برای ست کردن کوسن و پرده منزل این موارد را در نظر بگیرید!

مطمئنم خیلی از شما تا حالا به این قضیه که کوسن چقدر میتواند در ظاهر دکوراسیون تاثیر بذاره توجه نکردین بخصوص وقتی با یکی از اجزای دیگر مثلا پرده ست و هماهنگ بشه. برخی افراد بخصوص بزرگهای خانواده وقتی صحبت از کوسن به میان میاد آن را تنها وسیله ای برای لم دادن و تکیه دادن میدونن اما واقعیت چیز دیگری است. در این مقاله می‌خواهم به اهمیت استفاده از کوسن ها و نحوه ست کردن با انواع پرده بپردازیم:

انتخاب اجزای دکوراسیون چگونه اهمیت پیدا می کند؟

برای انتخاب دکوراسیون منزل یا هر فضایی که مایل به چیدمان آن هستیم باید طبق سلیقه شخصی و نقطه قوت و محدودیت های فضا تصمیم گیری کنیم. این که مایل باشیم دکوراسیون مدرن داشته باشیم یا کلاسیک بستگی به روحیه و شخصیت و یا حتی سن وسال ما می‌تواند داشته باشد. شاید در برخی از مقاطع سنی سلیقه ما تغییر کند و کشش بیشتری به سبک خاصی از دکوراسیون پیدا کنیم. علاوه بر این چون شخصیت ما در فضای طراحی شده نمود پیدا می کند و مهم تر از آن همه ما تقریباً تمام ساعات روز خود را در محیط کار و منزل می گذرانیم احساسی که از فضا به ما منتقل می شود باعث تغییر روحیه و خلق و خوی ما خواهد شد.

بنابراین المان هایی که دکوراسیون کلی را تشکیل می دهد باید به دقت و با کمی وسواس بیشتر انتخاب شود. از اجزای اصلی که دکوراسیون را تشکیل می دهند و اهمیت آن بر کسی پوشیده نیست می توان مبلمان، پرده، فرش و لوازم تزئینی و اکسسوری های مورد استفاده در منزل یا هر محیطی دیگری که مایل به دکور کردن آن هستیم را نام برد. یکی از لوازم تزئینی که می‌تواند مورد استفاده قرار بگیرد و به فضا روح ببخشد کوسن است. کوسن ها را می توان با مبلمان، پرده و سایر اجزای ست کرد و از کوسنی استفاده کرد که با اجزای دیگر دکوراسیون هماهنگی داشته باشد. معمولاً کوسن را می توان به عنوان مهر تأییدی برای درست انتخاب شدن پرده به کار گرفت.

انتخاب رنگ مناسب برای کوسن

مزایای ست‌ کردن پرده و کوسن در خانه

قبل از این‌ که به اصل مطلب بپردازیم بهتر است نگاهی گذرا به مزیت‌های ست کردن کوسن با پرده داشته باشیم. یکی از مزیت‌های اصلی ست کردن این است که شما می‌توانید با قرار دادن کاناپه در مقابل پنجره، آن را به مرکز توجه مهمانان تبدیل کنید. همچنین با به‌کارگیری این ترفند، از طراحی داخلی و دکوراسیون اتاق منسجمی برخوردار ‌می‌شوید و زیبایی، جذابیت و ظرافت طراحی داخلی را بالا خواهید برد.

چگونه کوسن را با پرده ست کنیم؟

برای ست کردن این دو متریال باهم باید از سه جهت، مسئله را تحت بررسی قرار داد:

  1. رنگ
  2. طرح و بافت
  3. اندازه

در جهت ست کردن انواع پرده با کوسن می توان از هر کدام از سه موردی که از آن ها نام برده شد ورود کرد. یا می توان بیش از یکی از این سه مورد را با هم ترکیب کرد و به این ترتیب تصمیم مناسبی در این حوزه گرفت. در ادامه به صورت جدا گانه هر کدام از این موارد مورد بررسی قرار می گیرند.

  • رنگ پرده و کوسن

اگر تصمیم بر این شد که از حیث به این موضوع نگاه کنیم در نتیجه باید مد نظر داشته باشیم که انتخاب رنگی مشترک و مشخص برای پرده و کوسن در این جا مد نظر و تعیین کننده است. هم چنین می‌توان تنها از یک رنگ استفاده نکرد و ترکیبی از رنگ ها را انتخاب کرد. در این حالت عموماً یک رنگ به عنوان رنگی که بیشتر استفاده می‌شود یا به اصطلاح رنگ غالب که بیشتر به رنگ پرده شباهت دارد، در نظر گرفته می شود و قسمت اصلی را همین رنگ غالب تشکیل می دهد. با استفاده از رنگ کوسن‌ها می‌توان تعادل و توازن را در مورد استفاده از رنگ های گرم و سرد نیز برقرار کرد.

