انواع کفپوش پی وی سی
انواع کفپوش پی وی سی (PVC)

کفپوش پی وی سی چیست؟

پی وی سی یا pvc که به اختصار به معنای عبارت Polyvinyl chloride است، محصولی از فرآورده­‌های پتروشیمی محسوب می‌­شود. از آنجایی که درصد بالایی از کاربرد پی وی سی را صنعت ساختمان­‌سازی تشکیل می‌­دهد، پی وی سی­‌ها گزینه­‌ای مناسب برای کفپوش فضاهای مسکونی و غیر مسکونی به حساب می­‌آیند. در واقع کفپوش فقط یکی از کاربردهای این نوع پلیمر است و کاربردهای دیگری هم برای این ماده­‌ی اولیه وجود دارد.

این نوع کفپوش پلیمری در ضخامت­‌های مختلفی تولید و عرضه می­‌شود اما در هر صورت چهار لایه­‌ی ثابت درون خود دارد:

  1. لایه­‌ی زیرین کفپوش از جنس پی وی سی که با خود سطح مورد نظر در ارتباط است. وظیفه­‌ی این لایه این است که مانع تاب برداشتن کفپوش هنگام نصب و پس از نصب شود. بخشی از مقاومت داخلی کفپوش نیز بر روی این لایه­ است.
  2. لایه‌­ی هسته یا مرکزی که دومین لایه از جنس پی وی سی است و متریال اصلی را تشکیل می‌­دهد. این پی وی سی دوم، بخش اصلی مقاومت در برابر ضربه و فشار را بر عهده دارد. ضخامت لایه­‌ی یک و دو به مراتب از دیگر لایه‌­های کفپوش بیشتر است.
  3. لایه­‌ی روکش که ظاهر بیرونی کفپوش­ پی وی سی را تعیین می‌­کند، چاپ طرح را درون خود دارد و روی لایه­‌ی قبلی قرار می­‌گیرد.
  4. لایه­‌ی محافظ آخرین لایه­‌ی کفپوش‌­های پی وی سی است و روی روکش قبلی قرار می­‌گیرد اما از آنجایی که نباید ظاهر روکش قبلی را بپوشاند شفاف است. در واقع چشم بیننده نمی­‌تواند این لایه و لایه‌ی روکش چاپی را از یکدیگر به صورت مجزا تشخیص دهد و آنها را به صورت یک کل یکپارچه تصویر می­‌کند.

وظیفه­‌ی این لایه محافظت از کفپوش در برابر خط و خش و افزایش استحکام مکانیکی است. این لایه­‌ی روکش، بیرونی‌­ترین لایه‌­ی کفپوش است که با فضا و محیط بیرون در ارتباط است و به همین دلیل باید از کفپوش در برابر خطرات احتمالی محافظت کند. همچنین که در تولید بعضی از کفپوش‌­ها هم خاصیت‌­های به خصوصی مانند ضدآبی یا مقاومت در برابر اشعه­‌ی UV مد نظر است که از عهده­­‌ی همین لایه برمی­‌آید.

انواع لایه ­های محافظ کفپوش PVC

لایه‌­ی محافظ کفپوش‌­های پی وی سی می‌­تواند در دو نوع ساده و عاجدار روی پی وی سی قرار بگیرد.

روکش­‌های محافظ عاجدار برای ایجاد اصطکاک و جلوگیری از سر خوردن افراد و اجسام، برآمدگی‌­ها و شیارهای روی خود دارند تا یک سطح صیقلی نسازند. در مقابل اما لایه­‌های محافظ ساده، بیرونی­‌ترین سطح کفپوش را به سطحی صاف و بدون فراز و نشیب تبدیل می­‌کند.

