خانه تکانی (پارت اول)
راهنمای خودمانی خانه تکانی (بخش سوم)

تمیز کردن آشپزخانه اصلی مهم در خانه تکانی

1. قبل از هر چیز ظرف ها را بشویید

وقتی این کارها را به درستی پیش ببرید، قطعا کار را جلو انداخته اید. پس بهتر است ماشین ظرفشویی را کاملا پر کنید و پس از ناهار آن را به کار بیندازید.

  • چیزهای بزرگ مانند قابلمه ها و تابه ها را معمولا بهتر است با دست بشویید، زیرا شستن آنها در ماشین ظرفشویی خیلی مناسب نیست.
  • از انجایی که صابون ظرفشویی روی برخی از ظروف سابیده می شود؛ پس بهتر است ظرف هایی را که در ماشین ظرفشویی خیس خورده اند، با دست بشویید تا کار سریعتر به اتمام برسد. چینی های قدیمی، لیوانهای شربت خوری ظریف و سایر موارد شکننده را باید به جای ماشین با دقت با دست شست.

 

2. حتی سعی کنید ظرف ها را هم با دست بشویید

اگر بعد از استفاده از ظرف ها، بلافاصله آن ها را با دست بشویید، کارتان خیلی ساده تر می شود؛ چرا که در این مواقع دیگر نیازی به خیس کردن ظرف های خشك شده و کثیف ندارید. فقط اسفنج یا برس را با آب گرم خیس کنید، روی ان مایع ظرفشویی بریزید، هر دو طرف را بشویید و کاملا با آب گرم شستشو دهید.

  • اگر از روش خیساندن استفاده کنید، با این صحنه مواجه خواهید شد: یک سطل آب قهوه ای کثیف، چربی، ذرات غذا، میلیون ها میکروب و بسیاری از چیزهای دیگر که از ظروف کثیف خارج می شوند. حالا شما می دانید که آب آبکشی چقدر می تواند سخت تر و غیر بهداشتی باشد. اگر شما بخواهید یک قابلمه غذا را که برای مدت ده یا پانزده دقیقه روی اجاق بوده، خیس کنید، مشکلی نیست. اما زمانی که می توانید، ظرف را بلافاصله بشویید و خیلی راحت آبکشی کنید این روش بهترین است.

 

3. ظروف خود را خشک کنید

اگر ظرف ها را خشک نکنید، لکه های آب روی شیشه و یا باکتری هایی که در آب غوطه ور هستند، خطرناک می شوند. با این حال، شما می توانید ظرف های خود را شستشو داده (اگر آنها را با دست بشویید)، آن ها را در یک قفسه خشک تمیز قرار دهید و اجازه دهید با هوا خشک شوند.

  • حتما برس، اسفنج و حوله ظرف را خشک کنید تا آن ها را از انباشته شدن میکروب ها دور نگه دارید.

 

بیشتر بخوانید: خانه تکانی (بخش چهارم)

 

4. در این مرحله از خانه تکانی اجاق و مایکروویو را تمیز کنید

این کار هم خیلی جالب به نظر نمی رسه، مخصوصا اگر اغلب اوقات آنها را تمیز نمی کنید. اما این یکی از وظایفی است که شما بیشترین تفاوت را متوجه خواهید شد- آشپزخانه شما ممکن است در هنگام غذا خوردن بوی خوبی داشته باشد، زیرا هیچ باقی مانده ای از پخت و پز وجود ندارد. جزئیات اینها هستند:

  • برای اجاق گاز، بررسی کنید که آیا یک سیستم خود تمیز کننده وجود دارد. این سیستم می تونه بزرگترین کار را برای شما انجام بدهد. اگر این سیستم راه اندازی شود، قفسه های فلزی را با صابون می شوید و برای تکمیل چرخه تمیزکننده خود، دوده های کف اجاق را می زداید و سپس با یک پاک کننده و یک پارچه مرطوب همه جا را تمیز می کند. اما اگر اجاق گاز شما گزینه خود تمیزکننده را نداشته باشد، خودتان قفسه ها را در آب خیس کنید، با استفاده از یک محلول تمیز کننده داخل اجاق گاز را بشویید، بگذارید کمی بماند و سپس با یک اسفنج و یک اسکرابر آن را تمیز کنید.
  • در مورد تمیز کردن مایکروویو به هنگام خانه تکانی، می توانید از یک کاسه سرکه، لیمو و آب، صابون ظرفشویی یا پاک کننده پنجره استفاده کنید. فقط آن را در مایکروویو بگذارید، مایکروویو را به مدت چند دقیقه روشن کنید، سپس آن را با یک دستمال کاغذی پاک کنید. همه جرم ها به راحتی پاک شده و مایکروویو شما نو و تازه به نظر می رسد.

 

5. سازماندهی کابینت ها را مهم بدانید

اکنون که همه کارهای سخت را انجام داده اید، وقت آن رسیده تا به کابینت های خود برسید. این بخش در واقع به شما و آنچه احساس می کنید بستگی دارد. فقط مطمئن شوید که می توانید با یک سیستم نسبتا بصری و معقول کار را پیش ببرید.

  • گاهی اوقات آسانتر است که همه چیز را بیرون آورده و سپس دوباره به جای خود برگردانیم، نه اینکه تلاش کنیم همه چیزها را بررسی کرده و ببینیم چه کاری می توانیم با آن بکنیم.
  • وقتی همه چیز خارج می شود، کابینت را از داخل آن پاک کنید. ابتدا با استفاده از پارچه خشک و سپس مرطوب و در نهایت خشک، به سادگی گرد و غبار را بیرون بکشید.
  • همه چیز را در داخل قرار دهید. کاسه ها را با کاسه ها، لیوان های ظریف را با لیوان ها ظریف، وسایل پخت و پز را با لوازم پخت و پز قرار دهید – شما می توانید در نهایت اطمینان حاصل کنید که بیشترین استفاده را از کابینت ها می برید.
  • اگر اشیاء غیر ضروری وجود دارد، پس فکر کنید که آنها کجا باید قرار بگیرند. چیزهای را که زیاد استفاده نمی کنید کنار بگذارید. همه چیز را بیرون نیندازید، بلکه چیزهای مفید را نگه دارید.

 

مطالب مرتبط:

خانه تکانی (بخش اول)

خانه تکانی (بخش دوم)

خانه تکانی (بخش پنجم)

خانه تکانی (بخش آخر)