هر آنچه باید درباره نحوه انتخاب پرده بر اساس قانون فنگ شویی بدانید
هر آنچه باید درباره نحوه انتخاب پرده بر اساس قانون فنگ شویی بدانید

قانون فنگ‌شویی یک سیستم طراحی و تنظیم محیط بر اساس اصول انرژی و تعادل است. بر اساس این قانون، چیدمان و طراحی صحیح فضاها می‌تواند بر تعادل انرژی، جذب و جریان انرژی مثبت و هماهنگی انسان با محیط تأثیر بگذارد. افراد زیادی از قوانین این علم برای طراحی داخلی و انتخاب ملزومات خانه، مانند پرده و… استفاده می‌کنند. آگاهی از نحوه انتخاب پرده بر اساس قانون فنگ شویی به طراحی یک خانه رویایی و پر از آرامش کمک می‌کند. در این مطلب از سروین دکور قصد داریم با جزئیات بیشتر به این موضوع بپردازیم. با ما همراه باشید.

فنگ شویی و پرده

فنگ شویی و پرده

در فلسفه فنگ‌شویی فضا به‌عنوان موجود زنده در نظر گرفته می‌شود و تأثیر مستقیمی بر خوشبختی و آسایش انسان دارد. بر اساس این قوانین، باید محیط زندگی به‌گونه‌ای طراحی شود که انرژی مثبت و تعادل در آن حاکم باشد. انتخاب پرده بر اساس قانون فنگ شویی، به ایجاد تعادل و هماهنگی انرژی در فضای منزل کمک می‌کند. یکی از عناصر مهم در این علم، پرده است و آشنایی با نحوه انتخاب پرده بر اساس قانون فنگ شویی اهمیت زیادی دارد. این هنر جذاب، کاربردهای زیادی در طراحی دکوراسیون داخلی دارد.

در علم فنگ‌شویی، انرژی‌های مثبت و منفی محیط شناسایی شده و با ایجاد تعادل بین آن‌ها، محیطی آرام و هماهنگ طراحی می‌شود. توجه به عناصر فنگ شویی در انتخاب پرده، حائز اهمیت است. در انتخاب پرده‌، باید به مواردی نظیر رنگ و طرح پرده، بافت و جنس پارچه، اندازه و طرز نصب پرده، تمیزی و شیوه نگهداری از آن توجه شود.

رنگ و الگوی پرده باید با فضای محیط هماهنگ باشد. انتخاب رنگ‌های آرام و متناسب با سایر المان‌های دکوراسیون داخلی موجب ایجاد آرامش و تعادل در فضا می‌شود. یکی دیگر از اصول انتخاب پرده بر اساس قانون فنگ شویی، توجه به جنس و بافت پرده است. برای سازگاری این پارامترها با اصول فنگ شویی از مواد طبیعی و نرم مانند پنبه یا ابریشم استفاده کنید.

بهتر است اندازه پرده به‌گونه‌ای باشد که پنجره‌ها را پوشش دهد و طرح و طریقه نصب پرده‌ها، در تعادل با فضا باشد. مسئله جریان انرژی و پرده نیز اهمیت دارد. تمیز نگه‌داشتن پرده‌ها، موجب برقراری انرژی مثبت در محیط می‌شود. با آگاهی از اصول مهم انتخاب پرده بر اساس قانون فنگ شویی می‌توانید پرده‌هایی را انتخاب کنید که علاوه بر زیبایی خیره‌کننده، موجب ایجاد فضایی آرام و انتقال حس مثبت شوند.

انتخاب رنگ پرده و فنگ شویی

انتخاب رنگ پرده و فنگ شویی

انتخاب رنگ پرده بر اساس اصول فنگ شویی به ایجاد تعادل و هماهنگی در فضا کمک می‌کند. رنگ‌ها موجب ایجاد احساسات و انرژی خاص در محیط می‌شوند؛ بنابراین انتخاب رنگ مناسب بر اساس اصول فنگ شویی و پرده تأثیر قابل توجهی بر آرامش و تعادل محیط دارد.

خرید پرده بر اساس قانون فنگ شویی و انتخاب رنگ مناسب برای پرده موجب برقراری تعادل و هماهنگی در فضای داخلی می‌شود. رنگ‌هایی مانند سفید، سبز و آبی مسئولیت انتقال احساس پاکیزگی، آرامش و صفا به فضا را برعهده دارند. این رنگ‌ها برای فضاهای کوچک، تاریک و کم‌نور مناسب هستند. رنگ‌های گرم و خنثی مانند بژ، قهوه‌ای و خاکستری به ایجاد آرامش کمک می‌کنند.


