آموزش شستشوی کرکره فلزی
آموزش شستشوی کرکره فلزی

شما نیز با تمیز کردن کرکره‌های فلزی خود به مشکل برخورده‌اید؟ اصلاً جای نگرانی نیست. برخلاف تصور شما، تمیز کردن این نوع پرده‌ها بسیار ساده است و تنها به چند ماده اولیه نیاز دارد. به همین دلیل است که ما در این مقاله، شستشوی پرده کرکره فلزی را آموزش می‌دهیم تا بتوانید با خیال راحت به نظافت خانه خود بپردازید.

داشتن پرده‌ کرکره زیبا که بتواند با هر دکوراسیونی هماهنگ باشد، کار ساده‌ای نیست و بیشتر نیاز به آن دارد که از یک متخصص در این زمینه کمک بگیرید. از طرفی خرید از یک فروشگاه معتبر، مانند سروین دکور می‌تواند به شما در انتخاب بهتر این پرده‌ها کمک کند.

شستشوی کرکره فلزی با ابر و کف صابون

چند نکته مهم برای تمیز کردن کرکره‌های فلزی

شستشوی پرده کرکره فلزی کار چندان دشواری نیست، به‌ شرط آنکه تلاش کنید حداقل سالی یک الی دو بار این کار را انجام دهید تا لکه‌ها سخت نشده و به ‌آسانی تمیز شوند. گرد و غبار به ‌راحتی بر روی سطح این کرکره‌ها می‌نشیند و اگر در مقابل چربی، باران یا حتی سرما قرار بگیرند، ممکن است سخت‌تر پاک شوند. به همین دلیل قبل از هر کار این نکات را رعایت کرده و در نظر داشته باشید:

  • پرده کرکره فلزی انواع مختلفی دارند که هر کدام با متریال مختلفی تولید شده است. موادی که برای هر کدام از این پرده‌ها استفاده می‌کنید باید متناسب با جنس کرکره باشد، در غیر این صورت می‌تواند به پرده شما آسیب برساند.
  • پرده شما در کجا نصب شده است؟ نظافت کرکره‌های آشپزخانه با کرکره‌ای که در بالکن قرار دارد بسیار متفاوت است. ابزارها و مواد اولیه مختلفی برای هر کدام باید به کار ببرید تا نتیجه مطلوبی به دست آورید.
  • در هنگام شستشوی پرده کرکره آلومینیومی به ایمنی خود و کرکره‌ها توجه کنید تا دچار آسیب نشوید. در صورتی که کرکره‌ها ارتفاع بسیار زیادی دارند حتماً آن‌ها را باز کرده و سپس تمیز کنید.
  • ابتدایی‌ترین کار از بین ‌بردن گرد و غبار است. پس از آن می‌توانید برای نظافت این پرده‌ها اقدام کنید.
  • در صورتی که از محل معتبری پرده را تهیه کرده‌اید و دارای گارانتی است، حتماً سعی کنید تا از خود متخصصان بخواهید برای نظافت به شما کمک کنند و راهنمایی به شما بدهند تا پرده دچار هیچ‌گونه آسیبی نشود.

لوازم کار خود را آماده کنید

درست است کهشستشوی پرده کرکره فلزی کار بسیار دشواری به نظر می‌رسد؛ اما اگر بدانید به چه ابزار ساده و لوازم ابتدایی و در دسترسی نیاز دارید ممکن است کمی متقاعد شوید که کار به همان سختی که تصور می‌کنید نیست. بهترین ابزار برای این کار عبارت هستند از:

  • پارچه‌های مخصوص: این پارچه‌های مخصوص همان میکرو فایبرهایی هستند که به ‌سادگی می‌توانید آن‌ها را پیدا کرده و خریداری کنید. یک پارچه خوب که نرم باشد و خط و خشی از خود بر جای نگذارد، آب را به ‌خوبی جذب کند و به ‌سادگی بتوانید آن را بشویید، مهم‌ترین ابزاری است که به آن نیاز دارید.
  • گردگیر تمیزکننده میکرو فیبر: شاید اسم عجیبی داشته باشد؛ اما یک ابزار ساده برای نظافت پرده کرکره آلومینیومی است که همه‌ جا در دسترس است. این ابزار سه بازو دارد که سر آن‌ها را با یک پارچه میکرو فیبر پوشانده‌اند. می‌توانید بازوها را در میان نوارها قرار دهید و با حرکت همه گرد و خاک را از آن پاک کنید.
  • گردگیر پر: این ابزار را حتماً دیده‌اید یا شاید آن را داشته باشید. درست است که هیچ اثری از تکنولوژی در این ابزار نیست؛ اما بهتر از هر وسیله دیگری می‌تواند به شما برای از بین ‌بردن گرد و غبار کمک کند. کافی است با این گردگیرها به پرده ضربه بزنید تا گرد و خاک از سطح آن پاک شود.

چگونه گرد و غبار را پاک کنیم؟

ابتدایی‌ترین کار برای شستشوی پرده کرکره فلزی آن است که گرد و غبار را از روی آن تمیز کنید. این کار باعث سهولت در تمیز کردن این نوع پرده‌ها خواهد شد. برای این کار بهتر است اقدامات زیر را انجام دهید تا نتیجه بهتری به دست آورید:

  • برای نظافت پرده کرکره فلزیابتدا پرده‌ها را ببندید تا به سطح بالایی کرکره خود دسترسی داشته باشید.
  • با کمک جارو برقی یا یک پارچه نرم که خط ‌و خش بر روی کرکره فلزی نیندازد، گرد و غبار را پاک کنید.
  • برای تمیز کردن پرده کرکره آلومینیومی و قسمت‌هایی از آن که دسترسی راحتی ندارند از یک برس استفاده کنید.
  • پارچه یا برس را در خطوط مستقیم بین نوارها قرار داده و در مسیر نوار حرکت کنید.
  • با دست لبه کرکره را برگردانده و پشت نوار را نیز تمیز کنید.
  • اگر تصور می‌کنید که نمی‌توانید همه کرکره را یکجا تمیز کنید، بهتر است چند نوار از آن را در بیاورید و سپس باقی را تمیز کنید. به این ترتیب نظافت راحت‌تر خواهد بود.
نظافت کرکره فلزی با دستمال

چند ترفند ساده برای پاک کردن کرکره

پس از اینکه گرد و غبار را از روی کرکره‌های فلزی خود از بین بردید، وقت آن است که آلاینده‌های قوی‌تر دیگر را نیز از بین ببرید تا ظاهر زیباتری به پرده‌ها بدهید. ما در اینجا چند ترفند ساده، با مواد اولیه در دسترس برای شستن کرکره فلزی ذکر کرده‌ایم که می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید:

صابون و سرکه را امتحان کنید

یکی از مواد اولیه بسیار ساده‌ای که در شستشوی پرده کرکره فلزیمؤثر است و می‌تواند هم آلاینده‌ها را از روی کرکره فلزی پاک کرده و هم آن‌ها را براق کند، مخلوطی از پودر صابون و سرکه است. این محلول می‌تواند سرسخت‌ترین لکه‌ها را از بین برده و کرکره‌ای تمیز در اختیار شما قرار دهید.

برای روش شستن کرکره فلزی با کمک یک اسفنج یا پارچه نرم کرکره‌ها را تمیز کنید و اگر متوجه لکه سختی شدید محلول را اسپری کرده و چند دقیقه منتظر بمانید. کرکره‌های آلومینیومی گاهی دچار لکه‌های زردی می‌شوند که با هر ماده‌ای نمی‌توانید آن را از بین ببرید. برای این کار استفاده از سرکه سفید می‌تواند تأثیر بسیار چشمگیری داشته باشد. سرکه را اسپری کنید و منتظر بمانید. پس از چند دقیقه لکه از بین خواهد رفت.