رنگ پرده و کوسن

درخصوص ست کردن رنگ کوسن و پرده‌ها، می‌توان طبق سه روش زیر عمل کرد:

ست کردن ناقص پرده‌ها و کوسن‌ها در فضا

لازم نیست که همیشه کوسن‌های خود را کاملاً با پرده ست کنید. با این ‌حال کمی ترکیب و تطبیق هوشمندانه، یک حرکت خلاقانه به‌ حساب می‌آید. نکات زیر می‌توانند به شما کمک کنند تا به صورت حرفه‌ای اقدام به ست کردن این دو کنید:

  • انتخاب دو یا سه‌ رنگ مکمل (مثل قرمز، نارنجی و زرد) راه خوبی برای هماهنگ ‌کردن پرده‌های خود بدون نیاز به ست کردن آن‌ها با کوسن است. سعی کنید این سه ‌رنگ را با هم استفاده کرده و ظاهری هماهنگ و در عین‌ حال متفاوت به خانه خود بدهید. اگر به الگوها علاقه دارید، می‌توانید الگوهای مکمل را نیز در کنار این ترفند استفاده کنید.
  • از رنگ‌های مشابه در الگوهای مختلف روی بالش و پرده خود استفاده کنید. این کار می‌تواند اتاق شما را کمی شلوغ‌تر نشان دهد.
  • تمام کوسن‌ها و پرده‌های خود را از طیف‌های مختلف یک رنگ خاص انتخاب کرده و با یکدیگر ست کنید. این کار به‌ویژه در مورد رنگ‌های محبوب و پرطرف‌دار مانند قرمز و آبی بیشتر صدق می‌کند.

ست‌ کردن کوسن با پرده با رنگ‌های یکسان

ساده‌ترین راه برای اطمینان از این‌که خانه‌تان زیبا و یک‌دست به نظر برسد این است که رنگ پرده‌ها و کوسن‌ها کاملاً یکسان باشد. برای انجام این کار تا جایی که ممکن است رنگ کوسن‌ها را به رنگ پرده‌تان نزدیک کنید؛ البته نیازی نیست که به تم رنگی کلی خانه دست بزنید. تنها کافی است رنگ کوسن‌ها و پرده‌ها را مشابه انتخاب کرده و آن‌ها را با یکدیگر ست کنید.


بیشتر بخوانید: راهنمای جامع انتخاب رنگ پرده


ست‌ کردن کوسن و پرده با رنگ‌های متضاد

برخلاف مورد قبلی تا جایی که می‌توانید از رنگ‌های متضاد در ست کردن این دو در خانه استفاده کنید. نتیجه این روش نیز خیره‌کننده خواهد بود؛ به شرطی که از رنگ‌های متضاد به ‌درستی بهره ببرید. سعی کنید از رنگ‌هایی که بیشتر در فضای عمومی می‌بینید استفاده کنید؛ زیرا ذهن و ناخودآگاه مهمانان با آن‌ها آشنا است و همین موضوع به شما در دستیابی به فضایی چشم‌نواز کمک می‌کند.

طرح و بافت کوسن متناظر با پرده

ست کردن طرح و بافت

1- انتخاب طرح

اگر بخواهیم از زاویه طرح به انتخاب کوسن و ست کردن آن با پرده نگاه کنیم اول باید بدانیم که در این موضوع هیچ چیز به اندازه سلیقه شخصی دخیل نیست بعد از این باید مد نظر داشته باشیم که مورد های طرح و بافت که در بالا ذکر شد را معمولاً در کنار یک دیگر در نظر می گیرند. طرح و بافت کوسن روی شلوغ بودن یا نبودن آن تأثیر زیادی بگذارد و هر کس بنا بر انتخاب خود می تواند خانه ای با شلوغی زیاد یا کم داشته باشد. اما اگر از پرده ها و مبلمانی ساده استفاده کرده اید انتخاب کوسن طرح دار می تواند فضای شما را از بی روح بودن نجات دهد. برای کوسن ها طرح های متفاوت و متنوعی تعریف شده است. کوسن ها را می توان در طرح های چهار خانه، گل دار، راه راه، ساده و هر طرح دیگری که می توان تصور کرد یافت. جالب است بدانید که فصل در انتخاب جنس کوسن اهمیت زیادی دارد. در فصل های سرد سال کوسن های بافتنی و یا هر جنس گرم دیگری طرفداران زیادی پیدا می کنند.