بیشتر بدانیم : در شستشوی پرده سفید این نکات را در نظر بگیرید !!


در طراحی مبتنی بر فنگ شویی، بهتر است از پرده‌های صورتی در اتاق خواب استفاده نکنید. این رنگ، علی‌رغم ایجاد فضای رمانتیک، می‌تواند بر روابط شما با شریک زندگی‌تان تأثیر منفی بگذارد. همچنین رنگ صورتی می‌تواند شما را عصبی، مضطرب و زودرنج کند. یک مورد مهم دیگر درباره نحوه انتخاب پرده بر اساس قانون فنگ شویی این است که می‌توانید برای ایجاد حس آرامش از پرده‌های روشن مانند خاکستری، صدفی، کرمی، تناﮊ قهوه‌ای، آبی روشن در اتاق خواب یا نشیمن استفاده کنید.

رنگ‌های قرمز، نارنجی مایل به قرمز، زرد لیمویی و سبز چمنی به‌تنهایی یا به میزان زیاد، برای اتاق خواب مناسب نیستند. بهتر است در زمان خرید پرده، پارچه‌هایی را انتخاب کنید که مانع انتقال نور به محیط نباشند. تناسب رنگ پرده با شرایط محیط و عناصر دکوراسیون داخلی مهم است.

پرده برای انرژی مثبت

پرده برای انرژی مثبت

یکی از نکات مهم در زمان انتخاب پرده بر اساس قانون فنگ شویی توجه به فاکتور جریان انرژی و پرده است. در فنگ‌شویی به جریان و توازن انرژی در محیط توجه می‌شود. پرده‌ها در ایجاد و جریان انرژی مثبت در فضا تأثیر می‌گذارند. برای انتخاب پرده‌ مناسب، توجه به نکات زیر اهمیت دارد:

  • انتخاب رنگ‌های زنده و شاد: انتخاب پرده‌هایی با رنگ‌های زنده و جذاب می‌تواند موجب انتقال انرژی و شادابی به فضا شود. معمولاً برای ایجاد حس شادی و انرژی مثبت در منزل، استفاده از رنگ‌هایی مثل زرد، نارنجی و صورتی در ترکیب با رنگ‌های خنثی مناسب است.
  • توجه به طرح پرده: یک نکته مهم دیگر در زمینه نحوه انتخاب پرده بر اساس قانون فنگ شویی توجه به طرح پرده است. معمولاً پرده‌های با طرح‌های کلاسیک، مدرن، مینیمال یا پرده‌های با نقش گل یا طرح‌های فانتزی جذاب می‌توانند گزینه‌های مناسبی باشند.
  • نورگیری مناسب: یک نکته طلایی دیگر توجه به نور طبیعی در فنگ شویی است. توجه به ضخامت مناسب پرده، باتوجه‌به موقعیت قرارگیری پنجره مهم است. مثلاً پنجره‌های جنوبی، نورگیرتر هستند. انتخاب پرده‌های با عبور نور مناسب، به ایجاد انرژی مثبت در فضا و شادابی و سرزندگی افراد کمک می‌کنند.
  • استفاده از پارچه‌های طبیعی: یک اصل دیگر در خرید پرده بر اساس قانون فنگ شویی، استفاده از پارچه‌های طبیعی مانند پنبه، کتان و ابریشم در پرده‌ها است. البته امروزه استفاده از پرده‌های حریر، مخمل، ساتن و… نیز پرطرف‌دار است. این پرده‌ها، موجب انتقال حس آرامش به فضا و تقویت انرژی مثبت می‌شوند.

بهتر است برای ایجاد انرژی مثبت و تعادل در فضا، هماهنگی بین پرده‌ها و سایر المان‌های محیط از جمله رنگ دیوارها، مبلمان و لوازم تزیینی را نیز در نظر بگیرید.

جریان انرژی و پرده

جریان انرژی و پرده

پرده‌ها، نقش قابل توجهی بر جریان انرژی در محیط دارند. یکی از عوامل مهم مرتبط با فنگ شویی، میزان عبور نور از پرده است. از نظر علم فنگ‌شویی، می‌توان با انتخاب پرده‌های مناسب، جریان انرژی و نور را کنترل کرد. پرده‌های سنگین و تاریک، موجب کاهش نور محیط و تاریک و کم نور جلوه دادن آن می‌شوند. در فنگ‌شویی استفاده از پرده‌هایی با ضخامت مناسب، به ایجاد یک فضای روشن و پر نور کمک می‌کند. پرده‌ها، علاوه بر کنترل روشنایی محیط موجب ایجاد حس امنیت و حریم خصوصی در فضا می‌شوند.


