خانه تکانی (پارت اول)
راهنمای خودمانی خانه تکانی (بخش پنجم)

اصول خانه تکانی در تمیز کردن مکان های عمومی

1. کف را تمیز کنید

تمیز کردن کف خانه به نوع کفپوش آن بستگی دارد که چوب، سرامیک، مشمع و فرش باشد. چرا که هر کدام از این کفپوش ها به روش های مختلفی برای تمیز کردن نیاز دارند. و اما چه روشی برای کفپوش شما مناسب است؟

  • زمانی که کفپوش شما فرش باشد، جارو کردن موثرترین راه برای تمیز کردن تمام گرد و غبار و دیگر ناخالصی هایی است که روی آن جمع می شوند. در صورت وجود حیوانات خانگی، انجام روزانه یجاروبرقی ضروری است.
  • در صورت وجود کاشی، سرامیک یا کفپوش چوبی، سعی کنید از یک خشک کن و جاروی مخصوص گرد و غبار استفاده کنید (معمولا نوع میکروفیبر آن به خوبی کار می کند). اگر فرش دارید، می توانید از یک دستگاه تمیز کننده فرش (دستگاه غیر الکتریکی که با فشار بر فرش، آن را برس کند) استفاده کنید. استفاده از این دو روش برای خانه تکانی و تمیز کردن کفپوش علاوه بر اینکه سر و صدای کمتری نسبت به جاروبرقی دارد، این امکان را برایتان فراهم می کند تا در فواصل زمانی کمتری دوباره مجبور شوید کفپوش را تمیز کنید.

 

2. کف خانه را تمیز گردگیری کنید و بشویید

بعضی از روش های جایگزین جدید و نوآورانه برای خانه تکانی و تمیز کردن می توانند مفید باشند، اما هنوز هیچ جایگزینی برای زمین شوی خوب به جهت از بین بردن خاک چسبیده شده به کف خانه وجود ندارد. در خانه تکانی و تمیز کردن کف آشپزخانه و سایر نقاط، این ضروری است که کف را کاملا تمیز کنید. هنگامی که کف خانه از کاشی و یا موزاییک است، هیچ چیز دیگری غیر از زمین شوی، خاک را از ترک ها و شکاف ها پاک نمی کند.

  • روش های زیادی برای جایگزینی چوبهای گردگیری کهنه وجود دارد. به طور مثال استفاده از گردگیرهایی با اسکراب مصنوعی که اسفنج بر سر آن می چرخد، خیلی بهتر است. با یک ماتیک گردگیر خوب، یک چیز تضمین می شود و آن هم این است که با زور بازوی کمتر، کف خانه شما فوق العاده تمیز به نظر می رسد. از آب داغ و تمیز کننده مناسب برای کف خانه تان استفاده کنید اما فراموش نشود که حتما برچسب های روی تمیزکننده را بخوانید و ماده پاک کننده مناسب را انتخاب کنید.

 

3. اگر حیوان خانگی دارید، با کک ها مبارزه کنید.

بهترین راه دفاعی در برابر کک ها جاروبرقی است، حتی زمانی که فرش ندارید. فرش منطقه ای امن برای کک ها می باشد. اگر حیوان خانگی دارید، حتما روزانه جارو بکشید. این باعث می شود کک ها نتوانند تولید مثل کنند چرا که برای تولید مثل، آن ها نیاز به حیوان خانگی و انسان دارند.

  • برای از بین بردن کک بدون استفاده از سم، بعد از هر بار استفاده از جاروبرقی، بوراکس را روی فرش های خود بپاشید و اجازه دهید به پشت فرش هم نفوذ کند. اگر شما این کار را انجام دهید، هرگز در خانه کک نخواهید داشت. شما می توانید بوراکس را در بخش مواد شستشوی فروشگاه ها، معمولا در قفسه بالا پیدا کنید.

 

بیشتر بخوانید: راهنمای خودمانی خانه تکانی (بخش آخر)

 

4. نوبت تمیز کردن گرد و غبار مبلمان است

جالب است بدانید روی مبلمان گرد و غبار پنهانی وجود دارد و اگر بتوانیم آن ها را ببینیم، 7/24 درصد گرد و غبار خواهیم دید. این گرد و غبار پنهان علاوه بر مبلمان می تواند در هر نقطه دیگری در خانه یافت شود که می تواند باعث عطسه، سرفه و آسم شود. علاوه بر گردگیری، جمع آوری و تمیز کردن گرد و غبارها د خانه تکانی الزامی است.