بخارشوها به کمک شما می‌آیند

اگر دوست دارید در نظافت خانه از تکنولوژی کمک بگیرید، روی کمک بخارشوها می‌توانید حساب کنید. بخاری که با فشار از این دستگاه خارج می‌شود هم لکه‌های بسیار سخت را نرم می‌کند و هم می‌تواند پرده‌ها را براق و ضدعفونی کند. در ضمن قسمت‌هایی که دسترسی برای شما سخت است نیز با کمک این دستگاه تمیز می‌شود.

فقط دقت کنید چون طرز شستن کرکره فلزی با کمک بخارشو بسیار مهم است. اگر فشار بسیار زیادی به نوارها وارد کنید، باعث آسیب رساندن به رنگ یا خود متریال اولیه در این مواد می‌شود و ممکن است آسیب جدی به نوارها برساند. در نتیجه باید با دقت فراوان و به ‌آرامی این کار را انجام دهید.

جوش‌شیرین و آبلیمو

یکی از بهترین گزینه‌ها برای شستشوی پرده آلومینیومی، ترکیبی از جوش‌شیرین و آبلیمو است. چند قطره از آبلیموی تازه را با جوش‌شیرین مخلوط کرده و سپس با اسفنج بر روی کرکره بکشید. اگر لکه‌ها سخت‌تر هستند زمان بدهید یا چند بار این مخلوط را بر روی هر نوار بکشید. در نتیجه می‌توانید کرکره‌هایی براق داشته باشید.

شوینده‌های عادی

با کمک شوینده‌های عادی مانند مایع ظرف‌شویی یا اسپری پاک‌کننده شیشه می‌توانید این کرکره‌ها را تمیز کنید. کافی است محلول را اسپری کنید و با کمک ابزار مخصوص یا پارچه میکرو فایبر آن را تمیز کنید. این اسپری‌ها برای لکه‌های قوی یا چرب کارساز نیستند و تنها به‌صورت دوره‌ای گزینه‌ای مطلوب به نظر می‌رسند.

وان آب

اگر می‌توانید یک وان پر از آب را با چند قطره مایع ظرف‌شویی پر کنید و کرکره‌ها را در آن قرار دهید. این در صورتی است که می‌توانید به‌خوبی کرکره را باز یا بسته کنید. در غیر این صورت بهتر است از روش‌های دیگری که توصیه کرده‌ایم استفاده کنید. آلومینیوم‌ها ضد آب هستند و در نتیجه به‌ خوبی می‌توانید با کمک وان آب آن را نظافت کنید.

تمیز کردن بعد از نصب پرده کرکره فلزی

بیشتر بدانید: آموزش تمیزکردن پرده کرکره چوبی

تمیز کردن و شستشوی پرده کرکره فلزی، مرحله ‌به ‌مرحله!

حال که مواد اولیه و ابزارهای موردنظر را شناختید و تهیه کرده‌اید، وقت آن است که به دنبال مراحل نظافت پرده کرکره فلزی بروید تا بتوانید به ‌سادگی کرکره‌های خود را تمیز کنید. این مراحل را بهتر است به‌ صورت دوره‌ای انجام دهید تا لکه‌هایی که بر روی این کرکره‌ها می‌نشینند سخت نشوند:

مرحله اول

یکی از محلول‌هایی که برای شستشوی پرده کرکره فلزی مناسب است و در بالا به آن اشاره کردیم را تهیه کنید. سپس هر کدام از نوارها را با کمک یک پارچه میکرو فایبر و این محلول به‌ خوبی بشویید. سعی کنید مواد شوینده سخت نباشد تا به فلز کرکره آسیب نرساند. هر سه ماه یک ‌بار لازم است این عمل را انجام دهید.

