مزایا کفپوش PVC
نصب کفپوش pvc به این دلایل صرفه اقتصادی دارد!

کفپوش pvc چیست؟

کفپوش pvc جزو فرآورده های پلیمری و مشتقات نفتی است؛ به همین دلیل یک ماده مصنوعی محسوب می‌شود که به صورت مهندسی شده کیفیتی انتخابی دارد. به همین دلیل pvc جایگزینی مناسب برای مواد طبیعی گران قیمت مانند کفپوش های چوبی است. کفپوش چوبی نیاز به چوب طبیعی و قطع درختان دارد، علاوه بر این هر اندازه هم که چوب مورد فرآیندهای مهندسی شده قرار بگیرد ناگزیر بعضی از ویژگی های منفی طبیعی خود را دارد. کفپوش pvc از چندلایه تشکیل شده است. مهم­ترین لایه هایی که کار اصلی کفپوش بر روی دوش آنها است از جنس خود pvc هستند. این دو لایه­ لایه های مرکزی شمرده می‌شوند. به این شکل که لایه اول و دوم از پایین وظیفه مقاومت کفپوش را به عهده دارند و بیشترین ضخامت را دارند. لایه های بعدی به ترتیب مربوط به طرح چاپ شده و روکش محافظ کفپوش هستند. اما با این همه، فقط یک لایه متریال روی زمین نصب می‌شود و همه این لایه ها یک لایه یگانه و واحد را ساخته‌اند که کسی نمی‌تواند تعداد و مجزا بودن لایه هایش را تشخیص دهد. کفپوش های pvc در نهایت انعطاف پذیر و نازک هستند اما این دو ویژگی، خصوصیات مقاومتی و دوام آنها را زیر سوال نمی‌برد.

 

چرا کفپوش pvc استفاده کنیم؟

امکان جایگزینی آسان و سهولت در تعمیر

یکی از مهم­ترین مزیت های کفپوش pvc به نحوه نصب آن بازمی‌گردد. کفپوش های pvc به وسیله چسب روی زمین نصب می‌شوند و این قضیه باعث می‌شود آسیبی به زمین زیری نرسد و هر زمان که بخشی از کفپوش نیاز به تعمیر و تعویض داشت، آن قسمت به صورت مجزا جدا شده و باقی قسمت های نصب شده سر جای خود باقی بمانند. در نتیجه در صرف انرژی، متریال و هزینه صرفه جویی می‌شود.

عایق انرژی

از دیگر مزیت های اصلی کفپوش های pvc عایق حرارتی و برودتی و صوتی آنهاست. در مواردی که به عایق سازی بیشتری لازم بود می‌شود کفپوش pvc نصب کرد تا با عایق سازی فضا جبران و یا تقویت شود. با چنین مزیتی، کفپوش pvc برای استودیوها، سالن های تمرین و ورزش و حتی انواع فضاهای مسکونی انتخاب مناسبی به نظر می­آید.

سازگاری با مواد شونده و آب

تمیز کردن کفپوش pvc کاملاً آسان است و به هیچ ماده یا تجهیزات خاصی احتیاج ندارد بنابراین همه می‌توانند بعد از نصب کفپوش به هر مقدار و تعدادی که بخواهند نسبت به پاک کردن کفپوش اقدام کنند.

قیمت پایین و مقرون بصرفه

با وجود طرح های شبیه به متریال های طبیعی مانند چوب، کفپوش pvc قیمت بسیار کمتری از پارکت های چوبی دارد و بعضاً به دلیل فینیش نهایی و کیفیت متریال بالا، افراد نمی‌توانند در فاصله تفاوت پارکت و لمینت نصب شده روی زمین را با کفپوش pvc تشخیص دهند.

تنوع در طرح و رنگ

از آنجایی که pvc یک ماده مصنوعی و ساخته دست بشر است، تنوع به شدت بالایی در ظاهر خود دارد. همچنین که برای لایه پایانی و بیرونی ترین لایه آن، روکش هایی با کارکردهای خاص در نظر گرفته شده تا کفپوش را از اتفاقات و آسیب های پیش بینی نشده محافظت کند. به طور مثال روکش های ضدحریق، ضدباکتری، و عاجدار –برای جلوگیری از لیز خوردن- از این روکش های مخصوص هستند.

