نکات مهم در شستشوی پرده سفید
در شستشوی پرده سفید این نکات را در نظر بگیرید!

حتما برای شما هم پیش اومده که مادر یا همسر خانواده نگران شستن پرده سفید رنگ خود باشد و مدام به دیگران تذکر بده: “حواست باشه این پرده سفید کثیف نشه” ، “این پرده اگه کثیف بشه دیگه تمیز نمیشه” و مانند اینها. به طور کل رنگ سفید و رنگ های همخانواده مانند شیری ، رنگ هایی هستند که زودتر از بقیه کثیف میشود و این کاملا طبیعی است ، حالا میخواد لباس و تیشرت باشه یا پرده و ملحفه. در این مقاله میخواهیم اصول کلی نظافت پرده ها را بیان و در انتها به چند نکته مهم در خصوص شستشوی پرده سفید بپردازیم.

با توجه به شرایط تنش زا و پر از استرس این روزها، وقتی به محیط های امن خود می رسیم دلمان می خواهد مطلوب ترین فضای ممکن را داشته باشیم تا ساعاتی فارغ از فشار های بیرونی، طعم شیرین آرامش را بچشیم. شرایطی که باید برای فضای مطلوب داشته باشیم را حتی میتوانیم در اصول فنگ شویی نیز جستجو کنیم. “فنگ” یعنی آب و “شو” به معنی باد است. باد و آب برای همه ما نشانه هایی از سلامتی و پاکیزگی هستند.

همچنین بخوانید: چیدمان منزل براساس قانون فنگ شویی!

برای داشتن زندگی آرام باید محیط اطرافمون پاک و تمیز باشد

جالب است بدانید محیطی که زمان خود را در آن سپری می کنیم اگر پاک و تمیز باشد ما با نیرو و اراده قوی تری به اهدافمان نزدیک می شویم. فنگ شویی یک تکنیک چینی است که بیش از سه هزار سال از به وجود آمدن آن می گذرد. جدا از بحث چیدمان و محل قرار گیری اجزای دکوراسیون، اصل اولیه ، پاکیزگی و تمیزی وسایل است.

اینکه فضای ما آلوده به گرد و غبار و لک باشد یعنی ما اولین قدم را برای مهیا کردن محیطی دل نشین بر نداشتیم. حتما باید به شستشوی مرتب پرده ها، عاری کردن سطوح از گرد و خاک و ایجاد فضایی مطلوب به صورت منظم توجه کافی داشته باشیم. اگر پرده های محیط کار یه منزل شما به رنگ سفید است ممکن است نگرانی بیشتری برای تمیز نگه داشتن آن داشته باشید؛ اما امروزه های راه حل های بسیاری برای شستشوی پرده سفید وجود دارند که دیگر مجالی برای درگیری ذهنی بابت این موضوع برای ما باقی نمی ماند. در ادامه با جزئیات به توضیح درمورد این موضوع خواهیم پرداخت.

در شستشوی پرده باید به چه نکاتی به صورت کلی توجه کنیم؟

  1. در ابتدا بهتر است پرده را برای اطمینان حاصل کردن از پوسیده نبودن آن بررسی کنید؛ چون ممکن است بر اثر در معرض آفتاب قرار گرفتن دچار پوسیدگی شده باشد.
  2. بین شستن پرده با ماشین لباس شویی یا شستشوی دستی بهتر است گزینه دوم را انتخاب کنید.
  3. برای شتشوی دستی پرده ها بهتر است به مدت حدوداً یک ساعت پرده را در آب ولرم به همراه پاک کننده های انتخابی بخیسانید و سپس به آرامی آن را با دست شسته و آب کشی کنید.
  4. برای شستشوی دستی از صابون ملایم، مایع ظرفشویی یا صابون های شستسشو استفاده کنید.
  5. دوده ای که روی پرده می نشیند را می توان یک لیوان نفت را به مایعی که پرده در آن قرار است یک ساعت خیسانده شود اضافه کرد.
  6. مایع سفید کننده یا وایتکس الیاف پارچه را کم دوام می کند اما اگر سفید تر شدن پرده سفید برای شما از اولویت بیشتری نسبت به این موضوع برخوردار باشد می توانید پرده را به همراه آب و مایع سفید کننده به مدت نیم ساعت خیس کنید.
  1. نکات شستشوی پرده سفیداگر پارچه پرده از جنس نخ باشد و احتمال آب رفتن آن وجود دارد قبل از شستن بهتر است به ازای هر لیتر آب یک قاشق نمک خوراکی بریزید و از 24 تا 48 ساعت بصورت مچاله خیس کنید و سپس پارچه را آب کشی و اتو کنید.
  2. اگر دوست دارید پرده های شما بعد از شستشو خوشبو باشد می توانید از نرم کننده لباس در مایع شستشوی پرده بریزید.
  3. برای پهن کردن پرده آن را تا حد امکان بصورت صاف و منظم پهن کنید تا از زیاد چروک شدن آن جلوگیری شود.
  4. پس از شستن پرده ها بهتر است که به صورت نم دار آن را آویزان کنید تا دیگر نیازی به اتو کردن پرده ها نباشد. با آویزان کردن پرده به صورت نم دار چروک های ریز آن باز می شوند.
  1. برای اینکه غبار روی پرده ها نباشد می توانید مکش جارو برقی را کم کنید یک صفحه مشبک پلاستیکی بین پرده و جارو برقی قرار دهید و سپس با جارو برقی گرد و خاک پرده را بگیرید.
  2. برای براق شدن حلقه های زنگ زده می توانید آن ها را داخل سرکه بجوشانید.
  3. برای روان حرکت کرده گیره ها روی چوب پرده ها صابون بمالید.
  4. برای نصب راحت تر پرده ها بعد از شستشو بهتر است محلی که گیره ها در ابتدا قرار گرفته بودند را علامت بزنید تا برای وصل کردن مجدد گیره ها دچار مشکل نشوید.
  5. اگر پرده محیط کار یا منزل شما آستر دارد بهتر است آن را به خشک شویی بدهید.

