محافظت در برابر نور خورشید
شید های پارچه ای بهترین راه برای محافظت در برابر نور خورشید

همه ما دوست داریم زیبایی اطرافمان را تقویت کنیم و به آن جلوه مجلل ببخشیم ، این عامل بستگی به رنگ دیوارها و انتخاب پرده مناسب برای مبلمان و همچنین اشیا اطرافمان دارد. یکی از فاکتورهایی که می تواند به زیبایی خانه شما بیافزاید ، پرده مناسب برای پذیرایی و اتاق خواب و آشپزخانه است. شید های پارچه ای (sheer shades) در طرح ها و شکل های مختلفی موجودند تا زیبایی مناسب را به خانه شما بدهند ، چندین نوع شید و بلایند در بازار وجود دارند اما نوع افقی آن ها ترکیبی از زیبایی و راحتی هستند. این پرده ها برای کسانی مناسب هستند که ترجیح می دهند نور طبیعی در خانه هایشان داشته باشند ، اما محافظت در برابر نور خورشید و اشعه ماورا بنفش مسئله ای مهم برای ایشان می باشد.

 

محافظت در برابر آفتاب با شید های پارچه ای

در این قسمت در باره تاثیر شیدهای پارچه ای و پرده ها برای محافظت در برابر آفتاب و روش هایی که طی زمان امتحان شده اند گفته می شود.

محافظت در برابر اشعه ماورا بنفش

آفتاب می تواند بی رحم باشد ، اشعه ماورا بنفش (UV) طی زمان باعث آسیب جدی به پوست می شود ، همچنین می تواند آسیب های جدی به بینایی وارد کند . وقتی از خانه بیرون می رویم ، می توانیم از کرم ضد آفتاب و عینک آفتابی استفاده کنیم ، اما در خانه فقط می توانیم روی پرده ها حساب باز کنیم ! بسیاری از شید های پارچه ای از مواد عاری از چسب و مواد سمی برای بوجود آوردن طرح و پخش نور استفاده شده اند.

پرده شید این امکان را به شما می دهند که نور طبیعی را وارد خانه هایتان بکنید در حالی که باعث کاهش نور مضری می شود که ممکن است به شما و مبل و زمین خانه تان آسیب وارد کند ، همچنین باعث خلق نمایی شیک و زیبا هم می شود.

 

پرده های زبرا (Zebra Sheer Shades)

پرده های زبرا از پرده های پرتقاضا و پر فروش هستند که می توانند به خانه شما نمایی لطیف و نرم ببخشند ، آنها در طرح ها و رنگ های مختلف موجود می باشند. این پرده گزینه مناسبی برای اتاق خواب هایی با پنجره های بزرگ هستند ، در عین حال گزینه مناسبی برای محافظت در برابر UV (اشعه ماورا بنفش) می باشند و به اتاق استایل زیبایی می بخشند. نکته دیگر راجع به این پرده ها شستشوی آنهاست که به راحتی قابل شستشو می باشند.

 

در ترکیب با دیگر پرده های محافظ

گاهی اوقات تنها استفاده از شید های پارچه ای (sheer shades) برای محافظت در برابر نور خورشید بتنهایی کافی نیست ، گرچه آنها توانایی فیلتر کردن نور خورشید را دارند اما نمی توانند باعث جلوگیری از گرمای شدید خانه در روز های گرم تابستان شوند.

این بهانه خوبیست تا با دیگر راه های محافظ ترکیب شوند تا نتیجه بهتری داشته باشند ، نگاهی بیاندازیم به چند ترکیب:

با پرده های پارچه ای (curtains)

اگر پنجره شما بزرگ و یا متوسط باشد می توانید از یک پنل پرده در اتاق خوابتان استفاده کنید. اگر می خواهید نور کمتری وارد اتاقتان شود یا اصلا نوری وارد نشود بهتر است بدنبال پرده ای با رنگ تیره باشید. اگر میخواهید پنجره شما بیشتر مورد توجه قرار بگیرد برای رنگ پرده از رنگ های متضاد استفاده کنید یا اگر اتاق شما زیادی روشن است می توانید از رنگ های آرام و خنثی تر استفاده کنید که حس آرامش به اتاق شما بدهد.

پرده محافظ در برابر نور خورشید

 

همچنین می توانید از پرده های لانه زنبوری (honey comb shades) استفاده کنید که می تواند تضمین کند که اتاق شما فضای خوبی برای خواب خواهد شد.

 

بیشتر بخوانید: دکوراسیون داخلی خانه به رنگ سفید

 

با والان (نیم پرده)

تقریبا می شود گفت این ترکیب نیاز به دقت بیشتری برای رسیدن به زیبایی دارد . آنها می توانند کتیبه های پرده ای (cornice valanced) باشند که در کنار شید های پارچه ای استفاده می شوند . این آمیختگی تمام اشکالات پرده شما را برطرف می کند.

والان ها می توانند به صورت جداگانه با توجه به فضای خانه شما طراحی شوند که مدل های مختلفی هم دارند. بهتر است قبل از هر چیز ابعاد درست پنجره خود را داشته باشید تا بتوانید بهترین را انتخاب کنید.

 

پرده محافظ در برابر نور خورشید

روش های محافظت بیرونی

ممکن است با در نظر گرفتن اینکه کدام قسمت از خانه بیشتر در معرض نور آفتاب است ، روش هایی برای محافظت در برابر نور خورشید ایجاد کنید. شما میتوانید کارهای زیادی انجام دهید تا باعث فیلتر شدن نور خورشید قبل از عبور از شید ها شوید، مانند ساختن حفاظی در بیرون پنجره. اگر محلی برای ساختن ایوان دارید ، حتما این کار را انجام دهید همچنین می توانید از برآمدگی و طاقچه پنچره بهترین استفاده را بکنید و گیاهان را به خط پشت پنجره بگذارید تا مانع ورود شدید نور شوند.

 

اضافه کردن لایه های محافظ به شید ها

شیدهای پارچه ای (sheer shades) گزینه مناسبی است برای کسانیکه علاوه بر محافظت در برابر نور خورشید و داشتن نور طبیعی در خانه ، خواستار فضایی شیک و زیبا هستند. می توان ادعا کرد این پرده ها انتخاب مناسبی برای کسانی است که در مناطق معتدل زندگی می کنند و برای کسانی که در مناطقی با آب و هوای خیلی گرم و یا خیلی سرد زندگی می کنند می تواند باعث ایجاد مشکل شود.

خبر خوب این است که شما می توانید ار لایه ای محافظ که دارای بافت های نازکی هستند ، هنگامی که هوا خیلی سرد یا خیلی گرم می باشد استفاده کنید. این لایه های محافظ معمولا از پلی استر ، ابریشم (raw silk) و ولوت (velvet) هستند که باعث جذب صدا و برگشت گرما نیز می شوند. از طراحی های کنتراست دار اما با رنگ های هم خانواده استفاده کنید که در آخر خانه شما شکلی به هم پیوسته داشته تا شکلی گیج کننده و پر زرق و برق. در نهایت شید های پارچه ای (sheer shades) به خودی خود محافظ محسوب میشوند اما استفاده از روش های بالا می تواند تاثیر محافظت در برابر نور خورشید را بیشتر کند.

بهتر است درباره تکنولوژی و مدل ها و برندهایی که در بازار است تحقیق کنید تا بتوانید بهترین انتخاب را با توجه به خانه خود داشته باشید.

 

مطالب مرتبط:

تنها پرده جلوی دید همسایه ها را می گیرد!

تفاوت شید و زبرا