آموزش کوتاه کردن قد پرده پانچ بدون نیاز به خیاطی
آموزش کوتاه کردن قد پرده پانچ بدون نیاز به خیاطی در 8 مرحله!

تو دنیای امروز همه چیز حاضر و آماده شده. با گوشی همراهت هر چیزی بخوای سفارش میدی، همان موقع به دستت میرسه یا نهایتا 2 الی 3 روز بعد. حتی نان سنگک و بربری هم میتونی با گوشی هوشمندت سفارش بدی!! این قضیه فقط مخصوص مواد غذایی نیست، تمامی کالاها و لوازم مورد نیاز خودت رو میتونی بدون مراجعه به فروشگاه درب منزل دریافت کنی از جمله پرده! در سال های اخیر پدیده ای در صنعت پرده رواج پیدا کرده به اسم پرده آماده. یعنی پرده ای با عرض و ارتفاع ثابت و آماده ارسال. اما نکته ای که این نوع از پرده دارد این است که شما محصولی را که سفارش می‌دهید، معمولا ارتفاع و قد بلندتری نسبت به ارتفاع پنجره شما دارد. خوب اینجا یک مشکل پیش می آید. اینکه کوتاه کردن پرده را چه کسی انجام دهد؟ مخصوصا اگر چرخ خیاطی نداشته باشی یا اصلا آشنا به هنر خیاطی نباشی.

پرده جزو صنعت منسوجات به حساب می آید، یعنی دوخت و دوز. فرض کنید ما از فروشگاه اینترنتی پرده‌ای مثل پرده پانچ سفارش دادیم اما این پرده با ارتفاع پنجره ما همخوانی ندارد چکار باید بکنیم؟ یک راه حل این است که بسپاریمش به خیاط محل تا برامون کوتاه کند. یا اینکه بین آشنا و در و همسایه بگردیم ببینیم چه کسی چرخ خیاطی داره تا این کار را برامون انجام بده. اما راه حل دیگری هم وجود دارد که شما بدون چرخ خیاطی و با چند وسیله ساده ای که در هر منزلی پیدا میشه، بدون دوخت و دوز خودتان این کار را انجام دهید. در ادامه این مقاله به طور کامل توضیح خواهم داد. به شما قول میدهم اگر این متن را بخوانید و تمام مراحل گفته شده را به خوبی رعایت کنید، به راحتی میتوانید پرده منزل خود را با سرعت زیاد کوتاه کنید.

سایز مناسب برای پرده پانچ

لوازم مورد نیاز برای کوتاه کردن پرده بدون نیاز به خیاطی

قبل از انجام هر کاری بهتره، وسایل و لوازم مورد نیاز خودتون را فراهم کنید تا یه وقت وسط کار لنگ نمونید. البته برای کوتاه کردن پرده به این روش وسایل و لوازم زیادی لازم ندارین. اما بهتره همین لوازم اندک را که در هر منزلی یافت میشه در کنار خودتان قرار بدین. لیست وسایل مورد نیاز به شرح زیر است:

  1. پرده خریداری شده: شما بعد از خرید پرده پانچ باید نسبت به کوتاه کردن آن اقدام کنید. پس اگه هنوز پرده خریداری نکردین، کافیه با مشاوران سروین دکور تماس گرفته تا آنها بهترین راهنمایی را به شما دهند.
  2. اتو: مهمترین وسیله‌ای که شما بهش نیاز دارین، یک اتو است. اتوهای قدیمی خیلی به کار شما نمیاد. بهتره حتما از اتو بخار استفاده کنید. از آنجایی که شما در این مدل کوتاه کردن احتیاج به چرخ خیاطی ندارین، بخار موجود در این اتوها باعث میشه، پرده مورد نظر راحت‌تر طبق اندازه مدنظر شما دربیاد.
  3. میز اتو: سومین مورد میز اتو است. از آنجایی که پرده‌ها معمولا ارتفاع بلندی دارن، وجود یک میز اتو با ابعاد مناسب برای شما خیلی اهمیت داره. میز اتوهای کوچک و اندازه نامناسب درسته که کار شما را راه میاندازه، اما یک مقدار شرایط را براتون سخت‌تر میکنه.
  4. قیچی: قیچی که شما استفاده می‌کنید باید حتما مخصوص برش پارچه باشه. از قیچی‌های کاغذ‌بری و یا کند تحت هیچ شرایطی استفاده نکنید. استفاده از قیچی‌های نامناسب پارچه شما را به خوبی برش نمیزنه و ممکنه پرده را ریش ریش و ظاهرش را نامرتب کنه.
  5. گیره پلاستیکی : برای اینکه شما بتونید قبل از اتو پرده را در محل مورد نظر نگه دارین، به گیره‌های پلاستیکی نیاز است. این گیره‌ها را به‎‌راحتی می‌توانید در لوازم تحریری‌ها و با قیمت مناسب پیدا کنید.
  6. زانفیکس : زانفیکس ها نوعی لایی چسب هستند که در صنعت خیاطی به جای پسدوزی پارچه ها استفاده می‌شوند. معمولا 2 نوع دارد. نوع کاغذی که ظاهری نازک تر دارد و برای پارچه های لطیف مثل حریر مناسب است. و نوع مشبک که مقداری ضخیم تر است و پیشنهاد میشود برای کوتاه کردن پرده هایی مثل مخمل و کتان از این مدل استفاده شود.

