تزیین اتاق کودک
تزیین اتاق کودک با دو رویکرد شخصیت پردازی و رنگ آمیزی خلاقانه و هدفمند!

شخصیت پردازی در اتاق کودک

تزیین اتاق کودک حول محور یک شخصیت هم کار آسانی است و هم ویژگی ها و خصوصیات آن شخصیت را درون کودک تقویت می‌کند. هر کودک حداقل چند شخصیت محبوب کارتونی و غیرکارتونی دارد، یا به یک مبحث خاص علاقه‌مند است. چیدن اتاق به شکلی که یادآور همان موضوع باشد قطعاً استقبال یک کودک را به دنبال دارد. این کار می‌تواند هم با استفاده از عناصری که معرف حضور آن شخصیت هستند مثل پوسترها، روتختی ها، عروسک ها و دیگر وسایل آن شخصیت مورد نظر انجام شود و هم می‌تواند به وسیله رنگ اتاق و سایر تزئینات یادآور موضوع مورد علاقه کودک باشد. به طور مثال نقاشی دیوار به رنگ سرمه ای با ستارگان سفید، یا نقاشی با رنگ های بنفش و آبی و سرمه‌ای و نقره ای، یا استفاده از شکل پرتکرار ستاره، یا استفاده از آباژورهایی با نورهای رنگی می‌تواند در راستای علاقه کودک به فضانوردی و کهکشان عمل کند.

 

1/ ایده تغییر دادن درب اتاق کودک

اتاق کودک از اصلی ترین مکان های خیال پردازی و فعالیت مفید او است؛ در نتیجه وارد شدن به این فضا می‌تواند برای او حکم وارد شدن به یک دنیای رویایی و سرزمین شادی را داشته باشد. این حس در اتاق بازی کودک یا اتاق کودکی که خردسال است جایی که فقط مخصوص بازی و سرگرمی است و درس خواندن جایی ندارد شدت پیدا می‌کند. با تغییر دادن درب اتاق بازی به شکل درب کمد یک کارتون شناخته شده، می‌شود این حس را تقویت کرد. این کار هم می‌تواند به صورت سه بعدی انجام شود و خارج از چارچوب اصلی درب رود، یا اینکه می‌تواند در قالب نقاشی روی همان درب اصلی چسبانده شود. همچنین که این اتاق از بیرون هم متمایز می‌شود و تزیین خاصی پیدا می‌کند.

 

2/ جداسازی فضا با تزیین اتاق کودک

اگر در اتاق کودک خود فضا به اندازه کافی وجود دارد پیشنهاد می‌کنیم که فضای بازی و خواب او را از هم جدا کنید. چرا که با این کار در زمان خواب کودک ذهنش درگیر اسباب بازی هایش نشده و با آرامش استراحت خواهد کرد. برای این منظور به چند روش برای جداسازی فضای اتاق کودک اشاره کرده‌ایم:

  • چند بخش کردن اتاق به وسیله رنگ دیوار

اگر اتاق کودک اندازه‌ای متوسط یا تقریباً بزرگ داشته باشد می‌توان آن را به چند بخش تقسیم کرد. به طور مثال بخش بازی، استراحت و درس خواندن. این کار را می‌شود به وسیله رنگ آمیزی دیوارها انجام داد. به این شکل که بخشی از دیوار با رنگی دیگر متمایز شود تا فضایی آرامش بخش برای خواب کودک بسازد و او را از فضای هیجانی بازیگوشانه باقی اتاق دور کند. یا برای بخش مربوط به درس خواندن از یک رنگ متمایز و دکوراسیون خاص استفاده شود تا تمرکز کودک را بالا ببرد.

  • جداسازی فضا به وسیله پرده

برای جداسازی بخش خواب یا استراحت کودک، می‌توان از پرده نازک و روشن مانند پرده شید کودک استفاده کرد. به این شکل هم یک فضای تخصصی برای استراحت عصرگاهی کودک فراهم می‌شود و هم تا حدی بر خصوصی بودن محیط کودک برای خود تأکید می‌شود. در نظر داشته باشید پرده های ضخیم تر مانند پرده پانچ کودک هم بسته به نورگیر پنجره کاملا کاربردی و مفید هستند.

