تزیین آشپزخانه سنتی
ایده هایی برای تزیین آشپزخانه (بخش اول – آشپزخانه های سنتی)

ایده­ هایی برای تزیین و دکور آشپزخانه سنتی

شاید بتوان آشپزخانه را مانند اتاق خواب، یک فضای منعطف برای دکوراسیون و تعیین ظاهر و تزئینات در نظر گرفت که دست افراد را برای تعیین ظاهرش باز می­‌گذارد. برای آشپزخانه اجباری وجود ندارد تا حتماً شبیه به پذیرایی یک فضای رسمی و تجملی داشته باشد، یا حتماً ساده و کاربردی بدون هیچ تزیین اضافه باشد. همچنین که آشپزخانه می­‌تواند سبک­ های ظاهری متفاوتی به خود بگیرد و از سنتی تا مدرن یا تلفیقی و روستیک را درون خود جای بدهد. در بخش اول این مقاله به ایده هایی برای تزیین آشپزخانه سنتی می‌پردازیم و در بخش دوم ایده های مربوط به آشپزخانه های مدرن و امروزی را بررسی می‌کنیم.

اگر قصد بازسازی کلی یک آشپزخانه را ندارید اما دنبال تغییر دکوراسیون آن هستید، می­‌توانید از ایده­ های ساده­‌تر و کوچکتری برای آشپزخانه­ خود استفاده کنید که موارد زیر نمونه­­ هایی از این ایده­ ها هستند.

 

ایده­ سنتی و خاطره ­انگیز تزیین آشپزخانه سنتی و نوستالژی

اگر آشپزخانه­ قدیمی و سنتی ایرانی را به یاد آوریم، با عناصری مثل کوزه­ ها، ظروف مسی و سفالی، ظروف روحی، سماور، طاقچه و حتی تنورها مواجه خواهیم شد. این نوع ظروف گفته شده می­‌توانند هم کاربرد داشته باشند و هم صرفاً برای تزیین روی دیوارها و سکوها قرار بگیرند. وسایلی از جنس چوب، مس، سفال و سرامیک مد نظر این فضا هستند و برای قرارگیری این ظروف می­‌شود از طاقچه‌­های باریک در ارتفاعات مختلف کمک گرفت تا حالتی قدیمی­‌تر به آشپزخانه بدهد.

همچنین برای تشدید این فضا، می­‌شود از تنورهای دیواری تزئینی استفاده کرد. این تنورهای امروزه نمی­‌توانند کاربردی برای خانواده داشته باشند اما کاملاً ذوق­ برانگیز هستند. برای پنجره­‌های این آشپزخانه هم می­‌شود از پرده­ پارچه ای طرح دار مثل طرح گل استفاده کرد که به وسیله­‌ی دو چوب پرده در بالا و پایین باز و بسته شده و با یک بند جمع می­‌شوند. حتی می­‌توانید از یک بسته رنگ ویترای کمک بگیرید تا پنجره­‌ی خود را مانند پنجره­‌های ارسی با شیشه­ های رنگی قدیمی کنید. پنجره­ های ارسی مشبک قدیمی از تکه‌های مختلفی تشکیل شده­‌‎اند که طبق آرایشی خاص کنار هم قرار گرفته­‌اند. این قسمت­‌ها به وسیله­ چوب از هم جدا شده­‌اند اما برای یک شیشه­ ساده­، با خمیر ویترای می­‌شود روی هر شیشه­ صاف و مسطحی این قسمت­ بندی را اجرا کرد. این خمیر در مجاورت هوا خشک شده و اجازه نمی­‌دهد رنگ ­های قسمت­‌های مختلف در هم بدوند. در نتیجه رنگ ویترای روی هر قسمت خشک شده و طرح نهایی را می­‌سازد. به این شکل نور وارد شده به آشپزخانه نورهای تکه­ تکه­ رنگی هستند. این ایده برای کسانی که مایل نیستند از انواع پرده های آشپزخانه استفاده کنند قطعا راهکار مناسبی خواهد بود.

برای این نوع فضا نباید از قدرت کاشی­ ها غافل شد. کاشی­‌های ساده و طرحدار همیشه نقش پررنگی در فضاهای ایرانی داشته­‌اند. چه برای پوشاندن کل دیوار و زمین بعنوان کفپوش و چه برای تزئین بخشی از آنها. در آشپزخانه­ سنتی هم می­‌شود بعضی از کاشی­ های انتخابی گلچین شده با طرح­ های پرجزئیات را روی دیوار آویزان کرد، یا اینکه می­‌توان در یک بازسازی مختصر، بخشی از آشپزخانه را با کاشی­ های ساده­ رنگی کاشی­ کاری کرد. در چنین آشپزخانه­‌ای رنگ آبی فیروزه­ ای و رنگ کرم غالب هستند. البته می‌توانید از کاغذ دیواری یا پوستر با طرح و نقش سنتی نیز برای پوشاندن دیوارها با نقوش سنتی استفاده کنید.

اگر همنشینی و تلفیق تجهیزات امروزی بزرگ مانند ماشین ظرفشویی یا لباسشویی را دوست ندارید می­‌توانید از جنس خود کابینت درب­ هایی را برای پوشاندن این وسایل بسازید تا مزاحم محیط یکپارچه­ ساخته شده با فضای سنتی نشود.

 

میز و صندلی های سنتی با طرح های اسلامی برای گرمی بخشیدن به فضا

قطعاً میز و صندلی­ های سنتی قدیمی هم می­‌توانند جایگزین میز و صندلی مدرن امروزی باشند، با یک رومیزی قلاب­ بافی شده یا پارچه­ طرحدار روی میز. حتی اگر میز ناهارخوری درون آشپزخانه جای ندارد و در عین حال فضایی برای نشستن مورد نیاز است، یک صندوقچه می­‌تواند به عنوان فضایی برای نشستن و استراحت عمل کند. روی این صندوقچه یا جعبه با رومیزی قلاب­ بافی شده پوشانده می­‌شود و متکاهایی در رنگ­‌های مختلف روی جعبه قرار می­‌گیرند تا فضایی برای تکیه بسازند و ظاهر جعبه را به کلی تغییر دهند. علاوه بر متکا، استفاده از پشتی­ هایی با روکش فرش هم همین عملکرد را دارد. به این شکل یک آشپزخانه می­‌تواند موزه­ ای باشد از اجناس خاطره­ انگیز و قدیمی.

البته که ساختن چنین فضایی با حال و هوای سنتی و قدیمی، به کابینت­ های داخل آشپزخانه هم بستگی دارد. از آنجایی که کابینت­ ها بخش اعظمی از فضای آشپزخانه را به خود اختصاص می­‌دهند و به چشم می­‌آیند، کابینت­ های مدرنی مثلاً با روکش مصنوعی هایگلاس برای اجرای این تزیین آشپزخانه سنتی مناسب نیستند. به همین دلیل برای تزیین فضایی مدرن­ تر می­‌توان از ایده­ های دیگری کمک گرفت.

در بخش دوم مقاله ایده هایی برای تزیین آشپزخانه مدرن را مرور خواهیم کرد.

 

منبع عکس مطلب: وب سایت چیدانه