نکاتی که در شستشوی پرده سفید باید رعایت کرد!

رنگ سفید به دلیل کاربرد و جذابیت زیاد یکی از پرطرفدار ترین رنگ ها برای اجزای دکوراسیون و مخصوصاً پرده هاست. چرا که هم در کنار رنگ های سرد و هم در کنار رنگ های گرم می تواند قرار بگیرد و در عین حال باعث جلوه بیشتر جزئیات و القای حس تمیزی به کسی که در آن محیط قرار می گیرد شود. اما با توجه به اهمیت تمیزی محیط که پیش تر از گفته شد باید مرتباً این پرده های سفید شسته شوند. در ادامه به مؤثر ترین روش های موجود برای شستشوی پرده سفید خواهیم پرداخت.

بهتر است نگذاریم پرده سفید آن قدر آلوده شود تا به یک شستشوی اساسی نیاز پیدا کند. بهتر است پرده سفید مخصوصا توری را با ماشین لباس شویی نشوییم چرا که ممکن است بعد از آن یک پرده سفید چرک مرده داشته باشیم.

شستشوی پرده حریر و تور سفید

شستن پرده سفید توری یا حریر

جنس توری و حریر بسیار حساس است و مراقبت را باید از زمان جدا کردن پرده آغاز کنید. اگر در شستن پرده سفید از این جنس پرده را چندین بار به قصد تمیز شدن اساسی بشویید به بافت پارچه آسیب جدی وارد می شود. پس بهتر است در فواصل زمانی کوتاه تر پرده شسته شود تا گرد و غبار ها مدت طولانی روی پرده نمانده باشند و زودتر از بین بروند.

توصیه شده که ابتدا گوشه پرده حریر یا توری شسته شود اگر بافت تغییر حالت نداد می توان آن را با دمای مناسب شست. در اولین مرحله پرده را با آب ولرم خیس کنید بعد ازگذشت حدود نیم ساعت آبی که غبار پرده در آن وارد شده را خالی کرده و لگن یا وان که پرده را در آن خیس کرده بودید دوباره پر از آّب کنید. حال می توانید پاک کننده ملایم، مثلاً صابون بچه اضافه کنید. به هیچ عنوان پرده های از این جنس را با فشار و چنگ نشویید چون به بافت پارچه آسیب وارد می شود.

پس از شستشوی ملایم اولیه پرده های حریر و تور آب کثیف را دور میریزیم و دوباره با پر کردن لگن یا وان از آب سرد و اضافه کردن کمی سرکه شستشوی مجدد را انجام می دهیم. باید توجه کنید که پرده نباید به مدت طولانی به سرکه آغشته باشد چون ممکن است سرکه یاعث تغییر رنگ آن شود. می توانید در این مرحله به جای استفاده از سرکه از ترکیب نمک و جوش شیرین که خاصیت سفید کنندگی دارند هم استفاده کنید. پس از خارج کردن پرده از لگن آن را بصورت صاف روی حوله پهن کنید تا آب پرده به حوله جذب شود و زمانی که هنوز کمی نم داشت آن را آویزان کنید تا زیاد چروک نشود.

شستن پرده ساتن سفید

برای شستشوی پرده ساتن باید آن را داخل آب ولرم قرار دهید و از صابون یا سرکه سفید برای تمیز شدن پرده استفاده کنید. اگر قصد شستن پرده ساتن با ماشین لباسشویی را دارید، با دمای کم و با مایع شوینده ملایم این کار را انجام دهید و هیچ لباسی را همراه با پرده نشویید.

شستن پرده زبرا سفید

جهت شستشوی پرده زبرا میتوانید در همان وضعیت ایستاده با استفاده از شامپو فرش و یک دستمال جهت پاک کردن آن استفاده کنید . پیشنهاد میکنیم با فاصله زمانی کوتاه این کار را انجام دهید تا کثیفی بر روی پرده نماند و به اصطلاح چرک مرد نشود. اما در حالتی که پرده زبرا شما به این روش پاک نشد آن را پایین آورده بر روی زمین پهن کنید ، سپس با شامپو فرش و ابر دو طرف آن را کاملا و به نرمی بشورید. در انتها آبکشی کنید و بگذارید پرده خشک شود.

شما چه تجربه ای از شستن پرده هایی با رنگ سفید و سایر رنگ های روشن دارید؟ نظرتون رو برای ما بیان کنید.

مطالب مرتبط:

آموزش شستشوی پرده ورتیکال یا دیکی