پارچه مورد نیاز برای پرده پانچ
نحوه محاسبه مقدار پارچه مورد نیاز برای دوخت پرده پانچ

امروزه استفاده از نوعی پرده به نام مدل پانچی به جهت سادگی ، تنوع رنگی و نصب سریع و آسان بسیار رواج پیدا کرده است. شما در فروشگاه های عرضه پرده و همچنین سایت ها و فضای مجازی حتما انواع مدل های ساده و طرح دار این پرده ها را ملاحظه کرده اید. نکته ای که باید در نظر بگیرید این است که دوخت این پرده ها بسیار راحته و شما تنها با دانستن اینکه برای دوخت پرده پانچ به چند متر پارچه نیاز دارید، می‌توانید به راحتی این مدل پرده را برای خودتان بدوزید. اول از همه یه توضیحی راجع به پرده پانچ یا پانچی بدم ، پرده پانچی به پرده هایی گفته می‌شود که به صورت ساده دوخته شده و کمک حلقه هایی که به آنها پانچ گفته شده، به میل پرده آویزان می‌شود.

انواع پارچه های پرده

پارچه های پرده عموما به 2 نوع عرض 1.40 و عرض 3 متر تقسیم می‌شوند. پارچه هایی با عرض 140 بیشتر برای پرده های آماده پانچ و پرده هایی که شما تنها برای دو طرف پرده در نظر می‌گیرد، استفاده می شود. اما اگر بخواهید کل پنجره را با پرده های پانچ بپوشانید حتما باید از پارچه هایی با عرض 3 متر استفاده کنید به طوریه که عرض 3 متر را به عنوان ارتفاع پرده خود در نظر بگیرد و جهت عرض پرده ، متراژ مناسبی از پارچه را خرید کنید. در ادامه به معرفی متراژ پارچه مورد نیاز برای پرده پانچ می‌پردازیم.

متراژ پارچه مورد نیاز برای دوخت پرده پانچ

مقدار پارچه مورد نیاز برای دوخت پرده پانچ عرض 3

در ابتدا فرض می‌کنیم که شما تمام عرض پنجره خود را می‌خواهید با این مدل پرده بپوشانید. برای این منظور شما باید از پارچه‌هایی با عرض 3 متر استفاده کنید. اولین نکته ای که باید لحاظ کنید اندازه گیری دقیق پنجره جهت نصب پرده می باشد. بعد از اندازه گیری مشخص خواهد شد که عرض پنجره شما چقدر است. سپس برای خرید پارچه مورد نیاز باید بدانید مدلی که مد نظر شماست کدامیک از حالات کم چین، چین متوسط و پر چین می باشد:

پارچه لازم برای دوخت پرده پانچ مدل کم چین

اولین مدل حالت کم چین است. این حالت بیشتر مناسب فضاهای غیر رسمی است و کمتر در منازل استفاده می‌شود. در این مدل متراژ پارچه ای که خریداری می‌کنید باید دو برابر عرض پنجره ای باشه که اندازه زدید، به عنوان نمونه اگه عرض پنجره شما 2 متر باشه شما به حدود 4 متر پارچه نیاز دارید.

چین متوسط

این مقدار بین حالت کم چین و پرچینه و بیشتر برای اتاق خواب استفاده میشود. در این مورد باید مقدار پارچه مورد نیاز شما حدود دو و نیم برابر بیشتر از عرض پنجره شما باشد، به همین منظور برای عرض 2 متر، پنجره شما به 5 متر پارچه نیاز دارد.

چین زیاد

این مدل بیشتر برای دکورهای کلاسیک استفاده می‌شود و به نوعی مخصوص پذیرایی است. علاقه مندان به این دکور دوست دارند پرده هایی که برای پنجره منزل استفاده می‌کنند بسیار پر چین و سنگین باشد. برای این نوع پرده باید 3 برابر عرض پنجره خود پارچه تهیه کنید، یعنی اگر پنجره شما 2 متر باشه شما به 6 متر پارچه نیاز دارید.

بسته به سلیقه خود می‌توانید هر کدام از این 3 حالت را انتخاب کنید ولی توصیه ما این است که اگر از پارچه های ظریف تر مانند حریر و تور استفاده می‌کنید، بهتر است پرده هایی با چین بیشتر را انتخاب کنید.

محاسبه تعداد قواره پرده آماده

محاسبه تعداد قواره پرده آماده

حالا که یاد گرفتید چگونه مقدار پارچه مورد نیاز برای پرده پانچ را محاسبه کنید. بد نیست در مورد تعداد پنل های لازم برای نصب پرده پانچ آماده نیز آگاهی داشته باشید. پرده آماده، مدلی است که به تازگی ترند شده است. در این مدل، بجای نصب پرده پانچ سرتاسر پنجره از پرده هایی با ابعاد ثابت استفاده می‌شود. ابعاد این مدل پرده ها عرض 140 در ارتفاع 280 سانتی متر و به صورت دوخته شده و پانچ شده است. شما برای اینکه بتوانید به شکل صحیح این پرده ها را نصب کنید، باید بدانید به چند قواره پرده نیاز دارید.

1- حالت پر چین

در حالت پرچین باید عرض پنجره خود را به عدد 50 تقسیم کنید تا تعداد قواره های مورد نیاز مشخص شود. به طور مثال اگر عرض پنجره شما 150 سانتی متر است، تقسیم بر 50 میشود 3. بنابر این شما به سه قواره پرده آماده نیاز دارید.

2- حالت کم چین

در حالت کم چین نیز به همین شکل است. فقط به جای تقسیم بر 50 باید عرض پنجره را به عدد 70 تقسیم کنید. به طور مثال برای همان پنجره 150 سانتی متری را تقسیم بر 70 میشود حدودا 2، یعنی 2 قواره پنل آماده.

اکنون که به متراژ و یا تعداد قواره مورد نیاز پرده پانچ آشنایی پیدا کردید، اگر حتی اطلاعات کمی نیز در زمینه خیاطی داشته باشید، خودتان می‌توانید بعد از تهیه پارچه اقدام به دوخت پرده پانچ کنید. اگر هم آشنایی به دوخت و دوز ندارید، می‌توانید مقدار پارچه مورد نیاز را از پارچه‌فروشی خریداری و در اختیار نصاب قرار دهید تا هزینه تمام شده کمتری برای شما داشته باشد.