انواع کفپوش‌های پی وی سی کدام اند؟

تنوع ظاهری کفپوش­ های پی وی سی بالا و راضی ­کننده است و هر خریداری با هر سلیقه و به هر منظور و کاربردی می­‌تواند از کفپوش­ های PVC برای فضای مد نظر خود استفاده کند. علاوه بر این­‌ها، کفپوش‌­های PVC با خصوصیات ساختاری خود می‌­توانند همه­‌ی ویژگی‌­های خوبی را که یک کفپوش به آنها نیاز دارد در خود جمع کند. بعضی از کفپوش ­های پی وی سی با خصوصیات خاصی تولید می­‌شوند که استفاده از آنها را در مکان­‌های به خصوصی امن­‌تر می­کند. به طور مثال در جایی شبیه به سالن­‌های ورزشی و باشگاه­‌ها، یا آزمایشگاه‌­ها و لابراتوارها. در ادامه به انواع این کفپوش ­ها که با خصوصیتی خاص تولید شده‌­اند می‌پردازیم.

  • کفپوش­ های پی وی سی مقاوم در برابر حرارت بالا و مواد اسیدی:

این نوع از کفپوش ­ها برای فضاهای آزمایشگاهی مناسب هستند و امنیت فضا را تأمین می­‌کنند.

  • کفپوش ­های پی وی سی ضدآب:

برای مکان­‌های مرطوبی که حتی امکان برخورد آب با کف آن وجود دارد می­‌شود از کفپوش­ های ضدآب استفاده کرد. به این معنی که حضور آب و رطوبت به ساختار و ظاهر و چاپ طرح این نوع از کفپوش­‌ها آسیب نمی­‌رساند و شستشو کفپوش های پی وی سی به آسانی و با اطمینان انجام می­‌شود.

  • کفپوش ­های پی وی سی ضدباکتری:

این نوع از کفپوش ­ها برای محیط­‌های بیمارستانی و آزمایشگاهی مناسب هستند و از انتشار میکروارگانیسم­‌ها­ جلوگیری می­‌کنند. چرا که در واقع پی وی سی موجود در این کفپوش­ ها عملاً فضای مناسبی برای رشد و بقای میکروارگانیسم­‌ها نیست.

  • کفپوش ­های پی وی سی عایق صدا و حرارت:

از آنجایی که یک کفپوش پی وی سی می­‌تواند ترکیبی از لایه­‌های مختلف پی وی سی و فایبرگلاس و فوم باشد، به صورت عایق صدا و حرارت عمل می­‌کند و صدای ضربه و برخورد هر نوع جسمی را در خود تقریباً خفه می­‌کند.

 

نصب کفپوش پی وی سی

 

روش نصب کفپوش PVC چگونه است؟

کفپوش ­های پی وی سی منعطف و نازک هستند اما این ویژگی­‌ها باعث نمی­‌شود مقاومت و دوام بالایی نداشته باشند و همچنین امتیازات ویژه‌­ی دیگری هم در کنار مقاومت و دوام بالا در کنار ظاهر ساده­ی خود دارند.

کفپوش ­های PVC خوش ساخت هستند و کار کردن با آنها و نصب‌شان به راحتی انجام می­‌شود. به طور کلی دو نوع شیوه­‌ی نصب یا شاید بهتر است گفته شود شیوه­‌ی عرضه­‌ی کفپوش­ های پی وی سی وجود دارد: کفپوش­ های پی وی سی رولی و تایلی.

کفپوش­ های پی وی سی رولی به شکل یک رول به دست خریدار می­‌رسند و نصاب آن را به وسیله­‌ی چسب کفپوش روی سطح مورد نظر می­‌چسباند. تمیزی و دقت نصب در کفپوش­‌های پی وی سی رولی صرفاً به تبحر نصاب ماهر بستگی دارد و این کار شاید نسبت به کار با نوع دیگر نصب کفپوش ­ها سخت­‌تر محسوب شود.

کفپوش­ های پی وی سی تایلی مربع­‌هایی یکسان و یک­ اندازه از کفپوش هستند که به صورت آماده در اختیار فرد نصاب هستند. در این نوع روش نصب، هر یک از تایل­‌ها (مربع های) پی وی سی در جای خود قرار می­‌گیرد و به همین علت نحوه­‌ی قرارگیری تایل­‌ها کنار هم منظم­‌تر و تمیز­تر به نظر خواهند آمد.