چطور اتاقی مناسب مطالعه داشته باشیم؟
چطور اتاقی مناسب مطالعه داشته باشیم؟

اتاق مناسب مطالعه

اتاق مطالعه باید جای ریلکس کننده‌ای باشد که در آن راحت بشود روی کارها تمرکز کرد. حال چه بودجه زیاد و اتاق اختصاصی دارید، یا یک گوشه‌ی کوچک و تنها یک سری وسایل. در هر صورت می‌توانید به آسانی اتاقی مناسب مطالعه که همه جوره سازگار و مطلوب باشد درست کنید.

چیدن اتاق مناسب مطالعه

  1. برای افزایش بهره‌وری، یک جای مخصوص داشته باشید: اگر کل اتاق را برای مطالعه در دسترس ندارید، می‌توانید گوشه‌ی اتاق را انتخاب بکنید. اگر یک جای مخصوص برای مطالعه داشته باشید بهره‌ورتر خواهید بود تا اینکه بخواهید هر بار یک جای خانه درس بخوانید. می‎توانید برای جدا کردن این محل از بقیه‌ی اتاق ، از پرده یا پارتیشن استفاده کنید.
  2. اگر ممکن است محل مطالعه یا کارتان را نزدیک پنجره قرار دهید: اگر اتاقتان پنجره دارد، می‌توانید میز را در نزدیکی آن قرار دهید. نور طبیعی شما را هوشیار و متمرکز نگه می‌دارد و همینطور نور لازم برای نوشتن و خواندن را فراهم میاورد. همچنین در اوقات استراحت تان از منظره نیز لذت خواهید برد.
  3. اگر فضایش را دارید، محلی برای نشستن ایجاد کنید: گاهی اوقات کمی تغییر می‌تواند به مطالعه‌ی بهتر کمک کند. می‌توانید یک کاناپه‌ی راحت در اتاق قرار دهید تا هر موقع خسته شدید روی آن دراز بکشید.
  4. اگر راحت حواستان پرت می‌شود خیلی فضا را شلوغ نکنید: اگر تمرکز کردن روی کاری که انجام می‌دهید برایتان سخت است، تا جایی که می‌شود فضای مطالعه‌تان را تنها مخصوص مطالعه قرار دهید. وسایل‌ دیگرتان را خارج از دید قرار داده و عکس و پوستر جلوی چشمتان نچسبانید.

بیشتر بخوانید: پرده اتاق مطالعه

اضافه کردن اسباب و اثاثیه

  1. میز و صندلی راحت انتخاب کنید: فضای کاری‌تان در مطالعه خیلی تأثیر دارد و اگر در آن راحت نباشید بهره‌وری‌تان کاهش پیدا می‌کند. میزتان باید به اندازه‌ی وسایل‌تان بزرگ باشد. فاصله‌ی صندلی و میز هم باید به گونه‌ای باشد که راحت بتوانید آرنج‌هایتان را روی آن بگذارید. صندلی باید مناسب طولانی مدت نشستن باشد.
  2. اگر لازم است از چراغ‌ مطالعه استفاده کنید: نور مناسب برای جلوگیری از خستگی چشم و افزایش هوشیاری ضروری است. می‌توانید از روشنایی روز استفاده کنید اما وقتی هوا تاریک می‌شود حتماً باید چراغ مناسب داشته باشید. اگر چراغ مطالعه دارید آن را روی میز متمرکز کنید. نور سفید هم بهتر از نور زرد است.
  3. فضای نگهداری مناسب تعبیه کنید: اگر هر چیزی جای خودش را داشته باشد اتاق منظم‌تر خواهد بود. برای خودتان کمد یا قفسه‌ای داشته باشید که بتوانید وسایل تان را در آن قرار دهید. با بی‌نظمی اتاق، ذهنتان را هم آشفته نکنید.
  4. وسایلتان را منظم بچینید: حتماً نمی‎خواهید 20 دقیقه دنبال یک وسیله بگردید که فقط کار کوچکی با آن دارید. وسایل تان را مرتب کنید و هر کدام را در قفسه و کشوی خودش قرار دهید.

بیشتر بخوانید: انتخاب پرده کتابخانه

شخصی‌سازی فضا

  1. اگر می‌خواهید اتاق را رنگ کنید، رنگ روشن انتخاب کنید: اگر می‌خواهید می‌توانید اتاق را رنگ یا کاغذ دیواری کنید، بهتر آن است که رنگ روشنی را انتخاب کنید. آبی یخی، کرمی، سبز روشن یا زرد ملایم رنگ‌های مناسبی هستند.
  2. اضافه کردن رنگ‌های دیگر با افزودن وسایل: می‌توانید رنگ‌های مورد علاقه‌تان را در فضا بگنجانید تا ظاهری مطلوب‌تر داشته باشد. پرده‌های دلخواه مثل پرده زبرا یا بالش‌هایی به رنگ دلخواه‌تان اضافه کنید. حواستان باشد که خیلی هم اتاق را شلوغ نکنید.
  3. چیزی که دوست دارید را به دیوار اتاق بچسبانید: پوسترها، عکس‌ها، نوشته‌ها، چیزهایی مناسبی برای شخصی‌سازی فضا هستند. چیزهایی که دوست دارید را روی دیوار بچسبانید.
  4. با هنر به خودتان انگیزه دهید: عکس‌ها یا نقاشی‌هایی که به شما الهام و انگیزه می‌دهند انتخاب کنید، یا می‌توانید نقل قول‌های انگیزه‌بخش را به دیوار بچسبانید. مجسمه یا عکس افرادی که برایتان الگو هستند هم ایده‌ی خوبی است. اگر اتاق به شما انگیزه بدهد، بیشتر درس خوانده و سخت‌تر تلاش خواهید کرد.
  5. برنامه کاری یا تقویم داشته باشید تا متمرکز بمانید: داشتن کمک بصری که به شما در انجام کارهایتان انگیزه می‌دهد مهم است. یک تقویم رو میزی داشته باشید و اطلاعات مهم را یادداشت کنید. مثلاً زمان انجام تکالیف، امتحانات و کلاس‌ها. بدین طریق برای خودتان برنامه داشته و می‌دانید کی چکار کنید. می‌توانید برای بهتر دسته‌بندی کردن، از کدگذاری رنگی نیز استفاده کنید.