مرحله دو

در این مرحله لازم است با کمک آب خالی، موادی که در مرحله قبل استفاده کرده‌اید را از بین ببرید. اگر کرکره را باز کرده‌اید با آب بشویید، در غیر این صورت با یک دستمال مرطوب مطمئن شوید اثری از مواد شوینده باقی نمانده است. در نهایت با یک دستمال آن را خشک کنید.

مرحله سوم

زمانی که از خشک ‌شدن کامل نوارها مطمئن شدید برای درخشندگی بیشتر، از واکس ماشین استفاده کنید. اگر اسپری دارید آن را اسپری کنید و در غیر این صورت با کمک یک دستمال مواد را روی نوارها بکشید. علاوه بر درخشندگی رنگ نوارها نیز بیشتر می‌شود.

مرحله چهارم

مسیر کناری که نوارها در آن قرار گرفته‌اند نیز در زمان شستشوباید به‌ خوبی تمیز شود تا بتواند عملکرد بهتری داشته باشد. برای این کار لازم است تا هر گونه گرد و غبار و آلاینده بزرگ و کوچک را از روی آن با برس پاک کنید. اگر نیاز بود این مسیر را روغن‌کاری کنید و در نهایت نیز با کمک اسپری سیلیکون لغزندگی این قسمت را افزایش دهید تا کرکره به‌ سادگی باز و بسته شود.

مرحله پنجم

یکی از نکات مهم در آموزش شستشوی کرکره فلزی این مرحله است. حتماً دقت کنید و همه زوایای پرده خود را بررسی کنید. در اغلب موارد حشرات بسیار ریزی در گوشه ‌و کنار زوایای مختلف پرده گرفتار می‌شوند که می‌توانند به عملکرد کرکره شما ضربه بزنند. پس از این که حشره را برداشتید حتماً آن نقطه را دوباره تمیز کنید. اگر در محلی زندگی می‌کنید که حشرات بسیار زیادی وجود دارد، بهتر است به‌ صورت دوره‌ای، هفتگی یا ماهیانه این کار را انجام دهید.

مرحله ششم

کرکره شما باید توانایی این را داشته باشد که به سمت پایین رول شود. اگر احساس می‌کنید که کرکره ممکن است در حین حرکت با مشکل مواجه شود، بهتر است پس از شستن پرده کرکره آلومینیومی آن را باز کنید و از یک متخصص بخواهید نگاهی به آن بیندازد تا بتواند مشکل را به ‌صورت اساسی حل‌ و فصل کند.

مرحله هفتم

یکی از قسمت‌های مهم کرکره فلزی که اغلب همه از آن غافل می‌شوند، بلبرینگی است که کمک می‌کند کرکره به سمت بالا و پایین جمع شود. در این قسمت از شستن پرده کرکره فلزی باید این بخش را روغن‌کاری کنید تا بتواند به‌ خوبی این کار را انجام دهد. روی بلبرینگ‌ها را گریس بزنید. برای این کار باید ابتدا پیچ و پوششی که روی این قسمت قرار دارد را بردارید. گریس‌کاری کنید و دوباره درپوش را در همان قسمت پیچ کنید. مطلقاً از اسپری‌های سیلیکونی برای این کار استفاده نکنید؛ زیرا باعث شکنندگی قطعات می‌شود. روغن سبک، گریس نفتی یا لیتیومی بهترین گزینه است.

مرحله هشتم

در صورتی که برخی از نقاط کرکره فلزی شما رنگ خود را از دست ‌داده است، می‌توانید پس از نظافت کامل دوباره آن را رنگ کنید تا زیبایی اولیه خود را به دست آورد. دقت کنید حتماً از رنگ‌های سازگار با آلومینیوم استفاده کنید و در نهایت نیز با پرایمر آن را بپوشانید.

مرحله نهم

در صورتی که برخی نوارها دچار مشکل شده یا شکسته شده‌اند، یا اگر متوجه شده‌اید که قسمت بالایی آن به‌ خوبی کار نمی‌کند بهتر است آن را نادیده نگرفته و تعمیر کنید. در این صورت مطمئن خواهید بود که عمر مفید این ابزار بسیار بیشتر خواهد شد.

