آیا استفاده از پرده اتاق و منزل شما را گرم تر می کند؟!

فصل زمستان دارد فرا میرسد، اولین چیزی که به ذهن شما میرسد چیست؟ بله درسته، شب یلدا، برف، بابانوئل، سال جدید میلادی و البته برای بعضی ها اسکی و ورزش های زمستانی. اینها را نمیشود نادیده گرفت چون همشون جذاب هستند اما به شرطی که مکانی سکونت و زندگی ما گرم باشد و بتوانیم در کنار خانواده احساس آرامش داشته باشیم. برای این منظور وسایلی نیاز است مثل آبگرمکن، بخاری، پکیج و البته پرده!!! بله درست شنیدید پرده هم اتاق و منزل شما را گرم تر می کند.

هر شخصی هنگام خرید پرده مسلما یک هدفی برای اینکار دارد. یکی می‌خواهد خانه اش زیباتر به نظر برسد. شخص دیگری مشکل دید به داخل دارد و میخواهد حریم خصوصیش حفظ شود. یا حتی ممکن است افرادی مانند من که زیاد با کامپیوتر کار می‌کنند و نور آفتاب مزاحم آنها است، از پرده برای جلوگیری از ورود نور خورشید استفاده کند. اما نکته ای که مطمئن هستم اکثرا آن را نادیده می‌گبرند این جمله است : “پرده اتاق یا محل کار شما را گرم تر می کند!” اما چگونه؟

پرده شید رول برای گرمتر خانه و محل کار

چرا برای گرم کردن خانه به پرده نیاز داریم؟

اصولا شیشه ها عایق های ضعیفی هستند.

-این یعنی چه؟

یعنی به راحتی می‌توانند هوای گرم داخل خانه را به بیرون انتقال دهند و باعث کاهش دمای اتاق شوند.

-خوب مهم نیست بخاری را زیاد می‌کنیم !

بله، این کار را هم می‌شود انجام داد. بخاری و یا رادیاتور را زیادتر می‌کنیم و خانه گرمتر می‌شود. اما علاوه بر اینکه باعث هدر رفت انرژی شده‌اید، به محیط زیست هم آسیب میرسانید. سر برج هم با افزایش قبوض برق و گاز مواجه خواهید شد.

– پس یک راه بهتر، پنجره ها را عوض کنیم، دو جدارشون کنیم.

تعویض پنجره های قدیمی با پنجره های دو جداره بسیار ایده خوب و تاثیر گذاری است. چون نه تنها باعث خروج گرما نمی‌شود بلکه از ورود سر و صدای مزاحم هم جلوگیری می‌کند. به همین دلیل برای خانه های جدید و نوساز از این پنجره ها استفاده می‌شود. اما یک مشکل بسیار بزرگ دارد و آن این است که تعوبض پنجره های قدیمی با پنجره های دو جداره هزینه های سرسام آوری به همراه دارد و ممکن است در بیشتر مواقع به صرفه نباشد یا از توان خانواده خارج باشد.

-خوب حالا چکار باید کرد؟

برای این قضیه می‌توانید روی پرده ها حساب کنیم. پرده به شرطی که اصولی انتخاب شود و به درستی نصب شود تا حد زیادی اتاق و فضای منزل شما را گرم تر می کند.


بیشتر بخوانید: چطور پرده مناسب برای فصل زمستان و هوای سرد انتخاب کنیم؟!


پرده پارچه ای برای زمستان

پرده ها چگونه منزل ما را گرم نگه می دارند؟

اکنون که متوجه شدید پرده ها می توانند این نقش مهم را ایفا کنند، بد نیست دلیل علمی آن را نیز بدانید. اصولا پرده به دو دلیل می تواند باعث شود منزل و محل کار شما گرم تر شود:

1- مورد اول را قبلا نیز بهش اشاره کردیم. شیشه ها و پنجره ها عایق حرارتی بسیار ضعیفی هستند و به راحتی باعث خروج هوای گرم منزل شما و ورود هوای سرد میشوند. پرده می‌تواند همانند سدی جلو این عمل را گرفته و هوای گرم را در منزل نگه دارد.

