پرده موتور دار چیست و چه زمانی می توانیم از این پرده استفاده کنیم؟!
پرده موتور دار چیست و چه زمانی می توانیم از این پرده استفاده کنیم؟!

پیشرفت تکنولوژی تاثیر مستقیم بر روی تمام صنایع از جمله دکوراسیون داخلی گذاشته است. به طور مثال در گذشته کسی فکر نمیکرد، پرده ای را که با دست یا زنجیر جابجا می‌شود، بتوان این کار را تنها با یک کلیک بر روی دکمه ریموت کنترل انجام داد. اصطلاح پرده موتور دار به پرده هایی گفته می‌شود که بر روی آن یک وسیله الکترونیکی به اسم موتور سوار است. شما می‌توانید با یک کلیک بر روی ریموتی که به موتور متصل است، پرده را باز و بسته یا سایه روشن کنید. فرقی نمی‌کند نوع پنجره شما چه باشد، اکثر پرده های مدرن را می‌توانید جهت نصب بر روی پنجره‌ها به صورت برقی اجرا کنید.

انواع پرده برقی و موتوردار

همانطور که گفته شد اکثر پرده‌های مدرن را می‌توان به صورت برقی و مونتاژ نمود. در ادامه به مهمترین این پرده‌ها می‌پردازیم:

پرده شید موتور دار

پرده شید کنترلی یا پرده شید برقی دارای یک لایه پارچه ساده است که شما به‌ویسله ریموت کنترل می‌توانید آن را بالا و پایین و میزان نور ورودی را تنظیم کنید. مزیت پرده شید ریموت دار کاربرد متفاوت این محصول در میزان نور ورودی است. پرده شید ساده تا 70 درصد می‌تواند جلوی عبور نور را بگیرد. پرده شید بلک اوت یا ضد نور تحت هیچ شرایطی اجازه عبور نور را نمی‌دهد و از پرده شید اسکرین نور عبور می‌کند اما اجازه ورود اشعه‌های مضر خورشید را نمی‌دهد.

پرده زبرا موتور دار

پرده زبرا برقی ساختاری همانند پرده شید دارند اما شاید مهمترین مزیت پرده زبرا ریموت دار امکان سایه روشن شدن و تنظیم نور ورودی است که پرده شید این امکان را ندارد. شما با کمک ریموت کنترل، می‌توانید علاوه بر اینکه پرده زبرا خود را بالا پایین کنید، با حرکت پارچه‌ها نور ورودی را از صفر تا 50 درصد تنظیم کنید.

پرده کرکره موتور دار

پرده های کرکره در دو نوع پرده کرکره فلزی برقی و پرده کرکره چوبی برقی موجود هستند. ساختار هر دو یک شکل است اما همانطور که از نام آن مشخص است از دو جنس متفاوت فلز (آلومینیوم) و چوب تشکیل شده است. پرده کرکره کنترلی را همانند پرده زبرا می‌توان به کمک ریموت هم بالا و پایین نمود و هم با تغییر زاویه تیغه‌ها نور ورودی را تنظیم کرد.

پرده کرکره چوبی موتور دار

مزایای پرده موتور دار و برقی

با توجه به اینکه این سبک از پرده‌ها بخصوص در کشور ما جدیدا وارد بازار شده است، هنوز برای خیلی‌ها ناشناخته مانده. در ادامه به معرفی مهمترین مزایای این محصولات پرکاربرد می‌پردازیم:

ایمنی

اگر در خانه خود کودک یا حیوان خانگی دارید، پرده برقی گزینه مناسبی برای شما است. همانطور که می‌دانید تمامی پرده ها معمولا یک زنجیر یا نخی جهت تنظیم دارند. این نخ ها ممکن است برای کودک شما خطر آفرین باشد و باعث سقوط پرده و آسیب دیدن فرزند شما و همچنین خسارت به پرده گردد. از آنجایی که پرده های کنترلی بی‌سیم هستند، از لحاظ ایمنی در سطح بالایی قرار دارند.

