ایده تزیین آشپزخانه مدرن
ایده هایی برای تزیین آشپزخانه (بخش دوم – آشپزخانه های مدرن و امروزی)

ایده­ های امروزی برای تزئین آشپزخانه مدرن

در بخش گذشته ایده هایی برای تزیین آشپزخانه سنتی در خصوص ایده های نوستالژیک و خاطره انگیز صحبت کردیم تا حس آرامش درهم آمیخته با دکوراسیون سنتی و دیرینه را به فضای آشپزخانه بیاوریم. حال در این بخش بر آنیم تا ایده هایی برای آشپزخانه مدرن و امروزی تر را برای تزیین بر اساس مد و گرایش های روز مرور کنیم.

ظروف به عنوان تزئینات آشپزخانه

ظروف همانطور که در آشپزخانه های سنتی نقش دارند در تزیین آشپزخانه مدرن و امروزی هم بسیار موثر و کارآمد هستند. انواع مختلفی از ظروف در آشپزخانه های مدرن و بروز استفاده می‌شوند:

ظروف نقاشی شده در تزیین آشپزخانه مدرن

احتمالاً خیلی از ما ظروف چاپی با نقش ­های انواع میوه و سبزیجات و قابلمه و مواردی این چنین را دیده­‌ایم که برای نصب در فضای آشپزخانه به کار می‌روند. اما حتماً لازم نیست این ظرف­ ها محتوایی تصویری مربوط به مواد خوراکی و تجهیزات داشته باشد تا معرف فضای آشپزخانه باشد. می­‌شود از ظروف با چاپ­ هایی استفاده کرد که موتیف­ هایی شرقی یا غیر شرقی اما ساده و تکراری درون خود دارند. به طور مثال طرح­ ها و موتیف­ های تکراری در رنگ­‌های نزدیک به هم مانند سبز و آبی در زمینه­ سفید ظرف، وقتی کنار هم قرار بگیرند یک مجموعه­ تکمیل شده را می­‌سازند که مانند کاشی­ های تزئینی آشپزخانه عمل می­‌کند و بخشی از دیوار را زینت می­‌دهد. البته در نظر داشته باشید با توجه به اینکه غالبا در آشپزخانه های مدرن عنصر نور طبیعی خورشید یک عامل مهم و بسیار سودمند است، می‌توان از پرده های شید رول استفاده کرد زیرا که طرح های ساده گرایانه آن با فضای مدرن کاملا همخوانی دارد.

ظروف ساده­ سفید و بدون طرح

قبل از اینکه ظروف چینی برای نقاشی با دست یا دستگاه چاپ آماده شوند، کاملاً سفید و ساده هستند. از همین ظرف­ ها، قوری­ ها، پارچ­ ها و لیوان­ ها می­‌شود در تعداد بالا به عنوان عامل تزیین آشپزخانه مدرن کمک گرفت. به این شکل که نیمی از یک دیوار بزرگ در آشپزخانه شامل قفسه­ ها یا بوف ه­ای شیشه­‌ای پر از این ظروف سفید ساده باشد. این نوع تزئین هم ساده است و هم در راستای فضا عمل می­‌کند؛ همچنین که ظروف می­‌توانند استفاده شوند و جنبه­ کاربردی هم داشته باشند. می­‌توان یادآوری کرد که در یک پس­ زمینه­ مانند یک رومیزی شلوغ، این ظروف و گلدان­ های ساده و تک رنگ هستند که میز و سفره را زیبا می­‌کنند؛ در نتیجه لزوماً نباید ظروف نقش ­دار باشند تا زیبا به نظر آیند؛ این ترکیب آنها با دیگر تزئینات است که یک کلیت جالب می‌سازد.

تجهیزات به جای تزئینات

در بسیاری از طراحی امروزی فضای آشپزخانه فضایی ساده و یکدست (حتی برای کفپوش از انواع پارکت با طرح و نقش ساده) در نظر گرفته می‌شود تا تجهیزات بسیار نمایان‌تر جلوه کنند.

طبقات به جای کابینت

به جای استفاده از کابینت ­های دیواری و هوایی می­‌شود از قفسه­ های متعدد رو باز استفاده کرد تا لوازم آشپزخانه در فضایی باز در معرض دید باشند و خود جزوی از تزئین آشپزخانه مدرن محسوب شوند. در مرحله­ بعد چینش منظم و هماهنگ وسایل روی این قفسه­ ها هم در تزئین آشپزخانه اثرگذار است. استفاده از این قفسه­ های یک مزیت دیگر هم دارد که آشپزخانه­ های کوچک را روشن­‌تر و بازتر نشان می­‌دهد؛ که خود این موضوع در ظاهر آشپزخانه مؤثر است.

ایده تزیین آشپزخانه امروزی
ایده تزیین آشپزخانه امروزی

چراغ­ های آشپزخانه مدرن

خود چراغ­ ها و لوسترها با ظاهر و اندازه­ مختلف می­‌توانند در آشپزخانه به عنوان عاملی تزئینی محسوب شوند. به طور مثال شیدهای بیش از اندازه بزرگ چراغ، در جایی مناسب در یک آشپزخانه­ با ابعاد متناسب عملکرد مثبت دارد. چرا که این عنصر بصری بزرگ، توجه را به سمت خود جلب کرده و اگر در ارتفاعی مناسب و دور از سقف قرار بگیرد هم مزاحم افراد نیست و هم یک رنگ غالب به محیط می­‌دهد. به طور مثال بالای کابینت­ های جزیره جایی مناسب برای این شیدهای چراغ است. بازتاب نور این چراغ‌ها به همراه پرده پانچ می‌تواند یک ترکیب مناسب برای یک طراحی مینیمال فضای آشپزخانه باشد.

نصب تخته گچی در آشپزخانه

احتمالاً نکات مهمی وجود دارند که برای فردی که درون آشپزخانه مشغول به کار است باید یادآوری شوند. از دستور کار غذا یا برنامه­ غذایی هفته گرفته تا کارهایی که هنگام آشپزی و کار به دهن فرد خطور می­‌کنند. اما در عین حال نوشته ها و یادداشت هایی هم هست که بین اعضای خانواده رد و بدل می‌شود و به عنوان یک یادداشت ضروری یا احساسی در غیاب افراد جنبه یادآوری برای آنها دارد. یک تخته گچی می­‌تواند در این راستا به شکل یادآوری عمل کند و قراری باشد بین اعضای خانواده برای یادآوری نکات مهم در غیاب یکدیگر، یا محلی برای پیاده کردن فضای شخصی افراد خانواده، یا حتی فضایی برای نقاشی کودکان. علاوه بر این کاربرد، تخته گچی یک فضای یکدست سیاه است که می‌تواند با رنگ گچ روشن پر از نقش شود؛ چنین تصویری خودش شبیه یک تابلو جلب توجه می‌کند و عنصری برای تزئین آشپزخانه مدرن به حساب می­آید.

آخرین ایده، به کارگیری چند پترن و طرح مختلف در تزئین آشپزخانه مدرن

به کارگیری پترن ها و طرح های شلوغ در کنار هم (به شرطی که با هم همخوانی داشته باشند) خود می‌تواند سبکی از تزئین محسوب شود. به طور مثال کاغذ دیواری گلدار با رنگی ملایم می­تواند در کنار یک گلیم پر نقش و نگار با رنگی ملایم در کنار تابلوهای متنوع خوب عمل کند. التقاط گرایی خود یک نوع آرایش دکوراسیون است و با حفظ تعادل می‌تواند جوابگوی تزئینات باشد.