2- برای دلیل دوم میخواهم یکم وارد بحث علمی بشوم. وقتی پرده نصب شود، ناخوداگاه فاصله چند سانتی متر بین پرده و شیشه پنجره بوجود می‌آید. در طول روز حتی در زمستان نور خورشید مستقیم به پنجره می‌تابد و باعث می‌شود هوایی که بین پرده و پنجره محبوس شده گرم شود. از آنجایی که هوا میل به بالا رفتن و تغییر مکان دارد، این هوای گرم در کل فضای خانه شما پخش شده و تا حدودی دمای منزل را افرایش میدهد. از نظر علمی ثابت شده که یک پرده مناسب  10 الی 15 درصد به از اتلاف انرژی جلوگیری و خانه شما را گرم تر می کند.


مطالب مرتبط: پوشش مناسب برای کف خانه در فصل سرما


هنگام انتخاب پرده در فصل زمستان باید به چه نکاتی توجه کنیم؟

اگر پرده مناسبی برای فصل‌های پاییز و زمستان انتخاب کنید، می‌‌توانید در مصرف انرژی به شدت صرفه‌جویی داشته باشید. با این کار نه‌تنها هزینه‌های خود را کاهش می‌دهید، بلکه می‌توانید از روزهای سرد در خانه نیز نهایت لذت را ببرید. استفاده از پرده برای گرم کردن خانه یک گزینه ایده‌آل و منطقی به شمار می‌رود؛ اما نیاز است به چندین نکته در این راستا توجه داشته باشید که محدود به رنگ، جنس و… می‌شوند. در ادامه قصد داریم به تشریح هرکدام بپردازیم؛ ازاین‌رو همراه ما باشید.

توجه به رنگ پرده

توجه به رنگ پرده

یکی از نکات مهمی که هنگام انتخاب پرده برای زمستان باید به آن توجه داشته باشید، رنگ است. پرده‌ها در رنگ‌های گوناگون وجود دارند؛ اما شما باید بدانید کدام گزینه می‌تواند گرمای بیشتری برای شما به ارمغان بیاورد؟ همچنین انتخاب رنگ مناسب می‌تواند در روحیه شما نیز تأثیر بگذارد و آرامش خاصی به خانه هدیه دهد. به طور کلی رنگ‌های گرم آرامش و گرمای بیشتری با خود به همراه دارند. از جمله رنگ‌های مناسب می‌توانیم به گزینه‌های زیر اشاره داشته باشیم:

  • رنگ نارنجی: نارنجی از جمله رنگ‌های پرانرژی به شمار می‌رود که علاوه بر تأمین گرما، می‌تواند محیطی شاد را نیز ایجاد کند.
  • رنگ قرمز: از رنگ قرمز می‌توانیم به‌عنوان یک محرک فوق‌العاده در ایجاد گرما یاد کنیم. اگر به دنبال ایجاد یک فضای دنج و گرم هستید، پرده‌هایی با رنگ قرمز را به شما پیشنهاد می‌دهیم.
  • رنگ زرد: زرد از جمله رنگ‌هایی است که می‌تواند یادآور گرمای خورشید باشد. بر اساس روان‌شناسی رنگ‌ها همین موضوع می‌تواند قلب شما را گرم کند و در از بین بردن سرما بسیار مؤثر واقع شود.

نکته بسیار مهمی که باید بیان کنیم این است شما هنگام استفاده از پرده برای گرم کردن خانه، باید به ترکیب رنگ‌ها نیز توجه داشته باشید. اگر رنگ پرده شما با سایر المان‌های خانه سنخیت نداشته باشد، در آن صورت نمی‌توانید انتظار یک دکوراسیون فوق‌العاده داشته باشید.

برای ترکیب رنگ‌ها نیز نکات بسیار ارزنده‌ای وجود دارند که توجه به آن‌ها خالی‌ازلطف نیست. به‌عنوان‌مثال شما می‌توانید از ترکیب رنگ‌های گرم و خنثی استفاده کنید و با این روش ظاهری جذاب به خانه خود هدیه دهید. همچنین ترکیب رنگ قهوه‌ای و بژ یک ایده جالب برای دکوراسیون زمستانی خانه است.