بهره وری از انرژی

پرده ریموت دار هوشمند از نظر ذخیره انرژی و کمک به محیط زیست یک گزینه ایده‌آل است. این پرده نه تنها کنترل کننده نور ورودی بلکه می‌تواند عایق دما نیز باشد. یعنی در فصل زمستان مانع ورود سرما به داخل و در فصل تابستان مانع از خروج هوای خنک به بیرون می‌شود.

پرده هوشمند همانطور که از اسم آن مشخص است می‌تواند به صورت خودکار دما و نور محیط را تنظیم کند. به این صورت که پرده ریموت دار شما به سیستم هوشمند منزل وصل شده و هنگامی که دما و نور منزل کم و زیاد می‌شود به کمک پرده و باز و بسته شدن آن، می توان این دما را تنظیم نمود.

حفاظت از مبلمان و اثاثیه

قرار گرفتن مستقیم مبلمان و سایر لوازم دکوراسیون شما در معرض نور آفتاب برای مدت زیاد می‌تواند باعث تغییر رنگ آنها شود. اشعه ماورا بنفش خورشید رنگ مبلمان شما را به صورت غیرقابل بازگشت محو می‌کند. پرده می‌تواند کمک صاحب خانه باشد تا از این اتفاق جلوگیری کند. اما این که چه موقع و کی پرده ها را بکشیم شاید یک چالش برای شما ایجاد کند.

پرده هوشمند می تواند به صورتی تنظیم شود که در ساعات خاصی از روز که دمای منزل ما بواسطه نور مستقیم خورشید زیاد تر از حد نرمال هست، پوشش کامل را انجام دهد. بدین وسیله دیگر شما نگران لوازم خود نخواهید بود، حتی اگر در منزل نباشید!!

امنیت

بیشتر نگرانی کسانی که می‌خواهند به مسافرت بروند و خانه خود را خالی بگذارند یک چیز است، سرقت. برای همین اکثرا سعی می‌کنند چراغ منزل خود را به طور دائم روشن بگذارند. این قضیه نه تنها باعث هدر رفت انرژی می‌شود، بلکه باعث مشکوک شدن سارقین نیز خواهد شد. انواع پرده موتور دار در کنار روشنایی منزل که به سیستم هوشمند وصل شده است، می‌تواند ساعت خاصی از روز باز و بسته شود بدین معنا که صاحب خانه در منزل حضور دارد.

سهولت و آسانی در استفاده

کار با پرده های برقی بسیار آسان است. دیگر نیازی نیست برای بالا و پایین کردن و تنظیم پرده، به کنار پنجره رفته و با دست این کار را انجام دهید. می‌توانید در هر گوشه ای از خانه و مشغول هر کاری که هستید با فشار دادن یک دکمه پرده خود را تنظیم کنید.

یکی از ویژگی های جالب پرده مدرن برقی که به سیستم هوشمند وصل می‌شود این است که،کنترل پرده می تواند توسط موبایل انجام شود. شما با استفاده از گوشی هوشمند خود قادر خواهید بود در هر مکانی که هستید حتی بیرون منزل بوسیله اینترنت پرده خود را باز و بسته کنید.

بیشتر شدن ارزش ملک

حتما تا حالا به این موضوع برخورد کرده اید که چرا دو خانه که در یک محل هستند، قیمت متفاوتی دارند. این قضیه دقیقا مربوط می‌شود به تجهیزاتی که در منزل استفاده شده است. پرده کرکره برقی هوشمند می‌تواند ارزش ملک شما را بالا ببرد. پس اگر قصد فروش یا اجاره منزل یا محل کار خود را دارید، حتما استفاده از این پرده را در نظر داشته باشید.

پرده شید و زبرا برقی

چه زمانی بهتر است از پرده موتور دار استفاده کنیم

از یک طرف پرده ای که با ریموت کار می‌کند کارایی بالایی داشته و یک جورایی بسیار شیک و هیجان انگیز است، از طرف دیگر گران بودن این وسیله ممکن است ما را دچار تردید کند که آیا اساسا این انتخاب، می‌تواند یک انتخاب مناسب و ایده آل باشد.

