تزیین پذیرایی
ایده هایی برای تزیین پذیرایی

زمان که حرف از تزیین و دکوراسیون منازل می شیم قطعا به یاد لوازم بسیار مجلل و گران قیمت می افتیم، در حالی که همیشه هم اینطور نیست و در بیشتر موارد می توان تنها با رعایت چند نکته کوچک منازل بسیار شیک و زیبایی داشته باشیم. یکی مهمترین بخش های هر خانه ای پذیرایی آن است که اغلب در خانه سعی می شود بهترین و زیباترین وسایل را در این قیمت قرار دهند؛ حال ما در این مطلب سعی کرده ایم که چند ایده برای تزیین پذیرایی ارائه دهیم تا در زیبایی هر چه بیشتر منازل شما به کمکتان بیاید.

 

آینه تزیینی و کاربردی در دکوراسیون پذیرایی

استفاده از آینه به شکل های مختلف یکی از زیباترین تزیینات است. با پیشرفت تجهیزات برش لیزری، شکل‌های متفاوتی از آینه موجود هستند و می‌توانند وسیله خوبی برای تریین فضا محسوب شوند. بنابراین آینه ها در انواع اشکال هندسی و غیرهندسی مدرن و غیر مدرن در تنوع بالا موجود هستند، حتی تابلوهای آینه ای برای تزیین صرف فضا وجود دارند که می توانند طرح های مختلف را به شکل نوشته یا دیگر شکل ها روی خود داشته باشند.

علاوه بر این طرح های از پیش ساخته شده، آینه کاری که با قطعات ریز آینه انجام می‌شود می‌تواند کاری باشد که پذیرایی را مجلل تر از حالت عادی کند. این آینه­ کاری می‌تواند به صورت مفصل یا جزئی روی کل یا بخشی از دیوار، سکو یا ستون اجرا شود. به این شکل با روشن شدن چراغ های پذیرایی، آینه کاری نور موجود را دچار شکست می‌کند، آن را بازتاب کرده و روشنایی را چند برابر می‌کند.

همچنین آینه ساده ای که یک سطحی از دیوار پذیرایی را می‌پوشاند، محیط کوچک پذیرایی را بزرگتر نشان می‌دهد، فضا را از تنگی و خفگی درمی‌آورد و این خود به روند زیباسازی فضا کمک می‌کند.

ستون تزیینی

در تعدادی از خانه ها ستون به خودی خود وجود دارد و بخشی از بنا است، بنابراین شاید کمتر بتوان به عنوان یک عامل تزیینی به آن نگاه کرد. اما می‌شود ستونی تزیینی را به پذیرایی اضافه کرد تا فضا را زینت دهد، محیط یکپارچه را تقسیم کند و به عنوان عاملی تزیینی به خودی خود یا آویزی برای آویختن چیزها عمل کند. حتی این ستون های می‌توانند رنگی خاص یا بافتی جالب توجه داشته باشند و برای پذیرایی های ساده تر جوابگو باشند.

البته که ستون های حامل در بنا را هم می‌شود به عنصری تزیینی تبدیل کرد. استفاده از گیاهان به صورت آویزی یا پیچان، یا حتی آینه ها و عکس ها روی آنها می‌تواند یک ستون حامل را به عنصری تزیینی در پذیرایی تبدیل کند.

پاراوان

پاراوان طرح ها و اندازه های مختلفی دارد که می‌تواند آن را برای هر محیطی مناسب کند. بعضی از پاراوان ها از چوب های خراطی شده هستند و جلوه جدی تر و رسمی تری برای فضای پذیرایی می‌سازند. در عین حال، شاید یکی از مشکلات موجود در خانه های کوچک، جداسازی فضاها از یکدیگر باشد. یا احتمال این هم وجود دارد که به دلیل خوش نقشه نبودن خانه، فضاهای خصوصی در مجاورت پذیرایی قرار گرفته باشند. در هر دوی این مسائل می‌شود از پاراوان برای پوشاندن بخشی از خانه و جدا کردن آن از پذیرایی کمک گرفت. همچنین که این وسیله به دلیل طرح های روی خود مانند یک تابلوی تزیینی عمل می‌کند و می‌تواند در راستای تزیین پذیرایی عمل کند.

 

ایده تزیین پذیرایی

 

دکوراسیون مونوکروم یا تک رنگ

دکوراسیون مونوکروم یا تک­رنگ به این معنا است که تمام یا در بیشترین حد امکان وسایل از یک رنگ اما از طیف های مختلفی باشند. به این معنا که دیوارها، مبل ها، کاغذ دیواری و سایر وسایل پذیرایی همگی به طور مثال به رنگ سبز و انواع درجات سبز روشن یا سبز تیره­ باشند.

استفاده از پالت رنگی به خصوص در تزیین پذیرایی

هنگامی که چند رنگ در یک مجموعه کنار همدیگر همنشینی دارند و با هم ترکیب خوبی می‌سازند، یک پالت رنگی مطلوب ساخته می‌شود. پیروی از پالت های رنگی کاربرد بالایی در صنعت مد و لباس و دکوراسیون داخلی و گرافیک و تصویرسازی و موارد دیگر دارد. تقریباً می‌شود بی­شمار پالت رنگی ساخت اما در صورت نداشتن ایده برای ساخت پالت و آشنا نبودن با خصوصیات رنگ ها، می‌شود از پالت های رنگی از پیش موجود کمک گرفت همچنان که در جدید ترین مد دکوراسیون داخلی در 2020 بسیاری از معماران و طراحان داخلی از پالت های رنگی محبوب استفاده فراوانی می‌کنند.

