تفاوت شید و زبرا و دبل شید در چیست؟!
تفاوت شید و زبرا و دبل شید در چیست؟!

پرده‌ها از جمله عناصر مهم در طراحی داخلی هستند که علاوه بر افزایش زیبایی و جذابیت محیط به‌ عنوان یک عامل کنترل نور و حفظ حریم خصوصی نیز به کار می‌روند. پرده‌ها می‌توانند از جنس‌ها و مدل‌های مختلفی تولید شوند و با توجه ‌به نیاز و سلیقه کاربر در طرح‌های متنوعی به فضاهای مختلف اعم از خانه، دفتر کار، رستوران و … اضافه شوند. دو مدل متداول از این محصولات شامل پرده‌های شید و زبرا هستند که در این مقاله به بررسی تفاوت پرده شید و زبرا می‌پردازیم.

پرده شید یا رولربلاید (Roller Blinds) به‌ عنوان نوعی پرده تولید شده از پارچه‌های ساده شناخته ‌می‌شود و با سیستم قرقره‌ای ساده  و به صورت تک لایه به بالا و پایین حرکت می‌کند. این در حالی است که پرده زبرا (zebra Blind) نیز از نظر ظاهر و کارکرد تقریبا شبیه شیدها هستد با این تفاوت که این پرده‌ها از دولایه تشکیل شده‌اند. هدف این مقاله بررسی و مقایسه این دو نوع پرده  از زاویه دید ظاهری ، میزان نور ورودی و چاپ تصویر است تا به کاربران کمک کند که با توجه‌ به نیاز و سلیقه خود پرده مناسبی را برای فضای مورد نظر انتخاب کنند.

معرفی پرده شید

پرده شید یا شید رول  (Roller Blind)نوعی پرده بوده که از پارچه‌ای ساده یا بافته شده ساخته شده است. این پرده اغلب برای کنترل نور و جلوگیری از نفوذ حرارت به داخل فضاها استفاده می‌شود. ساختار اصلی پرده شید یک رول پارچه‌ای بوده که این پارچه با استفاده از یک گیربکس و زنجیر به آن متصل شده است. هنگامی که پرده به بالا می‌رود، پارچه پرده به شکل یک رول درون قاب پرده جمع می‌شود و هنگامی که به پایین می‌آید، از داخل قاب خارج شده و باز می‌شود.

پرده شید کرم

بررسی مزایا و معایب استفاده از پرده شید

استفاده از پرده شید مزایای بسیاری را برای افراد به همراه دارد. مطالعه این مزایا شما را در درک تفاوت پرده شید و زبرا کمک خواهد کرد. برخی از مزایای استفاده از پرده شید عبارت‌اند از:

  • کنترل نور: پرده شید به دلیل ساختار خود به‌ راحتی می‌تواند میزان نور ورودی به داخل فضا را کنترل کند. این میزان کنترل نور بستگی به نوع پارچه دارد. مثلا پرده های رول بلک اوت به طور کامل جلوی عبور نور را می‌گیرند ولی نوع پارچه‌ای تا 70 درصد می‌تواند جلوی عبور نور را بگیرد.
  • حفظ حریم خصوصی: پرده شید در حفظ حریم خصوصی نیز بسیار مفید است. با کشیدن پرده به پایین می‌توانید از دید دیگران جلوگیری کنید.
  • زیبایی و جذابیت: پرده شید با طرح‌های متنوعی در بازار موجود است و می‌تواند به واسطه انتخاب طرح مورد نظر خود زیبایی و جذابیت بیشتری را به فضای مورد نظرتان ببخشد.

معرفی پرده زبرا

پرده زبرا یکی از پرده‌های محبوب در طراحی داخلی فضاهای مختلف است. شاید بتوان گفت مهمترین تفاوت پرده شید و زبرا دولایه بودن آن است. این دولایه بودن باعث می‌شود شما بتوانید نور ورودی خود را از 0 تا 100 درصد تنظیم کنید.

