این ترفندها در انتخاب پرده خانه شما را بزرگ تر نشان می دهد
این ترفندها در انتخاب پرده خانه شما را بزرگ تر نشان می دهد!

پرده ها همواره نقش پر رنگی در دکوراسیون هر منزلی ایفا میکند، به طوریکه همواره طراح های دکوراسیون نگاه و حساسیت ویژه ای در انتخاب پرده مناسب برای کارفرما های خود دارند. انتخاب پرده ای بدون در نظر گرفتن فضا و چیدمان منزل شما میتواند در دراز مدت علاوه بر اینکه باعث خستگی شما شود، به دلیل عدم تامین نور مناسب از پنجره ممکن است زیبایی و جذابیت سایر وسایل شما نیز تحت تاثیر قرار دهد.

یکی از مهمترین نکاتی که در انتخاب پرده همواره رعایت می شود بحث تاثیر این محصول در بزرگ تر نشان داده شدن فضا شماست. شاید تعجب کنید اما با رعایت چند ترفند ساده در زمان انتخاب و خرید پرده می توانید منزل خود را بزرگ تر از آن چیزی که هست نشان دهید. پس موارد زیر را حتما یادداشت کنید که در ذهن شما همواره باقی بماند:

پرده پانچ قهوه ای همراه با آستر سفید

انتخاب قد مناسب پرده برای بلند تر نشان داده شده ارتفاع دیوار

سعی کنید در انتخاب پرده اگر محدودیتی ندارید ارتفاع را همواره بلند در نظر بگیرید و پرده ها به صورت نصفه آویزان نباشد. بهترین گزینه قرار گرفتن پرده به فاصله حدود دو سانتی متر از زمین است. این نوع ایستایی یک مدل مدرن و غیر رسمی به حساب می آید. اگه دوست دارید فضای رسمی تر و کلاسیک تری داشته باشید بهتر است چند سانتی متری پرده ها روی زمین کشیده شود.

همچنین میل پرده ها را نیز تا جایی که امکان دارد با پنجره فاصله دهید و حدالمقدور به سقف نصب کنید تا پرده های شما از سقف شروع شود و تا نزدیکای زمین ادامه پیدا کند. این کار باعث می شود از نظر ببیننده ارتفاع دیوار شما بلندتر به نظر برسد.

در مورد پرده های شید رول و زبرا قضیه تا حدودی فرق می کند. بهتر است همانند نوع پارچه ای پرده را از نقطه ای نزدیک به سقف شروع کنید ولی نیازی به امتداد پرده تا نزدیکی سطح زمیت نیست. همان فاصله 10 الی 15 سانتی متر پایین از سطح پنجره کفایت می کند.

برای انتخاب عرض مناسب پرده خساست به خرج ندهید!

چه برای پرده های پارچه ای و چه برای پرده های زبرا و شید زدن پرده داخل چهارچوب پنجره اصلا توصیه نمی شود مگر اینکه بنا به دلایل خاصی نتوانید پرده را خارج از قاب پنجره نصب کنید. بهتر است پرده های شما به گونه ای اندازه گیری شود که از طرف 10 الی 15 سانت در بیرون از چهارچوب نصب شود.

پرده زبرا کار شده گل و شکوفه بنفش

هنگامی که نیازی ندارید از پرده استفاده نکنید!

یکی از مهمترین دلایل استفاده از پرده ها حفظ حریم خصوصی است. پس اگر دید به داخل ندارید سعی کنید پرده ها را کنار بزنید. مثلا برخی منازل در طول روز به دلیل تابش آفتاب دید به داخل ندارند. یا اگر هم دید دارید میتوانید از پرده های حریر استفاده کنید و هنگام شب که چراغ ها روشن می شود پرده های خود را بکشید. برای پرده های مدرن مثل شید و زبرا هم همینطور، بهتر از آنها را در حالتی قرار دهید که نور به داخل بتابد. این کار باعث می شود فضای منزل شما در طول روز بزرگتر و دلبازتر به نظر برسد.

پرده ها را همواره تمیز نگه دارید!

تمیز بودن و عدم وجود گرد و غبار بر روی پرده و سایر وسایل یکی از دلایل بزرگ تر نشان داده شدن اتاق شماست که ممکن است زیاد مورد توجه قرار نگیرد. سعی کنید اتاق و وسایل داخل آن از جمله پرده ها را همواره تمیز نگه دارید و به صورت دوره ای بشورید.