توجه به جنس پرده

توجه به جنس پرده

نکته مهم دیگر در ارتباط با جنس پرده است. برخی پرده‌ها به دلیل ضخامت بیشتری که دارند می‌توانند در گرم کردن خانه بسیار مؤثر واقع شوند. شما باید این جنس‌ها را شناسایی کنید و سپس در راستای خرید قدم بردارید. در حال حاضر مناسب‌ترین جنس‌هایی که در زمستان کارایی بالایی دارند، شامل موارد زیر می‌شوند:

  • مخمل

یکی از ضخیم‌ترین پرده‌هایی که می‌توانید تهیه کنید، مخمل است. پاسخ به پرسش آیا پرده مخمل می‌تواند اتاق را گرم تر کند، ممکن است نتایج فوق‌العاده‌ای داشته باشد. مخمل به دلیل ساختار و بافتی که دارد، از ورود سرما به خانه تا حدودی جلوگیری می‌کند و اجازه هدررفت گرما و انرژی را نخواهد داد. البته مزایای پرده‌های مخمل تنها به موارد گفته‌شده ختم نمی‌شوند؛ بلکه گزینه‌های متعدد دیگری نیز وجود دارند که می‌توانیم از آن‌ها یاد کنیم. عایق صدا و نور دو نمونه از این مزایا به شمار می‌روند.

  • کتان

کتان از دیگر انتخاب‌های ایده‌آلی به شمار می‌رود که می‌توانید از آن بهره ببرید. کتان در کنار جنس ضخیمی که دارد، از ظاهری بسیار شیک برخوردار است. هم خانه‌های سنتی و هم مدرن می‌توانند از جنس کتان برای پرده‌های خانه خود بهره ببرند.

مزیت ویژه‌ای که پرده‌های کتان از خود به نمایش می‌گذارند، انعطاف‌پذیری بالا است؛ به‌گونه‌ای که می‌توانید آن‌ها را در انواع ضخامت‌ها باتوجه‌به نیاز و همچنین بودجه خود خریداری کنید. شما می‌توانید با خیال راحت از پرده‌های کتان در فصل زمستان استفاده کنید و از ورود سرما جلوگیری به عمل بیاورید. نکته مثبتی که این جنس از پرده‌ها دارند، نگهداری آسان است. شما می‌توانید پرده‌هایی از جنس کتان را خریداری کنید و تا مدت‌های طولانی از آن‌ها بهره ببرید.

توجه به مدل پرده

اگر به دنبال استفاده از پرده برای گرم کردن خانه هستید، باید به مدل آن توجه داشته باشید. پرده‌های مناسب زمستان در مدل‌های مختلفی وجود دارند و شما بر اساس سلیقه، نوع خانه، متراژ و همچنین بودجه می‌توانید دست به انتخاب بزنید. در حال حاضر پرده رومن یا رومی یکی از ایده‌آل‌ترین انتخاب‌ها به شمار می‌رود که توانایی پوشش دادن کل پنجره را دارد. همچنین می‌توانید هنگام خرید چند آستر اضافی سفارش دهید و از این طریق نسبت به نفوذ سرما به خانه جلوگیری بفرمایید. در این مقاله به معرفی مدل‌های بیشتری خواهیم پرداخت.

بهترین نوع پرده برای گرم کردن خانه کدام است؟

بهترین نوع پرده برای گرم کردن خانه کدام است؟

خوب تا اینجا متوجه شدیم که نقش پرده در زمستان می‌تواند خیلی پر رنگ تر از ظاهر آن باشد. اما هنوز مشخص نشد که چه نوع و مدلی از پرده برای این فصل انتخاب کنیم. یا اینکه مجاز به انتخاب هر پرده ای هستیم و نوع آن تفاوت چندانی ندارد؟

اصولا تمام پرده ها این وظیفه مهم را انجام می دهند. اما برخی از آنها عملکرد بهتری دارند. تعداد این پرده ها زیاد است و من در ادامه برخی از مهمترین آنها را اشاره می کنم:

1- پرده شید بلک اوت

این پرده تا حد قابل ملاحظه ای اتاق شما را گرمتر می کند. نمیدانم اطلاع دارید یا نه، شید بلک اوت یک لایه پارچه از جنس pvc است و به همین دلیل اجازه ورود نور خورشید را به داخل نمی دهد. از طرفی ساختار آن به گونه ای است که علاوه بر اینکه میزان خروج هوای گرم را به حداقل می‌رساند، هوای محبوس بین پرده و پنجره را نیز گرمتر خواهد کرد و این گرما در فضای کل خانه پخش می‌شود.