3/ استفاده از وسایل بدون سن در اتاق کودک

استفاده از وسایل بدون سن، به این معنی که صرفاً مختص کودکان نباشند می‌تواند هم دست افراد را در دکوراسیون اتاق باز بگذارد و هم در هزینه خرید وسایل صرفه جویی کند. لازم نیست هر اتاق کودکی صرفاً با اسباب بازی مناسب سن کودکان شود و راه های دیگری مانند استفاده از رنگ ها و ایده های تزیینی و کاربردی دیگر می‌توانند محیط مناسب اتاق کودک را فراهم کنند. به طور مثال یک تخت بزرگسال یا نوجوان را می‌توان با تزئین بالش ها و کوسن های متنوع به شکل تخت کودک درآورد. در نهایت هم برای بهبود شکل ظاهری مواردی را می‌شود به تخت اضافه کرد؛ مانند تخته های چوبی که به شکل اسکلت یک خانه تخت را همراهی می‌کنند و فضای بچگانه‌تری به آن می‌دهند. این اسکلت می‌تواند به وسیله پشه بند یا پرده های حریر همراهی شود تا جلوه زیباتری به خود بگیرد و مجموعه از ظاهر یک تخت معمولی بزرگسال ساده دربیاید.

4/ افزایش هیجان و ماجراجویی در تزیین اتاق کودک

برای اینکه بخواهیم حس ماجراجویی را درکودکان خود ایجاد کنیم و یا آن افزایش دهیم لازم است که همان کودکی اقداماتی را برای این منظور در ذهن او ایجاد نمایید. شاید بپرسید چطور می‌شود اینکار را انجام داد که در ادامه به طور تفصیلی درباره راه های ممکن برای این امر توضیح می‌دهیم.

  • استفاده از پله و سرسره و میله برای فضای رفت و آمد

برای تقویت فضای بازی و ماجراجویی اتاق کودک می‌شود به کمک دیوارهای پیش ساخته بخشی از اتاق را دو طبقه کرد و برای رفت و آمد در این فضا از انواع نردبان و پله یا سرسره کمک گرفت تا کودک بین این فضا در رفت و آمد باشد و بیش از یک راه برای ورود و خروج پیدا کند. درست کردن پله و حس ماجراجویی و کنجکاوی در باقی بخش های اتاق کودک هم کارساز است. به طور مثال پله هایی که به تخت طبقه دوم منتهی می‌شوند.

  • سه بعدی کردن نقاشی­ های دیوار اتاق کودک

فارغ از نقاشی های عادی و دوبعدی روی دیوار اتاق کودکان، یک امکان دیگر برای تبدیل فضا به محلی هیجان انگیزتر وجود دارد و آن اضافه کردن اجسام واقعی در تکمیل این نقاشی است. به طور مثال اگر روی دیوار یک جنگل با درخت هایش نقاشی شده، بخشی از شاخه های درخت می‌توانند روی سقف نقاشی شوند و در ادامه، یک شاخه درخت به شکل یک جسم از هر جنسی، از سقف تا روی زمین بیاید و به شکل یک ستون سقف و زمین را به هم متصل کند. برای این کار می‌شود از متریال های متفاوتی استفاده کرد. در ادامه می‌شود عروسک های میمون و پرندگان را از این درخت آویزان کرد، یا حتی تابی و طنابی را از سقف آویخت تا کودک بیشتر در فضای طبیعت قرار بگیرد. به این شکل نقاشی و اجسام تزیینی مکمل یکدیگر هستند.

 

رنگ آمیزی اتاق کودک
رنگ آمیزی اتاق کودک

 

ایده های مربوط به رنگ آمیزی در تزیین اتاق کودک

استفاده از سقف به عنوان سطح فعال

در تزیین اتاق کودک، سقف هم بخشی از بستر محسوب می‌شود که می‌تواند تغییر کند و یا رنگ آمیزی شود، یا به وسیله کاغذ دیواری تزیین شود. استفاده از کاغذ دیواری های روشن برای اتاق های کوچک کاملاً مناسب است، اما در مقابل، برای رنگ های تندتر و شدیدتر، باید دقت کرد که بخشی از دیوار همچنان سفید باقی بماند تا تعادل اتاق حفظ شود.

انتخاب یک پالت رنگی

انتخاب یک پالت رنگی همیشه و برای هر مکانی جوابگو و مفید است اما در رابطه با اتاق کودک دست افراد را بازتر می‌گذارد. این پالت رنگی که متشکل از یک مجموعه رنگ است که کنار هم ترکیب خوبی می‌سازند، به افراد کمک می‌کند تا رنگ وسایل و محیط را متناسب با هم انتخاب کنند و اتاق مناسبی بسازند. به طور مثال ترکیب طیف های مختلف آبی، سفید، طوسی و صورتی حس آرامش را منتقل می‌کنند و در مقابل رنگ های قرمز، زرد، سبز و آبی مشوق پویایی و تحرک هستند.

