خانه تکانی (پارت اول)
راهنمای خودمانی خانه تکانی ( بخش اول )

خانه تکانی یک وظیفه نسبتا بدون توصیف و ساده به نظر می رسد، اما زمانی که شما نشسته اید و به آن فکر می کنید، ممکن است سوالات بسیاری ذهنتان را مشغول بکند. چطور سرویس بهداشتی و آشپزخانه و اتاق نشیمن و … را تمیز کنم؟ بنابراین بهتر است با ما همراه شوید تا این کار را در یک فرایند ساده و آسان انجام دهیم به طوری که کار خانه تکانی برایتان به اندازه ی کافی ساده به نظر برسند  و در عین حال از آن لذت ببرید. در واقع زمانی که خانه تکانی را شروع می کنید قرار نیست از کار دست بکشید، تا زمانی که کل خانه تمیز و مرتب شود کار ادامه دارد. پس کارها را مرحله به مرحله پیش ببرید:

 

برای کارهایتان برنامه ریزی کنید

قبل از هر اقدامی برای خانه تکانی، تصميم بگيريد که می خواهید خانه چقدر تمیز باشد و چقدر زمان در اختیار دارید. این به شما کمک خواهد کرد تا تصمیم بگیرید که بهترین برنامه ریزی را برای خانه تکانی تنظیم کنید. با خودتان در مورد آنچه می توانید انجام دهید، چقدر وقت دارید و انگیزه ای که برای خانه تکانی و تمیز کردن خانه دارید، روراست و صادق باشید.

  • اگر ممکن است از بالا به پایین کار کنید. وقتی که خانه تکانی را از بالا آغاز کرده و به مناطق تمیز نشده می روید، در واقع این یعنی شما نمی خواهید چیزی را جا گذاشته باشید یا در همه سطوح خرده ریز ببینید و یا گرد و غبارها را پاک نکرده بگذارید. اگر زمان زیادی برای خانه تکانی نداشتید، ابتدا مهم ترین قسمت را مرتب و تمیز کنید سبب به ترتیب و با اولویت بندی باقی امور را انجام دهید.
  • برای افرادی که مشغله دارند، خانه تکانی به صورت انجام کارهای کوچک در روز، بهتر عمل می کند تا اینکه هیچ کاری انجام نگیرد. البته می توان بعضی اوقات را در طی ماه به عنوان روز اصلی تمیز کردن خانه و خانه تکانی در نظر گرفت.

 

بیشتر بخوانید: خانه تکانی (بخش دوم)

 

برای اجرایی کردن برنامه خود چک لیست تهیه کنید

یک چک لیست و یک برنامه کامل برای انجام کارهای خانه تکانی آماده کنید. بدانید کدام اتاق ها را می خواهید تمیز کنید. سپس دست به کار شوید و تمیز کردن خود را پایان دهید (به طور کلی تمیزکردن از انتهای خانه به سمت درب جلویی بهترین کارایی را دارد). این روش به تسریع روند خانه تکانی کمک بسیاری می کند و در واقع راهکاری خوب برای جلوگیری از دوباره کاری های وقت گیر است، به ویژه اگر بیش از یک نفر در تمیز کردن خانه و خانه تکانی مشارکت داشته باشند.

  • شما می توانید مراحل خانه تکانی را به ترتیب انجام دهید. به ترتیبی که از قبل در چک لیست خود نوشته و آماده کرده اید.
  • برنامه ریزی خود را طوری تنظیم کنید که بتوانید تمام اتاق ها را در یک زمان، به ترتیب و بدون اینکه جایی از قلم بیافتد، تمیز و مرتب کنید. بنابراین مجبور نیستید در یک بخش از خانه از کاری به کار به دیگری رفته و سپس همین کارها را دوباره در قسمتی دیگر انجام دهید.

 

وظایف را برای خانه تکانی تقسیم کنید

تلاش برای اعطای وظایف را اصلی مهم در خانه بدانید. اگر با دیگران زندگی می کنید، تمیز کردن خانه صرفا نباید مسئولیت شما باشد! به همین دلیل بهتر است با تنظیم یک برنامه خانه تکانی چرخشی نقش رهبر را ایفا کنید، اما به مراتب بهتر از این است که تنهایی این کار را انجام دهید.

  • اطمینان حاصل کنید که وظایف اختصاص داده شده متناسب با سن و شرایط اهالی خانه انتخاب شده است – به عنوان مثال، کودک دانش آموز می تواند کف اتاق خواب خود را تمیز کند و نوجوانان می توانند گاراژ یا حمام را تمیز کنند و غیره. همچنین باید کارهای خانه تکانی به طور مساوی در میان اعضای خانواده تقسیم شوند، چراکه تمیز کردن توالت تقریبا با تمیز کردن میز چایی برابر نیست!

 

مطالب مرتبط:

خانه تکانی (بخش سوم)

خانه تکانی (بخش چهارم)

خانه تکانی (بخش پنجم)

خانه تکانی (بخش آخر)