مدل جدید پرده پانچ
جدیدترین مدل های پرده در سال 2020

هر ساله جدیدترین مدل های پرده براساس مد و گرایش جوامع طراحی و به بازار وارد می‌شود چراکه از عناصر زندگی بخش خانه و مکان ها نور و پنجره های آن است. اما در عین حال به دلیل دیده نشدن محیط داخل در شب، کنترل نور، کاهش صدا و کنترل سرما و گرمای درون محیط، از پرده ها استفاده می‌شود. اما در کنار این کاربرد، جنبه تزیینی و دکوراتیو پرده ها هم در طول زمان رشد کرده و کم کم حتی از کاربرد و عملکرد آن جلوتر زده است.

به علاوه که وقتی امکان تغییر طرح کلی و انتخاب ست رنگی دکوراسیون داخلی و اصلاحات مفصل و وسیع نیست، می‌توان روی تغییر پرده تمرکز کرد. چون همان تغییر بزرگ را انجام می‌دهد با بودجه و زحمتی کمتر. به این دلیل که پرده ها بخش زیادی از سطح دیوار را می‌پوشانند و سطحی وسیع شمرده می‌شوند. بنابراین تمرکز بر ویژگی‌های پرده و بهبود آن می‌تواند خود یک تغییر دکوراسیون محسوب شود.

در ادامه­ی جنبه تزئینی پرده ها باید دانست که علاوه بر شکل ظاهری و جنس پارچه یا متریال پرده و اندازه آن، نحوه باز و بسته شدن پرده هم در دکور فضا اهمیت دارد و در زیباشناسی پرده مؤثر است. به همین دلیل یکی از راه های طبقه بندی انواع پرده ها نحوه باز و جمع شدن آنهاست.

بسته به نوع کاربری فضا، متراژ آن، ابعاد و اندازه پنجره ها، طراحی مدنظر برای فضا، دمای محیط و فصل و زمان می‌شود انتخاب های متفاوتی برای پرده ها داشت.

پنج مدل از جدیدترین مدل های پرده در سال 2020

پرده پلیسه چندلایه

پرده پلیسه از قدیمی ترین نوع پرده ها است، اما همیشه برای اعمال خلاقیت و نوآوری جا را باز می­‌گذارد. یکی از جدیدترین مدل های پرده، پرده های چندلایه است. به این شکل که یک لایه آستر، یک لایه پارچه اصلی و در نهایت لایه­ رویی تزیینی کل پرده را می‌سازند. در این شرایط ممکن است فقط یک لایه از این سه لایه باز و بسته شود و کاربرد داشته باشد. به طور معمول لایه رویی حتماً تزیینی است و کسی چینش و آرایش آن را خراب نمی‌کند تا دیزاین پرده به هم نخورد و مجبور نباشد هر روز دو بار به دقت آن را دوباره به حالت اول برگرداند. این پرده رویی می‌تواند از جنس مخمل و سایر پارچه های سنگین باشد تا با اکسسوری های پرده زینت داده شود.

پرده های پلسیه منگنه ای یا پرده پانچ ساده همچنان هم مد هستند و می‌توانند بسته به تعداد پلیسه ها یا نوع و طرح پارچه، جدی یا ساده به نظر بیایند. این پلیسه ها هم می‌توانند به خاطر بیشتر بودن عرض پارچه از عرض پنجره در پرده ایجاد شوند، هم می‌توانند روی خود پارچه پرده دوخته شده و چین به وجود آورند. این دوخت در یک قسمت محدود بالای پارچه انجام می‌شود و قسمت میانی و پایینی پارچه که بدون دوخت است، در اثر همان دوخت بالایی چین می‌خورد.

پرده­ زبرا جدید

پرده های زبرا که از جدیدترین مدل های پرده هستند از دو لایه تور و پارچه اصلی تشکیل شده‌اند اما در نهایت یک لایه منسجم و یگانه به نظر می­آیند. به شکلی که هر بیننده ای نمی‌تواند تشخیص دهد این پرده دو لایه دارد. نحوه حرکت پرده زبرا شبیه به پرده کرکره ای قدیمی است اما تنوع ظاهری و تفاوت در شکل بسته شدن آن، می‌تواند پرده زبرا را از حالت بیش از حد ساده پرده کرکره ای دور کند. این نوع پرده برای محل هایی که جدی تر، تجملاتی تر و تزئیناتی تر هستند هم استفاده می­‌شود.

ساختار این پرده نسبتاً جدید به این شکل است که با چرخیدن تورها و پارچه ها که به شکل نوارهایی باریک پرده را تشکیل داده اند، مقدار ورود نور کنترل می‌شود. یکی از انواع پردهه های زبرا، پرده های ورمن یا باندی هستند. به دلیل وجود باندهای توری درون این پرده ها به آنها باندی نیز گفته می‌شود.

بیشتر بخوانید: جدید ترین مدل های پرده در سال 2021

خرید پرده زبرا

پرده های دکمه ای top tab

پرده های دکمه ای، به وسیله چندین نوار که دور چوب پرده چرخیده اند و دوباره به پارچه رسیده اند روی چوب پرده نگه داشته می شوند. در واقع حامل نگهدارنده پرده، نوارهایی از جنس خود پارچه است. یکی از تزئینات تکمیلی در این پرده ها می تواند ساختن یک کادر دور پارچه اصلی به وسیله یک نوار باریک از یک رنگ متضاد باشد. به طور مثال رنگ کرم روشن و بنفش. در این صورت هم در حالت باز و هم در حالت جمع شده­، پرده به صورت قاب هایی مجزا از هم دیده می شود.