مراحل کوتاه کردن پرده پانچ

حالا که لوازم کوتاهی پرده را مهیا کردین، وقتشه که اقدام به این کار کنید. برای کوتاهی قد پرده پانچ مراحلی را باید انجام بدین. این مراحل در ادامه آورده شده است. نکته ای که باید در نظر بگیرین اینه که سعی کنید مراحل را به ترتیب انجام بدین تا نتیجه بهتری بگیرید. توصیه می‌کنم این مطلب را بیش از یکبار خوانده تا کاملا متوجه شوید و سپس اقدام به کوتاهی کنید. چون اگر اشتباهی در طی انجام مراحل داشته باشید، ممکنه پارچه شما کوتاه بشه و دیگه امکان جبران برای شما نباشه.

قدم اول : تمیز کردن زمین

قبل از نصب حتما توجه کنید که کف زمین تمیز باشه، چون اگر کف تمیز نباشد و پرده را کثیف کنه، وقتی شما اتو را روی پرده کثیف قرار بدید، این کثیفی حالت چرک مرد پیدا میکنه و ممکن است دیگه پاک نشه. پس دست به‌کار شده و با یک تی و جارو کف زمین را خوب تمیز کنید.

قدم دوم : مشخص کردن مقدار دقیق کوتاهی

برای اینکه مشخص بشه چقدر باید پرده کوتاه بشه، باید ابتدا پرده را نصب کنید تا بتوانید روی پرده علامت‌های لازم را بزنید. پیشنهاد می‌کنم اگر می‌خواهید اطلاعات بیشتری داشته باشید، به صفحه آموزش نصب پرده پانچ مراجعه بفرمایید.

قبل از کوتاه کردن قد پرده پانچ خود به این نکته توجه کنید که پرده شما در حالت ایستایی بهتره 2 الی 3 سانت از سطح زمین فاصله داشته باشه. در این اندازه نه پرده رو زمین کشیده میشه و نه خیلی کوتاه میشه که زیبایی خودشو از دست بده.

 

قدم سوم : استفاده از گیره پلاستکی برای اندازه زدن

آن مقدار از پرده که اضافه است، تا زده و با گیره پلاستیکی در همان وضعیت نگه دارید. دقیقا مثل زمانی که شلوار میخرید و خیاط برای اندازه زدن، دمپا شلوار ما را تا میزنه. از گیره برای هر دو طرف پرده استفاده کنید تا یک وقت اندازه شما کوتاه بلند نشه.

قدم چهارم : اتوکاری اولیه

بعد از اندازه زدن نوبت به اتوکاری می‌رسه. پرده را به طور کامل از میل پرده جدا و بر روی میز اتو پهن کنید. کاملا صاف، به طوریکه خط اتو واضح و معلوم باشه. سرتاسر پرده را در قسمت خط تا، به طور کامل با اتو بخار، اتو بزنید.

 

قدم پنجم : برش مقادیر اضافی

بعد از اتو کاری بهتر است برای اینکه پرده موقع نصب ایستایی بهتری داشته باشه، مقدار اضافی را با قیچی ببرید. اندازه برش دست شماست، می‌تونه کوتاه یا بلند باشه. اما بهترین و میشه گفت مناسب‌ترین اندازه 10 سانته که بهتره شما هم از همین عدد برای برش خود استفاده کنید.

 

قدم ششم : نصب زانفیکس

در ادامه زانفیکس را که برای اینکار در نظر گرفتید، میان پرده و لایه پشتی قرار بدین. دقت کنید که زانفیکس شما تا و یا چروک نباشه و صاف صاف پهن بشه تا یک وقت پشت پرده ایستایی بدی نداشته باشه.

قدم هفتم : اتو کاری مجدد

بعد از قرار دادن زانفیکس باید روی پارچه و زانفیکس را به شکل کامل با بخار، اتوکاری کنید تا پارچه ها خوب به هم بچسبه و بعد از مدتی جدا نشه.

 

قدم هشتم و آخر: نصب نهایی

در انتها و بعد از طی کردن مراحل بالا، پرده را مجددا نصب کنید. اگر اندازه را درست گرفته و مراحل را به درستی انجام داده باشید، پرده هنگام نصب دقیقا مناسب پنجره شما خواهد بود.

سخن آخر:

با این روش کوتاه کردن پرده پانچ و یا سایر پرده‌های پارچه‌ای به راحتی و بدون چرخ خیاطی و مهارت دوخت و دوز قابل انجام است. اما ما توصیه می‌کنیم شما از همان اول پرده‌ای را تهیه کنید که مناسب منزل شما و به اندازه پنجره دوخته شده باشد. در این صورت دیگر نیازی به خیاط، اتو و زانفیکس و کوتاهی پرده نخواهید داشت.

شاید به خواندن این مطالب نیز علاقه مند باشید:

آموزش اندازه گیری پرده پلیسه با تصاویر و ویدیو

آموزش دوخت پرده پانچ با تصاویر

آیا پرده پانچ برای کوتاهی حتما نیاز به چرخ خیاطی دارد؟

خیر، شما به‌راحتی می‌توانید بدون نیاز به چرخ خیاطی و در منزل، پرده خود را کوتاه کنید

وسایل مورد نیاز برای کوتاه کردن پرده پانچ بدون چرخ خیاطی چیست؟

اتو بخار، قیچی، زانفیکس