چطور مبلمان چرمی را تمیز کنیم؟
چطور مبلمان چرمی را تمیز کنیم؟

چطور مبلمان چرمی و ارزشمند خود را تمیز و نگهداری کنیم؟

یک چرم زیبا خیلی شیک اما احتمالاً گران قیمت هم هست. به عبارت دیگر اگر چنین چیزی خریداری می‌کنید بهتر است که طول عمر بالایی داشته باشد. البته که آسیب دیدن آن غیر قابل اجتناب است، اما هر مشکلی راهی دارد و چرم هم هرچه از سن و سال آن بگذرد جا افتاده‌تر و بهتر می‌شود.

به چرم باید مثل پوست‌تان نگاه کنید. چرم آنیلین با کیفیت، یک ماده‌ی طبیعی است که در طول زمان دچار تغییرات می‌شود و مثل پوست برای هرچه بهتر به نظر رسیدن به مراقبت منظم احتیاج دارد. اگر نمی‌دانید برای مراقبت از چرم‌تان از کجا باید شروع کنید، در ادامه با توصیه‌هایی در این باره با ما همراه باشید.

تمیز کردن مبلمان چرمی

مواد مورد نیاز: صابون، آب، کرم چرم، پارچه‌ی نرم، الکل، گوش پاک کن

برای مراقبت مداوم از مبلمان و صندلی‌های چرمی‌تان تنها کافی است هر چند وقت یکبار  آن را با پارچه‌ای خشک تمیز کرده و هر ماه برای حفظ نرمی و رطوبت آن از کرم چرم استفاده کنید. کرم را می‌توانید برای پاک کردن گرد و غبار یا لکه هم بکار ببرید. در ادامه قدم به قدم مراحل برای‌تان آورده شده.

1 – با آب و صابون شروع کنید

برای پاک کردن لکه‌های ملایم، دستمالی تمیز را در داخل آب گرم و صابونی فرو برده و از آن برای پاک کردن لکه استفاده کنید. صابون‌های مخصوصی برای چرم وجود دارد که به نام صابون saddle شناخته می‌شوند. لکه‌های تیره‌تر، مثل جوهر خودکار را باید جور دیگری تمیز کرد. از گوش پاک کن آغشته به الکل می‌توانید برای این کار استفاده کنید، فقط حواس‌تان باشد که آن را مستقیم روی خود لکه بزنید، تا لکه بیشتر پخش نشود.

2 – خشک کنید

حواستان باشد که چرم را با یک دستمال خشک دیگر خشک کنید تا رطوبتی باقی نماند.

3 – به کار بردن کرم چرم

با استفاده از یک دستمال تمیز و کرم چرم، دوباره چرم را مرطوب کنید.

4 – پیش یک متخصص بروید

اگر این راهکارها جواب نداد، به مغازه‌ی تعمیر کفش یا مبلمان رجوع کنید. حواستان باشد که فرد انتخابی‌تان متخصص باشد تا آسیب بیشتری به چرم وارد نشود.

چطور از شکاف و لک شدن چرم جلوگیری کنیم؟

1 – وضعیت اتاق را بررسی کنید

اکثر مواقع شرایط جوی اتاق است که باعث شکاف چرم می‌شود؛ در واقع دمای بالا و عدم وجود رطوبت. قرار دادن مبلمان زیر کولر، کنار رادیاتور یا شومینه باعث خشکی چرم می‌شود. نور خورشید هم بر این موضوع تأثیرگذار است پس یا مبلمان را کنار پنجره و درهای شیشه‌ای نگذارید، یا از پرده‌های  مسدود کننده‌ی نور استفاده کنید.

2 – چنگال‌ها

گربه‌ها و سگ‌ها گاهی اوقات با چنگال خود منجر به شکاف مبلمان می‌شوند. پس به آن‌ها آموزش دهید که از مبلمان دور باشند.

3 – چرم را مرطوب کنید

می‌توانید از کرم و سرم متناسب با چرم‌تان استفاده کنید. فقط حواستان باشد که ابتدا آن را در گوشه‌ای تست کرده و بعد به کل چرم بمالید. نکته‌ی دیگر هم در مورد چرم‌های رنگ شده است، باید بدانید که اکثر محصولات مرطوب کننده به احتمال زیاد موجب تیرگی رنگ می‌شوند.

4ـ برای مسائل اساسی پیش یک متخصص بروید

ریسک خراب کردن چرم را نکنید. برای بریدگی‌های بزرگ پیشنهاد می‌شود پیش یک متخصص بروید چرا که او می‌تواند رنگ و بافت را با گرما میکس کرده و چرم آسیب دیده را تعمیر کند.

مطالب مرتبط:

آموزش شستشوی پرده زبرا و شید رول

راهنمای خودمانی خانه تکانی

چطور اتاق خواب رویایی داشته باشیم؟

قیمت پرده زبرا