انواع پرده پارچه ای و نحوه قرارگیری آنها

انواع پرده پارچه ای

هنگام انتخاب پرده برای خود گزینه های زیادی مثل تنوع پارچه ها، رنگ ها، میل پرده و… هستند که باید آن ها را در نظر بگیرید. به علت هزینه زیاد پرده و دشواری در تعویض مجدد آن بهتر است هنگام انتخاب به این موارد توجه کنید.

انواع پرده پارچه ای از نظر نحوه قرار گیری

1- Box pleated

این پرده ظاهری مناسب و زیبا دارد و پلیسه ها تا پایین پرده ادامه دارند این پلیسه هایی که منظم کنار هم چیده شده اند ظاهری رسمی تر به محیط می دهند و مناسب اتاق های مطالعه و پذیرایی هستند.

Box pleated

2- Rod pocket

این مدل پرده بیشتر با تور و پارچه های کم وزن که مکررا باز و بسته نمی شوند استفاده می شود. به علت محکم بودن پارچه دور میل پرده و ظاهر چین دار آن، حرکت آن سخت است پس بهتر است در اتاق رسمی تر استفاده شود تا کمتر باز و بسته شوند.

Rod pocket

3- Pinch pleated

این مدل پرده درقسمت بالا حالتی دکوراتیوتری نسبت به انواع پرده پارچه ای دارند که این حالت تا پایین حفظ نمی شود البته قسمت پایین این مدل از مدل های دیگری که ذکر شد ظاهر رسمی تری دارد.

این مدل با اکثر پارچه ها قابل نصب است که پنج مدل از این نوع پرده وجود دارد (مدل های دو، سه، چهار و پنج پلیسه ای). هرچه تعداد پلیسه ها بیشتر باشد سایز و فشردگی پلیسه ها هم افزایش می یابند در نتیجه میزان پارچه و قیمت آن نیز بالا می رود.

Pinch pleated

4- Eyelet curtains

این مدل را ما بیشتر به نام پرده پانچ می شناسیم . در این پرده ها بهتر است از پارچه های کم وزن یا نسبتا کم وزن استفاده شود و از حلقه های نقره ای که پارچه از میان آن ها می گذرد استفاده می شود. آویزان شدن راحت پارچه در این مدل پرده و حرکت و نگهداری آسان آن می تواند گزینه ایده آلی برای اتاق کودک باشد.

هنگامی که در این مدا از پارچه های رسمی تر استفاده شود حالتی راحت و مدرن به اتاق خواب شما می دهد.

Eyelet curtains

5- Tailored pleated

این مدل پرده شبیه به pinch pleated  است با این تفاوت که پلیسه ها دقیقا از بالای پرده آغاز می شوند و ار آن جا آویزان می شوند. خیلی ها فکر می کنند که این مدل شیک تر است با این حال این نظر کاملا شخصی است. برای ظاهر بهتر این مدل بهتر است از پارچه با کیفیت با وزن کم استفتده شود و آستر کشی و اتو کشی در این مدل راموش نشود.

Tailored pleated

6- Goblet pleated

اگر به دنبال پرده ای رسمی که مناسب اتاق های بزرگ برای خانه های قدیمی با سقف های بلند باشد،از میان انواع پرده پارچه ای این مدل پرده گزینه مناسبی است. پلیسه ها شبیه به گیلاس مایعات هستند، برای نگه داشتن دایره وار این پلیسه ها باید از آستر یا لایی استفاده کنید.

Goblet pleated

7- Tap top curtains

این مدل شبیه به eyelet است با این تفاوت ک پارچه در بالا شبیه به حلقه می شود و فقط می تواند روی میل پرده نصب شود. استایل ساده و غیر رسمی این پرده مناسب پارچه ای با هر وزن است که به طور یکنواخت و تکراری کنار هم قرار گرفته اند.

Tap top curtains

پرده های حریر

این جنس پرده حالت سبکی به پنجره می دهد. با وجود نازکی حریر ولی فیلتر خوبی در برابر نور و محیط خصوصی تا حدودی محفوظ نگه می دارد. اکثر مواقع این جنس پرده به عنوان پرده دوم یا روی شید و بلایند استفاده می شود که این به این معنی است که پرده اصلی کار کم کردن نور فضا را به خوبی انجام می دهد و با کنار زدن آن حریر با نور خوبی که از خود عبور می دهد فضا را روشن می کند.

با حریر استایل و مدل های متفاوتی را می توان امتحان کرد، برای انتخاب مدل بهتر است ظرافت و سبکی آن را در نظر داشته باشید. به راحتی می تواند مناسب هر اتاقی باشد و می تواند حالت رسمی تری داشته باشد هنگامی که بالای پرده اصلی و میل پرده با کتیبه پوشانده شود.

کتیبه ها و والان ها

کتیبه ها چارچوب و قاب های دکوراتیوی هستند که برای پوشاندن لوازم نصب در بالای پرده استفاده می شوند، کتیبه ها به به شکل جعبه و صاف هستند در حالی که می توان آن ها را طرحدار انتخاب کرد حتی با پوشش پارچه ای هم موجودند. کتیبه ها یکی از بهترین گزینه ها برای پنهان کردن چندین میل پرده اند (هنگامی که از چند پرده روی یک پنجره استفاده می شود). والان ها هم هدف مشترکی با کتیبه ها دارند با این حال والان ها نرم تر هستند و می توان به آن ها ظاهری جمع شده یا پلیسه دار داد.

آویزان کردن پرده ها

آویزان کردن همه انواع پرده پارچه ای یکسان نیست. پرده هایی با حلقه، گره و نوار احتیاج دارند که روی میل پرده آویزان شوند و در مدل هایی رسمی تر نوار از بالای پرده سر تا سر کشیده شده است. اگر می خواهید پرده شما حالتی رسمی یا غیر رسمی داشته باشد بهتر است به طول آن هم فکر کنید. پرده هایی که بلند تر از پنجره هستند و روی زمین کشیده می شوند حالت رسمی و بزرگی بیشتری به فضا می دهند.

در انتخاب پارچه توجه کنید که از پارچه ی خیلی سبک استفاده نکنید که در این صورت به خوبی روی زمین خوابیده نمی شود و بی نظم به نظر می رسد. برای مدرن بودن بیشتر فضا می توان طول پرده را فقط چند سانتی متر بالا تر از زمین اندازه گیری کرد. آویزان کردن پرده بالاتر از پنجره باعث بزرگ تر دیده شدن پنجره و البته فضا می شود.

انواع پرده های تزئینی و پارچه ای