خرید پارکت لمینت
راهنمای خرید پارکت لمینت، اجرا و نظافت آن

برای خرید پارکت لمینت از کجا شروع کنیم؟

لمینت یکی از معروف ترین پوشش های زمین است. می توان علت این محبوبیت را استحکام، تنوع و البته گوناگونی قیمت دانست. در این مطلب می خواهیم نکاتی را برای خرید بهتر لمینت ذکر کنیم. برای خرید پارکت لمینت چه سوال هایی باید بپرسیم؟

  • کجا: به این فکر کنید که لمینت را میخواهید کجا نصب کنید. درباره درجه ی ساییدگی (AC) لمینت ها بدانید تا بتوانید گزینه مناسبی برای فضای مورد نظرتان انتخاب کنید.
  • چی: در انتخاب لمینت خود کمی سخت گیر باشید تا بتوانید از میان آنچه در بازار موجود است طرح و رنگی که مورد نظرتان است را پیدا کنید.
  • چرا: دلایل زیادی! تمیز کردن آسان، و مناسب خانه هایی که حیوانات خانگی و کودک دارند. قیمت های لمینت ها همیشه از پارکت و اکثر پوشش های دیگر ارزان تر است.
  • چه زمانی: پس از خرید پارکت لمینت نمی توانید آن را در طول شب نصب کنید! پس به این نکته دقت کنید که برای زمان تحویل و نصب آن برنامه ریزی کنید.
  • چه کسی: میخواهید خودتان نصب کنید یا از نصاب استفاده کنید؟ لیمنت ها به دلیل نصب آسان و سیستم قفل شدن در یکدیگر گزینه خوبی برای تازه کاران است.

 

استاندارد AC در لمینت

 

ابزار مورد نیاز

شما به چیزی بیشتر از پنل های لمینت برای کامل کردن پوشش زمین خود دارید. پوشش زیر لمینت، قرنیز ، اسکوتی و… حتی چسب که ممکن است برای چسباندن قسمتی از لمینت ها و قرنیزها نیاز داشته باشید. دقت کنید که فروشنده تمام ابزار را به شما تحویل دهد یا نصاب همه آن ها را همراه داشته باشد.

پوشش زیر لمینت

برای پوشش زیر لمینت از لایه ای فوم که هم مانع عبور صدا و هم نقص های زمین را تا حدودی می پوشاند نصب می شود. هم چنین ممکن است به لایه ای جداگانه که مانع عبور رطوبت می شود احتیاج داشته باشید که بستگی به محل زندگی شما دارد. شما می توانید این لایه ها را به صورت رولی خریداری کرده و قبل از نصب لمینت روی زمین پهن کنید یا می توانید از مدلی لمینت استفاده کنید که این لایه ها از قبل چسبانده شده اند که در این صورت نصب آسان تر خواهد شد.

 

رطوبت و فشار

لمینت ها فقط مناسب فضا های داخلی هستند. با این که لمینت ها کمتر از چوب طبیعی در برابر رطوبت واکنش نشان می دهند با این حال مناسب فضاهایی با رطوبت زیاد یا مداوم نیستند. نصب لمینت در حمام، اتاق های شستشو یا هر جایی که با رطوبت در ارتباط است فکر خوبی نیست.

عبور و مرور

ممکن است وارد خانه ای شوید و تعجب کنید از این که لمینت ها نزدیک ده سال است که نصب شده اند! آن چه لمینت شما نشان می دهد به خیلی عوامل بستگی دارد، پاها، چرخ ها، کفش های پاشنه بلند، رطوبت، پنجه حیوانات، میزها، صندلی ها و البته رفت و آمد که در طی زمان نشان داده می شوند. اگر می خواهید لمینت شما هم بعد از ده سال استفاده باز هم تازه به نظر برسد بهتر است از بالاترین درجه سایش (AC) استفاده کنید.

لمینت را کجا شروع به نصب کنیم؟

بعد از خرید پارکت لمینت می توان آن را هر جایی نصب کرد اما بعضی اوقات باید نکاتی را رعایت کنید که در اینجا اتاق به اتاق توضیح داده شده.

اتاق پذیرایی و ناهار خوری

اینجا یکی از بهترین محل ها برای نصب لمینت است. دقت کنید که برای زیر پایه های مبل و صندلی از پد های مخصوص استفاده کنید تا باعث ساییدگی لمینت شما نشوند.