2- ست کردن با انتخاب پارچه یکسان و شبیه به هم

ست کردن کوسن با پرده از طریق انتخاب یکسان پارچه آن‌ها نیز می‌تواند جذاب باشد. مثلاً می‌توانید از پرده‌های ابریشمی استفاده کنید تا جلوه‌ای جذاب و براق به فضا ببخشید. ابریشم باعث شیک شدن یک فضا می‌شود. برخی از پارچه‌ها نیز در دیدگاه‌های متضاد به‌ خوبی ست می‌شوند.

به ‌عنوان ‌مثال پارچه مخمل با ابریشم زیبا به نظر می‌رسد و شما می‌توانید از این ترکیب برای خانه خود استفاده کنید. همچنین می‌توانید از پرده‌های توری با کوسن‌های نخی نیز بهره ببرید. فراموش نکنید که ست کردن پارچه‌ها می‌تواند کار چالش برانگیزی باشد؛ بنابراین نهایت دقت خود را به کار بگیرید. اگر کمی خلاقیت به خرج دهید، نتیجه شگفت‌آوری به‌دست خواهید آورد.

ست کردن با انتخاب پارچه یکسان و شبیه به هم 

ابعاد و اندازه

از نظر ابعاد و اندازه کوسن ها همیشه در ذهن ما به صورت مربعی انگار تعریف شده اند. اما هیچ محدودیتی برای شکل هندسی کلی کوسن یا اندازه آن وجود ندارد. اگر کوسن های دایره ای شکل یا مستطیلی را بیشتر می پسندید می توانید از آن ها برای فضای خود استفاده کنید و هیچ اجباری برای استفاده از کوسن به شکل مربع وجود ندارد.


بیشتر بخوانید: شش اشتباه رایج در انتخاب پرده که باید از آن پرهیز کنید


نکته بسیار مهم در ست کردن کوسن و پارچه در خانه

تمام موارد گفته شده در بالا سلیقه‌ای است و شما می‌توانید با توجه به نیاز خود اقدام به ست کردن پرده با کوسن کنید. اگر فضای خانه‌تان ساده و مینیمال است بهتر بوده از کوسن‌های ساده و بدون هیچ گونه طرح و بافتی استفاده کنید؛ همچنین می‌توانید دکوراسیون خود را متناسب با هر فصلی عوض کنید. به عنوان مثال می‌توانید در فصل پاییز و زمستان از کوسن‌های ضخیم و بافتنی برای ست کردن پرده و کوسن بهره ببرید. تمام این موارد در خصوص پرده نیز صادق است و در نهایت این شما هستید که تصمیم نهایی را می‌گیرید.

 معرفی چند نمونه طرح پرده برای ایده گرفتن

اگر به دنبال طرح‌های پرده برای ایده گرفتن هستید، جای مناسبی را انتخاب کرده‌اید. در این بخش قصد داریم چند نمونه پرده و نکات لازم را معرفی کنیم که می‌توانید از آن‌ها بهره ببرید:

  • پرده مونوکروم: اگر اتاق کوچکی دارید، پرده‌های تک‌رنگ روشن بهترین گزینه برای شما هستند؛ همین‌طور می‌توانید به دنبال سایه‌های مشابه از رنگ‌های خنثی مانند سفید و بژ بروید تا ظاهر روشن و دلنشینی ایجاد کنید.
  • توجه به رنگ  و طرح دیوار: اگر می‌خواهید پرده‌هایتان با اتاق ست شوند و یک ظاهر مینیمال ایجاد کنند، طیف رنگی را انتخاب کنید که مشابه یا نزدیک به رنگ یا طرح دیوار شما باشد.
  • طراحی رنگارنگ: اگر به دنبال طرح‌های پرده برای اتاق خواب کودک خود هستید، رنگ‌هایی مانند آبی را انتخاب کنید که برجسته باشند. پرده‌های رنگی می‌توانند به ایجاد یک فضای مفرح و سرگرم کننده در اتاق کودک، کمک بسیاری کنند.

نتیجه گیری

اگر به دنبال یک روش واحد برای ایجاد جذابیت و نوآوری در منزل خود هستید، انتخاب ست کوسن با پرده می‌تواند کار عاقلانه‌ای باشد. با این ‌حال، هیچ قانون مشخصی در مورد آنچه باید انجام دهید وجود ندارد. می‌توانید طبق سلیقه خود پیش روید؛ زیرا وقتی صحبت از طراحی داخلی به میان می‌آید، دنیا از آن شما است.

ما سعی کردیم روش‌های پرطرف‌دار ست کردن کوسن با پرده را به شما معرفی کنیم. در نهایت این شما هستید که تصمیم می‌گیرید کدام روش را انتخاب کنید. اگر هنوز هم درباره موضوع هماهنگ ‌کردن پرده و کوسن سؤالی دارید، می‌توانید با همکاران ما در تیم سروین دکور ارتباط برقرار کنید و از آن‌ها راهنمایی بخواهید.