در این بخش می‌خواهم به این موضوع بپردازم که در چه مواقع و شرایطی بهتر است از پرده ها به صورت برقی و ریموت دار استفاده کنیم و در چه شرایطی آنها را به صورت ساده و دستی نصب کنیم:

داشتن سیستم هوشمند در خانه

خانه هایی که به سیستم هوشمند مجهز هستند، تمام وسایل برقی آنها نظیر درب ورودی، چراغ ها، سیستم گرمایشی به یک دستگاه مانند موبایل متصل بوده که به وسیله آن می‌توانید حتی هنگام که در منزل خود نیستید، بر روی این وسایل کنترل داشته باشید. برای این منازل بهتر است از پرده موتور دار استفاده کنید. موتور این پرده ها قابلیت اتصال به سیستم هوشمند را دارا هستند. به همین دلیل شما می‌توانید حتی زمانی که در منزل حضور ندارید، پرده ها را باز و بسته کنید.


بیشتر بدانیم: پرده هوشمند چیست و چه کاربردی دارد؟


داشتن فرزند خردسال و حیوان خانگی

پرده هایی مثل پرده زبرا، شید و کرکره به صورت کلاسیک دارای زنجیر یا نخی در کنار پرده جهت بالا و پایین و سایه روشن شدن آنها هستند. کودکان خردسال و یا حتی حیوانات خانگی مثل سگ و گربه، علاقه زیادی به بازی کردن با این زنجیر ها دارند. اگر فشار زیادی به این زنجیر ها وارد شود، علاوه بر امکان پارگی، خطر سقوط پرده نیز وجود دارد. این قضیه علاوه بر این که می‌تواند به پرده آسیب برساند، کودک شما را نیز در معرض خطر قرار خواهد داد. در نتیجه در این مورد بهتر است در صورت امکان از پرده های موتور دار استفاده کنید.

بزرگ بودن و سنگینی پرده

برخی پرده ها مانند پرده کرکره چوبی اساسا سنگین هستند و برخی دیگر در ابعاد بزرگ که ساخته می‌شوند سنگین خواهند شد. در این حالت بالا و پایین کردن پرده ممکن است برای شما سخت و مشکل باشد، بخصوص برای خانم ها و کودکان. در این حالت استفاده از پرده موتور دار می‌تواند به کمک شما بیاید و شما به راحتی تنها با یک کلیک ساده بتوانید پرده خود را باز و بسته کنید.

تا این جا متوجه شدید که استفاده از پرده های موتور دار تا چه اندازه مفید و پرکاربرد هستند. اما بهتر است بدانید همیشه و در هر مکان استفاده از این پرده ها توصیه نمی‌شود. مواقعی هم هستند که بهتر است از همان پرده های ساده استفاده کنید.

چه زمانی از پرده های موتور دار استفاده نکنیم؟!

اکنون که متوجه شدین چه زمانی بهتر است از این نوع پرده پرکاربرد استفاده کنید، بد نیست نگاهی هم به حالاتی بیاندازید که استفاده از پرده‌های دستی بیشتر توصیه می‌شود:

وجود نوسان در برق

وسایل و تجهیزات برقی یک نقطه ضعف مشترک دارند. همه آنها به نوسان برق حساس هستند. پرده های موتور دار نیز از این قاعده مستثنی نیستند. حتی می‌توان گفت حساسیت این وسایل به نوسان برق بیشتر از سایر وسایل برقی است و به سرعت روی آنها تاثیر منفی می‌گذارد. البته استفاده از محافظ برق می‌تواند تا حد زیادی این مشکلات را برطرف کند. اما به طور کل توصیه می‌شود در مناطقی که نوسان برقی زیادی دارد از پرده های بدون موتور استفاده شود.

استفاده از موتورهای بی کیفیت

در بازار موتور های پرده نیز مانند سایر وسایل برقی پر است از برندهای متفرقه و بی کیفیت چینی. به طور کل استفاده از این موتورها توصیه نمی‌شود، زیرا نه تنها طول عمر کمی دارند و ممکن است به سرعت آسیب ببینند، هیچ گارانتی، ضمانت و خدمات پس از فروشی هم ندارند. حتی برخی از آنها ممکن است در حالت عادی مشکلاتی از قبیل سر و صدای زیاد و قطع و وصلی مکرر شوند. در نتیجه اگر می‌خواهید از پرده موتور دار استفاده کنید، حتما از کیفیت موتور مطمئن شوید، در غیر این صورت ترجیح استفاده از پرده های ساده است.