مرحله ده و آخر

یک بار کرکره را سر جای خود بگذارید و آن را باز و بسته کنید. در صورتی که فنرها مشکلی داشته باشند این کار به سختی و بسیار سنگین انجام می‌شود. فنرها را نیز مانند سایر قسمت‌ها به‌صورت دوره‌ای بررسی کنید. اگر می‌توانید یک بار فنر را باز و بسته کنید تا مشکل حل شود در غیر این صورت از متخصص این امر بخواهید شما را در این کار کمک کند.

تمیز کردن کرکره فلزی با صابون و مواد شوینده

چگونه پرده کرکره زرد شده یا آفتاب زده را تمیز کنیم؟

مراقبت و تمیز کردن پرده‌ها به‌صورت منظم امری واجب و ضروری است. تمیز بودن پرده باعث می‌شود تا همواره ظاهری جدید داشته باشد و خاصیت تزئینی بودن آن کاملا حفظ شود. با این حال حتی کسانی که همواره پرده‌های خود را تمیز نگه می‌دارند در مقابل یک سری عوامل مانند تابش نور مستقیم آفتاب که پرده کرکره زرد شده را در پی دارد، نمی‌دانند چه کاری باید انجام دهند.

چرا نور خورشید باعث زرد شدن کرکره‌ها می شود؟

پرده کرکره جزو پرکاربرد ترین پرده‌ها در دکوراسیون داخلی منازل و فضاهای اداری و تجاری است. این محصول تنوع متریال زیادی دارد که دو نوع از مهمترین آنها فلز و چوب است. پرده کرکره از ما و وسایل منزلمان در برابر نور خورشید محافظت می‌کند. اما وقتی خودشان چندین سال در معرض اشعه های ماورابنفش و مضر خورشید قرار می‌گیرند، به مرور زمان لایه پوشش دهنده و محافظ آن از بین می‌رود و ممکن است رنگ طبیعی خود را از دست بدهند و به اصطلاح زرد شوند. این زرد شدن یک کثیفی معمولی نیست، و ممکن است برای پاک کردن آن اندکی به دردسر بیفتید و وقت بگذارید.

چگونه پرده کرکره‌ زرد شده خود را تمیز کنیم؟

پرده کرکره فلزی نظافت آسانی دارد و یه راحتی شما می‌توانید با یک ابر و مقداری مواد شوینده آنها را تمیز کنید، اما اگر این پرده بعد از تمیز کردن عادی پاک نشد، مشخص است که این کثیفی مربوط به تغییر رنگ بواسطه نور خورشید است. پس بهتر است مراحل زیر را به ‌دقت انجام دهید:

  • وان داخل حمام را تا نیمه با آب سرد پرد کنید. سپس دو الی سه قاشق سفید کننده داخل آن بریزید. سپس پرده خود را به مدت 10 دقیقه در این محلول قرار دهید. سعی کنید کلی قسمت پرده کرکره خود در محلول قرار بگیرد.
  • هنگامی که مشخص شد و شما با چشم ملاحظه کردید که تا حدودی رنگ زردی آن از بین رفت، پرده را از محلول در بیاورید و با یک پارچه تمیز آن را کاملا خشک کنید مراقب باشید لت‌های آن خم نشود. سپس پرده ها را در مکان مناسب قرار دهید تا در هوای آزاد خشک شود.
  • نکته خیلی خیلی مهم که باید توجه بسیاری به آن بکنید این است که  از این روش برای پرده کرکره چوبی استفاده نکنید، زیرا سفید کننده، به تیغه های چوبی پرده آسیب می‌زند. بجای این کار بهتر است کرکره های چوبی خود را به طور مرتب با اسفنجی مرطوب گردگیری کنید. اگر از این پرده استفاده می‌کنید بدانید که شما یک پرده خاص و منحصربفرد دارید، نباید آن را به‌حال خود رها کنید. گرد‌گیری مداوم و نظافت مرتب محصول، باعث می‌ شود کرکره‌های شما رنگ طبیعی خود را برای مدت طولانی‌تری حفظ کند.
پاک کردن کرکره فلزی با جارو برقی

