که دلیل استفاده از پرده تنها به کنترل دما و کنترل میزان نور محدود نیست و به جنبه ی تزیینی و نقش زیبایی آن در دکوراسیون داخلی بیشتر پرداخته شد. تنوع زیاد در نوع پرده ی انتخابی باعث جذابیت بیشتر این موضوع می شود.

پرده ها از نظر سبک به دو دسته ی کلاسیک و مدرن تقسیم می شوند. سبک های مدرن پرده و یکی از پرطرفدارترین نوع آن، یعنی پرده پانچ ساده یکی از پرکاربردترین نوع پرده هایی است که امروزه استفاده می شود. امروزه پرده ها با توجه به سبک دکوراسیون مورد استفاده انتخاب می شوند. انتخاب نامناسب پرده می تواند فضا را سرد و بی روح کند؛ بنابراین نباید از اهمیت انتخاب مناسب در این حوزه غافل بود. گزینه های زیادی برای انتخاب نوع پرده وجود دارند که در ادامه ذکر خواهند شد و جزئیات بیشتری در مورد پرده های پانچ خواهیم داشت.

پرده پانچ مخمل سبز

تفاوت پرده ی مدرن و کلاسیک چیست؟

سبک دکوراسیون مسیر ما را برای انتخاب بین این دو مشخص می کند. پرده های مدرن معمولاٌ ساده تر هستند و تزئینات کمتری دارند. بطور کلی رنگ، سبک و کاربرد متفاوتی دارند و در پرده های مدرن بیشتر از رنگ های خنثی استفاده می شود. پرده های مدرن معمولا یک نوع پارچه دارند در حالیکه برای پرده های کلاسیک گاهی جنس های مختلف پارچه را کنار هم قرار می دهند.

بیشتر بخوانید: آموزش نصب پرده زبرا بصورت گام به گام و تصویری

چه نوع پرده ای انتخاب کنیم؟

برای اینکه بتوانیم بهترین گزینه را برای فضای مورد نظر انتخاب کنیم در ابتدا لازم است که نوع دکوراسیون را مد نظر قرار دهیم و سپس با بررسی تمام گزینه های موجود و بررسی مکان مورد نظر، فرایند انتخاب و اجرا را شروع کنیم. هر کدام از پرده ها با توجه به خصوصیاتی که دارند در فضای خاصی مورد استفاده قرار می گیرند. در اولین قدم به بررسی انواع پرده می پردازیم. از پارچه هایی که در دوخت پرده می توان از آنها استفاده کرد می توان به این موارد اشاره کرد:

  1. پارچه تور
  2. پارچه حریر
  3. پارچه مخمل
  4. پارچه کتان
  5. پارچه لنین
  6. پارچه دانتل
  7. پارچه ساتن
  8. پارچه ابریشم

پرده ها در انواع آستری، پیلی دار، والان دار، رومن، زبرا، حاشیه دار تزئینی، شید رول، کرکره ای، عمودی یا لوردراپه، حصیری و چوبی، روستیک، اتریشی و پانچ قابل استفاده هستند که در ادامه با مراحل دوخت پرده پانچ آشنا خواهیم شد.

آموزش دوخت پرده پانچ حریر در منزل

آموزش دوخت پرده پانچی مرحله به مرحله

حتما در تبلیغات اینترنتی، شبکه های مجازی نمونه هایی از پرده های پانچ شده را دیده اید و پیش خود این پرده زیبا و ساده را تحسین کرده و شاید تصمیم گرفته اید برای منزل خود نیز از مدل پرده زیبا تهیه کنید. اما هنگامی که با قیمت های بازار روبرو شدید ممکن است منصرف شده باشید. اما ما اینجاییم تا این مشکل را حل کنیم!

شما با مشاهده این آموزش تصویری به راحتی میتوانید از هر نوع پارچه مناسب پرده که بالاتر ذکر شده برای خود این پرده را دوخته و در هزینه های خود صرف جویی کنید، خوب بریم سراغ آموزش:

برای دوخت پرده پانچ، شما به پارچه پرده ای ، نوار پرده و حلقه های پانچ مخصوص ،قیچی، نوار زانفیکس یا لایی چسب و متر و اتو نیاز داریم. جنس پارچه ای که برای دوخت پرده ی پانچ انتخاب می شود بهتر است که سنگین و ضخیم باشد در این صورت پرده ی زیباتری خواهیم داشت.