بیشتر بدانیم : ترکیب طوسی و زرد برای پرده پذیرایی


نور طبیعی در فنگ شویی

نور طبیعی در انتخاب پرده اهمیت دارد؛ بنابراین، باید بر اساس قانون فنگ شویی به گونه‌ای باشد که نور طبیعی به‌صورت متعادل وارد منزل شده و موجب بهبود کیفیت و ایجاد حس خوب در افراد ‌شود. نور طبیعی متناسب، به ایجاد فضایی زنده و پرانرژی کمک می‌کند و فضا را بزرگ‌تر جلوه می‌دهد.

می‌توان با استفاده از پرده‌های مناسب، میزان ورود نور خورشید به اتاق‌ها و محیط را بر اساس شرایط و موقعیت مدیریت کرد؛ بنابراین اگر چه بر اساس فنگ‌شویی استفاده از نور طبیعی می‌تواند موجب بهبود کیفیت فضا و تجربه افراد شود، اما باید به پارامترهایی نظیر موقعیت و ساختار فضا، میزان نور مورد نیاز و کنترل نور نیز توجه کرد.

اصول انتخاب پرده در فنگ شویی

اصول انتخاب پرده در فنگ شویی

در علم فنگ‌شویی، فاکتورهای زیادی می‌توانند بر انتخاب پرده مناسب تأثیر بگذارند. یکی از موارد مهم، انتخاب جنس پرده است. پرده‌های نخی، پنبه‌ای و پرده‌های شیفونی و حریر از جمله گزینه‌های متداول در فنگ‌شویی هستند. هر کدام از این جنس‌ها ویژگی‌های خاصی دارند و باید با نیازهای شما همخوانی داشته باشند.

یکی دیگر از موارد قابل‌توجه در اصول انتخاب پرده بر اساس قانون فنگ شویی، رنگ پرده است. انتخاب رنگ و جنس پرده‌ها بر اساس عدد شناسی می‌تواند به ایجاد روابط عاشقانه، جذب سلامتی، ثروت و آرامش کمک کند. مثلاً افراد متعلق به عنصر چوب می‌توانند از رنگ‌های سبز، آبی یا تناژ چوبی استفاده کنند. رنگ پرده‌ها باید با دیوارها و سقف هماهنگ باشد و بهتر است از رنگ‌های قرمز و سیاه به میزان زیاد استفاده نشود. انتخاب رنگ پرده‌ها باتوجه‌به سلیقه شخصی و تناسب با سایر عناصر محیط نیز اهمیت دارد.

در فنگ شویی، سقف نماد بهشت و کف‌پوش نماد زمین است؛ بنابراین بهتر است رنگ دیوارها، تیره‌تر از سقف و روشن‌تر از کف باشد تا هماهنگی بین آسمان، زمین و انسان ایجاد شود. یکی دیگر از موارد مهم، توجه به الگو و طرح پرده است. از نظر فنگ‌شویی وجود طرح‌هایی نظیر جمجمه، صورتک‌های وحشتناک و غیره در پرده مناسب نیست.

یک نکته دیگر در مورد قانون فنگ شویی این است که الگوهای افقی می‌توانند تأثیر منفی بر روحیه شما داشته باشند و باعث بی‌قراری و اضطراب شوند. از طرفی ممکن است الگوهای مورب برای سلامتی مضر باشند؛ بنابراین در انتخاب الگوها و طرح‌ها، هدف‌مند عمل کنید.

عناصر فنگ شویی در انتخاب پرده

عناصر فنگ شویی در انتخاب پرده

عناصر اصلی فنگ‌شویی شامل پنج عنصر چوب، آتش، خاک، فلز و آب است. می‌توان از این عناصر در دکوراسیون داخلی و انتخاب پرده استفاده کرد‌. استفاده از المان‌های چوبی در پرده‌ها، موجب ایجاد حس گرما و ثبات می‌شود؛ درحالی‌که رنگ‌ها و طرح‌های آتشی، احساس شور و پویایی را به محیط اضافه می‌کنند.

الگوها و رنگ‌های خاکی، به انتقال حس طبیعت به محیط کمک می‌کنند و المان‌های فلزی موجب انتقال حس مدرنیته و شکوه به فضا می‌شوند. همچنین، پرده‌هایی با المان‌های آبی حس آرامش و شفافیت را در فضا ایجاد می‌کنند.