چرا باید شستشوی پرده کرکره فلزی مهم است؟

حتماً به‌ خوبی می‌دانید که تمیز نگه داشتن وسایل به شما کمک می‌کند تا بتوانید سالیان سال از آن‌ها استفاده کنید، با این وجود کرکره‌های فلزی از آن دسته ابزاری هستند که اغلب در میان کارهای روزمره شما گم می‌شوند و گاهی حتی سالی یک بار نیز آن‌ها را تمیز نمی‌کنید. این تمیز نکردن می‌تواند بعداً خسارات زیادی روی دستتان بگذارد. به همین دلیل اکنون بیایید با هم بررسی کنیم که چرا شستشوی انواع کرکره فلزی اهمیت دارد؟

طول عمر زیاد

اولین و مهم‌ترین دلیلی که باعث می‌شود توصیه کنیم حتماً کرکره‌های آلومینیومی خود را به‌ صورت دوره‌ای و سالی چند بار تمیز کنید، طول عمر این پرده‌ها است. گرد و غبار می‌تواند باعث خوردگی این کرکره‌ها شده و ساییدگی را در روی آن‌ها به همراه داشته باشد. در نتیجه شما مجبورید تا مدام برای حفظ ظاهر هم که شده آن‌ها را تمیز کنید.

بهبود عملکرد

زمانی که گرد و غبار و آلودگی بر روی کرکره و غلتک‌های آن بنشیند، موجب ایجاد چسبندگی شده و عملکرد بهینه آن‌ها را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد. این آلاینده‌ها می‌توانند مکانیزم شاتر و کرکره را مختل کرده و باعث شوند تا هر بار باز و بسته کردن پرده با مشکل روبه‌رو شود. در نتیجه نیز مجبورید زودتر از موعد آن را تعویض یا تعمیر کنید.

عوامل زیبایی شناختی

چه کرکره چه هر ابزار دیگری با وجود گرد و غبار و لکه‌های سفت ‌و سخت دیگر زیبا نیست و البته این می‌تواند زیبایی محیط اطراف را نیز تحت تأثیر قرار دهد. زمانی که به‌ خوبی این کرکره‌ها را تمیز نگه می‌دارید و با ابزار مختلف تلاش می‌کنید برق بزند، قطعاً به جذابیت بصری دکوراسیون نیز کمک کرده‌اید.

بهره‌وری انرژی

کرکره‌های فلزی یک خاصیت بسیار مهم دارند و آن این است که از هدررفت انرژی جلوگیری می‌کنند. حال اگر این کرکره‌ها را به‌ خوبی تمیز نکنید ممکن است به‌خوبی نوارها به یکدیگر متصل نشوند. در نتیجه این خاصیت نیز از بین رفته و دیگر بهره‌وری انرژی رخ نخواهد داد.

سخن پایانی

نظافت بخشی از زندگی روزمره ما را تشکیل می‌دهد و این امر باید در همه جوانب زندگی رعایت شود. با این حال بخشی از آن مانند کرکره‌ها، پرده‌ها و بسیاری از ابزار دیگر، نادیده گرفته می‌شوند. شاید دلیل آن این تصور باشد که تمیز کردن پرده کرکره فلزی کار بسیار سختی است.

ما در این مقاله به طور کامل شستشوی پرده کرکره فلزی را برای شما شرح داده‌ایم. در صورت بروز هر گونه مشکل حتماً با متخصصان این امر تماس بگیرید. با این وجود برای داشتن پرده‌هایی با جنس خوب حتماً آن را از فروشگاه‌های معتبری مانند سروین دکور خریداری کنید تا کالایی با کیفیت به دستتان برسد.