ترکیب رنگ در دکوراسیون داخلی
رنگ در طراحی داخلی

کاربرد رنگ در طراحی داخلی و مزیت های استفاده از رنگ های مختلف

استفاده مناسب از رنگ ها ، اصلی مهم در دکوراسیون داخلی می باشد ، می توان با انتخاب مناسب رنگ در طراحی داخلی فضای منزل را زیباتر و امروزی تر جلوه دهیم . اما انتخاب ترکیب مناسب رنگ در طراحی داخلی کار آسانی نیست و نیاز به ظرافت خاصی دارد. ما در این مقاله قصد داریم انواع رنگ در طراحی داخلی را برای شما معرفی کنیم تا شما بتوانید با انتخاب درست این رنگ ها و ترکیب آنها فضایی زیبا و دلنشین تر داشته باشید ، پس اگر آماده هستید با سروین دکور همراه باشید.

رنگ گرم و سرد:

رنگ های قرمز ، زرد و نارنجی به عنوان رنگ های گرم شناخته می شوند . استفاده از این نوع رنگ در طراحی داخلی آدرنالین خون را بالا می برد و در نتیجه احساس گرمای بیشتری به انسان می دهد زیرا باعث افزایش ضربان قلب ، تنفس و در نتیجه حرارت بیشتر می شود . رنگ آبی و سبز جزو رنگ های سرد می باشند . این رنگ ها به علت اینکه ضربان قلب را کاهش می دهند احساس سردی به وجود می آورند و باعث آرامش بیشتری می شوند.

رنگ سبز در دکوراسیون داخلی

رنگ سبز به علت اینکه جزو رنگ های آرامش بخش است برای اتاق خواب و سرویس های بهداشتی بسیار پرکاربرد می باشد ، از دیگر نکات این رنگ عدم انعکاس رنگ پوست می باشد به همین دلیل این رنگ برای سالن های زیبایی و بوتیک ها استفاده فراوان دارد.

نکته : رنگ سبز اگر کنار رنگ های بنفش و نقره ای قرار بگیرد ، زیبایی بیشتری خواهد داشت.

رنگ آبی در دکوراسیون

رنگ آبی نیز همانند رنگ سبز به علت اینکه باعث احساس آرامش می شود برای اتاق خواب و سرویس ها مناسب می باشد ، همچنین این رنگ مناسب برای قسمت پذیرش هتل ها و دیگر اماکن می باشد زیرا محیطی اداری و متعادل ایجاد می کند.

رنگ زرد در دکوراسیون داخلی

رنگ زرد ملایم را می توان در سالن نهارخوری استفاده کرد زیرا باعث تحریک اشتها می شود همچنین از این رنگ متمایل به کرم نباتی برای اتاق کودکان و نوجوانان استفاده می شود زیرا باعث تقویت حافظه شده و به مطالعه کمک می کند.

نکته : رنگ زرد بهتر است با ترکیب رنگ های دیگر دیگر بکار رود زیرا استفاده این رنگ به تنهایی باعث ایجاد خشونت می شود.

رنگ قرمز در دکوراسیون داخلی

رنگ قرمز نماد عشق ، شادی و هیجان می باشد. بهتر است جهت استفاده از این رنگ در طراحی داخلی دقت شود ، باید این رنگ در جاهای خاص مورد علاقه استفاده شود تا بیشتر مورد توجه قرار گیرد ، در نتیجه بهتر است به صورت پراکنده جاهای مختلف استفاده شود.

نکته : رنگ قرمز مناسب اتاق خواب نیست زیرا باعث افزایش ضربان قلب شده و آرامش را هنگام خواب کاهش می دهد.

رنگ قهوه ای در دکوراسیون داخلی

این رنگ به علت همخوانی با سایر لوازم منزل کاربرد زیادی دارد ، رنگ قهوه ای با ترکیب صورتی چرک یا سفید ظاهری سرگرم کننده را به وجود می آورد.

رنگ مشکی در دکوراسیون

مشکی به علت خنثی بودن با هر رنگی استفاده می شود و تاثیر فوق العاده ای دارد به همین علت رنگ بسیار پرکاربردی برای طراحان داخلی می باشد. استفاده از این رنگ با قرمز جلوه ویژه ای به محیط می دهد. مشکی رنگ مناسبی برای کفپوش نیز می باشد ، استفاده از رنگ مشکی و سفید کاشی یا موزاییک به صورت یک در میان به علت تضادی که ایجاد می کند فضا را بزرگتر نشان می دهد.

نکته : نباید رنگ مشکی را به تنهایی برای دیوار استفاده کرد زیرا محیط را بسته و ترسناک می کند.

رنگ نارنجی در دکوراسیون

نارنجی یک رنگ ضد افسردگی می باشد و موجب کاهش کج خلقی و زود رنجی در افراد می شود به همین دلیل مکان های شلوغ و جاهایی که افراد زیادی حضور دارند از این رنگ استفاده می شود . زیرا باعث بهبود رفتارهای اجتماعی می گردد .

نکته: رنگ نارنجی در طراحی داخلی برای تشدید سایر رنگ ها بسیار مناسب می باشد . استفاده از چند گل نارنجی داخل یک دکوراسیون یکنواخت باعث ایجاد انرژی بیشتر می شود و روح تازه ای را به فضای منزل می دهد.

رنگ صورتی در دکوراسیون

این رنگ در دکوراسیون داخلی بیشتر مورد علاقه دختر بچه هاست زیرا بسیار نرم و لطیف می باشد. کمرنگ آن ظریف و آرام بخش و رنگ تند آن موجب برانگیختگی احساسات می شود . این رنگ همچنین برای اتاق خواب میهمان نیز مناسب می باشد.

رنگ بنفش در دکوراسیون داخلی

این رنگ در طراحی داخلی جزو رنگ های خنثی حساب می شود زیرا از ترکیب رنگ های قرمز و آبی به وجود می آید . اگر مقدار رنگ آبی بیشتری داشته باشد سرد و غیر این صورت جزو رنگ های گرم به حساب می آید.

نکته : بنفش رنگ خلاقیت است به همین جهت استفاده از این رنگ داخل محیط های آموزشی مناسب می باشد.

منابع: ساختمون دات کام و ویکی پدیا