مراکز پر تجمع

لمینت ها نباید جایی نصب شوند که در معرض رطوبت زیاد باشند. پس روز های بارانی و برفی چه باید بکنیم؟ البته که شما می توانید در این فضا ها از لمینت استفاده کنید اما دقت کنید که حتما در این شرایط از پادری استفاده کنید تا مانع خیس شدن لمینت ها شوید.

اداره ها و محل های پرتراکم

لمینت ها گزینه مناسبی برای این محل هاست. برای استفاده بهتر می توانید در این فضا ها از زیر اندازهای پلاستیکی برای زیر چرخ صندلی ها استفاده کنید یا لمینتی با درجه سایش (AC) بالا انتخاب کنید تا به میزان کافی در برابر چرخ های صندلی مقاوم باشد.

آشپزخانه و حمام

لمینت ها وقتی به صورت یک پارچه در خانه استفاده شوند زیبایی چند برابری دارند و شما هم می توانید زمین آشپزخانه خود را لمینت کنید با این حال باید بدانید که وجود همیشگی آب باعث آسیب جدی به لمینت ها می شود درست مثل پارکت. مایعات را به سرعت از روی زمین پاک کرده و برای تمیز کردن به جای استفاده از دستمال خیس از دستمال نم دار استفاده کنید. خرید پارکت لمینت انتخاب خوبی برای حمام و سرویس های بهداشتی به علت خیس بودن و رطوبت همیشگی نیستند و می توان از متریال های دیگر که مدل چوب هم تولید می شوند استفاده کرد مثل پلاستیک فشرده و سرامیک.

 

بیشتر بخوانید: حیوانات خانگی و لمینیت

 

چه کسانی به لمینت علاقه دارند؟

کسانی که آلرژی دارند. برعکس فرش که گرد وخاک را در خود نگه می دارد و از موی حیوانات بافته شده، لمینت ها سخت و یکپارچه هستند که مانع نفوذ هر گونه گرد و غباری می شود. آنچه شما احتیاج دارید تا خانه خود را از مواد آلرژیک دور نگه داید ین است که به صورت مداوم جارو کنید.

کسانی که به نگه داری و تمیز کردن آسان علاقه مندند. بعضی چوب ها احتیاج به پولیش و واکس زدن مداوم دارند تا خوب به نظر برسند. اما لمینت ها این گونه نیستند و تمام چیزی که احتیاج دارید جارو برقی و دستمال نم دار است.

کسانی که فرزند دارند. هیچ کس دوست ندارد فرزند خود را میان فرش یا زمین کثیف سینه خیز ببیند. لمینت ها با داشتن سطحی سخت و یکپارچه مانع تجمع گرد و خاک و کثیفی می شوند. جارو کشیدن مداوم و تمیز کردن با دستمال نم دار تمام چیزی است که می تواند یک فضای ایده آل را برای خانه هایی که کودک دارند به وجود بیاورد.

تمیز کردن و نگه داری از لمینت

می توانید از چند راه ساده برای تمیز نگه داشتن لمینت ها استفاده کنید و البته مطمئن شوید که سال های سال خوب به نظر می رسند.

  • بعد از خرید و نصب پارکت لمینت می توان از دستمال و سر جاروی نرم برای تمیز کردن لمینت ها و دور کردن آن از گرد و خاک استفاده کنید.
  • دستمال و تی نم دار می توانند بدون آب به لمینت ها استفاده شوند اما از آب زیاد استفاده نکنید. زمین را بلافاصله با دستمال خشک و نرم پاک کنید.
  • هر مایعاتی که روی زمین ریخته شد به سرعت با دستمال، اسفنج و… پاک کنید و نگذارید که به قسمت های دیگر لمینت برسد.
  • از مواد شوینده ای که پایه آن ها صابون باشد یا ساینده باشند و باعث براق شدن شوند برای شستشوی لمینت ها استفاده نکنید.
  • از سیم ظرفشویی و دیگر پد های شستشو که باعث خراشیدگی روی لمینت ها می شود استفاده نکنید.
  • از بخار شوی یا مواد شیمیایی که باعث آسیب رساندن به لمینت های شما می شوند استفاده نکنید.

 

مطالب مرتبط:

بایدها و نبایدهای تمیز کردن پارکت لمینیت

تاثیر رطوبت بر پارکت لمینیت