2- پرده های عمودی یا ورتیکال

از مشخصه های بارز پرده های عمودی مانند لوردراپه و یا پرده ورتیکال این است که پرده تا امتداد زمین ادامه پیدا می‌کند و به همین دلیل فضای کمتری برای خروج هوای گرم دارد. برای همین است که ما همواره توصیه می‌کنیم برای نصب پرده های عمودی و ورتیکال حتما آنها را تا نزدیک زمین امتداد دهید زیرا علاوه بر زیبایی مانع خروج هوای گرم خانه نیز خواهد شد.

3- پرده های پارچه ای

پرده های پارچه ای مانند پرده پانچ بسیار پر کاربرد هستند مخصوصا در دکوراسیون های کلاسیک. تمامی این پرده ها تا حدودی می تواند وظیفه جلوگیری از عبور هوای را انجام داده و منزل شما را گرم تر می کند. اما برخی از پارچه توانایی بیشنری در این امر دارند مانند مخمل و کتان. پیشنهاد می شود در فصل زمستان کمتر از پارچه هایی نظیر حریر استفاده شود.

4- پرده هانیکوم

پرده‌های پلیسه لانه زنبوری یا پرده هانیکوم عملکردی همچون شیشه دوجداره دارند. این پرده‌ها در بخش لانه زنبوری خود دارای یک سری حفره هستند. نقش این حفره‌ها به عنوان عایق است و اهمیت بالایی دارند. زمانی که این پرده‌ها را روی چارچوب نصب می‌کنید، گرمای خانه کمتر به فضای بیرون منتقل می‌شود و جلوی هدررفت انرژی گرفته خواهد شد. این مزیت بسیار بزرگی است تا کاربران را به سمت استفاده از پرده پلیسه لانه زنبوری بکشانند. این پرده‌ها در زمستان‌ها می‌توانند عملکرد عالی داشته باشند و خریداری آن‌ها در رنگ‌ها و طرح‌های مختلف امکان‌پذیر است.

5- پرده عایق حرارتی

اگر به دنبال استفاده از پرده برای گرم کردن خانه هستید، می‌توانید از مدل‌های عایق حرارتی بهره ببرید. این پرده‌ها از چهار لایه مختلف تشکیل شده‌اند و تا حد بسیار زیادی جلوی انتقال سرما به خانه را می‌گیرند. این نوع از پرده‌ها دارای مزایای مختلفی هستند. اگر صاحب یک ملک نیستید، نگرانی وجود ندارد؛ زیرا با هر بار اسباب‌کشی می‌توانید پرده‌های عایق حرارتی را نیز جابه‌جا کنید. همچنین این پرده‌ها دارای طرح‌ها و رنگ‌های متنوعی هستند و برای انتخاب به سبک دکوراسیون خود توجه کنید.

سخن آخر

پرده‌ها از اساسی‌ترین محصولاتی به شمار می‌روند که در خانه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند. اگر در شهری هستید که زمستان‌های سردی دارد، به شما پیشنهاد می‌دهیم برای جلوگیری از هدررفت انرژی از پرده‌های مخصوص بهره ببرید. این روزها استفاده از پرده برای گرم کردن خانه بسیار مرسوم است؛ زیرا می‌تواند از هزینه‌های بالای انرژی جلوگیری به عمل بیاورد. هنگام انتخاب پرده برای زمستان باید به نکات گوناگونی توجه کنید که رنگ، جنس و مدل در بین آن‌ها جای می‌گیرند. مجموعه سروین دکور ارائه‌دهنده انواع پرده‌ها با بهترین کیفیت است. برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید با کارشناسان مجموعه در ارتباط باشید.