۱۳ ویژگی یک اتاق خواب راحت
۱۳ ویژگی یک اتاق خواب راحت

اتاق خواب یکی از اتاق‌های مهم هر خانه است، چرا که ما عمدتا خستگی‌های خود را به این اتاق آورده و از آن انتظار آرامش بخش بودن، راحت بودن و امن بودن داریم. بعضی افراد حتی در این اتاق به مطالعه و یا حتی کار کردن هم می‌پردازند و از همین رو راحت بودن و توجه به دکوراسیون آن خیلی اهمیت دارد. در ادامه‌ی این مطلب ما قصد داریم تا نکاتی که موجب آسایش هر چه بیشتر شما در اتاق خواب می‌شوند را برای‌تان عنوان کنیم.

1- توجه به تخت خواب و تشک بسیار مهم است

برای تخت خواب، جنس چوب و برای تشک، تشک‌های طبی پیشنهاد می‌شود. این تشک‌ها مانع از کمر درد در حین خواب می‌شوند.

2- ملحفه، محافظ تشک و پتوی مناسب تهیه کنید

محافظ باید قابل شست و شو باشد. ملحفه جنس نخی و کتانی داشته باشد و برای اتاق‌های کوچک ترجیحا طرحی ساده داشته باشد و پتو هم که باید متناسب با سرمایی بودن یا گرمایی بودن شما ضخامت‌ش تعیین شود.

3- فرش یا قالیچه

بهتر است وقتی پای‌تان را از روی تخت بر روی زمین می‌گذارید، یک پوشش گرم و نرم مناسب زیر پای‌تان قرار بگیرد تا زمینی سرد.

بیشتر بخوانید: به این 5 دلیل پرده پارچه ای را انتخاب نکنید!

4- پرده

انتخاب پرده برای اتاق خواب هم از اهمیت بالایی برخوردار است. بهتر است در این مورد پرده‌ای ضخیم‌تر انتخاب کنید تا از ورود گرما و سرما جلوگیری کرده و در طی روز آفتاب مزاحم خواب خوش‌تان نشود. به رنگ پرده هم باید توجه داشت. رنگ‌های تیره و یکدست مثل آبی نفتی، شکلاتی و بنفش بیشتر پیشنهاد می‌شوند. در مجموع علاوه بر موارد نام برده شده در انتخاب پرده سلیقه شخصی را نیز باید در نظر داشت به طور مثال از پرده زبرا استفاده شود یا پرده شید رول و یا… .

5- لوازم جانبی

بد نیست که کنار تخت‌تان چراغ خواب یا آباژوری داشته باشید. این وسایل هم چراغی دم دست‌تان قرار می‌دهند و هم اگر می‌خواهید شب را به مطالعه بگذرانید خیلی توی چشم نمی‌زنند. می‌توانید برای احساس راحتی هر چه بیشتر از کوسن‌ها یا بالش‌ها بر روی تخت‌تان استفاده کرده و یا فضا را با شمع‌های معطر مطبوع‌تر کنید.

6- انتخاب رنگ مناسب

رنگ اتاق باید با حس و حال فردی که از آن اتاق انتخاب می‌کند هم خوانی داشته و مورد علاقه‌اش باشد. مثلا برای دیوار‌ها آبی روشن آرامش بخش و آبی تیره خوابی عمیق را به ارمغان می‌آورد. اگر از اتاق به عنوان اتاق کار هم استفاده می‌شود می‌توانید سبز و آجری هم در آن بگنجانید.

برای ملحفه و رو‌تختی رنگ‌های روشن مناسب‌تر است، اما خیلی همه چیز را سفید نکنید چون حس کرختی می‌دهد. رنگ زرد هم چون رنگی درخشنده و نماد انرژی است، خیلی برای اتاق خواب توصیه نمی‌شود.

7- دمای اتاق

دمای اتاق خواب را تحت کنترل داشته باشید تا اختلالی در خواب‌تان ایجاد نشود.

سایر موارد براساس اصول فنگ شویی

اگر به اصول فنگ شویی اهمیت می‌دهید، می‌توانید موارد زیر را هم در اتاق خواب‌تان مد نظر داشته باشید:

8- قسمت بالای تخت خواب برای عبور راحت جریان بهتر است 3 تا 5 سانت از دیوار فاصله داشته باشد، فاصله‌ی کنار تخت و دیوار هم بهتر است که به همین میزان باشد.

9- قسمت پایین تخت نباید به سمت در باشد.

10- آینه یا میز آینه دار را رو به روی تخت خواب قرار نداده یا در هنگام خواب آن را بپوشانید.

11- فضای زیر تخت را مرتب و خالی نگه دارید.

12- بهتر است که اتاق خواب با اتاق کار یکی نباشد.

13- دم در اتاق بایستید و از خودتان بپرسید که نسبت به اتاق چه حسی دارید؟ آرامش؟ امنیت؟ و با توجه به کاستی‌ها تغییرات لازم را ایجاد کنید.

مطالب مرتبط:

چیدمان منزل براساس قانون فنگ شویی

در شستشوی پرده سفید این موارد را در نظر بگیرید!