  • برای از بین بردن گرد و غبار مبلمان خود از یک پارچه مرطوب یا دستمال گردگیر استفاده کنید. در یک حرکت پیوسته بر روی سطح بکشید تا لکه ها را نیز از دست ندهید. بهتر است از یک جهت در اتاق شروع کنید و گردگیری مبلمان را در جهت دیگر خانه به اتمام برسانید. در نهایت می توانید از یک اسپری مبلمان معطر نیز برای کمک استفاده کنید.

 

5. بهتر است مبلمان چوبی را واکس بزنید

فراموش نکنید که مانند شیشه پاک کن، واکس زدن مبلمان به معنای تمیز کردن آن ها نیست. با این حال، می توان از واکس برای تمیز کردن مبلمان استفاده کرد. اگر می خواهید از واکس مبلمان استفاده کنید، برچسب ها را به دقت بخوانید و مطمئن شوید آن واکسی را که نیاز دارید، پیدا کرده اید.

  • برخی از مبلمان ها می توانند آب را به خود جذب کنند، بنابراین می توانید از محلول صابونی طی دو مرحله کار استفاده کنید. اول اینکه اطمینان حاصل کنید سطح مبلمان را سریع خشک می کنید.
  • دوم اینکه مقدار پیشنهادی از واکس مبلمان را استفاده کنید و با توجه به دستورالعمل ها پاک کنید. این عمل باعث می شود گرد و غبار به مبلمان شما نچسبد و راحت تر پاک شود.

 

بیشتر بخوانید: پوشش مناسب کف خانه برای فصل سرما

 

6. به هنگام خانه تکانی و تمیز کردن مبلمان در استفاده از تمیزکننده های همه کاره دقت داشته باشید!

به عنوان یک قاعده کلی، پاک کننده های همه منظوره برای تمامی اهداف مدنظر شما مناسب نیستند. حتماً قبل از خرید مواد شوینده مورد نظر، برچسب ها را بخوانید تا اطمینان حاصل شود که آن ها متناسب با نیازهای شما هستند. قطعاً هیچگاه دلتان نمی خواهد حتی یک ذره از مبلمانتان با مواد پاک کننده نامناسب خراب شود.

  • به عنوان یک قاعده کلی دیگر به هنگام خانه تکانی، به یاد داشته باشید که هیچ گاه پاک کننده ها را با هم مخلوط نکنید. انجام این کار می تواند بسیار خطرناک باشد. مواد پاک کننده را به تنهایی و طبق دستورالعمل نوشته شده بر روی برچسب آن استفاده کنید.

 

7. حالا خرت و پرت ها را مرتب کنید و بالش را پف دهید

اکنون که تمام سطوح کف را پاکسازی کرده اید، وقت آن رسیده است که این کارها را انجام دهید، زیرا کار خانه تکانی شما تقریباً تمام شده است. بالش ها را پف دهید، پتوها را صاف کنید و همه چیز را در اتاق ساماندهی کنید؛ مثل اینکه خانه خود را برای فروش گذاشته اید. اگر وسایل زیادی جلوی چشم وجود دارند، می توانید برخی از آنها را در یک جعبه قرار دهید و روی آن برچسب بزنید؛ چرا که ممکن است فراموش کنید که آن ها را در آن جعبه قرار داده اید اما با وجود برچسب روی جعبه جایشان را مشخص کرده اید.

  • هنگامی که خانه تکانی خود را انجام دادید، یک خوشبو کننده اسپری کرده، بنشینید و به کار خود نگاه کنید. آیا چیزی را جا نینداخته اید؟ آیا درپوش روغن بسته شده است؟ آیا دیوارها را تمیز و لامپ های برق را عوض کرده اید؟

 

مطالب مرتبط:

راهنمای خودمانی خانه تکانی (بخش اول)

راهنمای خودمانی خانه تکانی (بخش دوم)

راهنمای خودمانی خانه تکانی (بخش سوم)

راهنمای خودمانی خانه تکانی (بخش چهارم)