پرده برای پنجره کوچک

در پاراگراف های قبلی گفته شد یکی از دلایلی که باعث می‌شود از پرده های موتور دار استفاده کنیم، بزرگ بودن و سنگین بودن پرده هاست. فرض می‌کنیم شما در منزل پنجره ای دارید که کوچک است و منزل شما هم مجهز به سیستم هوشمند نیست. در این حالت توصیه می‌شود که زیاد خرج روی دست خود نگذارید و از همان پرده های ساده بدون موتور استفاده کنید چون لزومی به استفاده از این کار نیست.

در کل استفاده یا عدم استفاده از پرده موتور دار دست خود شماست. اما با کنار هم قرار دادن مواردی که گفته شد می‌توانید در استفاده از این وسیله پر کاربرد به جمع بندی رسیده و سپس خرید خود را انجام دهید.

ریموت انواع پرده کنترلی

موارد استفاده پرده برقی

ممکن است فکر کنید که این پرده ها فقط برای فضاهای اداری یا تجاری مناسبند در حالی که از آن ها می توان در فضاهای مسکونی مدرن نیز استفاده کرد. زیرا پرده های برقی آسایش و راحتی را با خود به همراه دارد. در فضاهای زیر می توان از پرده های برقی استفاده کرد.

  1. منازل و ویلا ها
  2. مکان های عمومی مانند هتل ها ، بیمارستان ها و…
  3. فروشگاه ها و مراکز تجاری
  4. مناسب برای پرده هایی که عرض و ارتفاع بزرگی دارند و بالا پایین کردن پرده با زنجیر مشکل باشد.

قیمت پرده موتور دار چگونه است و قبل از خرید پرده برقی چه نکاتی را باید رعایت کنیم؟

قبل از خرید هر محصول از جمله پرده برقی یک سری نکات حتما باید رعایت شود. اگر تا به حال از این محصول استفاده نکردید، پیشنهاد می‌کنیم علاوه بر رعایت نکات زیر، حتما قبل از خرید با کارشناس خبره مشورت کنید:

  • به شکل و انداره پنجره خود دقت کنید. برخی از پنجره ها به گونه ای طراحی شده‌اند که هر پرده ای بر روی آن قابل نصب نیست.
  • رنگ پرده را طوری انتخاب کنید که مکمل خوبی برای مبلمان و سایر لوازم دکوراسیون شما باشد.
  • به منبع تغذیه پرده هوشمند خود توجه کنید، که با برق کار می‌کند یا باطری.
  • آخرین نکته و مهمترین آن شاید بحث بودجه شماست. پرده ها تنوع قیمت زیادی دارند، مدلی را انتخاب کنید که با بودجه شما همخوانی داشته باشد. به عنوان مثال پرده کرکره چوبی گران تر از نوع فلزی و آلومینیومی آن است.

کارشناسان سروین دکور مفتخر هستند که بتوانند شما را در زمینه خرید انواع پرده، بخصوص پرده های برقی و ریموت دار راهنمایی کنند. برای مشاوره رایگان با شماره های شرکت تماس حاصل فرمایید.

پرده موتور دار یا برقی چیست؟

به کلیه پرده‌های مدرن که بوسیله ریموت کنترل بدون دخالت دست بالا و پایین می‌شود، پرده موتوردار گویند

انواع پرده برقی کدام است؟

تنوع پرده‌های برقی و ریموت دار زیاد است که مهمترین آن عبارت است از پرده زبرا برقی، پرده شید برقی و پرده کرکره ریموت‌دار

از پرده موتور دار برای چه مکان‌هایی استفاده می‌شود؟

از این نوع پرده در منازل و ویلاها، مکان‌های اداری و تجاری و مکان‌های عمومی مثل هتل‌ها و داروخانه‌ها استفاده می‌شود.