 

 

کفپوش pvc در چه مکان­ هایی کاربرد دارد؟

کفپوش pvc برای تمام اماکن داخلی و حتی خارجی مناسب است. تمام مکان های با کارکرد مسکونی، تجاری، اداری و پزشکی، تفریحی می‌توانند کفپوش نصب کنند در نتیجه هیچ محدودیتی برای استفاده از این متریال وجود ندارد. علاوه بر این نه تنها محدودیتی وجود ندارد بلکه کفپوش pvc می­‌تواند به طور خاص برای بعضی از مکان‌ها بسیار مناسب و هماهنگ عمل کند.

به طور مثال در مکان‌هایی که رفت و آمد بسیار زیادی در آنها انجام می‌شود و متریال کفپوش‌های سریع دچار فرسایش و تغییر رنگ می‌شوند نصب کفپوش pvc می‌تواند یک انتخاب کاملاً مناسب با ویژگی های برتر به شمار آید. این کفپوش دچار فرسایش نمی‌شود و بافت و ظاهر خود را با دوام بالا حفظ خواهد کرد. همچنین که نظافت و شستشوی کفپوش pvc محدودیتی برای افراد ایجاد نمی‌کند و بسیار ساده با در دسترس ترین مواد و ابزارها انجام می‌شود. مراکز تجاری و اداری، همچنین باشگاه ها و سالن های ورزشی از نمونه مواردی هستند که به یک کفپوش مقاوم احتیاج دارند که بعد از نصب مدام تمیز شود و کیفیت خود را در قبال پاکیزه شدن و تماس با مواد شیمیایی و آب از دست ندهد.

از آنجایی که کفپوش های pvc  محیط مناسبی برای قارچ ها، حشرات و میکروارگانیسم ها نیستند، در مکان‌هایی مانند بیمارستان و آزمایشگاه که به نظافت و بهداشت بالایی احتیاج دارند هم نصب می‌شوند. همانطور که گفته شد، مواد شیمیایی و آب برای تمیز کردن و ضد عفونی کردن این کفپوش برای سلامت و دوام عمر آن ضرری ندارد، بنابراین با اطمینان خاطر می‌شود این کفپوش را در اینگونه فضاها نصب کرد و از جانب پاکیزگی و انتقال میکروارگانیسم ها نگران نبود.

اما جدا از کاربردهای خاص مانند مراکز بهداشتی و بیمارستان ها و مراکز تجاری، به دلیل تنوع بالای ظاهری کفپوش های pvc، می‌شود آنها را در خانه، استودیو و سایر فضاهای نسبتاً خصوصی تر هم نصب کرد. در واقع انواع کفپوش pvc از لحاظ ظاهری می‌تواند جوابگوی محل گرم و دوستانه خانه هم باشد و در تکمیل ساختن فضای صمیمانه آن کمک کند. در مقایسه با چوب و پارکت های چوبی، pvc همانقدری تنوع ظاهری رنگ و بافت دارد که یک پارکت یا لمینت. اما خارج از بافت و رنگ چوبی، pvc می‌تواند ظاهر و بافت و رنگ های متفاوت‌تری هم در اختیار بگذارد. رنگ های کاملاً متنوع در هر طیفی، نصب کفپوش pvc را برای هر کاربرد و فضایی اعم از مهدکودک تا فضای جدی اداری میسر می‌کند.

 

نصب کفپوش PVC
نصب کفپوش PVC

 

روش نصب کفپوش pvc چگونه است؟

نصب کفپوش pvc به دو روش انجام می‌شود. در واقع متریالی که نصاب هنگام نصب کفپوش با آنها درگیر است در دو شکل تعریف می‌شود:

رول pvc

در حالت اول، یک رول با عرض ثابت به کمک چسب کفپوش روی فضا را می‌پوشاند و همگن سازی خروجی نهایی به دلیل تکرار برش های رول مقداری سخت است. باقی نماندن منافذ و درز باز، ایجاد نشدن حباب زیر کفپوش و مشخص نشدن روکش بودن آن در نتیجه نهایی، به مهارت نصاب کفپوش بستگی دارد.

تایل ها یا نوار های کفپوش pvc

در حالت دوم نصب کفپوش pvc، تایل ها یا نوار هایی از پیش ساخته شده و بریده شده pvc در اندازه و ابعادی مشخص در دست هستند تا روی کف را بپوشانند و کنار همدیگر نصب شوند. تایل های pvc درواقع نوارهایی هستند که کنار هم روی زمین نصب می‌شوند. در این حالت، نرینگی و مادگی کناره ها و لبه های تایل های کفپوش است که آنها را کنار هم قرار می‌دهد. در واقع این تایل ها به صورت کشویی داخل هم قرار می‌گیرند و یک سطح یکپارچه و صاف را می‌سازند که درز و شکاف و فرورفتگی و برآمدگی ای رویش وجود ندارد.