بیشتر بدانیم : انواع پرده مدرن و نقش کلیدی آن در دکوراسیون داخلی


نکات فنگ شویی برای خرید پرده

یکی از نکات فنگ‌شویی برای خرید پرده، تناسب رنگ پرده با دیوارها و سقف است. از مهمترین موارد مرتبط با فنگ شویی و پرده، استفاده نکردن از پرده‌هایی با رنگ‌های تند در اتاق خواب است؛ چرا که بر کیفیت خواب شما تأثیر منفی می‌گذارد. بهتر است از پرده‌های ضخیم در پذیرایی استفاده نکنید. پرده‌های ضخیم در اتاق خواب نیز باعث خواب‌آلودگی در طول روز می‌شوند.

یک اصل دیگر دررابطه‌با نحوه انتخاب پرده بر اساس قانون فنگ شویی این است که برای اتاق‌های کوچک، از پرده‌های ساده با طرح‌های مدرن یا مینیمال استفاده کنید. برای فضاهای بزرگ، پرده‌های ظریف و زیبا را انتخاب کنید.

فنگ شویی و کنترل نور

فنگ شویی و کنترل نور

نور طبیعی در فنگ شویی اهمیت زیادی دارد. میزان استفاده از نور طبیعی مثل آفتاب باید کنترل‌شده و متوازن باشد. نور مستقیم و بیش از حد خورشید، می‌تواند به اشیا و گیاهان آسیب برساند؛ بنابراین در انتخاب پرده بر اساس فنگ‌شویی، به ورود نور متعادل به محیط توجه کنید. استفاده از پرده‌های با جنس و طرح مناسب، پرده‌های دو لایه، استفاده از لایه‌های متحرک در پرده و پرده‌های با روشنایی قابل‌کنترل می‌تواند به کنترل نور فضا کمک کند.

انتخاب پرده مناسب برای ثروت و رفاه

پنجره یکی از عوامل اصلی جلب ثروت در خانواده است. پرده‌های ضخیم می‌توانند مسیر جذب ثروت را مسدود کنند. همچنین پارچه‌های ضخیم  موجب احساس سنگینی و تأثیر منفی بر سلامت و رفاه افراد می‌شوند؛ به همین دلیل یکی از موارد مهم در خرید پرده بر اساس فنگ شویی انتخاب پرده‌هایی با جنس، کیفیت، رنگ و ضخامت مناسب برای جذب ثروت و ایجاد رفاه و سلامت روانی در محیط خانه است.

هماهنگی رنگ پرده‌ها با سایر عناصر دکوری و مطابقت آن با نیازهای روان‌شناختی ساکنین نیز حائز اهمیت است. انتخاب پرده‌هایی با عبور مناسب نور و تمیز نگه‌داشتن آنها نیز تأثیر زیادی بر جذب ثروت و افزایش رفاه دارد.

ایجاد فضایی آرام با انتخاب پرده در فنگ شویی

ایجاد فضایی آرام با انتخاب پرده در فنگ شویی

بر اساس اصول فنگ‌شویی، انتخاب پرده‌های مناسب می‌تواند به ایجاد فضای آرام و آرامش‌بخش در خانه کمک کند. برای این منظور می‌توانید از رنگ‌های آرام و ملایم مانند آبی پاستلی، سبز ملایم، صورتی روشن و نقره‌ای، سفید، کِرم، تُناژهای مختلف قهوه‌ای و… استفاده کنید. پارچه‌های نرم و دارای بافت ملایم مثل حریر و ابریشم نیز مناسب هستند. همچنین، پرده‌هایی با الگوها و طرح‌های ساده و اندکی نیمه شفاف می‌توانند موجب ایجاد فضایی آرام در محیط شوند. با انتخاب پرده‌های متناسب با این اصول می‌توانید به برقراری انرژی مثبت و ایجاد فضایی آرام و مطبوع در خانه کمک کنید.

کلام آخر

آشنایی با نحوه انتخاب پرده بر اساس قانون فنگ شویی اهمیت زیادی دارد. براین‌اساس باید الگو، طرح، رنگ، جنس و ضخامت پرده با اصول فنگ‌شویی سازگار باشد. بهتر است پرده با سایر المان‌های منزل متناسب بوده و جنس و رنگ آن با رنگ دیوارها و مبلمان هماهنگ باشد. باتوجه‌به این نکات می‌توانید پرده‌هایی را انتخاب کنید که علاوه بر حفظ حریم خصوصی و زیبایی چشمگیر موجب ایجاد آرامش، حس امنیت و رفاه و همین‌طور جذب ثروت و جاری شدن انرژی مثبت شوند.