ساختار پرده زبرا در تمام پارچه‌هایی که از آن استفاده می‌شود، یکسان است. به طور مثال، شما چه پارچه گلدار و یا چه پارچه ساده و یا پارچه ضخیم و یا نازک استفاده کنید، تغییر در ماهیت این پرده به‌وجود نخواهد آمد.

پرده زبرا طوسی همراه با پارچه

بررسی مزایا استفاده از پرده زبرا

همان‌ طور که می‌دانید، پرده زبرا یکی از انواع پرده‌های داخلی است که در این روزها بسیار محبوب شده است. این نوع پرده به دلیل ویژگی‌های خاص خود دارای مزایای فراوانی است که در ادامه به بررسی برخی از آن‌ها می‌پردازیم:

  • ظاهر زیبا: می‌توان با چاپ طرح‌های متنوع روی پرده زبرا به ‌راحتی به زیبایی فضا کمک کرد.
  • مقاومت بالا: پرده زبرا مقاوت بالایی در برابر نور خورشید و گرما دارد. همچنین می‌تواند در برابر خوردگی و پوسیدگی مقاوم باشد.
  • تنوع در طرح و جنس: تنوع در جنس پرده زبرا یکی دیگر از تفاوت پرده شید و زبرا است. این تنوع موجب می‌شود که طراحی فضای داخلی و حتی اداری با سبک‌های مختلفی صورت بگیرد.
  • امکان تنظیم نور ورودی: همانطور که در پاراگراف‌های قبلی توضیح داده شد، پرده زبرا را بر خلاف پرده شید رول می‌توانید از نظر میزان نور ورودی تنظیم کنید.

معرفی پرده دبل شید

پرده دبل شید یا همان “پرده دو مکانیزم” که به پرده شب و روز نیز معروف است، یکی از محبوب‌ترین و به‌روزترین پرده‌های داخلی است که در دکوراسیون داخلی منازل، ادارات و فضاهای تجاری استفاده می‌شود. این نوع پرده از دو لایه شید تشکیل شده است که روی ‌هم قرار گرفته‌اند و از طریق یک سیستم دو شیاره روی پنجره یا درب باز و بسته می‌شوند.

دبل شید طوسی

پرده دبل شید با توجه ‌به طرح و رنگ‌بندی‌های متنوعی که دارد، می‌تواند طراحی زیبا و جذاب و همچنین عملکرد خوبی را از خود به نمایش بگذارد و به‌ عنوان یکی از بهترین گزینه‌ها برای دکوراسیون داخلی تلقی شود. علاوه بر این، از مزایای استفاده از پرده دبل شید می‌توان به عدم نیاز به استفاده از پرده و آستری در کنار هم اشاره کرد. این امر باعث می‌شود فضای داخلی شما به نظم و زیبایی بیشتری دست پیدا کند. همچنین این پرده توانایی کنترل نور و حفاظت از حریم خصوصی را دارد و به همین دلیل، نسبت به پرده‌های ساده در محافظت از اتاق در برابر نور خورشید بهتر عمل می‌کند.

تفاوت پرده شید و زبرا و دبل از نظر ظاهری

استفاده از پرده در طراحی داخلی فضاها بسیار محبوب است. پرده‌های مختلفی وجود دارند که به طراحی داخلی فضاها کمک می‌کنند. دو نوع پرده که اغلب در طراحی داخلی فضاهای مختلف به کار می‌روند، شامل پرده شید و پرده زبرا هستند. در ادامه به بررسی دقیق‌تر تفاوت پرده شید و پرده زبرا از نظر ظاهری خواهیم پرداخت.

تفاوت شید و زبرا از نظر ظاهری

همانگونه که در تصویر بالا می بینید این مغایرت از نظر ظاهری کاملا مشخص هستند ، پرده های شید به صورت یک پارچه تک لایه و زبرا و دبل به صورت دو لایه هستند ، با این تفاوت که زبرا 2 لایه متصل به هم به صورت موازی شامل تور و پارچه می باشد اما دبل شید یا دومکانیزم از یک لایه تور و یک لایه آستر به صورت مجزا تشکیل شده است.


بیشتر بدانید: راهکارهای انتخاب بهترین پرده برای منزل!!