رنگ های روشن را برای پرده خود انتخاب کنید

اغلب ما پرده‌ها را برای حفظ حریم شخصی خود استفاده می‌کنیم. اگر پنجره شما به شکلی است که دید زیادی به محیط داخل ندارد سعی کنید پرده‌ها را کنار بزنید یا از پرده‌های حریری استفاده کنید که رنگ‌های روشنی دارند. مهم‌ترین نکته‌ای که به بزرگ‌تر نشان داده شدن فضا کمک می‌کند، خرید پرده با رنگ های روشن است. رنگ‌های روشن چه در دیوار و چه برای پرده استفاده شوند، کمک می‌کنند نور در محیط پخش شود و این موضوع باعث بزرگ‌تر و روشن‌تر دیده شدن محیط زندگی خواهد شد.

رنگ‌هایی مانند رنگ سفید یا نقره‌ای روشن می‌توانند محیط زندگی شما را بسیار بزرگ نشان دهند. به علاوه رنگ‌های دیگری مانند کرم یا بژ نیز انتخاب مناسبی هستند و به‌راحتی با رنگ‌های دیگر می‌توانید آن‌ها را ست کنید. اگر قصد دارید پرده را برای محیط غیررسمی خانه مانند اتاق‌خواب خود نصب کنید رنگ‌های پاستلی علاوه بر زیبایی، باعث بزرگ‌تر دیده شدن آن نیز می‌شوند.

رنگ های روشن را برای پرده خود انتخاب کنید


همچنین بخوانید: چرا پرده تیره طرفداران بیشتری در دکوراسیون مدرن دارد؟!


جنس و بافت پرده می‌توانند در ابعاد محیط تاثیرگذار باشند

زمانی که به فکر خرید پرده هستید و دوست دارید پرده انتخابی شما باعث بزرگ‌تر دیده شدن فضای زندگی‌تان شود، حتماً بافت و جنس پرده را در نظر داشته باشید. شما می‌توانید با یک خطای دید کوچک تا حد زیادی باعث بزرگ‌تر دیده شدن فضای محیط شوید. اگر پنجره شما به شکلی است که برای حفظ حریم شخصی خود نیاز دارید در تمام روز پرده‌ها را ببندید، حتماً در زمان خرید پرده‌هایی را انتخاب کنید که نور خورشید را از خود عبور دهند.

یکی از گزینه‌های مناسب برای شما پرده‌های حریر هستند. البته پرده‌های رولی نیز می‌توانند گزینه ایده‌آلی برای شما باشند، البته به شرطی که رنگ انتخابی زیاد تیره نباشد. این پرده‌ها می‌توانند جلوی گرما و تابش مستقیم خورشید را بگیرند و درعین‌حال ضخیم نبوده و کاملاً مسیر عبور نور را مسدود نخواهند کرد؛ اما اگر در طول روز پرده‌ها را کنار می‌زنید می‌توانید پرده‌های ضخیم‌تر را نیز برای پنجره خود انتخاب کنید. پارچه‌های لینن می‌توانند تا حدی نور را از خود عبور دهند. البته باید در نظر داشته باشید شفافیت آن‌ها نمی‌تواند به اندازه پرده توری یا حریر باشد.

در انتخاب میل پرده دقت داشته باشید

همان‌طور که قبلاً گفته شد توجه به ارتفاع نصب پرده می‌تواند در بزرگ‌تر شدن محیط اثر داشته باشد. اگر قبلاً پرده را نصب کرده‌اید و به این موضوع توجه زیادی نداشته‌اید حالا می‌توانید از میله پرده برای بزرگ‌تر دیده شدن ظاهر محیط زندگی خود استفاده کنید. میله پرده‌ها مدل‌های بسیار متنوعی دارند که انتخاب یک سبک مناسب می‌تواند در جلوه پرده و ابعاد محیط تأثیرگذار باشد.

در زمان خرید سعی کنید میله پرده‌هایی را انتخاب کنید که چوبی هستند و رنگ‌های روشنی دارند. این میله پرده‌ها باعث جلب توجه بیننده می‌شوند و هر فردی که وارد خانه شما شود همان اول به میله پرده که بلندترین نقطه در خانه است، نگاه می‌کند. این خطای دید باعث می‌شود پرده نیز بلندتر دیده شود و در نهایت به بزرگ‌تر دیده شدن فضای اتاق کمک زیادی می‌کند.

