چرا طراحی مینیمالیستی برای دکوراسیون‌تان خوب است؟
چرا طراحی مینیمالیستی برای دکوراسیون‌تان خوب است؟

چرا طراحی مینیمالیستی برای دکوراسیون‌تان خوب است؟

خانه آنجاست که دل آنجا باشد، اما اگر خانه‌تان در شما استرس ایجاد کرده و بیمارتان می‌کند چه؟ هیچکس نمی‌خواهد در انتهای یک روز خسته کننده پا در منزلش گذاشته و سطح استرس و اضطرابش افزایش پیدا کند. اما با اینکه وقت و بی وقت خانه‌مان را تمیز و مرتب می‌کنیم، گاهی باز هم حس بدی بهمان منتقل می‌شود و در واقع یک جای کار می‌لنگد.

تحقیقات نشان می‌دهد که ظاهر و چیدمان خانه می‌تواند به شدت بر خلق و خوی شما تأثیر بگذارد (موضوع اصلاً فنگ‌شویی نیست). هیچکس نمی‌خواهد بخاطر شرایط زندگی و محیطی که در آن زندگی می‌کند افسرده باشد، چرا که خانه مأمن و پناهگاه ماست.

تا به حال به طراحی داخلی مینیمالیستی فکر کرده‌اید؟ مثلاً خانه‌تان را از یک فضای شلوغ به چیزی ساده‌تر که اعصاب‌تان را آرام کند تبدیل کنید؟ شاید از اینکه بدانید طراحی داخلی مینیمالیستی نه تنها محبوب است، بلکه می‌تواند شما را شادتر نیز بکند شگفت‌زده شوید. دلایل این مسئله در ادامه برایتان بازگو می‌کنیم.

1 – آیا خانه‌تان موجب احساس بدی در شما می‌شود؟

آیا با اصطلاح  neuro – architecture آشنا هستید؟ این شاخه‌ای از مطالعه است که در آن نورولوژی و معماری ترکیب می‌شوند تا طراحی‌های مدرنی که مؤثر، کاربردی و شاید درمان‌گر باشند را ابداع کنند. این مسئله بر روی جنبه‌های مختلف منزل تمرکز دارد از جمله نورپردازی، فضا، طراحی اتاق و اینکه تمام این‌ها چه حسی به ما می‌دهند.

برخی از علائم خانه‌ای که می‌تواند خلق و خوی بدی در ما ایجاد کند شامل موارد زیر می‌شوند:

_ اتاقی که شلوغ  است سطوح اضطراب را بالا می‌برد.

_ اتاقی که بیش از حد تاریک است می‌تواند موجب حس افسردگی یا غم شود.

_ اتاقی که خیلی روشن است حس استرس و عجله ایجاد می‌کند.

_ اتاقی که خیلی کوچک است حس خفگی، گیر افتادن و بسته بودن ایجاد می‌کند.

2 – میزان حساسیت‌تان چطور است؟

میزهای پوشیده شده از خرده‌ریز، لباس‌های ریخته شده کف زمین، کلی بالش روی تخت و مبلمان و پوشیده بودن سطح نقطه به نقطه‌ی اتاق‌ها از قالیچه می‌تواند باعث گرد و خاک و آلرژی شود. و با اینکه ما متوجه می‌شویم که این اقلام را برای خوشگل کردن و دنج‌تر کردن منزل‌تان تهیه می‌کنید، اما ممکن است که دقیقاً نتیجه‌ی عکس بگیرید: خانه‌تان را درهم‌ و برهم و شلوغ کرده و به بهشتی برای ذرات گرد و غبار و آلرژی‌زا تبدیل کنید.

طراحی مینیمالیستی را مدنظر داشته باشید و لایه لایه قالیچه، کوسن، وسایل دکوری را فراموش کرده و ظاهری ساده‌تر و تروتمیزتر را ایجاد کنید.

توصیه نمیکنیم که از خیر چیزهای با ارزش یا خاطره‌انگیزتان بگذرید، مثلاً کتاب‌ها یا عکس‌های خانوادگی‌تان را در طراحی دخیل کنید چرا که یک خانه‌ی خیلی خلوت احساس غم و پوچی ایجاد می‌کند.

3 – در طراحی مینیمالیستی سادگی و تناسب نکات کلیدی محسوب می‌شوند

مغز چیز جالبی است و گاهی اوقات کاملاً دلیل احساساتش را نمی‌فهمیم. با این حال یک چیزی که مطالعات بر آن توافق دارند این است که مغز به تناسب به طور مثبت واکنش نشان می‌دهد. به همین دلیل می‌توانید از طراحی مینیمالیستی که اساس آن سادگی و تناسب و تقارن است بهره ببرید تا احساس شادی و آرامش بیشتری بکنید.

4 – رنگ‌ها بر حس‌تان تأثیر می‌گذارند

واژگان کلیدی حین انتخاب پالت رنگی برای طراحی مینیمالیستی، ملایم و ساده هستند. شاید توجه کرده باشید که بسیاری از خانه‌های مینیمالیستی پنجره‌های بزرگی که اجازه‌ی ورود نور زیادی به فضا را می‌دهند دارند. به علاوه رنگ دیوار‌شان معمولاً خنثی است و گاهی رنگ‌هایی مثل نارنجی روشن یا دیگر رنگ‌های زنده در بخشی از دیوار به چشم می‌خورد.

دلیل این امر آن است که این رنگ‌های خنثی باعث می‌شوند منزل بازتر، راحت‌تر و جادارتر به نظر برسد. اتاق‌هایی که رنگ خنثی دارند توسط مغز ما بهتر پردازش شده و چشم‌مان هم دائم به دنبال تمایز رنگ‌ها از یکدیگر نیست.

البته که می‌توانید رنگ‌های دیگر هم به طراحی مینیمالیستی‌تان اضافه کنید، اما سعی کنید تعادل و تناسب را مد نظر قرار دهید. مثلاً گلدان روی میز را آبی پر رنگ و روکش‌ مبلمان‌تان را آبی کم رنگ انتخاب کنید.

ترندهای طراحی دکوراسیون سال ۲۰۱۸