محل کار شخصی در منزل
ایده هایی برای طراحی محل کار شخصی در منزل

محل کار شخصی در منزل ، یکی از فضاهایی است که در بسیاری از خانه‌ها وجود دارد. این فضا معمولا قسمت کوچکی از اتاق خواب فرد را به خود اختصاص می دهد و یا به صورت مجزا در یک اتاق دیگر قرار دارد. نکته ای که اهمیت دارد این است که چنین فضایی را نیز باید مانند دیگر قسمت های خانه در طراحی مورد توجه قرار داد؛ چرا که کار و مطالعه به عنوان بخش مهمی از زندگی ما، میزان قابل توجهی از اوقات روزانه مان را به خود اختصاص می دهند و اگر انجام آن ها در محلی ایده آل و با کیفیتی مناسب صورت نگیرد، می تواند باعث خستگی مفرط و دل زدگی ما از کار شوند. دقیقا به همین دلیل است که باید طراحی فضای کار را جدی بگیرید. در ادامه راهکارهایی را برای طراحی هرچه بهتر محیط کار در منزل به شما معرفی خواهیم کرد.

مکان مناسب برای نشستن

صندلی شما که روی آن می نشینید و کارهایتان را انجام می دهید، جایی است که بیشترین زمان در طول روز را در آنجا صرف می نمایید. بر اساس تحقیقاتی که در این زمینه انجام شده است، دریافته ایم که ما به طور روزانه، زمانی در حدود 13 ساعت را به نشستن و کار کردن می پردازیم. با این اوصاف انتخاب صندلی مناسب برای کارهای روزانه مسئله ای مهم و حیاتی است. صندلی شما بایستی مناسب ترین طراحی را برای بدنتان و نحوه نشستن شما داشته باشد صندلی مناسب شما باید به گونه ای ساخته شده باشد که هنگام نشستن روی آن بتوانید به راحتی و با شانه های کاملا صاف روی آن بنشینید و کمرتان تکیه گاه مناسبی داشته باشد.

 

تامین نور کافی

اگر می خواهید در ساعت های طولانی به کار بپردازید، بایستی اتاقتان نور کافی داشته باشد تا چشمانتان خیلی زود خسته نشوند. برای این منظور سعی کنید از ترکیب چند منبع نور برای روشن نگاه داشتن دفتر کار بهره گیرید و اطمینان حاصل کنید که در تمام قسمت های اتاق به میزان کافی روشنایی وجود دارد.

 

برقراری نظم و ترتیب

هیچ فاکتوری بیشتر از نظم و انضباط و داشتن یک میز کار تمیز و مرتب، به افزایش کارایی و بهبود عملکرد شما کمک نمی کند. اما زمانی که میزتان با انبوهی از کاغذها و پوشه ها پوشیده شده باشد، تمام امورتان تحت تاثیر این بی نظمی ها قرار می گیرد و به درستی نمی توانید وظایفتان را انجام دهید.

 

از یک رنگ جذاب در پس زمینه فضا بهره بگیرید

برای این که یک فضای کار مناسب و ایده آل داشته باشید، نباید فقط به عملکرد آن بسنده کنید. به هر حال شما نیازمند طراحی جذابی خواهد بود که بتواند از خستگی و کسالت شما جلوگیری کرده و محیط را برایتان مطلوب سازد. به همین خاطر است که توصیه می کنم در پس زمینه فضایی که به کار خود اختصاص داده اید، از یک رنگ خاص و جذب کننده استفاده کنید. این رنگ می تواند رنگ محبوب شما باشد. البته، باید به خاطر داشته باشید که هر رنگی برای استفاده در محل کار و مطالعه مناسب نیست و بهتر است از رنگ هایی استفاده کنید که موجب حواس پرتی شما نمی شوند.

 

بیشتر بخوانید: پرده اتاق مطالعه

 

در صورت امکان از چشم انداز در طراحی دفتر کار منزل بهره بگیرید

یکی از بهترین ایده ها برای داشتن یک فضای کار ایده آل در منزل، استفاده از چشم اندازهای فوق العاده ای است که برخی مواقع حضورشان نادیده گرفته می شود. سعی کنید میز کار خود را در محلی قرار دهید که با نشستن پشت آن بتوانید از منظره رو به روی خود لذت ببرید. این منظره زیبا کمک خواهد کرد برای دقایقی که مایل به استراحت هستید، از خیره شدن به آن چه رو به روی خود می بینید، لذت ببرید و محل کارتان را از شکل خسته کننده اش در می آورد.

 

فضا را مطابق سلیقه خودتان طراحی کنید

شاید این مورد کمی به نظر شما نامربوط به نظر برسد و حتی پیش خود این طور فکر کنید که محل کار جایی نیست که سلیقه شخصی شما در طراحی آن نقش چندان مهمی داشته باشد. شاید به همین خاطر است که بسیاری از ما در هنگام کار خسته و دل زده می شویم و به دنبال بهانه ای می گردیم تا هر چه زودتر از آن جا فرار کنیم. برای این که چنین فضای خسته کننده ای را در هنگام کار تجربه نکنید، سعی کنید در طراحی آن به علایق خودتان نیز اهمیت بدهید و آن چه برایتان اهمیت دارد یا شما را سر ذوق می آورد، در طراحی و چیدمان به کار بگیرید.

 

یک گلدان کوچک روی میز خود داشته باشید

برای این که محل کارتان را به محیط دلچسب تر و دوست داشتنی تری تبدیل کنید، می توانید از گیاهان کمک بگیرید. یک گلدان کوچک به خوبی می تواند چنین حس و حالی را به فضای کار شما القا کند. شاید حضور این عنصر زنده و سرسبز کوچک به چشم نیاید، اما مطمئن باشید که تاثیر خود را بر کیفیت اوقاتی که در حین کار سپری می کنید، خواهد گذاشت.

 

مطالب مرتبط: تزیین دفتر کار خانگی