به وسیله این پالت حس و حالی که مد نظر است توسط چینش و دکوراسیون پذیرایی به بیننده منتقل می‌شود. خیلی از پالت ها آرامش بخش هستند، بسیاری از آنها انرژی بخش هستند و بعضی از آنها حس لوکس بودن را منتقل می‌کنند.

به طور مثال پالت رنگی بنفش در طیف های مختلف یاسی، بنفش کدر، ارغوانی و بادمجانی، سبز  چمنی و زیتونی، خاکستری و نوک مداری، پالتی است که می‌تواند برای یک پذیرایی مناسب باشد. چون هم جدی است و انرژی دارد و همچنین دلمرده هم نیست. به خصوص که رنگ بنفش سلطنتی محسوب می‌شود و با متریالی مانند مخمل به شدت این ویژگی خود را تشدید می‌کند. در کنار این رنگ ها جزئیات و پترن ها و طرح های دیگری هم می‌توانند حضور داشته باشند، اما اصل فضای پذیرایی حول این رنگ­ها می‌چرخد. به طور مثال کوسن های طرحدار بنفش و صورتی، ظروف تزیینی سبز، تابلوی ارغوانی، آباژوری از جنس فلز برنج که کمی به طیف سبز زیتونی نزدیک باشد و مواردی از این قبیل تزیینات تکمیلی این پالت هستند.

استفاده از پترن های مختلف در تزیین پذیرایی

یکی از راه های تزیین یک محیط، به کار گیری لوازمی با پترن های گوناگون و رنگ های مختلف است. فرشی شلوغ و طرحدار می‌تواند در کنار کوسن هایی طرح­دار و در نزدیکی گل های رنگی شلوغ در گلدار قرار بگیرد. در این حالت بهتر است پارچه مبل، یکی از رنگ های اصلی و غالب در کوسن ها باشد. به این شکل، کوسن های رنگی در یک پس زمینه ساده قرار می‌گیرند. بهتر است این حفظ تعادل طرح و پترن، در گلدان ساده حاوی گل هم رعایت شود. اما به طور کل هیچ محدودیتی برای استفاده از پترن های مختلف در پذیرایی وجود ندارد. با حفظ تعادل و رعایت نکات کوچک، این پترن ها می‌توانند با هم هماهنگی و همخوانی داشته باشند.

آیتم های آنتیک در تزیین پذیرایی

وسایل آنتیک و قدیمی در محیط و فضای مدرن امروز بیشتر جلب توجه می‌کنند. استفاده از یک یا دو آیتم این چنینی، مانند یک بوفه آنتیک یا کمد آنتیک، به همراه یک میز عسلی آنتیک که دقیقاً کنار هم قرار نگرفته باشند و در فضای پذیرایی پخش شده باشند می‌توانند به کلی تأثیر برخورد اولیه­ با پذیرایی را تغییر دهند. این آیتم ها در کنار باقی وسایل مدرن و ساده تر، روحی متمایز و بعضاً متمول به فضا می‌دهند.

نقش آباژور در تزیین پذیرایی

نور آباژور در جایی مانند پذیرایی جلوه ای دلنشین و حتی دراماتیک می‌سازد. نور آباژور فضا را تکه تکه و از هم مجزا می‌کند و از لحاظ بصری پویای به وجود آورده و چشم بیننده را دور محیط می‌گرداند. به خصوص که نور آباژور می‌تواند بعضی از جزئیات تزیینی داخل پذیرایی مانند ظروف تزیینی، قاب های عکس، تابلوها و چنین موارد ریزی را مشخص تر و واضح تر کرده و توجه را به سمت آنها جلب کند. نور آباژور برای این محیط معمولاً گرم انتخاب می‌شود تا فضا را گرم تر و صمیمی تر کند، اما بنا به محیط می تواند سرد یا ترکیبی هم باشد.

پاف ها و تزیین پذیرایی

پاف ها، کوسن و رانر مبل ها یا متکاهای نسبتا کوچکی هستند که جای تکیه ندارند و روی زمین قرار می‌گیرند تا هم محلی برای نشستن باشند، هم محلی برای قرار دادن و راحت گذاشتن پا. این پاف ها در اندازه های مختلفی تولید می‌شوند و هم جسمی هستند با اندازه ای مناسب برای پر کردن فضای پذیرایی، هم به شدت می‌توانند زیبا و خوش ساخت باشند و هم در مواقع نیاز کاربرد نشیمنی خود را دارند. بنا به میزان بزرگی فضا، می‌شود جا به جا از پاف ها در اندازه و رنگ های مختلف برای تزیین پذیرایی به عنوان یک عنصر بصری به نسبت بزرگ استفاده کرد. به این شکل یک پاف جای کمتری از یک مبل یا صندلی اشغال می‌کند اما محلی برای نشستن است.