پاک کردن خراش لمینت
پاک کردن خراش لمینت

پاک کردن خراش لمینت

خطوط و خراش‌های کوچک به شدت از زیبایی کف‌پوش‌های لمینتی کم می‌کنند. یادگیری روش‌های مقرون به صرفه برای از بین بردن خراش‌ها از روی کف‌پوش‌های لمینتی می‌تواند بسیار به سود شما باشد. در مقایسه با چوب، لمینت به دلیل دوام بالا، هزینه‌ی کم، ظاهر چشمگیر، مقاومت در برابر لکه‌ها، رنگ‌ و رو رفتگی، سوختگی و خراش به عنوان کف‌پوش مطلوب‌تر و مورد پسندتر‌ است. با این حال عملکرد هر نوع کف‌پوشی به سطوح مراقبت و نگهداری از آن بستگی دارد. به عنوان مثال، انباشت ذرات گردوغبار، کشیدن اجسام سنگین و گردوخاک زیر اثاثیه همگی موجب خراشیده شدن سطح کف‌پوش لمینتی می‌شوند. برای خراش‌ها و خطوط کوچک می‌توانید راهکارهایی ساده را برای درست کردن آن به کار بگیرید.

راهکارهایی برای از بین بردن خراش‌ها از روی کف‌پوش‌های لمینتی

برای بدست آوردن نتایج هر چه بهتر، سعی کنید خراش‌ها و خطوط را پیش از اینکه از بین بردن‌شان با پر کننده سخت شده و یا خیلی عمیق شوند از بین ببرید. ترجیحاً یک کیت تعمیر کف‌پوش لمینتی تهیه کنید. در هنگام خرید این کیت‌ها توجه داشته باشید که رنگ آن کاملاً با رنگ کف‌پوش‌تان هم‌خوانی داشته باشد. جدای از این روش خیلی شایع، روشی دیگر برای ترمیم کف‌پوش لمینتی خراشیده شده به طور موقت، می‌تواند استفاده از مداد شمعی آب شده باشد. در ادامه راهکارهایی احتمالی را برای از بین بردن خراش‌ها از روی کف‌پوش لمینتی برای‌تان عنوان خواهیم کرد.

استفاده از مداد و ماژیک‌های پوشاننده

درست مانند از بین برنده‌ی خراش چوب، آسان‌ترین تکنیک برای از بین بردن و محو کردن خراش‌های کوچک بر روی کف‌پوش لمینتی، استفاده از ماژیک یا مداد پر کننده است. اگر یکی از آنها را برای کف‌پوش چوبی دارید، در صورت هم‌خوانی رنگ می‌توانید از آن بر روی کف‌پوش لمینتی هم استفاده کنید. به منظور پاک کردن خراش با این روش، ابتدا ناحیه‌ای که می‌خواهید بر روی آن از مداد یا ماژیک پوشاننده استفاده کنید را تمیز کنید. اجازه دهید تا سطح کاملاً خشک شود و سپس به آرامی از ماژیک یا مداد استفاده کرده تا خراش‌ها را غیر قابل تشخیص کنید.

استفاده از موم استیک

این‌ها استیک‌های رنگی هستند که در کیت تعمیر لمینت موجودند. پیش از استفاده از آنها، دفترچه‌ی راهنما را به طور کامل مطالعه کنید. مراحل انجام ممکن است برای تازه‌کارها کمی دشوار باشد. در این پروسه نیاز است که پر کننده به کمک یک چاقوی الکتریکی به کار برده شده و کنترل مناسبی روی آن داشته باشید. با اینکه شاید استفاده از آنها آسان نباشد، اما این موم‌ها روش موثری برای تعمیر خراش، دندانه دندانه شدگی و آسیب‌های مشابه بر روی کف‌پوش‌های لمینتی هستند.

روش مداد شمعی ذوب شده

تکنیک ساده‌ی دیگری برای محو کردن خراش‌ها از روی کف‌پوش لمینتی، پر کردن آنها با استفاده از مداد شمعی آب شده است. ابتدا مداد شمعی‌ای را انتخاب کنید که رنگش با کف‌پوش‌تان هم‌خوانی دارد. اگر رنگ دقیق را پیدا نکردید، یک سایه تیره‌تر هم مناسب خواهد بود. کاغذ دور مداد شمعی را باز کرده و آن را خرد کنید یا اینکه با چاقو بتراشید. در یک ظرف مناسب آن را داخل ماکروفر گرم کنید تا آب شود. بگذارید کمی خنک شود و سپس آن را بر روی ناحیه‌ی خراشیده شده که از پیش هم تمیز کرده‌اید بمالید.

استفاده از بتونه‌ی رنگی

استفاده از بتونه مناسب اصلاح خطوط و خراش‌های عمیق است. به طور دقیق دستورالعمل‌های ذکر شده در کیت تعمیر را برای تهیه‌ی بتونه دنبال کنید. اگر رنگ شبیه نشد، می‌توانید در پروسه‌ی درست کردن کمی رنگ اضافه کنید. مطمئن شوید که رنگ دقیق است، سپس قدری از آن را برداشته و داخل خراش‌های عمیق با استفاده از کاردک پر کنید. بتونه‌ی اضافی را سریع‌تر و قبل از اینکه خشک شود دور بیندازید.

رفع خراش‌های دائمی

اگر نگران از بین بردن خراش‌های بزرگ از روی کف‌پوش لمینتی هستید، تنها چاره، جایگزین کردن کل یک تخته است. هیچ راهی برای پوشاندن یا از بین بردن خرابی‌ها و خراش‌های جدی وجود ندارد. کاری که می‌توانید انجام دهید این است که تخته‌های لمینتی‌ای در سایز و رنگ مناسب که با کف‌پوش فعلی‌تان هم‌خوانی داشته باشد سفارش دهید و اگر خودتان می‌خواهید آنها را بچسبانید، دستورالعمل‌های لازم را دنبال کنید تا نظم کف‌پوش را برهم نزنید.

بجای اینکه خودتان را در پروسه‌ی سخت از بین بردن خراش از روی کف‌پوش لمینتی بیندازید، می‌توانید از ابتدا از به وجود آمدن آنها جلوگیری کنید. تنها لازم است که راهکارهای تمیز کردن کف‌پوش لمینتی که در دستورالعمل‌های شرکت سازنده آمده است را دنبال کنید. در ورودی‌ها از پادری استفاده کنید تا گرد و خاک‌ها را کاهش دهید، لوازم سنگین را روی کف‌پوش نکشید و مهم‌تر از همه زیر اثاثیه، محافظ بیندازید. در انتها هم هیچگاه کف‌پوش را خیس و مرطوب نگه ندارید چرا که احتمال آسیب و خسارت را بالا می‌برد.

 

پاک کردن خراش لمینت