سعی کنید پرده شما دارای طرح‌های عمودی باشد

برای بزرگ‌تر دیده شدن فضای خانه بهترین فکری که می‌توانید کنید، استفاده از طرح‌های عمودی در پرده است. البته باید بدانید هر طرحی که به نوعی جلوه عمودی داشته باشد نمی‌تواند به بزرگ‌تر شدن فضای خانه کمک کند و حتماً باید از پرده‌های دارای راه راه عمودی استفاده کنید. اگر بتوانید در کنار نقش‌های عمودی روی پرده به فکر بلند بودن پرده خانه نیز باشید می‌توانید تأثیر پرده در بزرگ دیده شدن فضای خانه خود را دو برابر کنید.

لازم نیست حتماً پرده انتخابی شما راه راه‌های بزرگ و چشمگیری داشته باشد. رنگ‌های روشن با تفاوت رنگی کم در یک پرده راه راه عمودی بهترین گزینه است. سعی کنید اصلاً طرح راه راه‌های بزرگ را استفاده نکنید. چنین طرح‌هایی نه تنها به بزرگ‌تر دیده شدن فضا کمک نمی‌کنند بلکه حتی ممکن است باعث شوند محیط اطراف شلوغ و کوچک‌تر نیز به نظر برسد.

سعی کنید پرده شما دارای طرح‌های عمودی باشد

اگر می‌توانید قید پرده را بزنید

هر چقدر نور بیشتری وارد محیط زندگی شما شود فضا بزرگ‌تر به نظر می‌رسد. اگر آپارتمانتان کوچک است یا قصد خرید پرده برای اتاق کوچکی را دارید، باید سعی کنید تا حد ممکن جلوی ورود نور خورشید به داخل خانه را نگیرید. اگر دید محیط به فضای اتاق زیاد نیست تا حد امکان اصلاً برای پنجره از پرده استفاده نکنید تا فضا تاریک به نظر نرسد. به‌طورکلی می‌توان گفت نور بیشتر به معنای بزرگ‌تر دیده شدن فضا خواهد بود. حتی اگر مجبور به استفاده از پرده شدید، رنگ‌های روشن و پرده‌های نازک را انتخاب کنید.

از پارچه‌های مخمل و کتان کمتر استفاده کنید

برای انتخاب پرده خانه اصلاً به سراغ پارچه‌های ضخیمی مانند مخمل یا کتان نروید. این پارچه‌ها به‌طورکلی جلوی عبور نور خورشید را می‌گیرند و باعث می‌شوند زمانی که پرده کشیده است اصلاً نوری وارد اتاق شما نشود. عدم وجود نور طبیعی باعث کوچک دیده شدن فضای اتاق می‌شود. پرده‌هایی که امکان سایه روشن شدن دارند گزینه بسیار مناسب‌تری هستند.

کلام آخر

همه ما در خانه برای جلوگیری از دیده شدن فضای داخلی از پرده‌ها استفاده می‌کنیم. انتخاب صحیح پرده در بزرگ یا کوچک دیده شدن فضای اتاق تأثیر زیادی دارد. برخی نکات هستند که می‌توانید با استفاده از آن‌ها در زمان انتخاب پرده به بزرگ‌تر دیده شدن فضای خانه‌تان کمک کنید. به‌عنوان‌مثال پرده‌های دارای راه‌راه عمودی انتخاب خوبی برای اتاق‌های کوچک هستند.

زمان انتخاب پرده خانه حتماً به رنگ و جنس بافت پرده توجه داشته باشید. همیشه به سراغ رنگ‌های روشن رفته و از جنس‌هایی که نور خورشید را از خود عبور می‌دهند استفاده کنید. با مراجعه به فروشگاه اینترنتی سروین دکور می‌توانید انواع مختلفی از پرده‌های زبرا، عمودی، پانچ، پرده‌های ساده و طرح‌دار و هزاران مدل دیگر را مشاهده کنید.

شما چه پیشنهاد دیگری برای بزرگ تر نشان داده شدن منزل و یا اتاق خود دارید؟


مطالب مرتبط:

5 پیشنهاد خرید در زمان تخفیف پرده ها!