همچنین بخوانید: برای دوخت پرده پانچ به چند متر پارچه نیاز است؟!

اولین قدم اندازه گیری است

ابتدا عرض و ارتفاع محل مورد نظر را اندازه گیری می کنیم. اگر دو طرف دیوار باشد فاصله ی بین دو دیوار و در غیر این صورت از بالا، پایین و چپ و راست 10 سانتی متر بیشتر در نظر می گیریم تا برای کناره دوزی ها از متراژ اصلی پرده کم نشود. برای متراژ پارچه باید 2 تا 3 برابر عرض اندازه گیری شده در نظر گرفته شود؛ هرچه عرض بیشتری در نظر بگیریم پرده ی پر چین تری خواهیم داشت. در اطلاعات بیشتر میتوانید به مقاله متراژ پارچه مورد نیاز برای دوخت این پرده رجوع کنید.

پارچه را بعد از اندازه گیری برش می زنیم

برای دوخت کناره های پرده دو سانتی متر از آن را پس از تا کردن به داخل اتو می کنیم تا برای دوختن خطی ایجاد شود. برای کناره دوزی پارچه نوار زانفیکس را سر تا سر آن و کناره تا شده پارچه با اتوی داغ به مدت  5 تا 10 ثانیه نگه می داریم تا نوار و پارچه بهم بچسبند. لازم است برای ذوب شدن نوار زانفیکس پشت پارچه دوباره اتو شود. البته بدون نوار زانفیکس هم این کار قابل انجام است و در اینصورت باید پارچه را بصورت دو لایه تا بزنیم و با چرخ خیاطی بدوزیم. هم چنین اگر از نوار لایی بخواهیم استفاده کنیم روش، مشابه روش ذکر شده برای نوار زانفیکس است. در هر صورت انجام این کار برای ایستایی بهتر کناره های پارچه است و می تواند انجام نشود. البته با توجه به اینکه نوار زانفیکس بعد از چند بار شستشو خاصیت خود را از دست می دهد اولویت با استفاده از چرخ خیاطی در تمامی مراحل است.

انتخاب نوار پرده

برای این کار میتوانید از نوار پرده های معمولی که به اصطلاح سه نخ یا چهار نخ نیز گفته میشود استفاده کنید اما پیشنهاد ما به شما این است که از نوار پرده ها مخصوص پانچ که ساده و بدون نخ هستند با عرض حدود 10 سانتی متر و نسبتا ضخیم استفاده کنید. اکنون نوار پرده را به اندازه و با استفاده از چرخ خیاطی به پارچه خود متصل کنید.

وصل کردن نوار پرده پانچ به پرده

نوبت برش زدن جای حلقه های پانچ است!

در هنگام برش باید به تعداد حلقه های پانچ که زوج هستند توجه شود (چون اگر تعداد حلقه ها فرد باشند پرده تقارن خود را از دست میدهد)؛ تعداد حلقه های مورد نیاز به عرض پارچه بستگی دارد ولی مهم این است که بین هر دو حلقه ی نباید کمتر از 15 سانت و بیشتر از 20 سانت باشد. چون فاصله ی بین حلقه ها روی زیبایی پرده تأثیر زیادی دارد. حلقه ها هم دارای انواع مختلفی از جمله فلزی و پلاستیکی هستند. پیشنهاد ما استفاده از حلقه های پلاستیکی که قابلیت باز شدن را دارند است چون هم زیباترند و هم به هنگام شستشو میتوانید آنها را باز کرده، پرده ها راشسته و سپس جا بزنید.

نحوه جا انداختن حلقه های پانچ

قسمت آخر آموزش دوخت، علامت زدن حلقه های نوار پرده

برای این کار حلقه پانچ را بر روی پارچه ثابت می کنیم تا در حین علامت زدن جابجا، سپس محل قرار گیری حلقه ها را روی پارچه با خودکار یا ماژیک علامت می زنیم. علامت هایی که زده شده را با هویه یا قیچی در می آوریم. سپس حلقه های پلاستیکی از سمت رو به سوراخ های حلقه پانچ چفت می کنیم و در آخر حاشیه های پایین پرده را می دوزیم.

شما پرده های پانچ را ترجیح می دهید یا نوار پرده های قدیمی را بیشتر می پسندید؟

همچنین توصیه می‌شود:

نحوه اندازه گیری پرده زبرا