تفاوت شید و زبرا و دبل از نظر تنظیم و عبور نور

مهمترین تفاوت شید و زبرا را می توان به نوع کارکرد آنها دانست. در پرده های شید امکان تنظیم نور وجود ندارد، به عبارت دیگر یا نور دارید یا ندارید ولی در زبرا و شید دبل یا شب و روز ، به علت وجود لایه های تور مانند می توان نور وردی را از صفر تا صد تنظیم نمود. همچنین در هر سه مدل می توان از متریال هایی استفاده کرد که باعث بلاک شدن کامل نور شود (عدم عبور نور به داخل)

البته بدین معنی نیست که پرده شید اصلا نمی‌تواند نور را تنظیم کند. در کل بدین معناست که شما با داشتن این پرده، بسته به نوع پارچه ای که انتخاب می‌کنید می‌توانید نور را کنترل کنید. اما در مدل زبرا از هر مدلی امکان تنظیم نور و سایه روشن شدن وجود دارد.

تفاوت پرده شید و زبرا و دبل از نظر امکان چاپ تصویر

امکان چاپ تصویر یر روی پرده های شید و زبرا و شب و روز

علاوه بر تنوع این سبک از پرده، یک مزیت خیلی مهم و عالی که دارند امکان چاپ تصاویر دلخواه بر روی آنها است. اما مورد دیگری از تفاوت شید و زبرا و دبل که می خواهیم توضیح بدهیم بررسی در کیفیت چاپ بر روی آنهاست. به عبارت دیگر در شید ها به علت یکپارچه بودن تصویر به طور کامل و با کیفیت بالا بر روی پرده چاپ می شود، در زبرا به جهت این که چاپ بر روی تور و پارچه انجام می شود ، در قسمتی که تور دارد کیفیت چاپ پایین تر از قسمت پارچه ای آن بوده و در نوع آخر یا همان دبل شید به جهت اینکه چاپ به طور کامل بر روی تور انجام می شود کیفیت دید آن نسبت به دو مورد قبلی پایین تر است.

تفاوت شید و زبرا از نظر قیمت تمام شده

از جمله تفاوت پرده شید و زبرا در قیمت تمام شده آن‌ها است. به‌طور قطعی نمی‌توان گفت که کدام از این مدل از پرده‌ها گران‌تر و کدام ارزان‌تر است. بسیاری تصور می‌کنند شید‌ها به دلیل تک لایه بودن قیمت کمتری از زبرا و دبل شید دارند. در برخی مواقع این فرضیه درست است اما در بسیاری از مواقع پارچه شید به‌گونه‌ای است که قیمت بسیار بالاتری نسبت به شید و دبل شید دارد.

بررسی عوامل مؤثر در انتخاب نوع پرده

زیبایی نباید تنها ملاک انتخاب پرده برای فضای مورد نظر باشد. از این رو، انتخاب این محصول به ویژگی‌های مختلفی از جمله نور، حریم خصوصی، سبک دکوراسیون و نیاز به عملکرد خاص آن وابسته است. در این بخش به بررسی عوامل مؤثر در انتخاب نوع پرده می‌پردازیم.

حریم خصوصی

حفظ حریم خصوصی یکی از عوامل مهم در انتخاب نوع پرده است. پرده‌هایی با روکش‌های شفاف و رنگ‌های روشن برای فضاهایی که به حریم خصوصی کمتری نیاز دارند، مناسب هستند. در مقابل، پرده‌هایی با روکش‌های تاریک و رنگ‌های تیره برای فضاهایی که به حریم خصوصی بیشتری نیاز دارند، استفاده می‎شوند.

سبک دکوراسیون

انتخاب نوع پرده باید با توجه ‌به سبک دکوراسیون فضا باشد. پرده‌هایی با طرح‌های متنوع و رنگ‌های زنده برای فضاهایی که به دنبال ظاهری زیبا و خنک هستند، مناسب هستند. از سوی دیگر، پرده‌هایی با طرح‌های کلاسیک و رنگ‌های تیره بیشتر برای فضاهایی به کار می‌روند که به دنبال ظاهری مرتب و سنتی هستند.

