پارچه مناسب برای پرده های منزل
چطور پارچه پرده مناسب خانه را انتخاب کنیم؟

ممکن است در حال تغییر دکوراسیون خانه باشید یا حتی بخواهید به خانه جدیدی نقل مکان کنید. یکی از ضروری ترین وسایل خانه که باید قبل از هر چیزی تهیه شود، پرده خانه است. خانه ای را تصور کنید که پنجره های آن پرده ندارد و از بیرون، داخل خانه به طور کامل دیده می شود. این موضوع باعث می شود حریم شخصی شما از بین برود و در خانه خود احساس راحتی و امنیت نداشته باشید. پس چه در حال تغییر دکوراسیون و چه نقل مکان هستید، انتخاب پرده را اولویت خود قرار بدهید. ممکن است برایتان سوال پیش بیاید که چگونه یک پرده مناسب برای خانه خود انتخاب کنید؟ هنگام انتخاب پرده فاکتورهای زیادی وجود دارند که باید به آن ها توجه کنید. مانند رنگ، جنس و طرح پرده. انتخاب جنس پارچه پرده ممکن است کمی سخت به نظر برسد و شما باید با توجه به مدل پرده ای که انتخاب می کنید پارچه را نیز تعیین کنید. در این مطلب برای شما نکاتی را نوشته ایم که می توانید با استفاده از آن ها پارچه مناسب برای پرده خود را انتخاب کنید و در آخر پرده ای زیبا برای فضای زندگی تان تهیه کنید.

انتخاب رنگ مناسب برای پارچه پرده

رنگ پارچه پرده را در اولویت قرار دهید!

برگزیدن یک رنگ برای پرده کاری سخت اما انجام شدنی است. کافی است نکات ریزی را راجع به آن بدانید و با توجه به آن ها پرده مورد علاقه تان را تهیه کنید. این که صرفا رنگ مورد علاقه تان را برای پرده در نظر بگیرید کار درستی نیست. ابتدا باید مطمئن شوید که این رنگ به مابقی وسایل خانه تان می آید یا خیر. رنگ پرده یا باید متناسب با رنگ مبلمان خانه باشد یا در تضاد با آن باشد. اگر رنگ پرده را پر رنگ تر از رنگ دکوراسیون انتخاب کنید، فضای خانه با نشاط تر و کمی شادتر جلوه می کند. رنگ های خنثی نیز برای پرده ها مناسبند و به هر دکوراسیونی می آیند فقط حواستان باشد که بیش از حد از رنگ های خنثی استفاده نکنید تا خانه تان سرد و بی روح نشود.

جنس پارچه پرده

همانطور که گفتیم، در انتخاب نوع پارچه پرده عوامل زیادی تاثیر دارند. این که پرده برای چه فضایی مورد استفاده قرار خواهد گرفت بسیار مهم است زیرا پرده ای که در یک خانه استفاده می شود با پرده مناسب دفتر کار کاملا با هم متفاوت است. حتی پرده اتاق پذیرایی و اتاق خواب نیز متفاوت از یکدیگرند.

برای پرده پذیرایی باید رسمی تر و شیک تر باشد و از پارچه های مرغوب برای آن استفاده شده باشد. بهتر است برای این فضا از پارچه های مخمل یا ابریشمی استفاده کنید زیرا هم زیبایی خاص خود را دارند و هم بسیار با دوام هستند به زودی خراب نمی شوند. البته استفاده از حریرهای خامه دوزی شده نیز برای اتاق پذیرایی رواج دارد و ترکیب آن ها با یک آستری مناسب خانه را لطیف و زیبا نشان می دهد. شست و شوی پرده های مخمل و ابریشمی کمی سخت است و بهتر است آن ها را در فضاهایی استفاده کنید که کمتر کثیف می شوند و گرد و غبار کمتری روی آن ها می نشیند.

پرده های اتاق خواب را می توانید از جنس حریر انتخاب کنید اما اگر دوست ندارید در طول روز نور خورشید زیادی وارد اتاق شما شود بهتر است از پارچه های ضخیم تری مانند کتان استفاده کنید. پرده های کرکره ای یا بلک اوت نیز برای اتاق خواب مناسبند. مزیتی که پرده های حریر یا نخی و کتان نسبت به پرده های دیگر دارند، شست و شوی آسان آن هاست.

همچنین بخوانید: 5 دلیل که بهتر است پرده پارچه ای را انتخاب نکنید!

ضخامت مناسب برای پارچه پرده

ضخامت پارچه را بر اساس نیاز تعیین کنید

اگر تعداد پنجره های خانه تان زیاد است و این باعث می شود که در ماه های سرد سال خانه تان سرد شود، می توانید از پرده به عنوان عایق حرارتی استفاده کنید. پرده هایی که ضخیم تر هستند مانند عایق عمل می کنند و مانع خروج گرمای ایجاد شده در خانه می شوند و همچنین از ورود هوای سرد به داخل خانه جلوگیری می کنند. همچنین آن ها در فصل تابستان باعث می شوند که سرمای ایجاد شده توسط کولر داخل خانه بماند و هوایی مطبوع به وجود بیاید. فقط این موضوع را در نظر بگیرید که برای فضاهای کوچک از پرده های ضخیم استفاده نکنید زیرا که فضا را کوچک تر از آنچه که هست نشان می دهند.

همچنین ضخامت پرده در میزان نور ورودی به خانه تاثیر دارد. اگر دوست دارید فضای زندگی تان غرق در نور باشد، پرده های ضخیم گزینه مناسبی برای شما نیستند.

جنس آستر مناسب برای پرده

برای انتخاب آستر پرده ابتدا باید بدانید که به چه دلیلی می خواهید از آن استفاده کنید. اگر پرده شما حریر است بهتر است از آسترهای نخی استفاده کنید که بیش از حد ضخیم نباشد. آستر باعث می شود نور مستقیم آفتاب به پرده ها نتابد و از این جهت به بالا رفتن طول عمر آن کمک می کند. اگر خانه ای کم نور دارید بهتر است از آستر استفاده نکنید زیرا که جلوی ورود نور را می گیرد.

نکات پایانی انتخاب پارچه پرده

هنگام خرید پارچه، صرفه جویی را کنار بگذارید و به مقداری پارچه بخرید که از سقف تا کف را بپوشاند. بدین گونه خانه شما بزرگ تر به نظر می رسد. به یاد داشته باشید که هرچه پرده های لطیف تر و رنگ روشن تری انتخاب کنید، فضا بازتر و پر نور تر به نظر می رسد. همچنین انتخاب پرده های طرح دار نباید به گونه ای باشد که خانه را کوچک نشان دهد. اگر به پارچه های طرح دار علاقه دارید می توانید کنار یکی از پرده های اتاق پذیرایی یا اتاق خواب، از یک پرده کناره طرح دار استفاده کنید.

شما هنگام خرید پرده به چه نکاتی توجه می کنید؟