رنگ کردن قفسه ها در یک طیف به خصوص

اگر دستمان برای تزیین و رنگ آمیزی اتاق کودک باز نبود، می‌توانیم تخته های قفسه را رنگ کنیم. این قفسه ها می‌توانند به ترتیب از بالا تا پایین از طیف روشن یک رنگ به خصوص شروع شده و به طیف تیره برسند و شکل جدی­د تری داشته باشند، یا اینکه به رنگ های مختلف رنگ شوند و شادتر و کودکانه تر به نظر آیند.

استفاده از رنگ های خالص اولیه

رنگ ها در دنیای تجسمی به چند دسته تقسیم می شوند و رنگ های اصلی یا اولیه؛ آبی، قرمز و زرد هستند که با خلوص مشخصی به این نام شناخته می‌شوند. ترکیب رنگ های دیگر با این سه رنگ، رنگ های متفاوتی می‌سازد و حتی خود آنها را به رنگ های دیگر با نام هایی دیگر تبدیل می­کند که دیگر خلوص رنگ اصلی اولیه را ندارند. معمولاً رنگ های اولیه به شکل خالصشان خام و تیز به نظر می­آیند و برای هر فضایی مناسب نیستند، اما اتاق کودک از این قاعده مستثنی است. این سه رنگ در خالص ترین شکل ممکن می‌توانند در اتاق کودک همنشینی خوبی داشته باشند و مناسب همان فضا باشند.

رنگ های جدی تر برای اتاق کودکان

از طرفی دیگر، یک اتاق حتما نباید با رنگ های شاد و تند تزئین شده باشد تا اتاق کودک شناخته شود. می‌شود از رنگ های جدی تر و بزرگ­سالانه تری مانند کرم، گلبهی، صورتی روشن، آبی و حتی سیاه استفاده کرد اما از وسایل تزیینی کمک گرفت تا حس کودکانه حفظ شود.

استفاده از سقف های پیش ساخته­ برای اتاق کودکان

یکی از گزینه های تزیین اتاق کودک، سقف های کاذب هستند که با طرح های مختلف با طرح آسمان، درخت، یا آسمان شب و کهکشان وجود دارند و می‌توانند برای رویاپردازی کودکان در شب مؤثر باشند. این سقف های پیش ساخته به شکل پنل روی سقف اصلی نصب می‌شوند.

استفاده از نقاشی خود کودکان در تزیین اتاق

نقاشی برای کودک یک سرگرمی جدی محسوب می‌شود و در عین حال می‌توان از این سرگرمی برای تزیین اتاق او استفاده کرد. به این شکل که با جمع آوری تعداد زیادی از آنها، یک کاغذ دیواری کودکانه درست کرد و یک دیوار یا بخشی از آن را با نقاشی های خود کودک پوشاند. به این شکل هم اتاق تزیین می‌شود و هم خود کودک در ساخت محیط خود نقش دارد.

ساختن اتاق بدون جنسیت

لازم نیست به کلیشه های تعریف شده در مورد رنگ ها تن بدهیم و می‌توانیم برای تزئین اتاق یک پسربچه از رنگ های صورتی و گلبهی هم استفاده کنیم. بر عکس این موضوع هم صادق است و لزوماً هر اتاقی که با رنگ آبی رنگ آمیزی شده باشد یا بیشترین وسایلش آبی رنگ باشند یک اتاق پسرانه نیست.

 

تزیینات اتاق کودک
تزیینات اتاق کودک

 

نکاتی جزئی و تکمیلی برای تزیین اتاق کودک

  • نصب تخته های مگنتی یا تخته گچی برای نقاشی، به عنوان یک دکور متغیر و دائماً در حال تغییر
  • تبدیل کردن سطوح میز و قفسه به فضای بازی با چسباندن برچسب پیست ماشین سواری روی آنها
  • استفاده از اسم خود کودکان و تقویت حس مالکیت و وظیفه­ شناسی در نگهداری از وسایل
  • استفاده از فرش یا انواع کفپوش PVC با طرح بازی یا زمین بازی
  • قرار دادن بالشت و تشکچه های متنوع در سازهای مختلف
  • استفاده از آویز برای لوستر اتاق کودک

سخن پایانی، درگیر کردن نظر کودک در اجرای تزئینات اتاق

بسته به سن کودک، دخیل کردن نظر او برای تزیین اتاقش مفید است. به این شکل کودک متوجه می‌شود که می‌تواند نظر دهد و نظرش در تعیین نتیجه مؤثر است. این هم در رشد او کمک کننده است و هم کار والدین را آسان تر می‌کند. نتیجه هر چه که شود چه خوب و چه بد، با کمک گرفتن از عوامل دیگر می‌شود آن را متعادل کرد اما شاید واقعاً دخیل کردن نظر خود کودک و دادن نقش مؤثر به او، از زیبا درآمدن دکوراسیون و تزئینات اتاقش مهم تر باشد.