نیاز به عملکرد خاص

از جمله تفاوت پرده شید و زبرا محل استفاده از آن‌ها است. برای مثال، اگر فضای شما در منطقه‌ای با آب‌وهوای گرم و خشک قرار دارد، پرده‌هایی با جنس سبک و نرم مانند پرده شید بهترین گزینه هستند. از سوی دیگر، اگر شما در منطقه‌ای با آب‌وهوای سرد و مرطوب هستید، پرده‌هایی با جنس سنگین مانند پرده زبرا مناسب شما هستند و باعث حفظ گرما و جلوگیری از نفوذ هوای خارجی می‌شوند.

ارائه توصیه‌هایی برای انتخاب بهترین پرده

انتخاب بهترین گزینه در هر شرایط خاص یکی از مهم‌ترین تصمیماتی است که ما در زندگی روزمره خود می‌گیریم. برای این کار لازم است تا ابتدا به‌ دقت شرایط خود را مورد بررسی قرار دهید و با توجه ‌به تفاوت پرده شید و زبرا بهترین گزینه را انتخاب کنید.

توجه به شرایط خاص

شرایط خاصی مانند منطقه جغرافیایی، آب‌وهوا، شیوع آلرژی و غیره نیز می‌توانند در انتخاب بهترین گزینه تأثیرگذار باشند. برای مثال، اگر شما در منطقه‌ای با آب‌وهوای گرم و خشک قرار دارید، پرده‌های شید با جنس سبک و نرم بهترین گزینه هستند. از سوی دیگر، اگر منطقه‌ مورد نظر شما دارای آب‌وهوای سرد و مرطوب است، پرده‌های زبرا با جنس سنگین بهترین گزینه برای آن به شمار می‌آید.

توجه به سبک دکوراسیون

سبک دکوراسیون فضای شما نیز می‌تواند در انتخاب بهترین گزینه تأثیرگذار باشد. برای مثال، اگر شما در یک‌ خانه با سبک دکوراسیون کلاسیک زندگی می‌کنید، پرده‌هایی با طرح‌های کلاسیک و رنگ‌های تیره مناسب هستند. در مقابل، اگر شما سبک دکوراسیون منزل شما مدرن است، پرده‌هایی با طرح‌های ساده و رنگ‌های روشن مانند پرده شید بهترین گزینه هستند.

مطالعه نظرات مشتریان و استفاده از مشاوره‌های کارشناسانه

مطالعه نظرات و دیدگاه‌های مشتریانی که پرده را انتخاب کرده‌اند، می‌تواند تفاوت پرده شید و زبرا از دیدگاه مشتری به شما نشان دهد. شما می‌توانید از اینترنت برای مطالعه نظرات مشتریان استفاده کنید. در عین حال، استفاده از مشاوره‌های کارشناسان زبده مجموعه سروین دکور نیز در انتخاب بهینه بسیار مؤثر است. شما می‌توانید نیازها و شرایط خاص خود را برای آن‌ها شرح دهید و از میان گزینه‌های ارائه شده بهترین پرده را انتخاب کنید.

خلاصه مطلب

پرده‌های رولی از نظر ظاهری و عملکردی تفاوت‌هایی دارند. از مهمترین تفاوت پرده شید و زبرا در میزان نور عبوری است. پرده شید میزان نوری را که به داخل فضا وارد می‌شود، کنترل می‌کند و بیشتر مناسب برای فضاهای مدرن است؛ در حالی که پرده زبرا به ‌عنوان یک پرده کلاسیک و مجلل و بیشتر با طرح‌ها و رنگ‌های متنوع شناخته می‌شود. این نوع پرده علاوه بر اینکه از ورود نور جلوگیری می‌کند، می‌تواند میزان ورودی آن را نیز تنظیم کند. در این راستا، شما می‌توانید برای کسب اطلاعات بیشتر و انتخاب یک محصول با کیفیت و قیمت مناسب به مجموعه سروین دکور مراجعه کنید.

مهمترین تفاوت پرده شید و زبرا چیست؟

این پرده‌ها تفاوت‌های زیادی با هم دارند اما مهمترین آن را می‌توان قابلیت تنظیم نور ورودی بیان کرد.