مدل پرده آویخته

اگر اندازه مجموع دو طول پنجره و یک عرض آن را در نظر بگیریم و پارچه ای طویل تر از این جمع اندازه ها داشته باشیم، می‌توانیم سه ضلع پنجره را با پارچه احاطه کرده بپوشانیم. به این شکل هم یک والان مختصر برای بالای پرده ساخته می‌شود، هم سمت چپ و راست پنجره پارچه انباشته می‌شود و ظاهر جذابی می‌سازد.

مدل جدید پرده شید رول
مدل جدید پرده شید رول

پرده رومن چیست؟

اگر پرده های شید رولی را در نظر بگیریم که از یک صفحه یکدست تشکیل شده بودند و روی محور عمودی حرکت می‌کردند تا کم کم باز شده، یا دور یک میله جمع شوند، می­توانیم شکل ظاهری یک پرده رومن باز را هم متصور شویم. پرده باز رومن دقیقاً شبیه به پرده باز شید رولی است، اما متفاوت با آن بسته می­شود. پارچه پرده رومن در جایی بالا یا کنار پرده جمع نمی‌شود بلکه به مرور تا شده و روی خود قرا می‌گیرد. به این شکل که با مقداری باز شدن پرده، پرده یک تا خورده و مقداری از ارتفاع آن کم می‌شود. با مقدار بیشتر کاهش ارتفاع، پرده دو و سه تا می‌خورد و به همین ترتیب تا آخر.

جدیدترین روش های تزیین پرده کدامند؟

هماهنگی پارچه رویی و زیری

یکی از جدیدترین مدل های پرده، به انتخاب خود پارچه های پرده بازمی‌گردد. به این شکل که پرده رویی مکمل پرده پشتی یا زیری است. به طور مثال یک بخش پرده جلویی طرحدار است و در پرده زیری همین طرح به طور پراکنده در کل پرده وجود دارد اما ظریف تر و کمرنگ تر است. همین قضیه برای رنگ پارچه ها هم صدق می‌کند تا یک هارمونی از یک طیف رنگی در کنار هم ساخته شود. به این شکل طرح ها و بافت های پارچه ها در تعادل با یکدیگر هستند و همدیگر را تکمیل می کنند.

پرده های دولایه با نوع متفاوت

یکی دیگر از مدل های پرده که جلب توجه کرده است، استفاده از دو لایه پرده است که نوع یکسانی با هم ندارند. به این معنی که به طور مثال پرده های زیری رومن انتخاب می‌شوند و پرده های رویی پلیسه دار. در این حالت البته هماهنگی بافت و رنگ دو پرده اهمیت پیدا می‌کنند. برای زیبایی بهتر می‌شود یکی از این دو پرده را طرح­دار و دیگری را ساده انتخاب کرد.

چگونگی استفاده از زیورآلات پرده

علاوه بر گیره های آویز پرده و نوارها و روبان های کلاسیک و هرآنچه که پرده را در یک حالت مشخص نگه می‌داشت، می‌شود به گزینه های مدرن تر و خلاقانه تر این اکسسوری‌ها دقت کرد. خود این اکسسوری ها می­‌توانند یک پرده قدیمی را تغییر داده و به آن شخصیت دیگری بدهند.

رنگ های منتخب برای مطابقت با جدیدترین مدل های پرده

در سال های اخیر و به خصوص 2020، اهمیت حضور طبیعت در محیط بسته از هر زمانی بیشتر شد. در همین راستا، تمام المان هایی که یادآور طبیعت بوده و حس طبیعت دوستی را در انسان بیدار می‌کنند می‌توانند برای جسمی مانند پرده استفاده شوند. به طور مثال پرده هایی با طرح برگ، گل و حتی منظره.

رنگ هایی که در طبیعت وجود دارند یا در راستای همین یادآوری طبیعت عمل می‌کنند انتخاب بسیار مناسبی برای پرده در این سال هستند. رنگ های آبی، نخودی و کرم و زرد اکر و همچنین رنگ سبز در انواع طیف های سبز کاجی، سبز جنگلی، سبز زیتونی، سبز پسته ای و دیگر موارد.

مدل جدید پرده گلدار
مدل جدید پرده گلدار

تمرکز جدیدترین مدل های پرده در 2020

در دوره اخیر تمرکز و تمایل بر سادگی و کمینه گرایی است؛ همه عوامل باید به طرز قابل توجهی ساده باشند البته به شرطی که با محیط هماهنگی داشته باشد. قطعاً برای محیطی که تجملاتی است و تزئینات مفصلی دارد یک پرده­ با همان سبک و سیاق مناسب تر است.

در این سال ها تنوع بسیار بالا و غیر قابل تصوری برای جنس، نوع و مدل پرده ها وجود دارد. بازار عرضه هم پرده های سنگین و حجیم در اختیار می‌گذارد و هم پرده های سبک و تقریباً بی وزن، در عین حال که با هردوی این پرده ها می‌شود به سبک های مختلف رسید. اگر بخواهیم ترندها و جدیدترین مدل های پرده سال 2020 را در سه کلمه توصیف کنیم، احتمالاً آنها حول محور لوکس بودن، اصالت و وقار می­چرخند. اما آیا ممکن است که چنین مجموعه ای از عناصر شخصیتی درون یک پرده جمع شوند؟ به وسیله تکنولوژی و تنوع پرده ها جواب مثبت است.

محصولات مرتبط:

پرده زبرا دو رنگ در رنگ های کرم ، قهوه ای و طوسی آبی

پرده زبرا دو رنگ کرم قهوه ای طرح چوب

پرده زبرا پلیسه دار پهن